Gå til innhold

Problemer med sexlyst og nærhet i overgangsalder - går det over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 42 år, og har fått bekreftet fra gynekolog at overgangsalderen har begynt. Jeg har fått østrogentilskudd som har hjulpet mye mot hetetoktene, men mange plager vedvarer, blant annet hjernetåke og utmattelse. 

Det vanskeligste er imidlertid at jeg helt har mistet lysten på sex og nærhet. Jeg har traumer etter voldtekt og overgrep som barn, jeg har derfor alltid hatt litt problemer på dette området, men i perioder har det fungert veldig bra, og jeg har alltid hatt lyst til å ha lyst - hvis dere skjønner.

Nå føles det derimot helt dødt, og også bare nærhet og kos kan være vanskelig. Får en følelse av å bare ville ha kroppen min for meg selv etter først flere år med overgrep i tidligere forhold, så graviditeter, fødsler, amming og alt som hører med til dette. 

Er det noen som har vært i lignende situasjoner og som har opplevd at det går over? Eller som har funnet noe som hjelper?

Kan legge til at jeg har gått i traumebehandling og har et veldig avklart forhold til fortiden min, men det er jo ikke det samme som at det aldri har skjedd.

Anonymkode: 90ca2...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan også legge til at barna er 8 og 12 år nå - så det er ikke det at jeg nylig er ferdig med den mest intense babyfasen som er årsaken til at jeg føler det sånn nå. 

Jeg har kjent på disse følelsene før også, men det var nå med overgangsalderen at det virkelig sa stopp. Får vondt av mannen som er en snill og fantastisk mann: han savner jo sex og nærhet veldig, men jeg bare klarer ikke å komme i den modusen. Ikke frister det med en annen mann heller, så det er ikke det at jeg bare er lei av han jeg er gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i samme situasjon.

Det er ingen liv nedentil akkurat nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke nærhet, heller ikke en klem.

Håper det går snart over for jeg vil gjerne ha god sex. 

Vi er nesten like gamle  

Anonymkode: d52e9...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tilskudd av testosteron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (13 minutter siden):

Har time hos gynekolog i april, har tenkt å spørre om det da ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det likt. Uten traumer og vet ikke om overgangsalderen er på gang. Ingen gode råd, men vi er fler da. Skulle så gjerne hatt lyst!

Anonymkode: 6f434...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (25 minutter siden):

Enig i denne, jeg brukte hormontabletter før, men har gått over til bioidentiske hormoner (østrogengele, plaster el) og Utrogest, samt at jeg får testosteron. Kroppen fungerer mye bedre nå, og sexlysten har kommet tilbake.

Anonymkode: 6271c...d94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Enig i denne, jeg brukte hormontabletter før, men har gått over til bioidentiske hormoner (østrogengele, plaster el) og Utrogest, samt at jeg får testosteron. Kroppen fungerer mye bedre nå, og sexlysten har kommet tilbake.

Takk for svar, det gir meg håp! 😅❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kan jeg forresten spørre om du begynte på alle tre hormonene på én gang, eller om testosteron kom etterhvert? Vet du isåfall om det var testosteronet som hadde størst effekt på sexlysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg forresten spørre om du begynte på alle tre hormonene på én gang, eller om testosteron kom etterhvert? Vet du isåfall om det var testosteronet som hadde størst effekt på sexlysten?

Kan jeg spørre hvordan testosteronet påvirket deg om sexlysten ble mye sterkere? Har du opplevd vektøkning av hormonene?

Anonymkode: a4cf8...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...