Gå til innhold

Kronisk sykdom og jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sent i 40-årene og har to kroniske sykdommer, og ut ifra statistikk er det sannsynlig at arbeidsevnen min vil reduseres etterhvert. Jeg er i full jobb nå, og har ikke noe mer fravær enn de fleste kollegaene mine. 

Så til spørsmålet: hva tenker dere om at folk med kroniske sykdommer som potensielt kan medføre høyere sykefravær/perioder borte fra jobb søker seg til jobber med høyt tempo og mye ansvar? Jeg ønsker meg til en mer spennende jobb, men jeg er redd for å ende opp som en byrde for kollegaene mine og arbeidsgiver. 

Jeg er usikker på om det er jeg som overproblematiserer dette. Noen tanker om dette fra dere i samme situasjon, potensielle kollegaer eller arbeidsgivere?

Anonymkode: 7532e...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du liker høyt tempo, så prøv det da vel? Søk om permisjon for å prøve ut en ny jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 43, har tre kroniske sykdommer, jobber 100% og har ingen planer om noe annet så lenge noe ikke forandrer seg.

Anonymkode: f6654...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring som kronisk syk og en gang i tida 100% ufør er at med en jobb man trives i og som gir glede, så vil man holde lenger. Man blir mindre sliten og mer engasjert. Vel og merke, gjelder det hvis sykdommen kan fungere rent fysisk med den kroppen man har. Har man dårlig rygg, søker man seg ikke til sykepleieryrket f.eks.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...