AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Hei! Meg og min samboer har utbetalt til sammen ca 83.000kr per måned. Har boliglån på 5,5 millioner og billån på 700 tusen (to biler(‘h. Har også studielån på 450 tusen. Ellers har vi utgifter som kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer osv som de fleste andre. Har to barn der hele barnetrygden går til fondsparing til de. Jeg opplever en trang økonomi. Har vi tatt for høyt boliglån? Betaler ca 22.000 kr i mnd. på bilene betaler vi 10.000 til sammen. ønsker egentlig å sammenligne med meg andre. Hvordan får andre det til å gå rundt? Hvor mye har dere i lån i forhold til inntekt? hilsen en som tjener noenlunde godt (800K), men føler meg likevel «fattig». Anonymkode: 5c3a1...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars Dere har jo fryktelig mye lån.. Du må nesten si hva dere har som samlet inntekt, hva DU har utbetalt sier lite. Hva har dere i samlet inntekt, før skatt? Vi har samlet inntekt på 2 mill, omtrent 100 000 utbetalt i måneden, og samlet lån på litt under 1 mill. Vi har det jo kjemperomslig. Dere har jo samlet lån på rundt 6.7 millioner. Det høres kjempemye ut i forhold til hva dere har utbetalt. For oss hadde vært totalt uaktuelt å ta opp billån, og også helt uaktuelt å ta opp lån på mer enn maks tre ganger egen inntekt for å kjøpe bolig. Vi bodde lite, og sparte, heller enn å låne oss til langt over pipen. Anonymkode: b8a92...466 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars Ha oversikt er første bud. Hva kommer inn, hva går ut. Boliglånet er veldig ordinært, mens det aldri ville falt meg inn å ha så høyt billån. Hadde heller ikke spart barnetrygden med så høye lån, med mindre jeg var garantert en avkastning som oversteg renteutgiftene på dyreste lån. Det er ganske tvilsomt i dagens finansmarked. Anonymkode: 1be77...46c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars 22k/mnd på boliglånet? Gir ikke helt mening. Sikker på at det ikke er 32k? Anonymkode: 35a82...f9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 22k/mnd på boliglånet? Gir ikke helt mening. Sikker på at det ikke er 32k? Anonymkode: 35a82...f9f Jeg gjetter at renter og avdrag er 44 000 kr mnd, 22 000 per person. Anonymkode: 4e020...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 22k/mnd på boliglånet? Gir ikke helt mening. Sikker på at det ikke er 32k? Anonymkode: 35a82...f9f Totalt 30k, men har utleiehybel som gir oss 8,7k per mnd. Anonymkode: 5c3a1...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Del Skrevet 17. mars Det beste man kan gjøre er å lage et regnskap over de siste månedene. Da ser dere fort hvor pengene går, og får ideer til hvor dere kan stramme inn litt. Ellers er det jo de klassiske rådene om å forhandle om rente og priser på forsikring. Kanskje skaffe rimeligere mobilabonnement, si opp strømmetjenester og andre abonnementer/medlemskap som ikke brukes. Man kan få så mye råd man vil, men det lureste er alltid å skaffe seg full oversikt over hva som faktisk skjer i sin egen økonomi. Anonymkode: bd6c0...a77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars Generelle økonomiråd faller oftest i følgende hoved- og underkategorier: 1: Redusér forbruk 2a: Øk lønnsinntekt 2b: Øk passiv inntekt Bare hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Del Skrevet 17. mars Høye lån ja. Ville nok solgt bilene og kjøpt noen rimeligere så billånet ble minst halvert (eller mer). Å spare barnetrygden forutsetter jo at man har mulighet til det. Klarte ikke det selv når barna var små og utgiftene store. Men var i en helt annen situasjon når barna ble voksne og skulle inn i boligmarkedet, så hadde da mulighet for å gi dem forskudd på arv i stedet for spart barnetrygd. Det fungerte iallefall for oss. Start med å sette opp ett budsjett, sjekk priser, si opp abonnement dere ikke trenger osv. Anonymkode: 6a2d2...509 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars Vi har litt mer lån som dere (ca 7 mill) og kun noen få tusenlapper mer enn dere ut, ca 86/87 inkl barnetrygd. Ett barn i barnehage. Per i dag opplever vi at økonomien er romslig. Utgifter er ca. 60k før mat. Dette inkluderer vaskehjelp 2x mnd, alt av boligutgifter, strøm, forsikring og div lån/abonnement. Mat bruker vi sannsynligvis ville summer på og vi kontrollerer ikke. Vi bruker under 4000 kr på bil og transport per mnd, så der tror jeg vi er flinke. Vi sykler, tar buss og har ikke billån. Både boliglån og studielån har fast rente, men ikke superlav. Vi har mellom 15-20k til overs per mnd, etter vi har tatt ut litt til «lommepenger». Anonymkode: 94f6c...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei! Meg og min samboer har utbetalt til sammen ca 83.000kr per måned. Har boliglån på 5,5 millioner og billån på 700 tusen (to biler(‘h. Har også studielån på 450 tusen. Ellers har vi utgifter som kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer osv som de fleste andre. Har to barn der hele barnetrygden går til fondsparing til de. Jeg opplever en trang økonomi. Har vi tatt for høyt boliglån? Betaler ca 22.000 kr i mnd. på bilene betaler vi 10.000 til sammen. ønsker egentlig å sammenligne med meg andre. Hvordan får andre det til å gå rundt? Hvor mye har dere i lån i forhold til inntekt? hilsen en som tjener noenlunde godt (800K), men føler meg likevel «fattig». Anonymkode: 5c3a1...62f Dere er veldig fattige, ja, til tross for gode inntekter. Dere er faktisk blakke med så mye gjeld... Dere har ikke økonomi til å spare i fond akkurat nå. Tenk hvor mange hundre tusen kroner dere kaster bort hvert år kun på lånerenter til banken. Kan godt hende det er snakk om en hel inntekt av en av dere. 1) Bygg en buffer på 100.000 kr 2) Lev billig, kutt ned på alt, selg alt dere ikke trenger, betal etter planen på studie- og boliglån, men betalt all dere kan raskest mulig på det dyre billånet. 3) Er du ferdig med billånet, så betaler du alt du kan på boliglånet/studielånet. Sjekk rentesats. Hvis den er ganske lik, så fokuserer du på det minste låne, dvs. studielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Del Skrevet 17. mars Veldig lite å gå på her. Men høres jo ut som dere burde ha sykt god råd. Lån på bil 700.000k, sier kanskje om at dere velger lettte og dyre løsninger, og ergo muligens har litt dyrere hverdagsvaner i tillegg. Og kanskje bør regne litt på månedlige utgifter der. Eneste måten er å få full oversikt over forbruket pluss den faste økonomien på. Å fryse ett lån en periode for å betale ned et annet gir mer rom om det er mulig Vi har 46.000 til sammen hver mnd. Og mangler egentlig ingenting. Merker det litt trangt nå, med dyre matvarer Anonymkode: b802c...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): hilsen en som tjener noenlunde godt (800K), men føler meg likevel «fattig». Anonymkode: 5c3a1...62f Vil du ha fasit? AnonymBruker skrev (50 minutter siden): billån på 700 tusen Anonymkode: dd09f...2b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 17. mars #14 Del Skrevet 17. mars Hva som er mye lån er jo en smakssak. Man kan si den «vanlige» tankegangen er max 3 ganger årsinntekt, men så spørs jo hva slags forbruk noen legger seg på ellers. Personlig er 3 x årsinntekt langt over hva jeg er komfortabel med å ha i lån. Jeg vil kunne leve litt ved siden av å bo/ha bil. Så har vel aldri hatt lån over 2 x årsinntekt. Nå er lånet på ca 1,5 x årsinntekt, men jeg er i 40-årene og har fått betalt ned litt så ikke helt rettferdig å sammenligne med noen ferske på boligmarkedet. Så nesten 7 mill i lån synes jeg er MYE. Min personlig mening er at man skyter altfor høyt på levestandard hvis man fortsatt har 450.000 i studielån, og i tillegg fyrer avgårde med dyrt hus og lån til to biler. Jeg hadde juster ned både til billigere biler og billigere hus som kan pusses opp etterhvert i den fasen der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #15 Del Skrevet 17. mars Vi har 75.000 kr utbetalt. Tre barn under 8 år (en barnehageutfist + sfo). To biler (11 og 6 år gamle) 200 kvm hus som vi kjøpte for 7 år siden. Kjøpte med boliglån på 4,5 mln (boligverdi 6 mln). Nå, 7 år senere, har vi kun 1 mln igjen på boliglånet, boligverdi 8 mln. Satser på å bli kvitt lånet på inntil 2 år. Etter nedbetalingsplanen skal vi betale 17.000 i mnd, men betalte alltid det dobbelte eller enda mer. Har aldri hatt andre typer lån. Kjøper alt med kontanter vi har spart i forveien. Anonymkode: f9c12...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 22k/mnd på boliglånet? Gir ikke helt mening. Sikker på at det ikke er 32k? Anonymkode: 35a82...f9f 40-50 års nedbetalingstid, kanskje? Anonymkode: f9c12...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Del Skrevet 17. mars Spinnvilt mye lån. Anonymkode: b75e9...990 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #18 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har litt mer lån som dere (ca 7 mill) og kun noen få tusenlapper mer enn dere ut, ca 86/87 inkl barnetrygd. Ett barn i barnehage. Per i dag opplever vi at økonomien er romslig. Utgifter er ca. 60k før mat. Dette inkluderer vaskehjelp 2x mnd, alt av boligutgifter, strøm, forsikring og div lån/abonnement. Mat bruker vi sannsynligvis ville summer på og vi kontrollerer ikke. Vi bruker under 4000 kr på bil og transport per mnd, så der tror jeg vi er flinke. Vi sykler, tar buss og har ikke billån. Både boliglån og studielån har fast rente, men ikke superlav. Vi har mellom 15-20k til overs per mnd, etter vi har tatt ut litt til «lommepenger». Anonymkode: 94f6c...454 Hadde vært en drøm å hatt 15k til overs per måned! Skal virkelig sette meg ned med utgiftene og ta en god runde på hva vi kan kutte Anonymkode: 5c3a1...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars Diskulis skrev (6 timer siden): Hva som er mye lån er jo en smakssak. Man kan si den «vanlige» tankegangen er max 3 ganger årsinntekt, men så spørs jo hva slags forbruk noen legger seg på ellers. Personlig er 3 x årsinntekt langt over hva jeg er komfortabel med å ha i lån. Jeg vil kunne leve litt ved siden av å bo/ha bil. Så har vel aldri hatt lån over 2 x årsinntekt. Nå er lånet på ca 1,5 x årsinntekt, men jeg er i 40-årene og har fått betalt ned litt så ikke helt rettferdig å sammenligne med noen ferske på boligmarkedet. Så nesten 7 mill i lån synes jeg er MYE. Min personlig mening er at man skyter altfor høyt på levestandard hvis man fortsatt har 450.000 i studielån, og i tillegg fyrer avgårde med dyrt hus og lån til to biler. Jeg hadde juster ned både til billigere biler og billigere hus som kan pusses opp etterhvert i den fasen der. Den vanlige tankegangen for de i etableringsfasen som i snitt bor i en større by, er nok nærmete 5x inntekten, ref. boliglånsforskriften. Anonymkode: 94f6c...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #20 Del Skrevet 17. mars Diskulis skrev (6 timer siden): Hva som er mye lån er jo en smakssak. Man kan si den «vanlige» tankegangen er max 3 ganger årsinntekt, men så spørs jo hva slags forbruk noen legger seg på ellers. Personlig er 3 x årsinntekt langt over hva jeg er komfortabel med å ha i lån. Jeg vil kunne leve litt ved siden av å bo/ha bil. Så har vel aldri hatt lån over 2 x årsinntekt. Nå er lånet på ca 1,5 x årsinntekt, men jeg er i 40-årene og har fått betalt ned litt så ikke helt rettferdig å sammenligne med noen ferske på boligmarkedet. Så nesten 7 mill i lån synes jeg er MYE. Min personlig mening er at man skyter altfor høyt på levestandard hvis man fortsatt har 450.000 i studielån, og i tillegg fyrer avgårde med dyrt hus og lån til to biler. Jeg hadde juster ned både til billigere biler og billigere hus som kan pusses opp etterhvert i den fasen der. Takk for svar. Vi har rundt 5x inntekt i lån. Har ikke tenkt over at dette er unormalt høyt. Vi bor i et fint hus fra 2022, en bil med 170k i lån og en med 470k i lån. Anonymkode: 5c3a1...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå