AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Oppdaget nylig denne sjangeren. Forslag til hva jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 61128...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 11.19): Oppdaget nylig denne sjangeren. Forslag til hva jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 61128...175 For min del har jeg lyttet mest til Pink Floyd og Marillion, men Rush og Genesis tiden Peter Gabriel var vokalist er også bra. Pink Floyd's "Wish you were here" , og Marillion's "Script for a Jester's tear" er vel mine favoritt-album selv om jeg liker det meste de har lagd. Anonymkode: 17546...b8e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Del Skrevet 18. mars King crimson bør sjekkes ut. Anonymkode: 16a74...a0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Del Skrevet 18. mars Rush, Yes og Van Der Graaf Generator. Anonymkode: cfa46...757 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 18. mars #5 Del Skrevet 18. mars Marillion, Jethro Tull, Major Parkinson, Genesis… 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 18. mars #6 Del Skrevet 18. mars (endret) Colosseum, Jethro Tull, Focus, Kebnekaise, Hoola Bandoola Band, Emerson Lake and Palmer, Wishbone Ash, Conception, Pagans Mind, Cirkus Maximus, Symphony X, Ayreon, Arabs in Aspic. En del av de siste sklir litt over mot progmetal. Endret 18. mars av bvp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars Mine favoritter er allerede nevnt: Van der Graaf Generator, King Crimson og Genesis (Peter Gabriel-perioden, pluss to plater etterpå, altså så lenge Steve Hackett var med). Liker du stemmen til Peter Hammill (Van der Graaf), bør du sjekke soloplatene hans også. Jethro Tull, Pink Floyd, Yes (skjønt jeg er enig med Thomas Hylland Eriksen i at de kan bli ufrivillig komiske i sin pompøsitet – det beste er uansett gull). Gentle Giant og Camel hører med her, og jeg ser ikke at noen her har nevnt italienske Premiata Forneria Marconi (PFM). Pluss mye mer. Du får massevis av anbefalinger, også om moderne band og mer ukjent musikk, om du leser diskusjonssidene på Prog Archives. Jeg tillater meg å avslutte med å poste et av de beste liveopptakene jeg vet om, Supper’s Ready med Genesis 1973: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 11.19): Oppdaget nylig denne sjangeren. Forslag til hva jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 61128...175 Mahavishnu Orchestra og Terje Rypdal regnes det for jazzrock eller progrock, eller noe i mellom? Uansett er de verdt å lytte på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars Porcupine tree, Opeth, Tool (du må ha hørt om de?). Favorittbandet mitt: The dillinger escape plan (ca. innom prog). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannihj92 Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars Ja! Jeg hører på prog! Spesielt glad i Genesis, Jethro Tull og Marillion. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DeLorean Skrevet 20. mars #11 Del Skrevet 20. mars Ja, spesielt Rush. Men også Yes og King Crimson har en høy stjerne hos meg. Av nyere progrock band liker jeg godt Tool, Dream Theater og Spock's Beard. Anbefaler albumet Snow av de fra 2002. Og to-manns orkesteret Crown Lands har også mye bra. Sjekk de ut! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DeLorean Skrevet 20. mars #12 Del Skrevet 20. mars visp skrev (På 19.3.2025 den 19.10): Porcupine tree, Opeth, Tool (du må ha hørt om de?). Favorittbandet mitt: The dillinger escape plan (ca. innom prog). Ikke Rush? 😡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 20. mars #13 Del Skrevet 20. mars Pink Floyd, ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DeLorean Skrevet 20. mars #14 Del Skrevet 20. mars (endret) Andre anbefalinger (mer obskurt): *Platypus (finnes kun på Youtube) *The Jelly Jam (bl.a John Myung fra Dream Theater) *Transatlantic (bl.a Mike Portnoy fra Dream Theater) *Liquid Tension Experiment (Også Mike Portnoy) *Flying Colors (Portnoy, Steve Morse bl.a) Håper du kan like noe av dette 😊 Endret 20. mars av DeLorean 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eveready Skrevet 20. mars #15 Del Skrevet 20. mars Ja! Blant mine favoritter er Gentle Giant, Caravan, Hatfield and The North, Premiata Forneria Marconi, Focus, Änglagård, Van der Graaf Generator, Jethro Tull, tidlig Genesis, Yes, Gryphon, Banco del Mutuo Soccorso, Emerson, Lake & Palmer, m.fl. Av norske og mer nylige band: JORDSJØ (!!!), Wobbler, Ring van Möbius, Tusmørke, Needlepoint, Lars Fredrik Frøislie... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 20. mars #16 Del Skrevet 20. mars Pink Floyd og Jethro Tull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 20. mars #17 Del Skrevet 20. mars DeLorean skrev (25 minutter siden): Ikke Rush? 😡 Jo, men Rush sier seg selv Din musikknerd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eveready Skrevet 20. mars #18 Del Skrevet 20. mars Dessuten videre svenske: Made in Sweden, Ragnarök, Anekdoten, Landberk, Agusa, Gösta Berlings Saga... Og finske: Tasavallan Presidentti/Jukka Tolonen, Wigwam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #19 Del Skrevet 21. mars Takk for alle svar. eveready skrev (14 timer siden): Wobbler Var faktisk via de jeg oppdaget prog Anonymkode: 61128...175 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eveready Skrevet 21. mars #20 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle svar. Var faktisk via de jeg oppdaget prog Anonymkode: 61128...175 Den er fin... Sett dem live to ganger. Utrolig hyggelige karer også! Lars Fredrik Frøislie kommer snart ut med nytt album, gleder meg. Sjekk også ut Chronicles of Father Robin, der flere fra Wobbler har vært med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå