AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Jeg skal operere for brokk i mellomgulvet denne uken. Kirurgen trodde ikke det ble kikkhullsoperasjon. Hun sa at jeg ville bli sykemeldt etterpå, men jeg glemte i befippelsen å spørre om hva som er vanlig lengde. Jeg skjønner jo at jeg merker det når jeg får den, men rent logistikkmessig på jobb så hadde det vært greit å vite hva andre har av erfaring i så måte.... Jobber som kontaktlærer på barneskolen, mye gåing, flying opp og ned, ut og inn og en del bæring av bøker, tilbehør osv, men ikke en fysisk tung jobb som snekker, asfaltarbeider osv! Ønsker å være borte så kort som mulig, men ønsker samtidig selvfølgelig også å gjøre det jeg må for å unngå at det blir verre igjen (brokket har vært i klem, noe som var ganske vondt mens det sto på....) Noen som har operert tilsvarende som kan si noe om hvor lenge de måtte ta det litt roligere enn vanlig? Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars Jeg har kun hatt brokk operasjon med kikkhull. Var sykemeldt i tre uker. Det var så vondt den første uken. Så forbered deg på ro og hvile. Hold brokkbindet på, er mitt råd. Anonymkode: bdbbd...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars 1-2 uker, ikke sikkert du har brokkbind en gang. Anonymkode: 2d6cb...157 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har kun hatt brokk operasjon med kikkhull. Var sykemeldt i tre uker. Det var så vondt den første uken. Så forbered deg på ro og hvile. Hold brokkbindet på, er mitt råd. Anonymkode: bdbbd...b7c Takk! Har streng beskjed om å bruke det nå også, så det gjør jeg... Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1-2 uker, ikke sikkert du har brokkbind en gang. Anonymkode: 2d6cb...157 Har fått beskjed om at jeg skal ha det etter operasjon også, bruker det nå også etter at brokket ble dyttet på plass så jeg slapp hasteoperasjon. Men 1-2 uker høres "bedre" ut enn lengre tid Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal operere for brokk i mellomgulvet denne uken. Kirurgen trodde ikke det ble kikkhullsoperasjon. Hun sa at jeg ville bli sykemeldt etterpå, men jeg glemte i befippelsen å spørre om hva som er vanlig lengde. Jeg skjønner jo at jeg merker det når jeg får den, men rent logistikkmessig på jobb så hadde det vært greit å vite hva andre har av erfaring i så måte.... Jobber som kontaktlærer på barneskolen, mye gåing, flying opp og ned, ut og inn og en del bæring av bøker, tilbehør osv, men ikke en fysisk tung jobb som snekker, asfaltarbeider osv! Ønsker å være borte så kort som mulig, men ønsker samtidig selvfølgelig også å gjøre det jeg må for å unngå at det blir verre igjen (brokket har vært i klem, noe som var ganske vondt mens det sto på....) Noen som har operert tilsvarende som kan si noe om hvor lenge de måtte ta det litt roligere enn vanlig? Anonymkode: aaf44...312 Åpn kirurgi, og du må regne minst fire uker sykemelding. Hvorfor får du ikke kikkhull? Denne typen operasjoner er helt vanlig å gjøre med kikkhull og robot assistert kirurgi. Det er stort sett bare små sykehus og kirurger som ikke har fått opplæring som driver på på gamlemåten, med åpen kirurgi. Eller de de begynner med kikkhull og må åpne pasienten fordi noe går galt eller de ikke klarer å få jobben gjort. Å planlegge får åpen kirurgi hadde fått meg til å bytte sykehus. Anonymkode: 1f92c...f08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Åpn kirurgi, og du må regne minst fire uker sykemelding. Hvorfor får du ikke kikkhull? Denne typen operasjoner er helt vanlig å gjøre med kikkhull og robot assistert kirurgi. Det er stort sett bare små sykehus og kirurger som ikke har fått opplæring som driver på på gamlemåten, med åpen kirurgi. Eller de de begynner med kikkhull og må åpne pasienten fordi noe går galt eller de ikke klarer å få jobben gjort. Å planlegge får åpen kirurgi hadde fått meg til å bytte sykehus. Anonymkode: 1f92c...f08 De skulle begynne med kikkhull, men hun trodde de kom til å måtte åpne. Så det kan hende jeg slipper, da - men hun ville jeg skulle være forberedt. Spurte ikke mer enn det, og å bytte sykehus og å vente på nytt er ikke aktuelt. Nå vil jeg bare bli ferdig. Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åpn kirurgi, og du må regne minst fire uker sykemelding. Hvorfor får du ikke kikkhull? Denne typen operasjoner er helt vanlig å gjøre med kikkhull og robot assistert kirurgi. Det er stort sett bare små sykehus og kirurger som ikke har fått opplæring som driver på på gamlemåten, med åpen kirurgi. Eller de de begynner med kikkhull og må åpne pasienten fordi noe går galt eller de ikke klarer å få jobben gjort. Å planlegge får åpen kirurgi hadde fått meg til å bytte sykehus. Anonymkode: 1f92c...f08 Dette er helt, helt feil, her aner du ikke hva du snakker om. Det er faktisk ikke alle brokk som kan opereres med laparoskopi, og det er slett ikke alle brokk der det er hensiktsmessig heller. Vi vet ikke størrelsen på ts sitt brokk, eller årsaken til at hun har fått det (traume, graviditet, annen kirurgi f.eks), vi kjenner ikke hennes sykdomshistorikk eller anestesiutfordringer, som alle vil være faktorer i bestemmelsen kirurgisk metode. Når ts har fått lite info tyder det på et lite brokk, som fint kan opereres åpent raskere og med like godt resultat som laparoskopisk. Store åpne brokk som trenger en mnd sykemelding medfører betydelig lengre innleggelse, gjerne også epidural som smertelindring, og det burde ts fått info om på forhånd hvis det var aktuelt. Anonymkode: 2d6cb...157 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er helt, helt feil, her aner du ikke hva du snakker om. Det er faktisk ikke alle brokk som kan opereres med laparoskopi, og det er slett ikke alle brokk der det er hensiktsmessig heller. Vi vet ikke størrelsen på ts sitt brokk, eller årsaken til at hun har fått det (traume, graviditet, annen kirurgi f.eks), vi kjenner ikke hennes sykdomshistorikk eller anestesiutfordringer, som alle vil være faktorer i bestemmelsen kirurgisk metode. Når ts har fått lite info tyder det på et lite brokk, som fint kan opereres åpent raskere og med like godt resultat som laparoskopisk. Store åpne brokk som trenger en mnd sykemelding medfører betydelig lengre innleggelse, gjerne også epidural som smertelindring, og det burde ts fått info om på forhånd hvis det var aktuelt. Anonymkode: 2d6cb...157 Det stemmer at brokket ikke er så stort, nettopp derfor er det så smertefullt når det kommer i klem, fordi det er vanskeligere å reponere (dytte inn igjen). Var såvidt det gikk på akuttmottaket, så jeg slapp operasjon der og da, for det var heeelt på grensa til å være inkarniert, altså ordentlig i klem sånn at det kunne bli skummelt hvis vevet begynte å dø. Jeg velger å stole på kirurgene og at de gjør det de har best erfaringer med i hvert enkelt tilfelle. Jeg har tatt CT, så de burde ha god oversikt over hva de skal gjøre. Dette er et av de største sykehusene på det sentrale Østlandet, så jeg er nok ikke første pasient Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): De skulle begynne med kikkhull, men hun trodde de kom til å måtte åpne. Så det kan hende jeg slipper, da - men hun ville jeg skulle være forberedt. Spurte ikke mer enn det, og å bytte sykehus og å vente på nytt er ikke aktuelt. Nå vil jeg bare bli ferdig. Anonymkode: aaf44...312 Bytter du sykehus, så skal du ikke vente på nytt, du har rettigheter ved fritt sykehusvalg. Men bra de skal begynne med kikkhull. Håper du er på et stort sykehus med god kompetanse. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er helt, helt feil, her aner du ikke hva du snakker om. Det er faktisk ikke alle brokk som kan opereres med laparoskopi, og det er slett ikke alle brokk der det er hensiktsmessig heller. Vi vet ikke størrelsen på ts sitt brokk, eller årsaken til at hun har fått det (traume, graviditet, annen kirurgi f.eks), vi kjenner ikke hennes sykdomshistorikk eller anestesiutfordringer, som alle vil være faktorer i bestemmelsen kirurgisk metode. Når ts har fått lite info tyder det på et lite brokk, som fint kan opereres åpent raskere og med like godt resultat som laparoskopisk. Store åpne brokk som trenger en mnd sykemelding medfører betydelig lengre innleggelse, gjerne også epidural som smertelindring, og det burde ts fått info om på forhånd hvis det var aktuelt. Anonymkode: 2d6cb...157 Tror min kompetanse på brokkoperasjoner er langt bedre enn din. Og jeg tror du skal roe ned med å kritisere andre for feil, når du ikke vet bedre enn du her gir uttrykk for. Anonymkode: 1f92c...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bytter du sykehus, så skal du ikke vente på nytt, du har rettigheter ved fritt sykehusvalg. Men bra de skal begynne med kikkhull. Håper du er på et stort sykehus med god kompetanse. Anonymkode: 1f92c...f08 Som sagt, et av Universitetssykehusene i Oslo-området. Tipper det går greit. Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): 1-2 uker, ikke sikkert du har brokkbind en gang. Anonymkode: 2d6cb...157 Etter åpen operasjon og ikke kikkhulloperasjon? Anonymkode: 6b31d...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror min kompetanse på brokkoperasjoner er langt bedre enn din. Og jeg tror du skal roe ned med å kritisere andre for feil, når du ikke vet bedre enn du her gir uttrykk for. Anonymkode: 1f92c...f08 Der tror ikke jeg gitt, når du mener alle brokk opereres best med robot har du allerede avslørt din uvitenhet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt, et av Universitetssykehusene i Oslo-området. Tipper det går greit. Anonymkode: aaf44...312 Tror jeg og. AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter åpen operasjon og ikke kikkhulloperasjon? Anonymkode: 6b31d...f24 Som sagt så avhenger det på størrelsen på brokket, men ikke alle som opereres for brokk bruker brokkbind, uavhengig av om det er åpent eller lapraskopisk. Anonymkode: 2d6cb...157 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #14 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Der tror ikke jeg gitt, når du mener alle brokk opereres best med robot har du allerede avslørt din uvitenhet. Tror jeg og. Som sagt så avhenger det på størrelsen på brokket, men ikke alle som opereres for brokk bruker brokkbind, uavhengig av om det er åpent eller lapraskopisk. Anonymkode: 2d6cb...157 Å ja. Lurte bare pga en nabo som har operert for brokk. Åpen operasjon og hun bruker brokkbelte. Jeg hjelper henne litt og hun sier at hun kan løfte eller bøye seg på 6-8 uker. Og hun blir sikkert sykemeldt i over 3 måneder pga hun er sykepleier. Så en sånn operasjon er tydeligvis en stor operasjon Anonymkode: 6b31d...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #15 Del Skrevet 17. mars TS her.. Jeg har tatt et hastekeisersnitt for mange år siden, og det kan jo umulig være så store greier som det... Og det gikk jo greit, kunne jo bære babyen, bøye meg osv... Men jeg har også hørt rykter om restriksjoner i løfting i minst 4 uker.... Anonymkode: aaf44...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her.. Jeg har tatt et hastekeisersnitt for mange år siden, og det kan jo umulig være så store greier som det... Og det gikk jo greit, kunne jo bære babyen, bøye meg osv... Men jeg har også hørt rykter om restriksjoner i løfting i minst 4 uker.... Anonymkode: aaf44...312 Synes også det var litt rart at hun ikke kan bøye eller løfte på 6- 8 uker. Men kanskje hun vil være ekstra forsiktig. Anonymkode: 6b31d...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå