Gå til innhold

Flere som har fått beskjed om sannsynlig svangerskapsdiabetes, men så viste det seg å være feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp den beskjeden og er hoppende glad, haha! Fikk beskjed om at fastende blodsukker var på 6,1 mmol/L i følge hurtigtesten på legekontoret, noe som indikerer svangerskapsdiabetes. Totimers var fint. Legen sa det ikke var sannsynlig at de innsendte prøvene ville konkludere med noe annet, men at vi skulle vente og se de nøyaktige verdiene. Fikk svar i dag og fastende blodsukker var på 5,1 mmol/L! Det er jo ganske stor forskjell, og det betyr at jeg ikke har svangerskapsdiabetes likevel. 

Det var jo en kjempegøy nyhet, men jeg lurer på hvor vanlig det er? I og med at legen mente det ikke var veldig sannsynlig at de innsendte prøvene skulle variere såpass fra hurtigtesten og konkludere med ikke svangerskapsdiabetes?

Anonymkode: 454d3...c03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om to, og det er ikke sånn at jeg har snakket med så veldig mange gravide om glukose testen. Så for min del virker det som om det ikke er helt uvanlig i alle fall.

Anonymkode: 44180...40b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vet om to, og det er ikke sånn at jeg har snakket med så veldig mange gravide om glukose testen. Så for min del virker det som om det ikke er helt uvanlig i alle fall.

Nei, det skjønner jeg :) Syntes bare legen virket rimelig sikker i sin sak, men naturligvis venter man med å konkludere før man får endelig svar på de innsendte prøvene.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun ene tok kontakt med meg rett etter prøven for å spørre meg om svangerskapsdiabetes (siden jeg nettopp hadde hatt det), så fikk inntrykk av at hun fikk samme beskjed som deg. Altså at det var sannsynlig at blodprøven også kom til å vise det.

Kan kanskje ikke basere så mye kun på min statistikk:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.07):

Jeg fikk nettopp den beskjeden og er hoppende glad, haha! Fikk beskjed om at fastende blodsukker var på 6,1 mmol/L i følge hurtigtesten på legekontoret, noe som indikerer svangerskapsdiabetes. Totimers var fint. Legen sa det ikke var sannsynlig at de innsendte prøvene ville konkludere med noe annet, men at vi skulle vente og se de nøyaktige verdiene. Fikk svar i dag og fastende blodsukker var på 5,1 mmol/L! Det er jo ganske stor forskjell, og det betyr at jeg ikke har svangerskapsdiabetes likevel. 

Det var jo en kjempegøy nyhet, men jeg lurer på hvor vanlig det er? I og med at legen mente det ikke var veldig sannsynlig at de innsendte prøvene skulle variere såpass fra hurtigtesten og konkludere med ikke svangerskapsdiabetes?

I mitt tilfelle var det også like stort sprik mellom prøven på legekontoret og sendeprøven, men desverre i feil retning for min del. 

Men et lite obs til deg: fastende på 5,1 er innafor ja, men det er kun en eneste måling, og for mange blir insulinresistensen dårligere senere i svangerskapet. Så det kan hende at om du hadde målt en tilfeldig annen dag at du likevel ville fått diagnosen. Mener ikke å skremme deg eller noe, men etter egen erfaring og mye lesning i gruppen svangerskapsdiabetes på Facebook må jeg si det fremstår ganske tilfeldig innimellom hvem som fanges opp og ikke. 

Anonymkode: 86f77...985

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I mitt tilfelle var det også like stort sprik mellom prøven på legekontoret og sendeprøven, men desverre i feil retning for min del. 

Men et lite obs til deg: fastende på 5,1 er innafor ja, men det er kun en eneste måling, og for mange blir insulinresistensen dårligere senere i svangerskapet. Så det kan hende at om du hadde målt en tilfeldig annen dag at du likevel ville fått diagnosen. Mener ikke å skremme deg eller noe, men etter egen erfaring og mye lesning i gruppen svangerskapsdiabetes på Facebook må jeg si det fremstår ganske tilfeldig innimellom hvem som fanges opp og ikke. 

Kjedelig! Rart det kan være så stort sprik. Hva er egentlig poenget med den prøven de tar på legekontoret? 😅

Men ja, vet du har helt rett. Jeg var akkurat innafor i forrige svangerskap også.  Babyen veide 4,5 kg da han ble født i svangerskapsuke 38. Mistenker jeg hadde uoppdaget diabetes den gangen pga. størrelsen hans, da prøven ble tatt i uke 24. Denne gangen ble det tatt i uke 28, så litt lenger på vei er jeg jo. På grunn av stort barn tidligere skal jeg på vekstestimering i uke 36, så akkurat det skal være under kontroll. Samtidig vet jeg hvor feil et sånn estimat kan være, for han som veide 4,5 kg var ultralydestimert til å være 3,5 kg samme dag jeg ble igangsatt...

Er i hvert fall obs på det og er forsiktig med snacks og snop 😊

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor går egentlig grensen for totimersmålingen? Jeg leser meg fram til at det bør være under 9 mmol/l etter glukosebelastningstesten? Og 6,7 mmol/l er behandlingsmålet. Uansett er jo 6,1 godt under disse grenseverdiene?

image.thumb.png.523afc307eba78da298b169bac7d5592.png

Anonymkode: 51b6f...77e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvor går egentlig grensen for totimersmålingen? Jeg leser meg fram til at det bør være under 9 mmol/l etter glukosebelastningstesten? Og 6,7 mmol/l er behandlingsmålet. Uansett er jo 6,1 godt under disse grenseverdiene?

image.thumb.png.523afc307eba78da298b169bac7d5592.png

Anonymkode: 51b6f...77e

Det stemmer, grensen for glukosebelastningen er 9, men ellers etter vanlige måltider er grensen 6,7. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det for 2 uker siden. 

Hadde 5,7 fastende (normen er under 7, men fastlegen sa det var for høyt allikevel). Noen dager senere kom resultatene for blodprøven etter 2 timer med den sukkerdrinken, og verdiene var fortsatt innen normalen.

Kan ikke si jeg hadde mistanke om at jeg i faresonen uansett. Så ingen svangerskapsdiabetes her.

Anonymkode: a5ab9...069

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde 5,7 fastende (normen er under 7, men fastlegen sa det var for høyt allikevel). Noen dager senere kom resultatene for blodprøven etter 2 timer med den sukkerdrinken, og verdiene var fortsatt innen normalen.

Kan ikke si jeg hadde mistanke om at jeg i faresonen uansett. Så ingen svangerskapsdiabetes her.

Grensa i svangerskapet er 5,3 fastende 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du hadde 5,7 fastende og er gravid så har du svangerskapsdiabetes. Grensen på 7 fastende gjelder for når man ikke er gravid. Mange fastleger er dessverre ikke oppdatert på dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...