Gå til innhold

Ville du gjennomført denne flyttingen med to barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann er litt eventyrlystne og har kjørt et par sånne «stunt» tidligere. Utfordringen nå er at stuntet vårt evt går utover to små barn (1 og 4 år).

Vi bor pr dags dato i en stor kommune med god kommuneøkonomi, vi er svært fornøyde med barnehagen her vi bor nå. Vi er i faste jobber og har det romslig nok, økonomien generelt tatt i betraktning. Vi har venner her, men lite familie. Bor i by.

Vi har litt lyst til å hoppe av og flytte til hjemkommunen til mannen. Vi ønsker å flytte ut av byen og få litt mer natur under vingene, samt nærhet til mannens familie (min familie er uansett ute av bildet). Problemet er at aktuell kommune er på robek-lista. Jeg kjenner jeg er veldig bekymret for barnehage, skole og helsetilbud i en slik kommune med så små barn? Samtidig tenker jeg at oppveksten blir veldig fin for dem i naturskjønne omgivelser.

Vi har muligheten til å skaffe til veie ca halvparten av dagens inntekt på stående fot mens mannen leter etter ny jobb på et lite sted. Går derfor ut ifra at vi blir gående på relativt lav inntekt over noe tid.

Ville dere gjort det?

Anonymkode: 48801...2bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller ei hytte i den kommunen mannen sine foreldre bor

Anonymkode: 104b5...03d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ville jeg absolutt gjort. 
Nærhet til natur, familie og ro er høyt på lista vår.

Anonymkode: 5d398...50c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Om jeg visste at jeg ønsket å bo mer landlig, hadde jeg fulgt det. Barn er mer flyttbare som så snå enn senere. Familie i nærhet kan være veldig fint. 

Robek-kommuner er gjerne ikke så preget at det skiller seg vesentlig fra andre steder med mindre man har barn med særskilte behov. Da kan det være en faktor å ta med. 

Anonymkode: 33902...656

• Liker 2
Skrevet

Her ville jeg tenkt meg godt om. Er dette et sted der du ser for deg å bo resten av  barnas oppvekst? Hvordan er muligheten for skole og fritidsaktiviteter der? Må barna flytte for å ta VGS? Hva om du og manne går fra hverandre, kan du tenke deg å bo der da?

Husk at hverdagen blir ikke like idyllisk som det sikkert er når dere er der på ferie, du får svigerfamilien "på kjøpet" og det forventes nok en del hjelp av dere med de ettersom de blir eldre. Men så klart får dere og familie i nærheten og det kan være veldig positivt også!

Grunnen til at jeg er skeptisk er at en liten kommune med dårlig økonomi ikke vil ha de samme jobbmuligheter og at husprisene ikke vil øke like mye som i større byer. Dere kan fort ende opp med å bli "stuck" og ikke komme dere derfra igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja.

Om jeg visste at jeg ønsket å bo mer landlig, hadde jeg fulgt det. Barn er mer flyttbare som så snå enn senere. Familie i nærhet kan være veldig fint. 

Robek-kommuner er gjerne ikke så preget at det skiller seg vesentlig fra andre steder med mindre man har barn med særskilte behov. Da kan det være en faktor å ta med. 

Anonymkode: 33902...656

Aha, det visste jeg ikke. Våre barn har ingen spesielle behov, og det er flere barnehager pluss barne- og ungdomsskole i nærheten av der vi tenker oss 😊

fru Alving skrev (35 minutter siden):

Her ville jeg tenkt meg godt om. Er dette et sted der du ser for deg å bo resten av  barnas oppvekst? Hvordan er muligheten for skole og fritidsaktiviteter der? Må barna flytte for å ta VGS? Hva om du og manne går fra hverandre, kan du tenke deg å bo der da?

Husk at hverdagen blir ikke like idyllisk som det sikkert er når dere er der på ferie, du får svigerfamilien "på kjøpet" og det forventes nok en del hjelp av dere med de ettersom de blir eldre. Men så klart får dere og familie i nærheten og det kan være veldig positivt også!

Grunnen til at jeg er skeptisk er at en liten kommune med dårlig økonomi ikke vil ha de samme jobbmuligheter og at husprisene ikke vil øke like mye som i større byer. Dere kan fort ende opp med å bli "stuck" og ikke komme dere derfra igjen.

Ja, det er det. De har idrettshall i nærheten der, og nærmeste by er innen ok avstand om de ønsker noe mer spesielt :) De må også på vgs i den byen, men det er uproblematisk avstand ift i bo hjemme. Mannen må sannsynligvis også jobbe i den byen.

Personlig er jeg rimelig rotløs, kunne bodd på Svalbard for den sakens skyld 😂 jobber nettbasert så kan jobbe fra hvor som helst. Eneste er at jeg har en lidenskap for hunder, og dyr generelt så å bo mer landlig gir meg mer spillerom for å holde på med dyr! 

Svigerfamilien er eneste familie vi (og barna) har, så tenker det er litt verdt det at barna får ha et tettere bånd til farmor og farfar.

Vi sitter på en del verdier både felles og hver for oss, så jeg er ikke bekymret for å bli «stuck», men stuck blir vi jo på en måte uansett så fort barna begynner på skolen.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en som nå bor i ekommune der robek banker kraftig på døra, der skoler legges ned, der barnehager trues, der eldreomsorgen saneres - ikke gjør det for dette er tjenester du en dag trenger.. Så om du ikke flytter sentralt i den kommunen hvor de samler tjeneste ville jeg ikke flyttet til en robek kommune fordi det vil få store konsekvenser om du trenger tjenstene som velges bort. For eksmepel er vår legevakt nå flyttet ut av kommunen, vi må gjennom flere tuneller som tidvis er både nattestengt og bare stengt - eller vi må med ferge om vi er heldig, evt blir det ingen legehjelp før neste dag.. Så nei, jeg ville ikke frivillig flyttet til utkanten dersom robek var på listen eller i nærheten av inngangsdøra.. 

Anonymkode: f2b42...34e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som en som nå bor i ekommune der robek banker kraftig på døra, der skoler legges ned, der barnehager trues, der eldreomsorgen saneres - ikke gjør det for dette er tjenester du en dag trenger.. Så om du ikke flytter sentralt i den kommunen hvor de samler tjeneste ville jeg ikke flyttet til en robek kommune fordi det vil få store konsekvenser om du trenger tjenstene som velges bort. For eksmepel er vår legevakt nå flyttet ut av kommunen, vi må gjennom flere tuneller som tidvis er både nattestengt og bare stengt - eller vi må med ferge om vi er heldig, evt blir det ingen legehjelp før neste dag.. Så nei, jeg ville ikke frivillig flyttet til utkanten dersom robek var på listen eller i nærheten av inngangsdøra.. 

Anonymkode: f2b42...34e

Takk for svært nyttig innspill! Det er nettopp dette som holder meg igjen. Vi er jo vant til å ha alle tjenester rett utenfor døren, og det er en veldig trygghet - særlig når man har små barn - å vite at det alltid er hjelp å få. Er dere fornøyd med kvaliteten på de tjenestene dere faktisk har tilgjengelig?

Vi blir evt boende i kommunesentrumet i ny kommune (de har allerede samlet alt) og der er alt tilgjengelig. Legevakt tror jeg ikke det er der, da må man inn til nærmeste by, men heldigvis ingen broer/tunneller/ferger etc for å komme seg dit.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...