Ekko jenta Skrevet mandag kl 10:50 #1 Del Skrevet mandag kl 10:50 Jeg sitter å ser på leiligheter og hus selv og reagere på prisene folk skal ha. Ja det er dyr, men det er ikke det. Eksempelet mitt er en studioleilighet er blitt lagt ut til 4,7 millioner. Renten er på 5,49%, nedbetaling 25 år.15% egenkapital, Blir ca 4 mil tatt opp i lån. Totalprisen etter den er nedbetalt er over 7,3 milioner! Det er helt vilt! Tenker ikke folk når dem legger inn bud og kjøper leiligheter/hus i dag på hva renten ligger på? Om 25 år er jo ikke denne leiligheten økt så mye i verdi til at noen skal betale 7,3 for dette!! jeg er enig med at ja verdien og takten på huset/leiligheten er sikkert riktig. Men den tar jo ikke hensyn til lånetilbud. Jeg får inntrykk av at folk ikke tenker over hva totalprisen er etter låne er betalt ned. Er det bare meg som føler det slikt? Eller er jeg på bærtur her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:13 #2 Del Skrevet mandag kl 11:13 Noen har langt mer enn 15 % i egenkapital. Å kjøpe bolig er en langtidsinvestering. Du kan jo prøve å betale 15000 kr ++ i mnd i husleie i stedet, og se hva som er lønnsomt i lengden? 15 000 per mnd for 1 år er 180 000,- 180 000,- i 25 år er 4 500 000,- 4,5 millioner som du har kastet rett i dass, og mest sannsynlig har du fått flere husleieøkninger for hvert år, slik at totalsummen er vesentlig høyere. Renten varierer også gjennom 25 år, så det er ikke slik at renten er på 5,5 % hele tiden i 25 år. Du kan jo selv se hvordan boligprisene har økt siste 20 år. Jeg ga 950 000 kr for en 2 roms i Oslo for 22 år siden. I dag går samme leilighet for over 4 - 4,5 mill. Anonymkode: 8f3c5...4e4 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 11:19 #3 Del Skrevet mandag kl 11:19 (endret) Det er bare folk som ikke har opplevd faktiske renter og rentene i dag er faktisk HELT normale. Folk i en viss alder husker 2.1% rente og trodde det var normalt. Resten av oss vet bedre. Endret mandag kl 11:19 av NakenPanda 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet mandag kl 11:20 #4 Del Skrevet mandag kl 11:20 Det spiller forsåvidt ingen rolle om folk tenker over det eller ikke. Det koster det det koster. Og vil man eie bolig så må man bli med på leken. Skal man gå rundt å tenke over og regne på hvor dyrt det blir i lengden så risikerer man jo å bli helt deprimert. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:23 #5 Del Skrevet mandag kl 11:23 Ekko jenta skrev (30 minutter siden): Jeg sitter å ser på leiligheter og hus selv og reagere på prisene folk skal ha. Ja det er dyr, men det er ikke det. Eksempelet mitt er en studioleilighet er blitt lagt ut til 4,7 millioner. Renten er på 5,49%, nedbetaling 25 år.15% egenkapital, Blir ca 4 mil tatt opp i lån. Totalprisen etter den er nedbetalt er over 7,3 milioner! Det er helt vilt! Tenker ikke folk når dem legger inn bud og kjøper leiligheter/hus i dag på hva renten ligger på? Om 25 år er jo ikke denne leiligheten økt så mye i verdi til at noen skal betale 7,3 for dette!! jeg er enig med at ja verdien og takten på huset/leiligheten er sikkert riktig. Men den tar jo ikke hensyn til lånetilbud. Jeg får inntrykk av at folk ikke tenker over hva totalprisen er etter låne er betalt ned. Er det bare meg som føler det slikt? Eller er jeg på bærtur her? Hvor har du dette fra? Hvorfor skal ikke noen betale 7,3 mill om 25 år? Jeg solgte en leilighet i 2014 for 2,7 - nå 10 år seinere er den solgt igjen for over 6. Inflasjonen er høy. Anonymkode: ab2c1...e2b 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 11:25 #6 Del Skrevet mandag kl 11:25 Ekko jenta skrev (33 minutter siden): Jeg sitter å ser på leiligheter og hus selv og reagere på prisene folk skal ha. Ja det er dyr, men det er ikke det. Eksempelet mitt er en studioleilighet er blitt lagt ut til 4,7 millioner. Renten er på 5,49%, nedbetaling 25 år.15% egenkapital, Blir ca 4 mil tatt opp i lån. Totalprisen etter den er nedbetalt er over 7,3 milioner! Det er helt vilt! Tenker ikke folk når dem legger inn bud og kjøper leiligheter/hus i dag på hva renten ligger på? Om 25 år er jo ikke denne leiligheten økt så mye i verdi til at noen skal betale 7,3 for dette!! jeg er enig med at ja verdien og takten på huset/leiligheten er sikkert riktig. Men den tar jo ikke hensyn til lånetilbud. Jeg får inntrykk av at folk ikke tenker over hva totalprisen er etter låne er betalt ned. Er det bare meg som føler det slikt? Eller er jeg på bærtur her? Husk at det er rentefradrag på 3 millioner i renter du betaler ca 660 000 tilbake på skatten. så den effektive kostnaden er 6.65 mill. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet mandag kl 11:25 #7 Del Skrevet mandag kl 11:25 Ekko jenta skrev (33 minutter siden): Jeg sitter å ser på leiligheter og hus selv og reagere på prisene folk skal ha. Ja det er dyr, men det er ikke det. Eksempelet mitt er en studioleilighet er blitt lagt ut til 4,7 millioner. Renten er på 5,49%, nedbetaling 25 år.15% egenkapital, Blir ca 4 mil tatt opp i lån. Totalprisen etter den er nedbetalt er over 7,3 milioner! Det er helt vilt! Tenker ikke folk når dem legger inn bud og kjøper leiligheter/hus i dag på hva renten ligger på? Om 25 år er jo ikke denne leiligheten økt så mye i verdi til at noen skal betale 7,3 for dette!! Inflasjon er en fiffig ting. Og du glemte at staten sponser 22% av de 3,3 millionene i estimerte rentekostnadene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:28 #8 Del Skrevet mandag kl 11:28 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Noen har langt mer enn 15 % i egenkapital. Å kjøpe bolig er en langtidsinvestering. Du kan jo prøve å betale 15000 kr ++ i mnd i husleie i stedet, og se hva som er lønnsomt i lengden? 15 000 per mnd for 1 år er 180 000,- 180 000,- i 25 år er 4 500 000,- 4,5 millioner som du har kastet rett i dass, og mest sannsynlig har du fått flere husleieøkninger for hvert år, slik at totalsummen er vesentlig høyere. Renten varierer også gjennom 25 år, så det er ikke slik at renten er på 5,5 % hele tiden i 25 år. Du kan jo selv se hvordan boligprisene har økt siste 20 år. Jeg ga 950 000 kr for en 2 roms i Oslo for 22 år siden. I dag går samme leilighet for over 4 - 4,5 mill. Anonymkode: 8f3c5...4e4 Kaster i dass? Tenker du at du skal bo gratis? Finne en sugardaddy som kjøper en leilighet til deg? Det er vel helt normalt at det koster å bo, på samme måte som man betaler for mat. Og i tillegg er det markedet som bestemmer prisen, ikke hva hver enkelt synes er fornuftig.. Men lykke til med kjøp hvis du ikke allerede eier noe 😅 Anonymkode: 4beae...56f 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet mandag kl 11:34 #9 Del Skrevet mandag kl 11:34 (endret) Jeg så på en bolig i Oslo som ble lagt ut til salg 9 mnd etter at eierne flyttet inn. Det var et nybygg, som de kjøpte mens det var på planleggingsstadiet eller under bygging. Så kun 9 mnd har de eid det. Jeg sjekket hva de kjøpte for, og hvilket beløp de nå har lagt ut boligen for. Regnestykket viser at de med den pristantydningen har tjent 150 000 kroner PR MÅNED de 9 månedene de har bodd der... det må jeg si er en pen inntekt bare for å bo! Det skal imidlertid nevnes at dette er en andelsbolig, et rekkehus i borettslag. Det har skyhøye fellesutgifter på nesten 40 000 i mnd (pga fellesgjeld, som man kan innfri ved IN-ordning om man har penger til det. Da normaliserer de månedlige fellesutgiftene seg). Men trekker man fra 40 000 på fortjenesten de har hatt pr mnd, blir det likevel over 100 000 i mnd de tjener på å ha bodd der. Det er jo helt vilt egentlig. Så stor "verdiøkning" på bare 9 måneder??? Det er vel vanlig at prisen på et nybygg mens det er på planleggingsstadiet og under bygging, øker drastisk den dagen det er ferdig og man kan sette nøkkelen i døra. Men likevel.... får de prisen de har satt som prisantydning, har de hatt en god ekstrainntekt det siste trekvart året! Endret mandag kl 13:48 av Million la til noe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:36 #10 Del Skrevet mandag kl 11:36 Her var det tydelig at du ikke helt vet hva du snakker om. -inflasjon må medregnes - skattefradrag må medregnes - å eie er alltid et bedre langsiktig alternativ (du skisserer 25 år) enn å leie - mange har mer enn 15% i egenkapital. Mange som kjøper så små leiligheter gjør det som en investering, altså for å leie ut. - renter går ned ettersom lånet reduserer. F.eks mitt boliglån som har en løpetid til 2039. I 2025 betaler jeg totalt 125 k i rente. I 2035 betaler jeg totalt 56 k i renter i flg nedbetalingsplanen. Anonymkode: b8b99...885 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:37 #11 Del Skrevet mandag kl 11:37 Du glemmer inflasjonen oppi dette. Anonymkode: a8ed6...36c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:42 #12 Del Skrevet mandag kl 11:42 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kaster i dass? Tenker du at du skal bo gratis? Finne en sugardaddy som kjøper en leilighet til deg? Det er vel helt normalt at det koster å bo, på samme måte som man betaler for mat. Og i tillegg er det markedet som bestemmer prisen, ikke hva hver enkelt synes er fornuftig.. Men lykke til med kjøp hvis du ikke allerede eier noe 😅 Anonymkode: 4beae...56f Poenget er at du har ikke nedbetalt på noe som helst, og sitter ikke igjen med noe verdi. Bruk huet, og les/forstå bedre hva jeg faktisk skriver. Jeg har forøvrig eid egen bolig i mange år. Anonymkode: 8f3c5...4e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet mandag kl 11:46 #13 Del Skrevet mandag kl 11:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget er at du har ikke nedbetalt på noe som helst, og sitter ikke igjen med noe verdi. Bruk huet, og les/forstå bedre hva jeg faktisk skriver. Jeg har forøvrig eid egen bolig i mange år. Anonymkode: 8f3c5...4e4 Har ikke boligen du bor i og som gir deg ly og tak over hodet "noe verdi"? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:49 #14 Del Skrevet mandag kl 11:49 Ekko jenta skrev (46 minutter siden): Jeg sitter å ser på leiligheter og hus selv og reagere på prisene folk skal ha. Ja det er dyr, men det er ikke det. Eksempelet mitt er en studioleilighet er blitt lagt ut til 4,7 millioner. Renten er på 5,49%, nedbetaling 25 år.15% egenkapital, Blir ca 4 mil tatt opp i lån. Totalprisen etter den er nedbetalt er over 7,3 milioner! Det er helt vilt! Tenker ikke folk når dem legger inn bud og kjøper leiligheter/hus i dag på hva renten ligger på? Om 25 år er jo ikke denne leiligheten økt så mye i verdi til at noen skal betale 7,3 for dette!! jeg er enig med at ja verdien og takten på huset/leiligheten er sikkert riktig. Men den tar jo ikke hensyn til lånetilbud. Jeg får inntrykk av at folk ikke tenker over hva totalprisen er etter låne er betalt ned. Er det bare meg som føler det slikt? Eller er jeg på bærtur her? Tja, kanskje du skal prøve å regne litt mer på dette? Du må f.eks. ta med at uansett om du leier eller eier, så har du bokostander. Om du leier i 25 år, så vil du antagelig ha betalt noen millioner totalt, men du vil ikke eie noe som helst. Hvis du kjøper en bolig og bor der i 25år, mens du betaler ned hele lånet, så vil du kunne selge den boligen, og få noe penger ut av det. Renten varierer. 5,5% er helt normalt rentenivå. Dessuten får man i Norge en del skattefradrag på renteutgifter. Oftest kan man også refinansiere etter noen år, og få bedre rente, fordi boligen historisk sett har økt i verdi. (Om ikke annet, så som følge av inflasjon.) Joda, det høres helt hinsides ut med en pris på 4,7 mill på en studioleilighet. Men den er da sannsynligvis mer et utleieobjekt og investeringsobjekt, enn en bolig folk som må låne maksimalt kjøper. (Det høres jo ut som nybygg i sentralt område.) Folk som tenker seg om, hadde for 4,7 millioner kjøpt seg en leilighet litt mer usentralt, med større plass og flere rom, hvor de kan bo lenger. Det billigste i boligmarkedet, er å "oppgradere" færrest mulig ganger, men likevel aldri kjøpe over evne. Anonymkode: 58e92...2e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:14 #15 Del Skrevet mandag kl 12:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen har langt mer enn 15 % i egenkapital. Å kjøpe bolig er en langtidsinvestering. Du kan jo prøve å betale 15000 kr ++ i mnd i husleie i stedet, og se hva som er lønnsomt i lengden? 15 000 per mnd for 1 år er 180 000,- 180 000,- i 25 år er 4 500 000,- 4,5 millioner som du har kastet rett i dass, og mest sannsynlig har du fått flere husleieøkninger for hvert år, slik at totalsummen er vesentlig høyere. Renten varierer også gjennom 25 år, så det er ikke slik at renten er på 5,5 % hele tiden i 25 år. Du kan jo selv se hvordan boligprisene har økt siste 20 år. Jeg ga 950 000 kr for en 2 roms i Oslo for 22 år siden. I dag går samme leilighet for over 4 - 4,5 mill. Anonymkode: 8f3c5...4e4 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Poenget er at du har ikke nedbetalt på noe som helst, og sitter ikke igjen med noe verdi. Bruk huet, og les/forstå bedre hva jeg faktisk skriver. Jeg har forøvrig eid egen bolig i mange år. Anonymkode: 8f3c5...4e4 Million skrev (27 minutter siden): Har ikke boligen du bor i og som gir deg ly og tak over hodet "noe verdi"? Hva med å LESE hva jeg skriver? Jeg poengterer til TS hvor dyrt det er å LEIE, og at man sitter ikke igjen med noe som helst. Anonymkode: 8f3c5...4e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekko jenta Skrevet mandag kl 13:35 Forfatter #16 Del Skrevet mandag kl 13:35 Nå har jeg ikke sakt at renten er unormal hvis noen lurer. ja inflasjonen er en ting om man er heldig at det skal trekke opp verdi prisen på leiligheten/boligen etter 25 år. Men at man skal få til å selge en studioleilighet og forventer dobbel pris er helt urealistisk! Sist gang renten var det den var i dag var prisene på boligene en helt annen pris som er relevant for renten. Det jeg syns virker absurd er opplevelsen min av folk bare går med på prisene uten å tenke over rentene i dag. Virker som det er sant ut i fra svarene jeg får her også. ja det er bedre å eie enn å leie på lang sikt hvis man vil slå ned røtter. Vil også si at det heller ikke så smart å godta ufornuftige leiepriser heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekko jenta Skrevet mandag kl 13:41 Forfatter #17 Del Skrevet mandag kl 13:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor har du dette fra? Hvorfor skal ikke noen betale 7,3 mill om 25 år? Jeg solgte en leilighet i 2014 for 2,7 - nå 10 år seinere er den solgt igjen for over 6. Inflasjonen er høy. Anonymkode: ab2c1...e2b Helt mulig! Det er vel det man kaller inflasjon og er heldig. Jeg vet om flere hus/leiligheter hvor det ble kjøpt og solgt dobbelt seiner. Disse jeg vet om har hatt økningen pga byutvikling og at husene/leiligheten nå er i attraktiv område som de ikke var i før. men det er jo som sakt å være heldig og er ikke noe man kan regne med kommer til skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekko jenta Skrevet mandag kl 13:43 Forfatter #18 Del Skrevet mandag kl 13:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å LESE hva jeg skriver? Jeg poengterer til TS hvor dyrt det er å LEIE, og at man sitter ikke igjen med noe som helst. Anonymkode: 8f3c5...4e4 Minne deg på leiemarkedet er dynamisk. Mange som leier finner heller ikke i seg dyre leie priser som du nevnte. Jeg leier, leier ikke i nærheten av samme pris som du nevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekko jenta Skrevet mandag kl 13:52 Forfatter #19 Del Skrevet mandag kl 13:52 newman01 skrev (2 timer siden): Inflasjon er en fiffig ting. Og du glemte at staten sponser 22% av de 3,3 millionene i estimerte rentekostnadene. Tja.. Det utgjør ca 580 000kr en plass (hvis jeg har regnet riktig) fremdeles(ca) 6 700 000 totalt betalt for en studio leilighet. Det er ikke en pris jeg ser for meg noen er villig til å gi om 25 år uten at lønnen i Norge har doblet seg., og det tviler jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:00 #20 Del Skrevet mandag kl 14:00 Ekko jenta skrev (3 minutter siden): Tja.. Det utgjør ca 580 000kr en plass (hvis jeg har regnet riktig) fremdeles(ca) 6 700 000 totalt betalt for en studio leilighet. Det er ikke en pris jeg ser for meg noen er villig til å gi om 25 år uten at lønnen i Norge har doblet seg., og det tviler jeg på. Gjennomsnittslønna for 25 år siden var rundt 240.000, så den har jo doblet seg de siste 25 årene. Så er vel ikke umulig at den dobler seg de neste 25 årene også? Jeg eier, og for min del har jeg tjent mye på det. Hadde jeg leid, ville jeg riktignok ha penger på bok, men ville hatt mye mindre verdier enn jeg har nå. Jeg er 40 år, og har snart nedbetalt huset så jeg er gjeldsfri om ca et år. Da vil jeg ha verdier i huset på rundt 3 mill, og i tillegg vil jeg kunne begynne å spare 20.000 i måneden i fond/ kontoer. Slike verdier ville jeg selvsagt ikke hatt om jeg leide. Jeg har barn, så måtte nok ut med minst 12.000 i leie pr måned, pluss strøm osv, så summen ville blitt den samme som jeg betaler på lånet nå, men det meste betaler jeg til meg selv i stedet for til en utleier. Anonymkode: 17d91...4d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå