AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Jeg ble nylig ferdig med en relativt ubrukelig bachelorgrad med (tidligere) planer om å studere videre, men er så lei! Nå angrer jeg bare på at jeg ikke tok fagbrev, ettersom jeg har nå har forstått at studering ikke egentlig er noe for meg. Jobber mye bedre praktisk, og vil mer enn noe bare komme meg ut på jobbmarkedet og begynne å arbeide. Er kvinne på 23, har for tiden deltidsjobb på butikk. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, har lest en del om ulike muligheter, men sliter med å forstå hvordan jeg skal komme meg i gang. En mulighet er visst å søke voksenopplæring via Vigo, men i min kommune (Vestland) kommer ikke rørleggerfaget opp som et valg, og det er det faget jeg er mest interessert i. Har også vurdert elektriker og tømrer, men har hørt mye bra om rørlegging fra venner og familie. Noen som har noe erfaring med dette å få fagbrev som voksen? Anonymkode: 68615...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars (endret) Når ble 23 år "voksenalder" i denne sammenhengen? Da jeg tok fagbrev for mange år siden var det helt normalt med lærlinger i den alderen. Gå til nærmeste rørleggerfirma og spør om de er interessert i å ta inn en lærling. Endret 17. mars av bare innom en tur 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars Rørlegger er et skittent yrke, om jeg kan si det sånn. Du skal røre (!) med ganske mye sluk, avrenninger, vann- og avløpsrør etc, og kommer borti mye skitt, møkk og bakterier. Er dette noe for deg? Kvinner generelt liker jo ikke å bli skitne, så jeg bare spør. En kamerat av meg utdannet seg til rørlegger, og ble smittet av gulsott som lærling. Man blir frisk av det, så klart, men det er altså sånn at man er borti mye avløp som kan smitte rørleggere med ting. Hva med et litt "tørrere" yrke som elektriker? Det er stadig flere kvinnelige elektrikere nå, selv om de fremdeles er sjeldne. I to klasser med elektrikere da min sønn begynte på elektrikerlinjen, så var det kun en eneste jente, resten var gutter. Anonymkode: 4e7d3...e34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 16.26): Rørlegger er et skittent yrke, om jeg kan si det sånn. Du skal røre (!) med ganske mye sluk, avrenninger, vann- og avløpsrør etc, og kommer borti mye skitt, møkk og bakterier. Er dette noe for deg? Kvinner generelt liker jo ikke å bli skitne, så jeg bare spør. En kamerat av meg utdannet seg til rørlegger, og ble smittet av gulsott som lærling. Man blir frisk av det, så klart, men det er altså sånn at man er borti mye avløp som kan smitte rørleggere med ting. Hva med et litt "tørrere" yrke som elektriker? Det er stadig flere kvinnelige elektrikere nå, selv om de fremdeles er sjeldne. I to klasser med elektrikere da min sønn begynte på elektrikerlinjen, så var det kun en eneste jente, resten var gutter. Anonymkode: 4e7d3...e34 Ekspander Dustete fordom. Jeg (kvinne) takler alt det ekle knyttet til avløpsrør tusen ganger bedre enn noen menn jeg kjenner. Anonymkode: bc59a...5dd 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 17. mars #5 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 16.26): Rørlegger er et skittent yrke, om jeg kan si det sånn. Du skal røre (!) med ganske mye sluk, avrenninger, vann- og avløpsrør etc, og kommer borti mye skitt, møkk og bakterier. Er dette noe for deg? Kvinner generelt liker jo ikke å bli skitne, så jeg bare spør. En kamerat av meg utdannet seg til rørlegger, og ble smittet av gulsott som lærling. Man blir frisk av det, så klart, men det er altså sånn at man er borti mye avløp som kan smitte rørleggere med ting. Hva med et litt "tørrere" yrke som elektriker? Det er stadig flere kvinnelige elektrikere nå, selv om de fremdeles er sjeldne. I to klasser med elektrikere da min sønn begynte på elektrikerlinjen, så var det kun en eneste jente, resten var gutter. Anonymkode: 4e7d3...e34 Ekspander Det burde vært en tommel-ned-knapp her. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 16.26): Rørlegger er et skittent yrke, om jeg kan si det sånn. Du skal røre (!) med ganske mye sluk, avrenninger, vann- og avløpsrør etc, og kommer borti mye skitt, møkk og bakterier. Er dette noe for deg? Kvinner generelt liker jo ikke å bli skitne, så jeg bare spør. En kamerat av meg utdannet seg til rørlegger, og ble smittet av gulsott som lærling. Man blir frisk av det, så klart, men det er altså sånn at man er borti mye avløp som kan smitte rørleggere med ting. Hva med et litt "tørrere" yrke som elektriker? Det er stadig flere kvinnelige elektrikere nå, selv om de fremdeles er sjeldne. I to klasser med elektrikere da min sønn begynte på elektrikerlinjen, så var det kun en eneste jente, resten var gutter. Anonymkode: 4e7d3...e34 Ekspander Tøysete innlegg. Er ikke rørlegger, men har lagt endel. Og fikser egne rør. Så her syntes jeg du problematiserer unødvendig mye. Rørlegger jobb er også svært variert Til ts. Skal du først og fremst bli rørlegger så , sats på industri rørlegger er min anbefaling. Hør med en rådgiver, det finnes noen muligheter til praktisk opplæring også. Du må evnt ta to år på tip, og to år som lærlig. Eller 5år i praksis. Anonymkode: e1483...cc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 17. mars #7 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 16.26): Rørlegger er et skittent yrke, om jeg kan si det sånn. Du skal røre (!) med ganske mye sluk, avrenninger, vann- og avløpsrør etc, og kommer borti mye skitt, møkk og bakterier. Er dette noe for deg? Kvinner generelt liker jo ikke å bli skitne, så jeg bare spør. Ekspander Herregud for en håpløs innstilling. Tenk på alle de flotte kvinner som gjør en kjempeinnsats i omsorg- og helsevesenet . . . . . . som daglig tørker avføring og urin. Ikke så mange mannfolk der . . . 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 16.26): Rørlegger er et skittent yrke, om jeg kan si det sånn. Du skal røre (!) med ganske mye sluk, avrenninger, vann- og avløpsrør etc, og kommer borti mye skitt, møkk og bakterier. Er dette noe for deg? Kvinner generelt liker jo ikke å bli skitne, så jeg bare spør. En kamerat av meg utdannet seg til rørlegger, og ble smittet av gulsott som lærling. Man blir frisk av det, så klart, men det er altså sånn at man er borti mye avløp som kan smitte rørleggere med ting. Hva med et litt "tørrere" yrke som elektriker? Det er stadig flere kvinnelige elektrikere nå, selv om de fremdeles er sjeldne. I to klasser med elektrikere da min sønn begynte på elektrikerlinjen, så var det kun en eneste jente, resten var gutter. Anonymkode: 4e7d3...e34 Ekspander TS her, Som sakt har jeg hørt mye fra venner og familie som enten jobber tett med yrket selv eller kjenner andre som gjør det. Er klar over at det ikke er et spesielt "tørt" yrke, som du sier, men det er jo ikke heller kvinnedominerte yrker som sykepleier o.l.. Tok selv helsefag på vgs, og kan love deg man kommer borti mange forskjellige væsker og slik der også 😉 Anonymkode: 68615...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Del Skrevet 17. mars bare innom en tur skrev (På 17.3.2025 den 16.20): Når ble 23 år "voksenalder" i denne sammenhengen? Da jeg tok fagbrev for mange år siden var det helt normalt med lærlinger i den alderen. Gå til nærmeste rørleggerfirma og spør om de er interessert i å ta inn en lærling. Ekspander Mente mer i forhold til at jeg allerede har gått videregående og derfor ikke lenger har mulighet til å utdanne meg på denne måten. Takk for tips! Anonymkode: 68615...d69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 16.45): Tøysete innlegg. Er ikke rørlegger, men har lagt endel. Og fikser egne rør. Så her syntes jeg du problematiserer unødvendig mye. Rørlegger jobb er også svært variert Til ts. Skal du først og fremst bli rørlegger så , sats på industri rørlegger er min anbefaling. Hør med en rådgiver, det finnes noen muligheter til praktisk opplæring også. Du må evnt ta to år på tip, og to år som lærlig. Eller 5år i praksis. Anonymkode: e1483...cc8 Ekspander Tusen takk for tips, setter pris på det Har satt opp en time hos en rådgiver nå! Håper virkelig det finnes noen muligheter til praktisk opplæring. Anonymkode: 68615...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars Nå er ikke jeg rørlegger, men jeg er en person som brenner for yrkesfag og det å få flere kvinner inn. Så jeg vil virkelig anbefale det. Ung kvinne er bare et pluss. Og han som kalte det et "skittent" yrke, vel... Noen må gjøre det, og jeg har en elektrikkervenn som måtte krabbe gjennom en møkkjeller for å fikse noe alarmsystemer i et fjøs. Alt kommer an på hvilket oppdrag man tar. Og ingen jobber uansett er bedre enn noen andre. Stå på ts. Bli rørlegger. Kanskje du til og med finner en måte kombinere det med Bacheloren din. Innovasjon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #12 Del Skrevet 18. mars En bekjent var voksenlærling som rørlegger i Vestland fylke. Selv tok jeg fagbrev som praksiskandidat, i den forbindelse kontaktet jeg Vestland Fylkeskommune da jeg ikke helt fant frem på sidene deres, og de var veldig hjelpsomme. Ta en telefon eller send en mail? Anonymkode: ea6dc...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars Hei du!! nå håper jeg virkelig du leser dette svaret til deg, for jeg har selv vært rørleggerlærling, og er det fortsatt, er 2 uker til svenneprøven. jeg elsker yrket mitt og jobben min. Startet som 27 åring, jobbet i butikk i alle år. Null erfaring. det er SÅ mange retninger du kan gå innenfor yrket, og jeg har jobbet med «bæsj»/kloakk kanskje 2 ganger i løpet av 4.5 år. MEN!! Jeg foretrekker å jobbe med energi, og ikke vann og avløp. Energianlegg, det kan være vannbåren varme som radiatorer, gulvvarme eller litt mer spennende ting som energigjenvinning osv osv. Da jobber man aldri med bæsj, som noen her skriver man jobber med som rørlegger. 😅 Du kan også jobbe med sprinkel. Med rørleggeryrket i bunnen, og alle menneskene man blir kjent med på veien til svennebrevet, så har du UENDELIG med muligheter foran deg. Virkelig. Du kommer aldri til å angre! Om du heller vil være en selger innenfor yrket, da får du garantert jobb på dagen. Om du vil bli en leder, videreutdanne deg, eller hva som helst. Altså mulighetene er uendelige. Jeg er straks ferdig som lærling, allikevel har jeg 3 jobbtilbud, altså de har ringt meg fordi de 1. enten har hørt om meg, eller 2. har møtt meg og fått en kjempe godt inntrykk(jeg er bare hyggelig og sosial og interessert i faget). Man trenger ikke jobbe med bæsj, avløp eller bad for å jobbe som rørlegger. Tro meg, jeg misliker å jobbe med sanitær som det heter. Anonymkode: 04b48...269 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars Grisete jobb. Gjør arbeider på egne eiendommer men aldri om jeg ville gjort det for andre - og hver dag. Anonymkode: bcf5a...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 14.40): Jeg ble nylig ferdig med en relativt ubrukelig bachelorgrad med (tidligere) planer om å studere videre, men er så lei! Nå angrer jeg bare på at jeg ikke tok fagbrev, ettersom jeg har nå har forstått at studering ikke egentlig er noe for meg. Jobber mye bedre praktisk, og vil mer enn noe bare komme meg ut på jobbmarkedet og begynne å arbeide. Er kvinne på 23, har for tiden deltidsjobb på butikk. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, har lest en del om ulike muligheter, men sliter med å forstå hvordan jeg skal komme meg i gang. En mulighet er visst å søke voksenopplæring via Vigo, men i min kommune (Vestland) kommer ikke rørleggerfaget opp som et valg, og det er det faget jeg er mest interessert i. Har også vurdert elektriker og tømrer, men har hørt mye bra om rørlegging fra venner og familie. Noen som har noe erfaring med dette å få fagbrev som voksen? Anonymkode: 68615...d69 Ekspander Du er ikke alene om å skifte beite etter å prøvd deg på noe som fungerte. Du blir da voksenlærling, og må gjennom både teori og praksis i læretida. Har voksenlærling jeg har ansvar for i bedriften nå, og denne tar teorien nå i mai, og det pratiske neste år. Læretida er på 2 år for denne, da denne har relevant praksis fra før. Anonymkode: a42ad...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars 23 år er ikke for gammelt! Hva med kuldemontør? Der får du jobbet med både rør, kjøling og elektro samt det er stor etterspørsel etter folk. Anonymkode: ac3f9...25c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.21): Hei du!! nå håper jeg virkelig du leser dette svaret til deg, for jeg har selv vært rørleggerlærling, og er det fortsatt, er 2 uker til svenneprøven. jeg elsker yrket mitt og jobben min. Startet som 27 åring, jobbet i butikk i alle år. Null erfaring. det er SÅ mange retninger du kan gå innenfor yrket, og jeg har jobbet med «bæsj»/kloakk kanskje 2 ganger i løpet av 4.5 år. MEN!! Jeg foretrekker å jobbe med energi, og ikke vann og avløp. Energianlegg, det kan være vannbåren varme som radiatorer, gulvvarme eller litt mer spennende ting som energigjenvinning osv osv. Da jobber man aldri med bæsj, som noen her skriver man jobber med som rørlegger. 😅 Du kan også jobbe med sprinkel. Med rørleggeryrket i bunnen, og alle menneskene man blir kjent med på veien til svennebrevet, så har du UENDELIG med muligheter foran deg. Virkelig. Du kommer aldri til å angre! Om du heller vil være en selger innenfor yrket, da får du garantert jobb på dagen. Om du vil bli en leder, videreutdanne deg, eller hva som helst. Altså mulighetene er uendelige. Jeg er straks ferdig som lærling, allikevel har jeg 3 jobbtilbud, altså de har ringt meg fordi de 1. enten har hørt om meg, eller 2. har møtt meg og fått en kjempe godt inntrykk(jeg er bare hyggelig og sosial og interessert i faget). Man trenger ikke jobbe med bæsj, avløp eller bad for å jobbe som rørlegger. Tro meg, jeg misliker å jobbe med sanitær som det heter. Anonymkode: 04b48...269 Ekspander Hei, ville først og fremst takke deg for dette innlegget, ga meg så mye motivasjon!! Setter ekstrem stor pris på det ❤️ Har allerede sett litt mer på ulike retninger innenfor faget og de fleste ser spennende ut! Er det slik at man får prøve litt av hvert, eller burde man allerede vite hva man vil før man søker lærling? Synes jo nesten alt ser litt gøy ut, jeg. 🫣 Kan jeg forresten spørre hvordan du gikk frem for å få lærlingplass? Tok du selv kontakt med lærebedrifter? Igjen, takk for innlegget, gjorde meg veldig glad å lese. Supert å høre at du har det så bra! Yrket høres veldig spennende ut, og mange retninger er jo alltid bra. Har selv time hos karriereveileder denne uken, så håper jeg kan få litt veiledning om dette der også. Lykke til med svenneprøven! Anonymkode: 1042f...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå