Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja. De som ikke har tillit til etaten, er de som har noe å skjule.

Anonymkode: b9e70...c5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
juve5 skrev (På 17.3.2025 den 14.24):

Blir helt ærlig så forbanna på naive nordmenn som tror at de fleste barna i barnevernet får hjelpen de trenger. For det gjør de så absolutt ikke. Med all den torturen og omsorgssvikten jeg opplevde i barnevernet så finnes det ikke en eneste unnskyldning fra dems side. Jeg må leve resten av livet mitt med stigma som barnevernsbarn, og naive nordmenn som tror jeg fikk hjelp når jeg ble så utsatt for vold, misbruk og rettsdokumenter som ikke følges. Det finnes ikke hjelp for meg i Norge. Jeg må leve med traumene mine resten av livet på samme tid som jeg hører fra andre som ikke har null peiling, si at barnevernet verner barna fordi ´´ ånei stakkars de barna som opplever omsorgssvikt hjemme hos familien sin´´ også havner de bare i mer omsorgssvikt hos barnevernet?  Les dere opp på forskningen, se på det som publiseres i media om barneverns barn. JA barnevernet svartmales for tiden og det må de for det er SÅ mange barn som faktisk ikke får hjelp i barnevernets omsorg. SKJERP DERE

Skjerp deg selv! Vi har kun god erfaring med bv og ingen her stigmatiseres  pga de har vart under bv som barn 

Anonymkode: 5c528...abd

AnonymBruker
Skrevet
Janik98 skrev (På 17.3.2025 den 14.40):

Det er sykt at folk kan sende bekymrings melding i hytt og gevær for ingenting på folk.

Men når barn som bor i fosterhjem sliter er det ingen som tenker på å melde fosterfamilien. Det sier vel noe om tilliten folk har til barnevernet i Norge. Det er trist fordi det er så mange barn som blir utsatt for overgrep i fosterhjem, barnevernsinstitusjoner og av barnevernsansatte selv. 

Det er jo bare tull, finnes ff som er meldt også 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt syn på barnevernet er veldig blandet. 

Det er for mye hos de som er frivillig, altså av tiltak som de kan iverksette til foreldre som har behov for hjelp. Altfor ofte er det barn som lider unødvendig fordi foreldre nekter å ta i mot hjelp fordi dem synes selv det ikke er behov. Og i barnevernets øyne er det heller ikke ille nok til at omsorgsovertakelse er det rette alternativet. Resultatet blir jo at barna lider. 

Og når det er så ille at det er omsorgsovertakelse og barna er på enten institusjon eller hos fosterforeldre, så klarer ikke barnevernet å ta vare på barna godt nok der heller. Disse barna blir dermed dobbeltlidende. 

Barnevernet burde også hatt mandat til å kunne ha et ord med i laget når det kommer til samvær, at de altså også skal være med å forvalte barneloven og ikke bare kun barnevernsloven slik det er nå. 

Jeg har selv vært under barnevernets lys (opptil flere ganger) og jeg synes de er altfor milde, samtidig som jeg synes de har altfor mye makt i det de skriver i sine papirer. De skriver direkte feil, men jeg har ingen anledning til å rette på de uten at jeg da framstår på en dårlig måte. 

Anonymkode: 33eaf...a0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null tillit etter alt jeg har sett gjennom jobben min. Det er tragisk det som skjer med sårbar ungdom under barnevernet. Som samfunn kan vi ikke godta det vi tilbyr sårbare barn og ungdommer! De kommer ut fra institusjonene med større problemer enn da de kom inn! 

Anonymkode: 6df90...f5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.19):

Syns det er dumt at folk ikke retter søkelyset mot barna som er i barnevernet. Det er de som kan gi best svar på om barnevernet klarte å beskytte dem, hjelpe dem og gi de et verdig liv. Dessverre er statistikkene slik at rundt 80 prosent av alle barneverns barn ikke klarer seg så bra etter fylte 18 år. Jeg syns heller det er kritikk verdig og her må det reises spørsmål for det sier noe om barnevernet fungerer eller ikke. 

jeg var i barnevernet og de utsatte meg for mye grov omsorgssvikt, verre enn den jeg opplevde hjemme. Heldigvis var ikke min familie så ødelagt barnevernet skulle ha det til, så jeg fikk det grunnleggende i oppveksten før jeg ble tatt. I dag er jeg i master utdanning, eier hus og bil, god økonomi. Har det psykisk greit og har ikke trengt psykisk helsehjelp etter jeg fikk dra fra torturkammeret av et barnevern. Men det var ikke takket være barnevernet, for de sa selv alle årene jeg var under dem at jeg kom ikke til å klare meg, jeg kom til å havne på nav, havne i giftige forhold, at jeg var psykisk ødelagt og manipulerende og at moren min ødela meg. Vel takk og lov for at barnevernet ikke hadde rett. 

Anonymkode: 03d7d...13e

Å. Hvor kan jeg se den statistikken?? 

Skrevet

Jeg har dessverre svært lav tillit til dem pga det jeg selv har sett. 

Vi trenger absolutt et barnevern, men ikke slik det er i dag. Selv om det i mange saker blir gjort mye bra, så er det altfor mange saker hvor det skjer grove feil, og for dem det gjelder, så hjelper det fint lite at noen andre får riktig hjelp. 

Jeg synes Einar Salvesen sitt forslag om team er starten på en god plan. 

Jeg ser for meg team med ulike yrkesgrupper, som alle jobber til det beste for hele familien, med et utgangspunktet om at barnets beste og foreldrenes beste samsvarer, og at det anses som unntak der det ikke gjør det. Teamet betales av stat, ikke kommune. De skal ha stor frihet til å skreddersy hjelpetiltak som faktisk kan hjelpe for hver enkelt familie, og det kan også inkludere økonomisk og praktisk hjelp til foreldrene (men utgangspunktet der skal være at det er hjelp til selvhjelp og/eller hjelp i en begrenset periode pga forbigående tilstander). Det skal tas lydopptak av alle samtaler. Referater må signeres av foreldrene, og dersom de er uenige, skal de sammen høre på lydopptaket og skrive nytt referat.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi er fosterforeldre og har vært det i to år. I vårt tilfelle virker det rett at barnet ikke bor hos biologiske foreldre. Samtidig synes vi det er helt vilt å se på hvor mye dette barnet må gjennom for å sikre biologisk tilknytning, det er enormt mye og barnet har ikke tid til å slå seg til ro, det er kontakt med biofamilie og 3-5 dager reaksjon med dårlig søvn og utagering etterpå. Og da er det ikke lenge til neste treffpunkt og tilsvarende reaksjoner. Barnet er forholdsvis lite og det er trist å se at det ikke får lov til å være barn. Misforstå meg rett: tilknytning og kjennskap til biologisk familie er viktig, men ikke så viktig at det skal bruke alle krefter i livet på det.

Anonymkode: d2f25...acb

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske at bv hadde høyrer kunskap når det kom til barn med diagnoser. Har selv en sønn med flere diagnoser ink adferds diagnose. 

Skjønte raskt at bv hadde ingen kunnskap rundt dette og gjorde det de kunne for å gi oss foreldre skylden for dette, sette inn tiltak som ikke hadde noe for seg osv. Heldigvis hadde vi både skole, BUB, habiliteringen i ryggen og alle disse instansene måtte sette bv på "plass " under flere samarbeidsmøter. Til slutt sa bare bv at de ikke kunne hjelpe oss med noe siden det ikke var oss foreldre som hadde sviktet 😳 saken ble sendt til statsforvalter fra samtlige instanser og det ble åpnet sak mot bv her i kommunen.

Anonymkode: fc95f...b1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 16.15):

Ja. De som ikke har tillit til etaten, er de som har noe å skjule.

Anonymkode: b9e70...c5b

Eller at det har vært i barnevernets omsorg selv.

Anonymkode: cd432...c90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tillitt til barnevernet og at grunnlaget er barnas beste. Dette basert på egen erfaring, i tillegg til erfaring i en sak der jeg har vært både melder, venn, støtte til barna og vitne i overtakelsessak med overtakelse som resultat (Ja, ganske spesiell rolle 😅).

Jeg har ikke tillitt til at alle som jobber i barneverntjenesten får nok hjelp og støtte i å behandle enkeltsaker. I høykonfliktsaker bør det sakkyndige/andre rådgivere inn mye tidligere for å unngå situasjoner der barna blir skadelidende for å unngå konflikt, eller i saker der den ene forelderen er flinkere til å snakke seg god enn den andre.

I saken nevnt over er det snakk om flere barn. En har det nå godt i fosterhjem og den andre lider under den ene forelderens kontrollerende regime fordi hn er flink til å snakke for seg, samt at barnevernet ikke ønsker mer konflikt.

Anonymkode: 56227...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...