Gå til innhold

Hvordan bli god på familieøkonomien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker ikke at boliglånet er et problemer, er billån som er hinsides, 10000 i mnd? Hva med å selge en (eller begge) og kjøpe noe billigere?

vi har samlet inntekt på ca 1.5 mill. Boliglån på 4mill (skal låne mer etterhvert som vi pusser opp) og samlet studielån på 750’ (relativt nyutdannet). Ingen billån, men 1 bil. 2 små barn, vi sparer også barnetrygden.

Anonymkode: 2a714...80c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (22 timer siden):

3) Er du ferdig med billånet, så betaler du alt du kan på boliglånet/studielånet. Sjekk rentesats. Hvis den er ganske lik, så fokuserer du på det minste låne, dvs. studielån.

Ikke følg det siste i dette rådet. 

Anonymkode: 2a714...80c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (22 timer siden):

Dere er veldig fattige, ja, til tross for gode inntekter. Dere er faktisk blakke med så mye gjeld...

Dere har ikke økonomi til å spare i fond akkurat nå. Tenk hvor mange hundre tusen kroner dere kaster bort hvert år kun på lånerenter til banken. Kan godt hende det er snakk om en hel inntekt av en av dere.

1) Bygg en buffer på 100.000 kr

2) Lev billig, kutt ned på alt, selg alt dere ikke trenger, betal etter planen på studie- og boliglån, men betalt all dere kan raskest mulig på det dyre billånet.

3) Er du ferdig med billånet, så betaler du alt du kan på boliglånet/studielånet. Sjekk rentesats. Hvis den er ganske lik, så fokuserer du på det minste låne, dvs. studielån.

Studielån bør alltid være det siste lånet en betaler ned. Det finnes ikke lån med bedre betingelser.  

Og blir du feks syk og ufør slettes lånet. Bolig og billån slettes ikke. Derfor alltid studielån sist. 

Anonymkode: 95c56...158

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har jo sykt mye i billån.

Vi har utbetalt mellom 60-66 000 i mnd, og har det veldig romslig med 17-20 000 til sparing.

Boliglån 15 000 i mnd.

Studielån 1000 kr i mnd.

Vi kjøpte bil for 128 000kr for snart åtte år siden, og nedbetalte den på ett år. Går som en klokke ennå 👍🏼

Anbefaler å pause sparing til barna for å nedbetale billån, hvis dere ikke kan kjøpe billigere bil eller klare dere med én. Det er jo billånet som er dyrest.

Anonymkode: 82814...3fb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si belåningsgrad i mine øyne avhenger mest av hvilken fase man er i i livet, og ikke minst hvor man bor. Det verre med to 60 åringer med mye lån enn to 20 åringer, og har man lån til 5,5 i by så er det noe helt annet enn på en øde plass. 

Vi er 30 og 32, med to barnehagebarn. Tjener totalt 2,4 brutto, utbetalt ca 120 per måned + utleie av hybel 11.000. Har boliglån på 7,5 millioner (kjøpte for 11 millioner i år) + 250.000 i studiegjeld. 

Vi har stramt budsjett, og vi lever på den høyeste inntekten + hybelen (76.000 totalt), mens den laveste går fult og helt til rene avdrag på boliglånet.  Fører regnskap, drar så og si aldri på ferie, og har bare én bil. Har lite i måneden til annet enn bolig akkurat nå, fordi vi prioriterer store ekstra innbetalinger på boliglånet frem til vi har under 60% belåningsgrad, men vi kan jo når som helst betale vanlig sum med renter og avdrag på 40.000 fremfor de 85.000 vi betaler på boliglånet nå. Man må jo lide litt når man har kjøpt dyrt hus, mens man enda elsker huset.

Vi føler oss bra, fordi vi har det vi ser på som hverdagsluksus, selv om andre muligens hadde hatet å leve som oss. Vi sover alle som vi rer. 

Anonymkode: 9002d...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

700 000 i billån er jo sinnsykt.

Må man låne så mye til bil har man ikke råd til så dyre biler.

Anonymkode: 42726...b3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.48):

Hei!

Meg og min samboer har utbetalt til sammen ca 83.000kr per måned. 
Har boliglån på 5,5 millioner og billån på 700 tusen (to biler(‘h. Har også studielån på 450 tusen. Ellers har vi utgifter som kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer osv som de fleste andre. Har to barn der hele barnetrygden går til fondsparing til de. 

Jeg opplever en trang økonomi. Har vi tatt for høyt boliglån? Betaler ca 22.000 kr i mnd. på bilene betaler vi 10.000 til sammen. 

ønsker egentlig å sammenligne med meg andre. Hvordan får andre det til å gå rundt? Hvor mye har dere i lån i forhold til inntekt?

hilsen en som tjener noenlunde godt (800K), men føler meg likevel «fattig». 

Anonymkode: 5c3a1...62f

Skjønner at dere har det trangt. I mine øyne har dere alt for høyt samlet lån i forhold til inntekt. Selv om det er "innafor" mtp. de ulike tommelfingerreglene (5x inntekt etc.) så vil man jo leve litt også.

Jeg hadde rett og slett vurdert å selge og kjøpe noe rimeligere hadde jeg vært dere. Men skjønner at det ikke sikkert er så enkelt.

Jeg registrerer at dere også betaler bare 22.000,- i måneden på et boliglån på 5,5 millioner. Det må jo bety at dere har avdragsfrihet? Bare rentene for dette lånet utgjør jo over 20.000,- i måneden.

Vi har omtrent det samme som dere i samlet inntekt utbetalt, men vesentlig mindre lån. Vi ligger på ca. 2,7 mill i samlet lån (hus+hytte), og dette utgjør ca. 18k i måneden i lån (har valgt å betale ned litt ekstra hardt på boliglånet).

Anonymkode: 67e1a...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tjener en god del mer, og jeg synes faktisk 700 tusen i billån er helt sykt... Her har vi alltid kjøpt biler etter evne, da det er et rent tapsprosjekt. 

Anonymkode: d95cb...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skjønner at dere har det trangt. I mine øyne har dere alt for høyt samlet lån i forhold til inntekt. Selv om det er "innafor" mtp. de ulike tommelfingerreglene (5x inntekt etc.) så vil man jo leve litt også.

Jeg hadde rett og slett vurdert å selge og kjøpe noe rimeligere hadde jeg vært dere. Men skjønner at det ikke sikkert er så enkelt.

Jeg registrerer at dere også betaler bare 22.000,- i måneden på et boliglån på 5,5 millioner. Det må jo bety at dere har avdragsfrihet? Bare rentene for dette lånet utgjør jo over 20.000,- i måneden.

Vi har omtrent det samme som dere i samlet inntekt utbetalt, men vesentlig mindre lån. Vi ligger på ca. 2,7 mill i samlet lån (hus+hytte), og dette utgjør ca. 18k i måneden i lån (har valgt å betale ned litt ekstra hardt på boliglånet).

Anonymkode: 67e1a...1e8

ts her. Utelot at vi har en utleiehybel i underetasjen som leies ut for 8.700kr. så trakk bare dette i fra terminbeløpet. Betaler rundt 31.000kr på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi tjener en god del mer, og jeg synes faktisk 700 tusen i billån er helt sykt... Her har vi alltid kjøpt biler etter evne, da det er et rent tapsprosjekt. 

Anonymkode: d95cb...8c6

Ts her. Hvilke biler har dere? Vi bor utenfor en byen, og det er dårlig føre opp her vi bor på vinterstid. Dårlig brøyting og har sterkt behov for firehjulstrekk. Med småbarn i barnehage må vi ha plass til bilstoler og vogn i bilen. Den dyreste bilen (478k) er en Polestar 2023 modell. Den kjøpte vi i sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har samlet inntekt på 1.480.000 året. Har boliglån på 2,8 mill. To biler, ingen billån. Ellers vanlige utgifter som forsikring, eiendomsskatt, kommunale avgifter, studielån, barnehage, mat, vedlikehold, aktiviteter, sparing til voksne og barn osv. To voksne og to barn, en i barnehage og en tenåring. Vi lever helt normalt, kjøper det vi trenger uten å spinke og spare, men sløser ikke masse.

Anonymkode: ecdd2...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du sier ingenting om resten av husholdningen din. Har dere barn og hvor store er barna? Hvor mye bruker dere på andre ting? Mat, hobbyer etc?

Vi er et par i 40- årene med 3 barn på 19, 16 og 12 år. Inntekten vår varierer en del fra mnd til mnd, men vi får minst 90k utbetalt i mnd. Også har vi utleieleilighet hvor vi får inn 14k (tar ikke hensyn til utgifter i forbindelse med denne her, kun hva vi får inn hver måned). Så med barnetrygd blir det ca 115-120k i mnd.

Vi har

5,9 mill i boliglån

700k i studielån.

I utgifter, inkludert mat og de variable utgiftene (renovasjon, vann, etc) har vi ca 80 000 kr i mnd. Barna begynner å bli store så de krever sitt. Eldste har jobb ved siden av skolen og dekker klær og fritid selv. Alt annet betaler vi for. Jeg synes vi har romslig økonomi. Vi kjøper stort sett det vi har lyst på. Vi har 2 fine nyere biler og reiser på flere ferier årlig. Vi er ikke så flinke til å spare lenger da vi har bygget oss opp trygghetet vi ønsket, nå lever vi og bruker det som er til overs. Litt sparer vi selvfølgelig, men langifra det vi kunne spart.

Kan du komme meg litt mere detaljer om deres økonomi for å kunne hjelpe det med å foreslå endringer?

Anonymkode: c95ff...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Hvilke biler har dere? Vi bor utenfor en byen, og det er dårlig føre opp her vi bor på vinterstid. Dårlig brøyting og har sterkt behov for firehjulstrekk. Med småbarn i barnehage må vi ha plass til bilstoler og vogn i bilen. Den dyreste bilen (478k) er en Polestar 2023 modell. Den kjøpte vi i sommer

Dere kjøpte en bil til 478 000 i sommer og har fortsatt 470 000 i lån på den??? 😳

Hva har dere i rente på dette lånet?

Anonymkode: 42726...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere selge en bil?

Og du skriver at dere sparer i fond til barna, kan det settes på vent til dere har mer kontroll på utgiftene?

Anonymkode: f50d9...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...