Gå til innhold

Har nordmenn tillit til barnevernet?

janerik39

Anbefalte innlegg

Barnevernet i Norge har en viktig rolle i å beskytte barns rettigheter og sikre at de vokser opp i trygge omgivelser. Men hvor stor tillit har egentlig nordmenn til barnevernet? En undersøkelse viser at 55 % av den norske befolkningen har høy tillit til barnevernet. Likevel er det en betydelig andel som uttrykker usikkerhet eller manglende tillit. Mange nordmenn svarer "vet ikke" når de blir spurt om sin tillit til barnevernet. Dette tyder på at kjennskapen til barnevernets arbeid er begrenset. Når folk ikke vet nok, blir det lettere å la seg påvirke av enkeltsaker i media eller andres erfaringer.Hva mener du? Har du tillit til barnevernet? Hvordan kan systemet forbedres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har selv erfaring med dem i jobb og grunnet det er tilliten varierende. 

Anonymkode: e966e...e55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde høy tillit før jeg fikk kjennskap til dem. Gledet meg til å bli kjent med dem. Etterpå derimot … ingen politisk korrekt måte å beskrive dem på. Litt skummelt at de har så mye ansvar. 

Anonymkode: 3e0bd...06c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke den høyeste tilliten til at barns rettigheter blir beskyttet, og at alle barn vokser opp i trygge omgivelser - og det henger sammen med at det i mange saker virker som det er viktigere å beskytte foreldrenes rettigheter..at det blir mer et foreldrevern enn barnevern. 
Jeg savner også mer kompetanse når det kommer til psykiske lidelser hos foreldre - og hvordan barnevernet bør jobbe for å fange dette opp. 
Jeg savner også høyere kompetanse når det kommer til barn som blir utsatt for vold (fysisk og psykisk) i hjemmet - og hvordan barnevernet bør jobbe for å fange dette opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, tror nordmenn flest har liten tillit til barnevernet. (Jeg har liten tillit, aldri vært utsatt for melding, kjenner noe til barnvernet gjennom jobb). Må selvfølgelig "vise" tillit ved å framsnakke barnevern i offentligheten. 

Anonymkode: cb706...149

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tillit til barnevernet. Og jeg tror ikke resten av familien min heller har tillit til barnevernet etter de så alle lovbruddene barnevernet gjorde mot meg. 

Jeg ble misbrukt, drapstruet, stjålet fra, og utsatt for rus av andre farlige institusjons barn som 14 åring. Barnevernet gikk imot mine sakspapirer der dommer konstaterte at jeg ble tatt på grunnlag 4.12 og skulle få traumebevisst omsorg og ikke plasseres i institusjon på grunn av min sårbarhet og ingen erfaring med kriminalitet og rus. Men de plasserte meg i institusjon gitt. 

Ikke bare det, men de saboterte samvær med min familie. Jeg fikk aldri se bestemoren min og faren min igjen før jeg skulle fylte 18 år. Da var begge to allerede døde. Jeg fikk heller ikke delta i dems begravelse. 

Som 18 åring forlot barnevernet meg, fordi de mente på at de ikke kunne hjelpe meg mer så derfor måtte min mor trø til å hjelpe meg hvis jeg trengte noe. Men hvorfor i huleste tok de meg fra familien min da hvis det uansett var de som måtte følge meg opp resten av livet? 

Anonymkode: 03d7d...13e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, tror nordmenn flest har liten tillit til barnevernet. (Jeg har liten tillit, aldri vært utsatt for melding, kjenner noe til barnvernet gjennom jobb). Må selvfølgelig "vise" tillit ved å framsnakke barnevern i offentligheten. 

Du sier at du har liten tillit til barnevernet, selv om du aldri har hatt kontakt med dem direkte. Hvordan kan du være så sikker på det? Har du basert denne oppfatningen på konkrete erfaringer fra andre, forskning, eller mediedekning?Hvis det er gjennom jobben din, hva har du sett eller opplevd som gjør at du mener barnevernet ikke fortjener tillit? Er det spesifikke saker, systemfeil, eller hvordan de håndterer familier?For at en slik påstand skal være troverdig, bør den bygge på mer enn generelle oppfatninger. Kan du utdype hvorfor du mener dette, og hvilke kilder eller erfaringer du bygger det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatt mye tett kontkat gjennom jobb (ikke privat). Jeg er oppriktig skremt av erfaringene mine. De har ikke min tillit slik de hadde før jeg fikk innsyn. 

Anonymkode: 5704e...0a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har, alt i alt, betydelig tillit til barnevernet. Jeg har absolutt ingen mistanker om at barnevernet, hvis det behandler som ett enkelt dyr, har noen andre motiver enn å gjøre livet best mulig for barn.

Så er det helt naturlig, og helt riktig, at barnevernet generelt følges med et tett og kritisk blikk. De fatter (om enn ofte med domstolenes tilslutning) helt ekstremt inngripende og vanskelige avgjørelser, og det skulle bare mangle at man da kikker dem i kortene rett som det er. I tillegg skjønner jeg jo at barnevernet har både dyktige og mindre dyktige ansatte og at det kan få store konsekvenser hvis han største dusten fra ungdomsskolen min faktisk endte opp med å jobbe der.

Samtidig gjør jo nettopp barnevernets ansvar for å ivareta barnets beste, attpåtil i møte med en del relativt dårlig egnede foreldre (og selvfølgelig også mange andre), at de av hensyn til barnets beste ikke fritt kan imøtegå både misvisende og usanne påstander fra rasende foreldre. Foreldre som har blitt gjenstand for barnevernssaker som selvfølgelig både oppleves invaderende og, iblant, resulterer i at man rett og slett fratas barna sine. En del av dem mangler helt både filter og tanker for eget barns beste og spyr ut usannheter deretter. Det gjør jobben ekstra krevende, og det gjør jo at særlig de som er litt kildekritisk utfordret kan ha lett for å legge foreldrenes versjoner til grunn i større grad enn de burde.

Jeg tenker uansett at det er umulig for en institusjon for barnevernet å oppnå høy tillit hos nær sagt alle voksne. De balanserer plikter og rettigheter i et jævlig krevende terreng, og skal de oppnå høyere tillit blant de som i dag mener barnevernet går for langt vil de miste tillit blant de som i dag er usikre på om barnevernet skjærer gjennom ofte nok. Det er i tillegg grenser for hvor mye bedre de kan begrunne sine vedtak overfor andre enn de involverte, som ofte ikke vil være happy uansett begrunnelse. Alt i alt synes jeg barnevernet balanserer ganske godt. 

Anonymkode: db42b...475

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
janerik39 skrev (3 minutter siden):

Du sier at du har liten tillit til barnevernet, selv om du aldri har hatt kontakt med dem direkte. Hvordan kan du være så sikker på det? Har du basert denne oppfatningen på konkrete erfaringer fra andre, forskning, eller mediedekning?Hvis det er gjennom jobben din, hva har du sett eller opplevd som gjør at du mener barnevernet ikke fortjener tillit? Er det spesifikke saker, systemfeil, eller hvordan de håndterer familier?For at en slik påstand skal være troverdig, bør den bygge på mer enn generelle oppfatninger. Kan du utdype hvorfor du mener dette, og hvilke kilder eller erfaringer du bygger det på?

Whoa. Det var mange spørsmål. 

Stammer i hovedsak fra arbeid på helsestasjon for min del. Gjelder både hva ansatte på helsestasjon kan få seg til å melde, samt oppfølging.

Ellers fra media, både systemfeil og håndtering av saker. Barnevernsinstitusjonene virker for dårlige. Helt uholdbart med de ungdommene man kan lese om i media som døde under barnevernets omsorg. Og helt uholdbart med menneskerettighetsbrudd-sakene. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener at barnevernet er en av de viktigste etatene vi har. De har mye makt og i enkelte saker trenger de dessverre mye makt. Det som også er sant er at det er "enkelte" kommuner som har rutinene i orden, det finnes kommuner som enten tolker loven feil eller misbruker sin makt og det finnes kommuner som har ansatte som er direkte fsrlig for barna de skal ivareta.

Tillit? I utgangspunktet ja, men jeg er ikke naiv og synes det er feil å dra en hel etat og alle kommuner under samme kam og gi dem stjerne i margen. 

Anonymkode: d2088...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at barnevernet er en av de viktigste etatene vi har. De har mye makt og i enkelte saker trenger de dessverre mye makt. Det som også er sant er at det er "enkelte" kommuner som har rutinene i orden, det finnes kommuner som enten tolker loven feil eller misbruker sin makt og det finnes kommuner som har ansatte som er direkte fsrlig for barna de skal ivareta.

Tillit? I utgangspunktet ja, men jeg er ikke naiv og synes det er feil å dra en hel etat og alle kommuner under samme kam og gi dem stjerne i margen. 

.... kommuner som IKKE har rutinene i orden. 

Manglet et ord der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tillit til barnevernet, mest sannsynlig fordi jeg er en vanlig oppegående person. De som snakker høyt om mistillit til bv er jo gjerne mennesker som har mistet omsorg med god grunn, men ikke forstår dette selv. 

Anonymkode: ce59f...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde stor tillit til BV helt til jeg så at de faktisk i enkelte saker er vitne til at barn ikkehar det bra fordi foreldrenes rett til å være foreldre er så sterk, spesielt i saker der den ene forelderen er problemet og skaper uro for den andre forelderen og barn/a, hjelpeløse vitner til elendigheten rett og slett fordi de ikke kan annet enn å tilby veiledning, kurs osv - man kan ikke foreta en omsorgsovertagelse fra bare en forelder der den andre er en god forelder - da må den gode forelderen ta saken til retten, som igjen faller på at den andre forelderen har "Rettigheter" 
Det skulle vært enklere å frata den enkelte foreldreren omsorg, samvær og beskytte barna. 

Anonymkode: 015ee...ad8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tillit til barnevernet, mest sannsynlig fordi jeg er en vanlig oppegående person. De som snakker høyt om mistillit til bv er jo gjerne mennesker som har mistet omsorg med god grunn, men ikke forstår dette selv. 

Anonymkode: ce59f...de1

Stikkordet her er vel "snakker høyt om."

Mistro til barnevernet handler om mye mer enn de sakene som ender i omsorgsovertakelse. (inkludert den oppfølgingen barn som flyttes ut av hjemmet får!)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du høyere utdanning og i jobb er tilliten større. 

Anonymkode: 5494c...b18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenkte ikke over barnevernet før vi ble meldt. Hadde du spurt for noen år siden, så ville jeg sagt at jeg har høy tillit. Nå er jeg mer usikker. Har fortsatt tillit, men for mye avhenger av den enkelte saksbehandler. Det burde være krav om at de er to som arbeider sammen på hver sak - mange steder så har de rutiner på at det er to som kommer på hjemmebesøk. Men enkelte steder så vil jo dette legge beslag på for mye ressurser... Og så mener jeg bestemt at det må bli innført rutiner på at foreldre får lese gjennom referater og godkjenne disse etter hvert. 

Anonymkode: 91365...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er dumt at folk ikke retter søkelyset mot barna som er i barnevernet. Det er de som kan gi best svar på om barnevernet klarte å beskytte dem, hjelpe dem og gi de et verdig liv. Dessverre er statistikkene slik at rundt 80 prosent av alle barneverns barn ikke klarer seg så bra etter fylte 18 år. Jeg syns heller det er kritikk verdig og her må det reises spørsmål for det sier noe om barnevernet fungerer eller ikke. 

jeg var i barnevernet og de utsatte meg for mye grov omsorgssvikt, verre enn den jeg opplevde hjemme. Heldigvis var ikke min familie så ødelagt barnevernet skulle ha det til, så jeg fikk det grunnleggende i oppveksten før jeg ble tatt. I dag er jeg i master utdanning, eier hus og bil, god økonomi. Har det psykisk greit og har ikke trengt psykisk helsehjelp etter jeg fikk dra fra torturkammeret av et barnevern. Men det var ikke takket være barnevernet, for de sa selv alle årene jeg var under dem at jeg kom ikke til å klare meg, jeg kom til å havne på nav, havne i giftige forhold, at jeg var psykisk ødelagt og manipulerende og at moren min ødela meg. Vel takk og lov for at barnevernet ikke hadde rett. 

Anonymkode: 03d7d...13e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde stor tillit til BV helt til jeg så at de faktisk i enkelte saker er vitne til at barn ikkehar det bra fordi foreldrenes rett til å være foreldre er så sterk, spesielt i saker der den ene forelderen er problemet og skaper uro for den andre forelderen og barn/a, hjelpeløse vitner til elendigheten rett og slett fordi de ikke kan annet enn å tilby veiledning, kurs osv - man kan ikke foreta en omsorgsovertagelse fra bare en forelder der den andre er en god forelder - da må den gode forelderen ta saken til retten, som igjen faller på at den andre forelderen har "Rettigheter" 
Det skulle vært enklere å frata den enkelte foreldreren omsorg, samvær og beskytte barna. 

Anonymkode: 015ee...ad8

Det går på lovverket. Barnevernloven og forvaltningsloven. 
Ikke mye den enkelte barneverntjeneste kan gjøre med dette.

Anonymkode: 48786...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Whoa. Det var mange spørsmål. 

Stammer i hovedsak fra arbeid på helsestasjon for min del. Gjelder både hva ansatte på helsestasjon kan få seg til å melde, samt oppfølging.

Ellers fra media, både systemfeil og håndtering av saker. Barnevernsinstitusjonene virker for dårlige. Helt uholdbart med de ungdommene man kan lese om i media som døde under barnevernets omsorg. Og helt uholdbart med menneskerettighetsbrudd-sakene. 

Det er interessant. Vi ble meldt av helsestasjonen, etter å ha "kranglet" med helsesykepleier. Vil ikke gå inn på detaljene her, da dette ikke er noe jeg er åpen om. 

Jeg forstår det slik at helsestasjonen melder ifra for sjelden. Men samtidig kan det jo forekomme at enkelte misforstår reglene og melder ifra om mindre ting "for sikkerhets skyld". 

Anonymkode: 91365...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...