Gå til innhold

Barnetillegg ved ufør. Forstår ikke.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen hjelpe meg. Jeg er ufør, har to barn under 18. Er gift, mannen har jobb. Så jeg har ikke barnetillegg. Så ser jeg noen som har ektefelle/ samboere med godt betalte jobber og likevel får barnetillegg... hvordan? Når kan man få og ikke få barnetillegg?

Anonymkode: 64689...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prøv å lese litt her:

Når mister man barnetillegg på uføretrygd?

Barnetillegget blir redusert når den samlede inntekten til begge foreldrene er høyere enn fribeløpet på 4,6 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 570 528,8 kroner. Fribeløpet øker med 0,4 ganger folketrygdens grunnbeløp for hvert ekstra barn.

Anonymkode: 6e827...bba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan noen hjelpe meg. Jeg er ufør, har to barn under 18. Er gift, mannen har jobb. Så jeg har ikke barnetillegg. Så ser jeg noen som har ektefelle/ samboere med godt betalte jobber og likevel får barnetillegg... hvordan? Når kan man få og ikke få barnetillegg?

Mulig de lyger om at de ikke bor sammen? Går heller ikke tilegget. Helt sykt, så dyrt som det er å ha barn idag..

Anonymkode: 33b09...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er primært rettet mot folk meg veldig lav inntekt og også enslige, som AB 6e827... sier.

Dere får jo andre ytelser for barn uansett (Barnetrygd)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mulig de ljuger på hvor samboer bor? Eller kanskje de ikke får barnetillegget, men tror de gjør det? Kanskje de får tilbakebetalingskrav senere som de ikke sier noe om til deg. 

Jeg er enslig forsørger, men har for høy uføretrygd til at jeg får barnetillegget 😕 

Anonymkode: b664d...3b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er et eksempel, hun har offentlig snap og instagram konto, men jeg velger å stryke over navn og bilde. Men hun er ufør og har en mann hun bor med som jobber. Av det jeg ser og har forstått så tjener han godt! Her legger hun jo faktisk ut at hun får barnetillegg. Så ja jeg forstår ikke. Har en kompis som også er ufør, kona jobber 100% i barnehage. Han får også barnetillegg?! 

TS

Screenshot_20250317_124326_Instagram.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er et eksempel, hun har offentlig snap og instagram konto, men jeg velger å stryke over navn og bilde. Men hun er ufør og har en mann hun bor med som jobber. Av det jeg ser og har forstått så tjener han godt! Her legger hun jo faktisk ut at hun får barnetillegg. Så ja jeg forstår ikke. Har en kompis som også er ufør, kona jobber 100% i barnehage. Han får også barnetillegg?! 

TS

Jeg får også slike meldinger fra nav. Har innvilget barnetillegg, men får det ikke utbetalt grunnet for høy inntekt i husholdningen.

Anonymkode: be8ab...a2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får også slike meldinger fra nav. Har innvilget barnetillegg, men får det ikke utbetalt grunnet for høy inntekt i husholdningen.

Og på AAP får alle det. Er du sikker på at personen har uføretrygd?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Ah. Jeg har også innvilget barnetillegget, men får det ikke utbetalt. Får også det brevet som hun henviser til der. Totalt bortkasta ressurser hos Nav. Mye rart hos Nav 

Anonymkode: b664d...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Det står ingen steder at hun får barnetillegg.

Anonymkode: 7de8a...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ufør barnetillegg får du når du er alene med barn eller samlet inntekt er lav.

Men om du er alene og får ny samboer vil du beholde barnetillegget da ufør barnetillegg går på din inntekt og du har forsørgerplikt for ditt særkullsbarn.

Anonymkode: 04abd...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.22):

Er ektefelle/samboer far til barna de får barnetillegg for?

Edit: Glem dette spørsmålet, jeg ser at det ikke har noe å si. Det er husholdningen totale inntekt som gjelder uansett 🙂 

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men om du er alene og får ny samboer vil du beholde barnetillegget da ufør barnetillegg går på din inntekt og du har forsørgerplikt for ditt særkullsbarn.

Jeg er 100% alene, ufør, og jeg får ingen barnetillegg.

Anonymkode: 0adc1...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 14.19):

Samme her. Skal vi ha det eller ikke? Bør jo ikke telle hva mannen/konen tjener.. Er jo altfor lavt i utgangspunktet.. Og det koster mye med barn/ungdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Skal vi ha det eller ikke? Bør jo ikke telle hva mannen/konen tjener.. Er jo altfor lavt i utgangspunktet.. Og det koster mye med barn/ungdom. 

Desverre er det behovsprøvd. Her har det vært opp og ned hva jeg har fått, pga mannen hadde inntekt som gikk opp og ned. Så til slutt satte jeg inntekten til mannen så høyt for å ungå å måtte betale tilbake  og dermed har det skjedd at på etteroppgjøret får jeg beskjed at jeg ska ha litt. Men da ikke prat om mer en kansje 1200 kr

Anonymkode: abfca...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ihvertfall søke om det. Min mann får en del selvom jeg jobber fullt. Men vi har fire barn, da er fri beløpet høyere. 

Anonymkode: ffdcf...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min uføre ektefelle fikk barnetillegg i ett år da NAV foreslo å søke på det. Året etter fikk hen trekk i trygd for å tilbakebetale barnetillegg pga min inntekt var for høy. Så sjekk det før du søker…

Anonymkode: 8a3d5...d1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ufør og alene med barn. Jeg får ikke utbetalt barnetillegget grunnet for høy inntekt. Er ikke alle uføre aleneforeldre som får barnetillegget utbetalt 😉 

Anonymkode: 8fa27...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min uføre ektefelle fikk barnetillegg i ett år da NAV foreslo å søke på det. Året etter fikk hen trekk i trygd for å tilbakebetale barnetillegg pga min inntekt var for høy. Så sjekk det før du søker…

Anonymkode: 8a3d5...d1d

Det skjedde hos oss også. Bare at det gikk 2 år før nav oppdaget at jeg tjente for mye. Så det var 2år med barnetillegg som min samboer plutselig måtte betale tilbake. Skjønner reglene er som de er. Men skulle ønske han fikk bedre info, og heller avslag når han søkte.. 

Anonymkode: 6fed9...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det skjedde hos oss også. Bare at det gikk 2 år før nav oppdaget at jeg tjente for mye. Så det var 2år med barnetillegg som min samboer plutselig måtte betale tilbake. Skjønner reglene er som de er. Men skulle ønske han fikk bedre info, og heller avslag når han søkte.. 

Anonymkode: 6fed9...2c6

Det er en egen side på nav der man må legge inn egen og samboers/ektefelles inntekt for året, så får man beskjed med èn gang om man får barnetillegg eller ikke, og hvor mye.

Mezzosoprena skrev (9 timer siden):

Er ektefelle/samboer far til barna de får barnetillegg for?

Edit: Glem dette spørsmålet, jeg ser at det ikke har noe å si. Det er husholdningen totale inntekt som gjelder uansett 🙂 

Dette stemmer ikke. Er det særkullsbarn går det ikke på den andre partners inntekt, kun den uføre forelderen.

Anonymkode: efc96...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...