Gå til innhold

Lenzetto spray mot overgangsproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 46 år og har de siste årene slitt med hetetokter og søvnproblemer. Jeg har også endel nedstemthet, hodepine og muskelsmerter, men vet ikke om dette kan tilskrives østrogentap eller andre ting. 
Har frem til nå brukt Femarelle og de har fjernet hetetoktene helt. Men i perioder kommer de tilbake. 

Fikk derfor skrevet ut Lenzetto spray hos legen og skal starte på den snart. Har aldri brukt hormonbehandling før. Finner lite info om denne. Gynekologen mente den passer meg bedre enn Novofem.
Har noen erfaringer å dele?

Anonymkode: ad96d...f04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 46 år og har de siste årene slitt med hetetokter og søvnproblemer. Jeg har også endel nedstemthet, hodepine og muskelsmerter, men vet ikke om dette kan tilskrives østrogentap eller andre ting. 
Har frem til nå brukt Femarelle og de har fjernet hetetoktene helt. Men i perioder kommer de tilbake. 

Fikk derfor skrevet ut Lenzetto spray hos legen og skal starte på den snart. Har aldri brukt hormonbehandling før. Finner lite info om denne. Gynekologen mente den passer meg bedre enn Novofem.
Har noen erfaringer å dele?

Du bør bruke progesteron i tillegg, syklisk (to uker på og to av, eller noe sånt?) for å beskytte livmorslimhinnen. Livmorslimhinnen kan vokse seg for tykk hvis du får overskudd av østrogen, og blir slimhinnene værende for tykk i for lang tid, kan det utvikle seg til kreft. Så dette er viktig å finne ut av.

Anonymkode: 44fcb...e82

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du bør bruke progesteron i tillegg, syklisk (to uker på og to av, eller noe sånt?) for å beskytte livmorslimhinnen. Livmorslimhinnen kan vokse seg for tykk hvis du får overskudd av østrogen, og blir slimhinnene værende for tykk i for lang tid, kan det utvikle seg til kreft. Så dette er viktig å finne ut av.

Ja, det er viktig. Jeg har oppfølgingstime hos gynekologen i nær fremtid  med tanke på dette, så er godt ivaretatt.

Men vil gjerne høre erfaringer om selve bruken av Lenzetto.

ts  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver eller har prøvd det. Min gynekolog sa at det er litt utprøving som gjelder her. Noen trenger både østrogen og progesteron. 

Mens jeg kanskje bare trenger tilskudd av progresteron. Prøver kun det i to uker. 

Jeg fikk ikke tak i progresteron i flere måneder, og kun østrogen fungerte ikke. Tror jeg muligens er østrogendominant. Kviser i voksen alder er visst et tegn på det

Så tror du bare må prøve deg frem 

Anonymkode: 7471c...553

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg prøver eller har prøvd det. Min gynekolog sa at det er litt utprøving som gjelder her. Noen trenger både østrogen og progesteron. 

Mens jeg kanskje bare trenger tilskudd av progresteron. Prøver kun det i to uker. 

Jeg fikk ikke tak i progresteron i flere måneder, og kun østrogen fungerte ikke. Tror jeg muligens er østrogendominant. Kviser i voksen alder er visst et tegn på det

Så tror du bare må prøve deg frem 

Anonymkode: 7471c...553

Får du ikke tatt blodprøver som viser om du har østrogendominans? Mange har det i en periode før man får lavere nivåer av hormonene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er viktig. Jeg har oppfølgingstime hos gynekologen i nær fremtid  med tanke på dette, så er godt ivaretatt.

Men vil gjerne høre erfaringer om selve bruken av Lenzetto.

ts  

Jeg har begynt på Lenzetto selv, i kombinasjon med utogestan. Har bare gått på det i to uker, men merker at både hetetokter er bedre, og energinivået er bedre! Gjenstår å se om det er tilfeldig da. Tar to sprayer med lenzetto pr dag, men jeg er helt i overgangsalderen da, meg lave nivåer av både østrogen og progesteron. Har ikke hatt mens på over et år🙏🏻

Gjest Virpi
Skrevet

Fungerer kjempefint! Jeg tar 2 spray hver kveld, i tillegg har jeg hormonspiral for å beskytte livmoren. Føler meg bra, mer stabil i humøret, og hetetoktene kommer bare en sjelden gang👌

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Lenzetto og prøver å få tak i Utrogestan, men utsolgt over alt i byen. 

Kom over denne bloggen av en hormonterapaut i går, og den var veldig informativ med tanke på min egen helse, og de problemene jeg har slitt med de siste årene. Jeg er altså plaget av fibromyalgi og inflammasjoner i kroppen. 

https://godhelseas.no/2024/06/25/progesteron-vart-feel-good-hormon/

Kvinne 51

Anonymkode: 0a0a0...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg bruker Lenzetto og prøver å få tak i Utrogestan, men utsolgt over alt i byen. 

Kom over denne bloggen av en hormonterapaut i går, og den var veldig informativ med tanke på min egen helse, og de problemene jeg har slitt med de siste årene. Jeg er altså plaget av fibromyalgi og inflammasjoner i kroppen. 

https://godhelseas.no/2024/06/25/progesteron-vart-feel-good-hormon/

Kvinne 51

Anonymkode: 0a0a0...bf2

Det er god tilgang på Utrogestan i norsk pakning. Den finnes på over 300 Vitusapotek i landet. Den har varenummer 528598.

Anonymkode: 49175...2ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...