AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Jeg er et kreativt, men innesluttet menneske. Jobber som grafisk designer og med performance marketing for et stort, internasjonalt firma. Stillingen min er ca. 40% grafisk og 60% performance marketing. Tittelen i kontrakten min er "Senior Marketing Manager". Vi har mye å gjøre i vår avdeling, men nå er det altså en salgssjef som mener at selgerne er så altfor overarbeidet og har behov for avlastning. Han vil derfor at jeg skal bistå salgsavdelingen med cold calling. Denne salgssjefen er tilfeldigvis også min leders leder. For det første kan jeg tenke meg så utrolig mange andre konstruktive måter å komme i kontakt med disse menneskene, som ikke innebærer å cold calle. For det andre er jeg ingen selger, jeg er sjenert inn til beinet og kan ikke fordra å prate meg folk jeg ikke kjenner på tlf. For det tredje står det absolutt ingenting i kontrakt eller arbeidsbeskrivelse at jeg skal drive noen form for salgsarbeid. Spørsmålet er da om salg og marketing er såpass nært hverandre som fagfelt at dette faller inn under arbeidsgivers styringsrett, eller om jeg rett og slett kan si at dette går jeg ikke med på? Jeg har allerede uttrykt at dette ikke er noe jeg komfortabel med og jeg har satt opp en oversikt over mine prosjekter som vil bli forsinket fordi jeg må bruke arbeidstiden min på salgsstøtte. Anonymkode: 26caa...652 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars Du arbeider sakte. Det er trolig årsaken. Ved å forsøke å dytte på deg andre ansvarsområder vil du naturlig speede opp arbeidet ditt. Dersom du ikke klarer å øke intensiteten vil du trolig gradvis være åpen for å bli mer som en potet for å holde tritt. Du kan nekte, men det blir trolig møtt med krav om effektivitet. Jeg ville bedt om et møte og diskutert det mer åpent. Forklart det du forklarer her, at du mener du ikke ville kunne gjøre en god jobb med slike oppgaver. Anonymkode: ae181...3eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars Jeg jobber ikke sakte. Jeg leverer alltid til tiden eller før på mine prosjekter. Min nærmeste leder og jeg har et kjempegodt samarbeid og jeg har betydelige resultater å vise til. Anonymkode: 26caa...652 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er et kreativt, men innesluttet menneske. Jobber som grafisk designer og med performance marketing for et stort, internasjonalt firma. Stillingen min er ca. 40% grafisk og 60% performance marketing. Tittelen i kontrakten min er "Senior Marketing Manager". Vi har mye å gjøre i vår avdeling, men nå er det altså en salgssjef som mener at selgerne er så altfor overarbeidet og har behov for avlastning. Han vil derfor at jeg skal bistå salgsavdelingen med cold calling. Denne salgssjefen er tilfeldigvis også min leders leder. For det første kan jeg tenke meg så utrolig mange andre konstruktive måter å komme i kontakt med disse menneskene, som ikke innebærer å cold calle. For det andre er jeg ingen selger, jeg er sjenert inn til beinet og kan ikke fordra å prate meg folk jeg ikke kjenner på tlf. For det tredje står det absolutt ingenting i kontrakt eller arbeidsbeskrivelse at jeg skal drive noen form for salgsarbeid. Spørsmålet er da om salg og marketing er såpass nært hverandre som fagfelt at dette faller inn under arbeidsgivers styringsrett, eller om jeg rett og slett kan si at dette går jeg ikke med på? Jeg har allerede uttrykt at dette ikke er noe jeg komfortabel med og jeg har satt opp en oversikt over mine prosjekter som vil bli forsinket fordi jeg må bruke arbeidstiden min på salgsstøtte. Anonymkode: 26caa...652 Fy f, det hadde jeg nektet å gjøre. Hadde sett etter ny jobb Anonymkode: e4c94...382 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber ikke sakte. Jeg leverer alltid til tiden eller før på mine prosjekter. Min nærmeste leder og jeg har et kjempegodt samarbeid og jeg har betydelige resultater å vise til. Anonymkode: 26caa...652 Og din nærmeste leder er den med personalansvar og emosjonell tilknytning til hvordan dere som arbeidstakere har det. Nå er det sjefen over det igjen som ber deg og han sitter med tallene. Du forstyrrer ikke den arbeidstakeren med best inntjening. Under press forstyrrer du fra bunnen. Anonymkode: ae181...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For det tredje står det absolutt ingenting i kontrakt eller arbeidsbeskrivelse at jeg skal drive noen form for salgsarbeid. Men står det at du er ansatt som marketing? Eller står det bare at du jobber i bedriften? Hvis det ikke står spesifikt i kontrakten at du er ansatt som ansatt i marketing avdelingen kan lederen tvinge deg til andre arbeidsoppgaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Del Skrevet 17. mars Hva står i arbeidskontrakten din rundt dette da? Kontakt fagforeningen din og spør dem, de vil nok kunne gi bedre svar enn de som bare gjetter og tolker på KG. Anonymkode: fabe5...213 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og din nærmeste leder er den med personalansvar og emosjonell tilknytning til hvordan dere som arbeidstakere har det. Nå er det sjefen over det igjen som ber deg og han sitter med tallene. Du forstyrrer ikke den arbeidstakeren med best inntjening. Under press forstyrrer du fra bunnen. Anonymkode: ae181...3eb Litt artig at du sitter på fasiten om min performance og tempo på jobb. Jeg hadde ikke tenkt til å greie ut om denne lederen til min nærmeste leder, men du har jo hengt deg opp i et sidespor som overhodet ikke svarer på det jeg lurer på: "Om dette er innenfor arbeidsgivers styringsrett"? Dette er en udugelig fjott som ikke en gang klarer å gjøre sin egen jobb skikkelig og lar det gå sport i å ødelegge for andre på arbeidsplassen. Det er nylig blitt levert inn flere klager på han. Det er overhodet ikke noe i veien med mitt arbeid, hverken kvalitet, kvanititet eller tidsbruk. Ellers ville mine performance reviews og beregning av bonus vist noe annet. Anonymkode: 26caa...652 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Del Skrevet 17. mars Knoot skrev (6 minutter siden): Men står det at du er ansatt som marketing? Eller står det bare at du jobber i bedriften? Hvis det ikke står spesifikt i kontrakten at du er ansatt som ansatt i marketing avdelingen kan lederen tvinge deg til andre arbeidsoppgaver. Det står at jeg skal jobbe i avdeling "Marketing" med tittelen "Senior Marketing Manager" og at stillingen min rapporterer til sånn og sånn leder. Anonymkode: 26caa...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars Høres ut som en udugelig salgssjef. Cold calling er krevende og krever at man har litt peiling. Å sette folk til dette som ikke vet hva de driver med vil bare ødelegge pipeline hans. Selgerne hans får ta seg sammen. De har tid til å gjøre det som faktisk er jobben deres. Ellers får han skaffe seg flere selgere eller bruke et møtebooking byrå. Anonymkode: 735fc...cd7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Litt artig at du sitter på fasiten om min performance og tempo på jobb. Jeg hadde ikke tenkt til å greie ut om denne lederen til min nærmeste leder, men du har jo hengt deg opp i et sidespor som overhodet ikke svarer på det jeg lurer på: "Om dette er innenfor arbeidsgivers styringsrett"? Dette er en udugelig fjott som ikke en gang klarer å gjøre sin egen jobb skikkelig og lar det gå sport i å ødelegge for andre på arbeidsplassen. Det er nylig blitt levert inn flere klager på han. Det er overhodet ikke noe i veien med mitt arbeid, hverken kvalitet, kvanititet eller tidsbruk. Ellers ville mine performance reviews og beregning av bonus vist noe annet. Anonymkode: 26caa...652 Du tolker meg galt. Jeg henger meg ikke opp i ditt tempo, jeg forklarer deg strategien bak et slikt ledertrekk. Dette er ikke personlig, det er bare tall. Dersom det brenner på dass og jeg har behov for at noen trør til litt ekstra så forstyrrer jeg naturlig nok ikke de som har størst inntjening eller som vanskelig lar seg erstatte. Så derfor forteller jeg deg at du jobber sakte. Hva sakte er på din arbeidsplass er jo avhengig av hva dine kolleger presterer. Jeg har også fortalt deg hva jeg ville gjort, jeg ville bedt om en samtale med sjefen der du forklarer deg inngående, istedenfor å søke bekreftelse på kg. Anonymkode: ae181...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Del Skrevet 17. mars Jeg tenker at hvorvidt dette kommer innunder arbeidsgivers styringsrett eller ikke, er litt diffust, slik som du kanskje selv også føler. Men når det nå tenkes at du skal avlaste disse overbelastede selgerne, er det fordi du har mye ledig kapasitet? I så fall vil jeg tenke at det kan være en argumentasjon fra arbeidsgiver at de forsøker å fylle stillingen din med oppgaver, som et alternativ til å delvis si deg opp, fordi de ikke lenger har behovet for 100% i din nåværende stilling. Hvis du har nok å gjøre til å fylle arbeidsdagene dine, så går du og tar en prat med din nærmeste leder om dette. Få frem følgende: 1. Dersom du skal ha tid til å drive og ringe rundt, så må det fjernes andre arbeidsoppgaver fra din stilling. Leder må da si noe om hvilke oppgaver de tenker å fjerne for å rydde tid. 2. Dette er en endring av arbeidsforhold, som krever annen kompetanse enn det du har/bruker nå. Du forventer at det følger med mer lønn når du nå blir pålagt mer ansvar innenfor et nytt kompetanseområde. 3. Vær ærlig med at dette er oppgaver du ikke er særlig interessert i eller komfortabel med. Fortell gjerne at du opplever dette som et signal fra bedriften om at de ikke verdsetter deg i din stilling. Si ifra at om dette gjennomføres, så vil du ta det som en oppfordring til å søke deg andre jobber. Hvis du faktisk gjør en viktig jobb som bedriften (og din nærmeste leder) er interessert i å beholde, så vil nok en beskjed om at du føler deg lite verdsatt og nærmest uønsket av å høre dette forslaget, føre til at forslaget trekkes tilbake. Hvis ikke, så har du jo faktisk fått et svar. Du er ikke viktig nok, og de har det helt fint med det om du slutter og finner deg en annen jobb. Anonymkode: 5d55b...a76 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du tolker meg galt. Jeg henger meg ikke opp i ditt tempo, jeg forklarer deg strategien bak et slikt ledertrekk. Dette er ikke personlig, det er bare tall. Dersom det brenner på dass og jeg har behov for at noen trør til litt ekstra så forstyrrer jeg naturlig nok ikke de som har størst inntjening eller som vanskelig lar seg erstatte. Så derfor forteller jeg deg at du jobber sakte. Hva sakte er på din arbeidsplass er jo avhengig av hva dine kolleger presterer. Jeg har også fortalt deg hva jeg ville gjort, jeg ville bedt om en samtale med sjefen der du forklarer deg inngående, istedenfor å søke bekreftelse på kg. Anonymkode: ae181...3eb Jeg jobber ikke sakte, problemet er heller at vi er for få folk i hele salg- og markedsavdelingen. Han har ikke noen andre å forstyrre. Jeg jobber ikke sakte, jeg lønnes slik jeg gjør fordi jeg leverer langt over forventning. Keep in mind at dette er en fullstendig udugelig salgssjef som ikke gjør annet enn å ta æren for andres arbeid og ellers bare ødelegge for andre. Den eneste grunnen til at han beholder jobben er at salget går så det griner og det er ikke akkurat tidspunktet for å sparke salgssjefen eller starte ubegrunnede undersøkelser. Forhåpentligvis har HR-avdelingen nå fått nok kjøtt på beinet, ettersom flere avdelinger har levert skriftlige klager på han, til at de kan iverksette noen tiltak. Anonymkode: 26caa...652 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 17. mars #14 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du tolker meg galt. Jeg henger meg ikke opp i ditt tempo, jeg forklarer deg strategien bak et slikt ledertrekk. Dette er ikke personlig, det er bare tall. Dersom det brenner på dass og jeg har behov for at noen trør til litt ekstra så forstyrrer jeg naturlig nok ikke de som har størst inntjening eller som vanskelig lar seg erstatte. Så derfor forteller jeg deg at du jobber sakte. Hva sakte er på din arbeidsplass er jo avhengig av hva dine kolleger presterer. Jeg har også fortalt deg hva jeg ville gjort, jeg ville bedt om en samtale med sjefen der du forklarer deg inngående, istedenfor å søke bekreftelse på kg. Anonymkode: ae181...3eb Altså det kan gått være slik du hadde tenkt, som ville vært ganske idiotisk da en sjenert "telefon selger" umulig kan hjelpe noen. Men du vet ikke hvordan alle sjefer i Norge tenker, så det blir meningsløst å skulle fortele TS hvordan hun er som arbeids taker.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 17. mars #15 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg jobber ikke sakte. Jeg leverer alltid til tiden eller før på mine prosjekter. Min nærmeste leder og jeg har et kjempegodt samarbeid og jeg har betydelige resultater å vise til. Anonymkode: 26caa...652 Søk i stillhet etter nye jobber, mens du tar en prat med nærmeste leder og tillitsvalgt. Dette kan bli en sur kamp, så tråkk litt forsiktig. Dersom du pålegges - gjør en elendig jobb på cold callingen så de ikke spør deg igjen 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Del Skrevet 17. mars Jeg er litt usikker, men kan dele erfaring fra min egen jobb. Jobber med markedsføring i et firma som driver med salg og har eget lager. Vi har en liten administrasjon, og i alles stillingsbeskrivelser står det "annet forefallende administrativt arbeid" eller noe sånt. Altså er det forventet å være tilgjengelig til å logge på telefonen eller hjelpe til med ordre hvis det er stort press der mens man selv har ledig kapasitet. Lageret vårt har i det siste slitt med bemanning, noe som gjør at hele prosessen stopper litt opp. Vi får ikke fakturert ut det som ikke er sendt. Vi har ikke blitt beordret til å hjelpe til, men vi har blitt kalt inn og forespurt om vi kan hjelpe noe ved behov, gitt at vi har ledig kapasitet. Vi blir spurt nettopp fordi dette ikke er vår avdeling. Vi har også en salgsavdeling, men det har aldri vært noen forventing om å hjelpe til der. Det krever jo en egen personlighet, føler jeg, og den har ikke jeg. Anonymkode: ed246...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er litt usikker, men kan dele erfaring fra min egen jobb. Jobber med markedsføring i et firma som driver med salg og har eget lager. Vi har en liten administrasjon, og i alles stillingsbeskrivelser står det "annet forefallende administrativt arbeid" eller noe sånt. Altså er det forventet å være tilgjengelig til å logge på telefonen eller hjelpe til med ordre hvis det er stort press der mens man selv har ledig kapasitet. Lageret vårt har i det siste slitt med bemanning, noe som gjør at hele prosessen stopper litt opp. Vi får ikke fakturert ut det som ikke er sendt. Vi har ikke blitt beordret til å hjelpe til, men vi har blitt kalt inn og forespurt om vi kan hjelpe noe ved behov, gitt at vi har ledig kapasitet. Vi blir spurt nettopp fordi dette ikke er vår avdeling. Vi har også en salgsavdeling, men det har aldri vært noen forventing om å hjelpe til der. Det krever jo en egen personlighet, føler jeg, og den har ikke jeg. Anonymkode: ed246...cde Har ingen arbeidsoppgaver spesifisert i min kontrakt utover at jeg skal jobbe med grafisk design og performance marketing. At jeg er ansatt i markedsavdelingen og at stillingen rapporterer til leder av markedsavdelingen. Hadde vi hatt problemer på lageret hadde jeg med glede stilt opp der. Hadde de slitt med bemanning i kantina, hadde jeg gladelig hjulpet der og så lenge sjefen min synes det var greit. Problemet mitt er at jeg ikke er en selger. Akkurat som du har jeg en oppfatning at det kreves en spesiell personlighet for å drive med den typen oppsøkende salg, og en slik er ikke jeg i besittelse av. Anonymkode: 26caa...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 17. mars #18 Del Skrevet 17. mars Noen er bare absolutt ikke selgertyper. Værste jobben jeg noengang har hatt var å prøve selge bokklubb medlemskap til gamle damer i middagstiden. Så jeg skjønner deg godt. Det kommer litt an på sånn i grunnen. Siden det virker som at marketing ligger under salg. Så har de nok rett til dette. Men prøv snakke med sjefene. Ingen vil ha en udugelig selger. Det taper de bare penger på. Det finnes sikkert noen andre i firmaet som er mer selgertype enn deg. Er du organisert få også fagforeningen på banen. Ps:sjekk også om arbeidskontrakt sier du kan bli satt til andre oppgaver. Dette er noe jeg alltid har med i mine kontrakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars Dersom du har en så lite utfyllende stillingsbeskrivelse som det du beskriver, og din leders leder er salgssjef høres det ut som dere er organisert under samme avdeling. Absolutt innenfor styringsrett å be ansatte bidra med andre oppgaver som hører innunder samme avdeling. Anonymkode: a7c7b...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #20 Del Skrevet 17. mars Arbeidsgivers styringsrett er ganske betydelig. Og så må du vurdere hva som vil komme ut av det hvis du pusser fagforeningen på sjefen. Er det verdt det? Særlig hvis du ikke vinner frem? Anonymkode: 4d666...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå