Gå til innhold

Hvor ofte besøke/ha besøk av besteforeldre og hvem sitt ansvar er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna våre har 4 sett med besteforeldre. Mine foreldre bor på andre siden av landet, så dit drar vi 1-3 ganger i året siden vi må sette av ganske mange dager for at begge skal få nogenlunde like mye tid med barna. De kommer også på besøk hit(hver for seg) på helgetur 3-4 ganger i året. 

Mannen min sine foreldre bor ca 30min og 1time kjøring unna. De ser vi litt oftere, men sjeldent mer enn en gang i måneden. Mannen min jobber så og si hver helg og i ukedagene er alle som regel på jobb og i barnehage. 

Begge våre mødre er veldig misfornøyde og føler at den andre bestemoren får mest tid og vil gjerne være mer med barnebarna sine selv. Fedrene våre er mer avslappet og syntes vi skal slippe å stresse hit og dit. De er fornøyde med slik ting er og er generelt enklere å ha med å gjøre. 

Vårt eldste barn blir snart 2 år og har nettopp begynt å overnatte borte. Vi ser for oss at det kan hun gjøre en gang i måneden ca, så det vil jo si at hans foreldre får overnattingsbesøk hver 2.mnd hver. Men hvor mye oftere burde vi besøke de/ha besøk? Eller må det være oftere i det hele tatt?

Det er ofte vanskelig å finne tider som passer siden mannen jobber helger, og de få gangene han har fri etterstreber vi å gjøre noe hyggelig sammen som kjernefamilie. Gå på tur f.eks. Jeg tar alt ansvar for min egen familie, sørger for at det er nok å gjøre i løpet av helgen osv. Mannen trenger som regel ikke være med på noe med de pga jobben sin. Men - jeg tenker da at det er mannen min sitt ansvar å ta inaitiv til sin familie, ta med eldste barnet f.eks, invitere hit eller hva som helst. Er redd for at hvis jeg også tar ansvar for hans side så vil det aldri bli mindre helgejobbing osv fordi jeg bare løser ting. 

Dette ble veldig rotete innlegg - håper det gir mening og håper på innspill. Føler jo på dårlig samvittighet overfor alle 4 settene, men ser ingen god og rettferdig løsning annet enn at alle er like mye misfornøyd. 

Anonymkode: d7bab...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor jobber han hver helg? Det er vel strengt tatt ikke lov i henhold til arbeidsmiljøloven? 

Jeg syns du skal gjøre som du tenker, la ham ta ansvar. Det kan virke som om helgejobbingen hans plager deg litt, og da er det jo fint hvis den kan reduseres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere har mer enn nok kontakt med besteforeldrene. Dere bruker på det ca 20 helger i året på det (3 helger til dine, ish 8 dine kommet på besøk, 12 besøk til hans).  Noe mere synes jeg er vanskelig å be om

Anonymkode: 8f3b1...151

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Hvorfor jobber han hver helg? Det er vel strengt tatt ikke lov i henhold til arbeidsmiljøloven? 

Jeg syns du skal gjøre som du tenker, la ham ta ansvar. Det kan virke som om helgejobbingen hans plager deg litt, og da er det jo fint hvis den kan reduseres. 

Jeg også jobber hver helg. 

Driver eget AS. Har også ansatte som jobber hver helg, dette er voksne mennesker og de tjener svært bra. Skal noen komme og fortelle en mann på femti år at "det er ikke lov", tror jeg han bare hadde ledd.

Anonymkode: 787fb...f35

AnonymBruker
Skrevet

Altså, her er vi en familie, og jeg besøker da svigerforeldrene - eller søsknene hans - selv om mannen min er på jobb?! Å dele det opp slik som du, blir for meg/oss helt feil. Mannen min kan dra til mine foreldre også uten meg. Ellers tenker jeg det er et gjensidig ansvar fra alle parter. 

Vi har datter på andre siden av landet. Jeg har full respekt for at foreldrene hans har mer med barnebarna å gjøre enn vi har. Vi har fremdeles barn under 18 år, og det er vanskelig å ta turen så ofte vi ønsker. De har også forpliktelser med jobber i helgene, så det begrenser seg hvor ofte de kommer til oss. Vi ser hverandre likevel minst 1 gang i kvartalet. Det er ingen konkurranse fra vår side om å hvem som ser barnebarna mest. og vi belemrer hvertfall ikke datteren vår med tanker om "urettferdighet"... 

Anonymkode: 41136...ffc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg også jobber hver helg. 

Driver eget AS. Har også ansatte som jobber hver helg, dette er voksne mennesker og de tjener svært bra. Skal noen komme og fortelle en mann på femti år at "det er ikke lov", tror jeg han bare hadde ledd.

Anonymkode: 787fb...f35

Du kan ikke jobbe hver søndag ;) Se arbeidsmiljøloven § 10-8 (4).3. aug. 2020 - hva du velger å gjøre driter jeg i, for du er vel ikke mannen til trådstarter? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

I sånne dilemmaer så syns jeg dere selv skal kjenne på hva dere vil som familie. 

Vi har familie som aldri blir fornøyd, og vi kan aldri innfri det de ønsker. Så her har vi kjent på hva som går for oss og setter grenser deretter.

Anonymkode: 9f59c...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...