AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Skrevet 17. mars Jeg har nettopp startet i serviceyrket, og merker at mange av mine kollegaer som jeg jobber med er så pirkete, og bessewisser? De er ikke hyggelige, og det virker som at mange av de direkte har dårlige personligheter hvor de er sure hele tiden. Er dette normalt i servicebransjen, eller er det slik i alle yrker? Anonymkode: e3e1a...ee0
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Skrevet 17. mars En må tåle usedvanlig mye drit i service industrien, og samtidig som en får all denne driten servert på sølvfat hver dag så må en smile og si "tusen takk" og "værsågod". Det er selvfølgelig forskjell på å være bartender og det å jobbe i resepsjonen på en dyreklinikk, men alt i alt så må en tåle mye jævelskap på jobb fra kundegrupper uten nødvendigvis å alltid kunne sette de grensene for seg selv som en trenger for å ta vare på seg selv og yte service. Og når en opplever dette uke etter uke blir en til slutt preget av det. Alle blir det. Det er ikke uvanlig og selv mor teresa ville blitt ganske likegyldig, sur, irritert og tverr av å jobbe i en slik jobb. De som har jobbet lenge innenfor helse, rusmisbruk, eller demente osv kan ofte oppleve compassion fatigue som betyr en gradvis svekkelse av omsorg fordi en står i stadige oppgaver som krever en ekstra omsorg om en da ikke ergod på ivaretakelse får de konsekvenser. Det er også i helsesektoren en oftest finner de som er utbrent og det er nok ikke uten grunn. Det preger deg, kanskje ikke så mye den første uken eller den første måneden men en blir lei. Det skal selvfølgelig ikke gå ut over kollegaer men å være ny i et yrke krever alltid en tilvenning. Uansett yrke. Jeg jobbet 4 år i service industrien. Når jeg var ferdig var jeg så ferdig at jeg måtte ha en lager jobb i 2 år. Jeg orket ikke se noen mennesker, jeg orket ikke snakke med noen, jeg trengte bare fred og ro. Så var jeg klar til å søke mer meningsfulle jobber (for meg) igjen. Nye kollegaer (i min service jobb) ble tatt imot på en ordentlig måte med god opplæring men det ble også forventet at resultatet av det de leverte var bra så ja det kunne være litt pirk i begynnelsen. Akkurat det tror jeg er vanlig i de fleste jobbene uten at noen er "bossy" av den grunn. Anonymkode: 64282...2fa 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Skrevet 17. mars Du finner dette i helsevesenet også. Folk som går og hakker og kjefter på kollegaer for småting, samtidig som de baksnakker alt og alle. Arbeidslivet er dessverre fullt av møkkafolk! Anonymkode: c4827...3c0
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har nettopp startet i serviceyrket, og merker at mange av mine kollegaer som jeg jobber med er så pirkete, og bessewisser? Anonymkode: e3e1a...ee0 Kanskje de vil at ting skal gjøres riktig? Anonymkode: 37f21...cbd 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Skrevet 17. mars I hvilke yrke jobber man minst med mennesker? Anonymkode: e3e1a...ee0
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): I hvilke yrke jobber man minst med mennesker? Anonymkode: e3e1a...ee0 Lagerarbeid, yrker som har med produksjon å gjøre, saksbehandling innen juss, IT konsulenter med hjemmekontor, selvberget bonde, investor. Man må fortsatt samhandle med mennesker i disse, men i betydelig mindre grad. Anonymkode: 6f8bb...fe6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå