Gå til innhold

Uttak vps konto

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så uheldigvis opprettet jeg som fersk fondsparer vps konto for rundt 5-6 år siden. Jeg tok ut alt uten om gevinsten for  rundt 1.5 måned siden. Men jeg har forstått det slik at det ikke har noe å si at jeg ikke tok ut selve gevinsten og må betale like mye skatt uansett? Hvordan gjør jeg dette i forhold til skattekort? Eller må jeg forvente en stor baksmell neste år? Skal ut i mammapermisjon og får mindre penger så ikke så ideellt om jeg må skatte mye gjennom hele året. Har ikke tenkt å bruke opp sparepengene men ha de litt mer tilgjengelig ved behov.

Anonymkode: 35945...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så VPS, ikke ASK? 

Investeringer på VPS konto beskattes fortløpende, så du må bare finne ut hva du betalte for ting og hva du solgte for. Så setter du av rundt 30-35% av differansen inn på en høyrentekonto i påvente av skattemeldingen i mars 2026. Enkelt og greit. Trenger ikke styre med skattekort. 

Banker har ofte oversikt over hva sånn ca man skal betale i skatt på VPS'kontoen

Restskatt er helt fint så lenge man planlegger for det. Låne penger gratis av staten, som DU får rente på å ha i banken er jo bare tipp-topp

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 minutter siden):

Så VPS, ikke ASK? 

Investeringer på VPS konto beskattes fortløpende, så du må bare finne ut hva du betalte for ting og hva du solgte for. Så setter du av rundt 30-35% av differansen inn på en høyrentekonto i påvente av skattemeldingen i mars 2026. Enkelt og greit. Trenger ikke styre med skattekort. 

Banker har ofte oversikt over hva sånn ca man skal betale i skatt på VPS'kontoen

Restskatt er helt fint så lenge man planlegger for det. Låne penger gratis av staten, som DU får rente på å ha i banken er jo bare tipp-topp

Vps ja. Visste ikke forskjellen da jeg startet. Men aldri gjort noen uttak før nå. Jeg har hele summen stående på høyrentekonto. Føler jeg ikke fant noe spesielt i banken min angående info men skal ta en ny titt👍sant det, lønner seg med rentene😊 Greit jeg slipper å tenke på det i år da.

Anonymkode: 35945...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å opprette en ny sparekonto i den banken som gir best rente (finansportalen.no) og velg den fastrenteavtalen som gir best avkastning. Maks 12mnd binding, for du vil jo trenge dem før 30.mai neste år for å betale skatteregningen. Betaler du før juni slipper man rentekostnader på restskatten.

Har man pengene isolert og splittet fra andre kontoer er det liten sannsynlighet for at de blir brukt på forefallende forbruk og fjas. Kall kontoen restskatt VPS, så holder du fingrene unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...