AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:03 #41 Del Skrevet tirsdag kl 09:03 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men herregud, det kommer jo HELT an på hvor man bor, og hva man tolererer av standard. Du skisserer 4,7 mill for en studioleilighet, dette er åpenbart ikke på Toten, men i en by hvor da leieprisene nok også speiler boligpriser generelt. Anonymkode: 8f3c5...4e4 Nei, dette høres ut som om det er et nybygg midt i Oslo sentrum. For selv i Oslo får man 2 og 3 roms leiligheter for denne prisen, om man bor litt mer usentralt, litt mindre attraktivt, og er villig til å pusse opp. Anonymkode: 58e92...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:08 #42 Del Skrevet tirsdag kl 09:08 Million skrev (1 time siden): Jeg skrev "du har fått", i mange år, et hjem. Det er hva du har fått for pengene du har betalt i leie. Et sted å bo, et hjem. Men du virker låst fast i din overbevisning om at et hjem er kun et hjem dersom man har banklån på det og eier det. Men det stemmer ikke. Spør en del millioner mennesker rundt om i Europa.... Jeg har bodd utenlands, jeg har vært student. Altså har jeg vært leietaker. Det å eie selv er noe helt annet. Kunne gjøre de endringene man ønsker. Slippe risikoen for å måtte finne noen nytt. Slippe vanskelige utleiere. Bare bestemme helt selv. Husker fortsatt den store frihetsfølelsen første gang jeg gikk rundt i min egne leilighet. Og enda større den dagen banklånet var borte - da er man sikret som pensjonist. Anonymkode: 63ba0...7ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:27 #43 Del Skrevet tirsdag kl 09:27 Million skrev (1 time siden): Selvfølgelig skjønte jeg den meningen. Men det er feil å si at man sitter med null. NULL. Det gjør man ikke, man har hatt et sted å bo og kalle sitt hjem i de årene man har leid. Man har fått tak over hodet, varme og trygghet og et hjem for leiepengene. Det er ingen som påstår at man sitter igjen uten noe som helst. Eller at det er feil å leie boligen man bor i. Det er jo et valg alle må gjøre for seg selv, hva de ønsker. Men dette er en diskusjon som går på det økonomiske ved å kjøpe en bolig. Der TS kommer med påstanden om at det er økonomisk ulønnsomt å kjøpe en bolig i dag. Mens mange av oss andre mener at TS da har gjort en del feil forutsetninger i regnestykket sitt. (Som å ta med det at det koster å bo, uavhengig av om man eier eller leier. Bare at man har forskjellige utgifter ved de to boformene.) For mange er det å eie en bolig en del av hvordan de velger å forvalte sin økonomi. Og det er ikke så rart, for kjøp av bolig er vel en av de faktorene som påvirker vanlige menneskers privatøkonomi mest. Det færreste gjør investeringer i millionklassen på den måten i andre ting. Og spesielt ikke lånefinansiert. Derfor er temaet TS tar opp et viktig tema som angår mange. Nemlig det at før man kjøper en bolig i dagens marked, så må man tenke over hvilke utgifter man vil ha i de årene man eier, hva slags avkastning man kan forvente å få, hvilken alternativ investering man kunne gjort, og forventet avkastning på den, og ikke minst, hva er alternativkostnaden, f.eks. ved å leie bolig fremfor å kjøpe. Norge har en økonomisk modell som er basert på at man ønsker at folk skal kunne eie egen bolig. Derfor er det lagt opp til at det stort sett er gunstig å investere i bolig, også om man må låne for å gjøre det. Andre land har ofte ikke de samme incentivene. Dermed blir det heller ikke så vanlig å eie boligen sin. Anonymkode: 58e92...2e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet tirsdag kl 16:01 #44 Del Skrevet tirsdag kl 16:01 (endret) Renten er ganske normal. Man skal ikke så veldig langt tilbake før renta lå på det nivået den gjør nå, altså. Det sagt, man trenger steder å bo, og for vår del er det helt uaktuelt å leie i stedet for å eie. Vi har kjøpt i Oslo, og for oss er det billigere å eie enn å leie. Tilsvarende bolig i samme område som vi gjør nå er ganske mye dyrere hvis vi skulle leid (mtp månedskostnad). Riktignok har mannen og jeg et boliglån på 5,3 millioner, men verdien av boligen er på 9 millioner. På 2 1/2 år har verdien steget med 1,75 mill. Det sagt, man skal aldri ta opp mer lån enn man klarer å betjene. Vi klarer å leve veldig komfortabelt med våre boligkostnader. Vi valgte å låne mye mindre enn det vi faktisk fikk tilbud om å låne. Endret tirsdag kl 16:02 av SPOCA 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:38 #45 Del Skrevet onsdag kl 13:38 AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 9.56): Feil. Inflasjonsmålet i Norge er 2%. Dvs at med prisstigning like inflasjonsmålet (som er rimelig å forvente i en stabil økonomi som Norge), så er verdien på denne leiligheten om 25 år ca 7,7 Mill. Anonymkode: 19c6d...81f Ja, og i tillegg så har prisstigningen på boliger mange steder i landet vært vesentlig høyere enn inflasjonen i lang, lang tid… Anonymkode: 6593f...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:25 #46 Del Skrevet onsdag kl 21:25 malifika skrev (På 17.3.2025 den 12.20): Det spiller forsåvidt ingen rolle om folk tenker over det eller ikke. Det koster det det koster. Og vil man eie bolig så må man bli med på leken. Skal man gå rundt å tenke over og regne på hvor dyrt det blir i lengden så risikerer man jo å bli helt deprimert. Jepp. Og så er det bedre å betale ned på eget lån enn å kaste bort pengene på leiemarkedet. Anonymkode: 4bbf7...ccf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:02 #47 Del Skrevet i går, 08:02 Jeg hadde aldri greid å spare opp 2,3 millioner som jeg nå har i egenkapital i leiligheten min om jeg ikke hadde eid bolig 🤷♀️ Det koster meg tillegg mindre å eie leiligheten min enn om jeg skulle leid. Det kjennes også veldig mye mer stabilt å eie med barn. Anonymkode: 80c23...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #48 Del Skrevet i går, 10:12 Jeg og samboer kjøpte leilighet i Oslo for 25 år siden. Vi solgte etter 10 år, med gevinst, og kjøpte så enebolig, som vi pusset opp for over 800 000 i tillegg til kjøpe summen. Vi skilte lag og solgte huset etter 15 år, med gevinst. Jeg satt da igjen med 4 500 000 i ek etter salget, han satt igjen med det samme. Med 4 500 000 i ek, kunne jeg da kjøpe meg en anstendig bolig for meg og tenåringene, når jeg måtte kjøpe eget alene. Det hadde jeg ikke klart om jeg/vi hadde leid i de 25 årene. Anonymkode: d1695...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå