Gå til innhold

Kan sjefen nekte meg å reise bort når jeg har fri i følge turnus?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal i følge planen ha fri onsdag til mandag. Fredag skal jeg i en begravelse i en by der et av mine søsken bor. Planen min var å reise onsdag og være hos mitt søsken til mandag. Siden jeg må reise kollektivt tar det nesten en hel dag hver vei, så derfor ønsker jeg å være der noen dager når jeg først skal dit. Nå mener sjefen at jeg ikke kan være borte hele friperioden i tilfelle de trenger meg på jobb. Kan hen virkelig nekte meg å reise? Jeg jobber ikke 100 % pga helseutfordringer, og har ingen avtale om å være tilgjengelig for ekstravakter. Jeg sier ja til ekstravakter så sant jeg kan, det har vel hendt 2-3 ganger at jeg har sagt nei i løpet av de 7 årene jeg har vært ansatt. Jeg har en mistanke om at hen allerede har lovet at en av de som skal jobbe i helga skal få fri...

Anonymkode: 1d116...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei det er bare å reise, de har null mulighet til å styre hva du gjør på dine fridager.

Skal de ha deg på Stand Bye må de betale for det, enkelte arbeidsplasser har slike vaktordninger, men det er unntaket. 

Anonymkode: 8d659...abc

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri er fri, hvis ikke skal du ha betalt for å være reserve/bakvakt, en eller annen form for beredskapsordning.Det er ikke innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme hvor du kan være når du har fri.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har ingenting med hva du gjør når du har fri 😂

Bare slutt å informer om det på forhånd.. 

Anonymkode: 5dff6...2b8

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare slutt å informer om det på forhånd.. 

Mm, arbeidsgiver skyter seg selv i foten med å være kontrollerende. 

Strenge regler for beordring til jobb. Og kostbart for arbeidsgiver 

Anonymkode: bdee0...ea8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei. Absolutt ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare tull. Mange her reiser på ferie når de har friperioder. 

Anonymkode: 4b328...92b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, beordre deg til å bli hjemme er definitivt ikke noe de kan gjøre. 

Det ble gjort under pandemien, men det er ikke opp til enkelte sjefen 😂

Anonymkode: 1be3b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skal i følge planen ha fri onsdag til mandag. Fredag skal jeg i en begravelse i en by der et av mine søsken bor. Planen min var å reise onsdag og være hos mitt søsken til mandag. Siden jeg må reise kollektivt tar det nesten en hel dag hver vei, så derfor ønsker jeg å være der noen dager når jeg først skal dit. Nå mener sjefen at jeg ikke kan være borte hele friperioden i tilfelle de trenger meg på jobb. Kan hen virkelig nekte meg å reise? Jeg jobber ikke 100 % pga helseutfordringer, og har ingen avtale om å være tilgjengelig for ekstravakter. Jeg sier ja til ekstravakter så sant jeg kan, det har vel hendt 2-3 ganger at jeg har sagt nei i løpet av de 7 årene jeg har vært ansatt. Jeg har en mistanke om at hen allerede har lovet at en av de som skal jobbe i helga skal få fri...

Sjefen din har ingenting hen skulle ha sagt, med mindre avtalen er at du har bakvakt og skal være tilgjengelig for å bli oppringt og innkalt på jobb. Det har du jo tydeligvis ikke, så da er det din fritid og ditt valg.

Hvis det er avspasering, kan arbeidsgiver i noen tilfeller kreve at du jobber en eller flere avspaseringsdager for så å få avspaseringen tatt igjen senere, men da skal du ha varsel om endring i god tid i forveien. Å holde deg fra å reise bort i tilfelle du kan bli oppringt er ikke innafor i det hele tatt.

Reis bort med god samvittighet.

Anonymkode: 9e09a...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk alle dere som har svart. Jeg trodde vel egentlig ikke at sjefen kunne nekte meg å reise. Er det noen som har link til noe regelverk som jeg kan slå i bordet med hvis sjefen gjør seg vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk alle dere som har svart. Jeg trodde vel egentlig ikke at sjefen kunne nekte meg å reise. Er det noen som har link til noe regelverk som jeg kan slå i bordet med hvis sjefen gjør seg vanskelig?

Jeg hadde skrevet det leder sa i en mail til HR og lønn, samt leders leder og tillitsvalgte for å få en forklaring hos dem på hvorfor fridagene ikke er betalte som bakvakt, og hva de forankrer et slikt krav i. 

Anonymkode: e1fe7...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bare glem alt dette her. Reis. Og ved forespørsel om eventuell jobb svarer du nei. Lyv på deg rennaræv hvis hun ikke gir seg 

Anonymkode: bdee0...ea8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du kan spørre hvorfor ikke bakvakten er ført opp i turnusplanen, å be om å få se avtalen hvor det står hvordan bakvakten skal kompenseres. 
Arbeidsplaner ved beredskapsvakter skal foreligge minst to uker i forveien, på samme måte som vanlig arbeidsplan. 

Beredskapsvakt utanfor arbeidsstaden
Ofte stilte spørsmål om beredskapsvakt | Statens arbeidsgiverportal

Anonymkode: 700c7...efd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er heller motsatt, sjefen burde vise til hvilket regelverk hen mener gjelder her, om de står på sitt.

Du trenger ikke bruke en kalori på å finne dokumentasjon på det 😊

Anonymkode: 8a66d...97f

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnusfri er turnusfri , sjefen har niks å gjøre med hva du gjør på disse dagene i de 99% av tilfellene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo an på kontrakten, om turnus faktisk er fri eller at du du bare er utenfor den aktive delen av turnusen (som ikke er det samme som fritid).

Anonymkode: 1b9ae...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Haha, minner om den gangen jeg sa nei til en ekstravakt og sjefen min sa at alle har et ansvar for å ta ekstravakter. Jeg henviste til kontrakten min hvor det ikke står noe som helst om arbeid utover 100%, og sa at hvis jeg skulle komme på jobb, måtte hun beordre meg. 

Reis bort. Sjefen har ingenting med hva du gjør når du har fri. 

Anonymkode: 533b5...d16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har fri, og da er du fri til å gjøre det du vil.

Hvis du ikke skal kunne reise bort, og i praksis ha bakvakt, så skal du også ha betalt for det.

Anonymkode: f7093...bc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det enkle svaret er vel bare at du kun er tilgjengelig for arbeidsgiver den tiden de betaler deg for at du er tilgjengelig. (Altså den kontraktuelt bestemte arbeidstiden din.) 
Når du ikke betales av arbeidsgiver for å være tilgjengelig, så har du ikke noe pålegg om å være det. Det heter fritid, og fritid kan du altså bruke fritt til hva du vil. 

Hvis arbeidsgiver mener din mulighet til å reise bort skal begrenses i fritiden din, så kan du kreve betalt for at du er tilgjengelig. Og selvfølgelig vise til arbeidsmiljølovens bestemmelser om pålagt hviletid mellom arbeidsperioder. 

Jeg antar turnusplanen er godkjent med arbeidsfrie perioder, nettopp for å sikre at arbeidsmiljølovens rammer for arbeidsfri mellom arbeidsperioder ivaretas over tid. 

Anonymkode: 06c64...9f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.44):

Det er han som må vise til regelverk. Han forlanger jo igrunnen at du skal ha bakvakt "i tilfelle" og ikke få betaling. Høres sprøtt ut. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...