Gå til innhold

Behandling traumer, hva sier ekspertene / dere med erfaring selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal til behandler om ikke lenge, og kjenner det bygger seg opp. Overgrep / PTSD. Har tidligere opplevd å bli retraumatsiert ved å snakke mye om det med en som ikke hadde kompetanse, og det var det det verste jeg har opplevd. Måtte gå privat til en som hadde kompetansen for å "snakke meg ned og ut av det".
Når jeg nå skal inn til behandler i det offentlige er det lege i spesialisering som er behandler og psykologspesialist som er ansvarlig behandler.

Noen tips til hvordan jeg bør få mest mulig ut av denne behandlingen, hva jeg kan forvente, hva jeg bør gjøre og ikke gjøre?
Henvisning inneholdt at det bør være noen med kompetanse på PTSD. Det har vært fristbrudd, ingen info om muligheter for privat... men dette er vel ganske standard at fristbrudd skjer på denne måten. Er bare så redd for ny retraumatsiering...

Noen tips?

Anonymkode: 02b4a...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjønner jeg så veldig godt❤️ Har selv hatt ekstremt høy terskel for å søke hjelp igjen etter at jeg ble retraumtisert etter overføring fra BUP til DPS. Fikk en mannlig behandler (det var spesifisert i henvisning fra BUP at jeg burde få en kvinnelig behandler). Kan ikke husker at den mannlig behandleren gjorde noe feil altså, men bare det å sitte i et rom alene med en mann var nok til at symptomtrykket mitt eksploderte. 
Nå 15 år senere har jeg fått hjelp i form av EMDR traumebehandling. Så langt hatt veldig god effekt av dette. EMDR var noe jeg måtte etterspørre selv. Fant en avtalespesialist som hadde kompetanse på dette og ba selv om henvisning til denne behandleren.

Ellers syns jeg det er vanskelig å komme med tips om hva du skal gjøre og ikke gjøre. Prøv dog å være ærlig med behandler hvis ting blir vanskelige. Det fins ganske mange forskjellige innfallsvinkler når man jobber med traumebehandling. De fleste behandlere har sin foretrukne metode å bruke, men alt kan ikke fungere for alle. Så selv om dette ikke skal fungere for deg, betyr det ikke at en annen måte å jobbe med traumene på ikke kan fungere. EMDR ser ut til å bli redningen for meg.

Masse lykke til❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...