Gå til innhold

Utsette restskatt lengst mulig, fordi det lønner seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får ca 50k i restskatt i år, noe jeg forventet, og som jeg selv har lagt opp til, siden jeg, i motsetning til gjennomsnittsnordmannen, mener restskatt lønner seg. 

Men det lønner seg vel også å utsette denne restskatten lengst mulig? Renta på restskatt er jo vesentlig lavere enn de fem prosentene jeg har på bankinnskuddet mitt. Jeg har ca 1,25 mill. på bok, pluss litt aksjer og fondsandeler. Nettoformuen min er på drøyt 1,3 mill. 

Er det noe feil med tankegangen min her? Altså ikke hvorvidt det lønner seg med restskatt, for det vet jeg jo at det gjør, men at det også lønner seg å utsette den lengst mulig, selv om den renter seg litt? 

Anonymkode: 9b732...589

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg får ca 50k i restskatt i år, noe jeg forventet, og som jeg selv har lagt opp til, siden jeg, i motsetning til gjennomsnittsnordmannen, mener restskatt lønner seg. 

Men det lønner seg vel også å utsette denne restskatten lengst mulig? Renta på restskatt er jo vesentlig lavere enn de fem prosentene jeg har på bankinnskuddet mitt. Jeg har ca 1,25 mill. på bok, pluss litt aksjer og fondsandeler. Nettoformuen min er på drøyt 1,3 mill. 

Er det noe feil med tankegangen min her? Altså ikke hvorvidt det lønner seg med restskatt, for det vet jeg jo at det gjør, men at det også lønner seg å utsette den lengst mulig, selv om den renter seg litt? 

Så lenge renten på restskatten er lavere enn den er på dine innskudd så vil jo enhver utsettelse av innbetaling være lønnsomt. 

Anonymkode: 4d635...129

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge renten på restskatten er lavere enn den er på dine innskudd så vil jo enhver utsettelse av innbetaling være lønnsomt. 

Anonymkode: 4d635...129

Takk! Det var nettopp slik jeg tenkte også. 

Skal selvsagt sørge for å ha godt over en mill. på høyrentekonto ihvertfall frem til restskatten MÅ betales, muligens også mye lenger. Å gamble bort hele beløpet i aksje- og fondsmarkedet nå, med denne verdenssituasjonen, ville mildt sagt vært uklokt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk! Det var nettopp slik jeg tenkte også. 

Skal selvsagt sørge for å ha godt over en mill. på høyrentekonto ihvertfall frem til restskatten MÅ betales, muligens også mye lenger. Å gamble bort hele beløpet i aksje- og fondsmarkedet nå, med denne verdenssituasjonen, ville mildt sagt vært uklokt. 

Men husk å ta med i regnestykket at restskatten får du rente på helt fra 1 . juli i fjor dersom du ikke betaler den seinest nå 31. mai.

Anonymkode: 6c9be...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men husk å ta med i regnestykket at restskatten får du rente på helt fra 1 . juli i fjor dersom du ikke betaler den seinest nå 31. mai.

Å? Har rentene tilbakevirkende kraft?

Planen min var å betale restskatten i hhv august og september. Den blir automatisk delt opp i to regninger, en med forfall ca 15. august og en med forfall ca 15. september, om jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når restskatten er kun 50.000 kr så er det renter av denne summen du vinner. Ikke av de andre 1.2 mln som du har på konto.

Endret av Ny Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (Akkurat nå):

Når restskatten er kun 50.000 kr så er det renter av denne sommen du vinner. Ikke av de andre 1.2 mln som du har på konto.

Hæ? Dette forsto jeg ikke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å? Har rentene tilbakevirkende kraft?

Planen min var å betale restskatten i hhv august og september. Den blir automatisk delt opp i to regninger, en med forfall ca 15. august og en med forfall ca 15. september, om jeg ikke husker feil. 

https://www.skatteetaten.no/satser/rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/

Anonymkode: 680d5...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mest lønnsomme er vel å betale inn 31. mai, så du slipper å betale renter?

Som noen sier her; selv om renta " bare" er 3,51 %, så beregnes det fra 1. juli 2024.

Renta du går glipp av i banken ved å betale allerede 31. mai, er jo bare for perioden fra 31. mai  til forfall august og september.

Det blir mindre du får på de 50 000 i  rente der i banken, enn du må betale når du venter med å betale før august/september.

Anonymkode: 94fd3...798

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det mest lønnsomme er vel å betale inn 31. mai, så du slipper å betale renter?

Som noen sier her; selv om renta " bare" er 3,51 %, så beregnes det fra 1. juli 2024.

Renta du går glipp av i banken ved å betale allerede 31. mai, er jo bare for perioden fra 31. mai  til forfall august og september.

Det blir mindre du får på de 50 000 i  rente der i banken, enn du må betale når du venter med å betale før august/september.

Anonymkode: 94fd3...798

Enig i dette! 

Anonymkode: 50a41...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit! Takk for svaret. Da skal jeg passe på å betale før 31. mai! (Men ikke i dag eller de nærmeste ukene.) :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La pengene stå på høyrentekonto og så betaler du 31. mai. Det er mest lønnssomt. Kanskje greit å betale et par dager før frist for å sikre deg at det ikke blir krøll i banken og man ender opp med å betale for seint.

Anonymkode: 6f4bf...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du ikke trenger å betale restskatt på under 100 kr. 

Det mest lønnsomme for deg blir å betale inn slik at du etter 31. mai fortsatt skylder 99 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rockybalboa skrev (52 minutter siden):

Husk at du ikke trenger å betale restskatt på under 100 kr. 

Det mest lønnsomme for deg blir å betale inn slik at du etter 31. mai fortsatt skylder 99 kr.

99 i restskatt gir ca 3 kroner i renter og dermed er man over 100 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

99 i restskatt gir ca 3 kroner i renter og dermed er man over 100 kroner.

My bad, skulle skrive 95 kroner, for å "ha litt å gå på"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis man har høyere rente enn 3,51 % på et beløp minst like stort som restskatten så lønner det seg å å vente så lenge som mulig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (11 minutter siden):

Så hvis man har høyere rente enn 3,51 % på et beløp minst like stort som restskatten så lønner det seg å å vente så lenge som mulig? 

Vel, siden man blir etterfakturert 14 måneders rente på restskatten, fra juli 2024 til august-september 2025, skal den renteforskjellen være EKSTREM. Ville anbefale å betale før 31.mai

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

motsetning til gjennomsnittsnordmannen, mener restskatt lønner seg. 

Men det lønner seg vel også å utsette denne restskatten lengst mulig?

Så du mener det lønner seg, og kommer med syrlige stikk mot den generelle befolkningen, men likevel innrømmer du at du ikke vet helt sikkert.

Hel ved, du ja…🤦‍♂️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (4 timer siden):

Så du mener det lønner seg, og kommer med syrlige stikk mot den generelle befolkningen, men likevel innrømmer du at du ikke vet helt sikkert.

Hel ved, du ja…🤦‍♂️

Restskatt lønner seg jo alltid, hvis man har styring på økonomien slik at man ikke bruker opp pengene, men om det lønner seg å vente så lenge med å betale restskatten at man også må betale rente, det kommer helt an på hvilken rente/avkastning man selv får på pengene.

Anonymkode: 6c9be...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...