Gå til innhold

Barnehagen er sikker på at 4 åringen min har ADHD

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og de ber oss om å utrede han. Den siste tiden har det eskalert og han er urolig i barnehagen, mangler konsentrasjon og er klønete når det gjelder å spise og drikke. Han søler mye. Dette har vi jo merket hjemme også. Han er en uredd gutt som hopper utenfor en ny utfordring uten å tenke seg om. Lillebror på 2 er en annen type så jeg ser jo stor forskjell på guttene mine. (Har også en storesøster på 13)

Det er enda 1.5 år til skolestart. (Han fyller 5 år i desember) Men det går fort dit, så kanskje greit å se om det er noe, og om vi ka hjelpe han. 

Har noen erfaring med utredning så tidlig? 

Anonymkode: 64fba...d81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk ja til observasjon, de kan hjelpe med veiledning og tiltak videre. 

Hadde en familie som var litt blind for situasjon, og ta tok jeg opp helt konkrete ting i bhg som jeg ønsket spes.ped team til å observere samt tiltak som utføres i bhg. Det handler like mye om fungering i bhg som hverdagen generelt. 

Med det sagt så kan ikke bhg stille diagnose  og det er uprofesjonelt å foreslå diagnoser. Om barnet ditt har adhd så vil de med spesialkompetanse foreslå videre henvisning til bup, men diagnose eller ikke så burde jo tiltak settes inn uansett. 

Anonymkode: e78af...73f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo bare 4 år! Men noen er bare aktive, og ikke alle passer inn i boksen så tidlig. 

men for all del, man kan jo takke ja til observasjoner, men noe mer enn det mener jeg er alt for tidlig.

Anonymkode: ce152...875

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det tar tid å få utredning også. Tenker at bhg. ser mange ulike barn og baserer sine mistanker ut fra det. Han skal ha oppfølging i bhg. også. Det er veldig greit å slippe en lang utredning tett på skolestart eller etter skolestart.

Anonymkode: 83121...86c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær forberedt på avslag. De vil helst ikke utrede barn under skolealder. Aller helst over åtte år sa de på bup her. Eneste grunnen til at mine fikk tidlig utredning er pga familiehistorikk. Det foregår så innmari mye i små barnekropper som kan forklare endringer. Fra mistrivsel til noen som er slemme mot han, fra språkutvikling til at kroppen vokser fortere enn de får med seg.

nå har begge mine adhd, men begge hadde perioder de kløna mer og var mer urolige i barnehagen. De er så ulike at folk ikke tror de er søsken, men begge har likevel adhd. Husk at alle med adhd har sin egen personlighet og. ADHD er også medfødt. Ikke noe man utvikler. Men mange barn «blir verre» ved skolestart fordi skolen krever noe helt annet av dem enn barnehagen. 

Anonymkode: 9c8ca...9fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra å få noen til å observere i bgh, for ofte oppdager de mye som de ansatte ikke legger merke til.  

Vår sønn hadde mye utfordringer i bhg, men så viste det seg når noen fra ppt og en ekstern konsulent kom for å observere at det var mye hvordan bgh var organisert, dynamikken mellom barna som var skjult for ansatte, men også at han var veldig umoden, litt dårlig språk og svakere sosial kompetanse og både vi og bgh fikk råd på hvordan mye kunne løse seg.  Det nok noen år og mye av skadene av den manglende sosiale kompetsnsen i bgh og bsrneskole tok han ikke igjen, så er fortsatt på ungdomsskolen ikke trygg på seg selv, gjør litt umodne ting, er ikke den mest motorisk begavede, men aldri diskusjon om å gå for å bli vurdert for adhd diagnose. 

Anonymkode: e54ec...c8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

og de ber oss om å utrede han. Den siste tiden har det eskalert og han er urolig i barnehagen, mangler konsentrasjon og er klønete når det gjelder å spise og drikke. Han søler mye. Dette har vi jo merket hjemme også. Han er en uredd gutt som hopper utenfor en ny utfordring uten å tenke seg om. Lillebror på 2 er en annen type så jeg ser jo stor forskjell på guttene mine. (Har også en storesøster på 13)

Det er enda 1.5 år til skolestart. (Han fyller 5 år i desember) Men det går fort dit, så kanskje greit å se om det er noe, og om vi ka hjelpe han. 

Har noen erfaring med utredning så tidlig? 

Haha høres ut som min gutt på den alderen.Men og veldig aktiv, veldig pratsom. Overalt. Som en evigvarende motor. adhd

Anonymkode: 6035f...92e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk ja til at de starter prosessen. Sånne ting tar tid. Og barnet ditt vil ikke få en diagnose hvis han ikke har det. Ved å starte prosessen kan både personalet og evt dere veiledes på hva han trenger, uavhengig om han har adhd eller ikke

Anonymkode: c7c56...e76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Takk for svar. Vi takket ja til utredning og henvisning til BUP. Vi vil gjøre alt for at han skal ha det best mulig:) 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noen ulempe å utrede ift dette - hvis det ikke er noe er det jo ikke en diagnose, mens hvis det faktisk er noe er det flott å få tilrettelegging fra start.

Jeg tenker dere også kan vurdere evaluering av tidlig skolestart - mange gutter født i desember kan ha stor glede av det! 

Anonymkode: 35449...6c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vær forberedt på avslag. De vil helst ikke utrede barn under skolealder. Aller helst over åtte år sa de på bup her. Eneste grunnen til at mine fikk tidlig utredning er pga familiehistorikk. Det foregår så innmari mye i små barnekropper som kan forklare endringer. Fra mistrivsel til noen som er slemme mot han, fra språkutvikling til at kroppen vokser fortere enn de får med seg.

nå har begge mine adhd, men begge hadde perioder de kløna mer og var mer urolige i barnehagen. De er så ulike at folk ikke tror de er søsken, men begge har likevel adhd. Husk at alle med adhd har sin egen personlighet og. ADHD er også medfødt. Ikke noe man utvikler. Men mange barn «blir verre» ved skolestart fordi skolen krever noe helt annet av dem enn barnehagen. 

Dette fikk jeg også beskjed om når vi bodde på Sørlandet for noen år siden, at de ikke utredet barn under skolealder.

Så flyttet vi til Oslo, og barnehagen så fort utfordringen og innen noen få uker etter henvisning var sendt, fikk barnet spes pes i barnehagen.

Anonymkode: 08f63...740

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette fikk jeg også beskjed om når vi bodde på Sørlandet for noen år siden, at de ikke utredet barn under skolealder.

Så flyttet vi til Oslo, og barnehagen så fort utfordringen og innen noen få uker etter henvisning var sendt, fikk barnet spes pes i barnehagen.

Da var dere heldige! Ppt ville ikke se på mine i barnehagealder en gang. Fikk beskjed om at de kun hjalp når barn hang langt etter i utvikling eller på skolen. Vet om flere som har avvist henvisninger. Og de sa rett ut til oss at eneste grunnen til at de fikk utredning som 6-åringer, var fordi store deler av familien har adhd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune er det ikke snakk om at bup tar inn barn under skolealder for utredning for adhd. Da måtte det ha vært mistanke om tilleggsdiagnoser. 
Men ppt kan observere og veilede barnehagen. Og begynne på papirmølla i tilfelle utredning er ønskelig om et år.

Anonymkode: a31c4...83f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen.

Her i kommunen har de tatt inn barn fra bhg. Kjenner minst to stk som fikk diagnose før skolestart. Men greit å vite at man kan få nei. 

Har dere som foreldre fått tips og råd?

Jeg føler til tider det kan bli mye irettesettelse og "kjeft" og at han rett og slett blir immun for tilsnakk. (Om det gir mening?)  Er også flink og rose når han gjør bra ting. Han er en utrolig fin gutt, snill, empatisk og godt likt. Faktisk fått flere tilbakemeldinger fra foreldre at deres barn snakker mye om han og gjerne vil leke med han, og har han hatt fri eller vært syk så har de savnet han. Han leker alltid med noen og virker populær. Han har allerede hatt en kjæreste og omtaler hun som "jenta mi" 

Men minst en gang om dagen GIRER han seg noe voldsomt opp og finner på en del kødd. Og akkurat da når jeg bare ikke inn til han. Regner med det er noe av dette de i bhg også mener.

Han har godt utviklet språk, diskuterer som en svært nysgjerrig fyr, skravla går i ett. Han prater HELE tiden og spør om alt mulig rart, og han husker hva vi har sagt, så han "arresterer" oss om vi sier noe galt. Han er veldig høflig, sier alltid "tusen takk", og  "elsker deg mamma og pappa", også sier han "hyggelig å se deg Hanne" eller navnet til andre ansatte. 

Han startet tidlig å snakke, sluttet tidlig med bleie, og var generelt urolig fra han var født. Sov maks 20-30 min og var våken 5-6 timer og ville absolutt ikke ligge, han ville opp og se verden tidlig, men blid og fin baby. Heldigvis sover ha om natten fra 18.30, da slokner han etter type 3 minutter, broren bruker 30-60 min og eldste søsteren er b-menneske som ikke sovnet før 22-23 da hun var liten. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik du beskriver sønnen din, virker det som et normalt barn for meg. 4-åringer girer seg jo opp.

Har en (bonus)sønn med adhd der det var nevnt allerede i barnehagen. Slet i sosialt samspill med andre. Klarte ikke holde fokus i lek, overkjørte andre og utagerte. Treg verbalt, som har vedvart inn i skoleårene.

Anonymkode: 0fd71...e4a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nevøen min ble observert av BUP i den alderen. 

Det er bare positivt at de vil gjøre noe slikt tidlig. Jada, det kan være han bare er en urolig fire-åring, fire år er fremdeles lite. 

Men heller observere en gang for mye enn en gang for lite. 

De ville ikke utrede og sille en faktisk diagnose på nevøen min før han var begynt på skolen - og da fikk han diagnosen både asperger og ADHD. 

Men han fikk en assistent allerede i barnehagen, pga mistanke om disse diagnosene, og de så han hadde behov for det. Han fikk altså ekstra hjelp og tilrettelegging, for de utfordringene bup så at han hadde. 

Anonymkode: 87a59...e71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk ja til utredning, men følg godt med selv.  Vi fikk også denne meldingen på min sønn for 25 år siden.  Vi var uenige, men min sønn var (og er fremdeles) generelt en aktiv krabat.  Dette er også pappaen samt svigermor.  Han er nå 30 og har nok aldri hatt ADHD heller.  Men er utrolig aktiv på idrettsfronten, i arbeid og generelt høy kapasitet. Tror i vårt tilfelle at barnehagen (som da var familiebarnehage) ble farget av at de andre barna (flesteparten jenter) var veldig rolige, men vår sønn var en treklatrer og sverdfekter i 5 års alderen.

Noen barn er naturlig rolige, noen er naturlig aktive.  VI har barn av begge typene.  Ikke alltid korrekt å gi barna ADHD medisin. 

Anonymkode: 8170a...69b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anta første steg på veien er observasjon av barnet i barnehagen, av en ekstern ressurs. 

Det ville jeg takket "Ja" til uten å blunke. 

Det barnehagen har satt ord på, er at barnet ditt har utfordringer som ikke andre barn på samme alder har. (Og de mistenker at ADHD er grunnen, men det vet de jo ikke, for de kan ikke sette diagnoser.) 

Om det kommer en utenfra og observerer, så vil denne se etter hva som kan gjøres for å hjelpe barnet. 
Kanskje blir det foreslått en utredning, kanskje blir det bare foreslått tiltak som kan gjøres i barnehagen. 

Vi hadde et barn som fikk ekstra støtte i barnehagen, og som hadde mye færre utfordringer når skolehverdagen begynte. 
Vi ble spurt av PPT om vi ønsket en utredning for å sjekke om det var noen diagnose. (Antar de mistenkte ADD/ADHD) Men vi fikk også beskjed om at det ikke ville utløst noe ytterligere hjelp for barnehagen eller barnet. Den hjelpen barnet trengte, ville gis uansett. 

For barnehagen ble den ekstra støtten en ekstraressurs som kom noen ganger i uka. Altså høyere voksentetthet i avdelingen i barnehagen. 
For oss, så ble barnehage-betalingen redusert, da vi ikke lenger betalte for de timene i uken barnet hadde ekstra støtte på seg. 

Så min anbefaling er å ta imot den hjelpen som blir tilbudt. 
Og vurder gjerne full utredning også, om dere anbefales det. 

Anonymkode: a871b...952

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil anta første steg på veien er observasjon av barnet i barnehagen, av en ekstern ressurs. 

Det ville jeg takket "Ja" til uten å blunke. 

Det barnehagen har satt ord på, er at barnet ditt har utfordringer som ikke andre barn på samme alder har. (Og de mistenker at ADHD er grunnen, men det vet de jo ikke, for de kan ikke sette diagnoser.) 

Om det kommer en utenfra og observerer, så vil denne se etter hva som kan gjøres for å hjelpe barnet. 
Kanskje blir det foreslått en utredning, kanskje blir det bare foreslått tiltak som kan gjøres i barnehagen. 

Vi hadde et barn som fikk ekstra støtte i barnehagen, og som hadde mye færre utfordringer når skolehverdagen begynte. 
Vi ble spurt av PPT om vi ønsket en utredning for å sjekke om det var noen diagnose. (Antar de mistenkte ADD/ADHD) Men vi fikk også beskjed om at det ikke ville utløst noe ytterligere hjelp for barnehagen eller barnet. Den hjelpen barnet trengte, ville gis uansett. 

For barnehagen ble den ekstra støtten en ekstraressurs som kom noen ganger i uka. Altså høyere voksentetthet i avdelingen i barnehagen. 
For oss, så ble barnehage-betalingen redusert, da vi ikke lenger betalte for de timene i uken barnet hadde ekstra støtte på seg. 

Så min anbefaling er å ta imot den hjelpen som blir tilbudt. 
Og vurder gjerne full utredning også, om dere anbefales det. 

Anonymkode: a871b...952

Veldig godt poeng. Takk. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da var dere heldige! Ppt ville ikke se på mine i barnehagealder en gang. Fikk beskjed om at de kun hjalp når barn hang langt etter i utvikling eller på skolen. Vet om flere som har avvist henvisninger. Og de sa rett ut til oss at eneste grunnen til at de fikk utredning som 6-åringer, var fordi store deler av familien har adhd. 

Her har ingen i familien adhd eller andre diagnoser.

Barnet henger etter sosialt og oppfattes umoden for alderen og vi fikk spes ped og ppt på banen i løpet av kort tid.

Barnet har hatt en utrolig positiv utvikling siden.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...