Gå til innhold

Noen som har fått fjernet livmoren ''uten grunn''? Mulig å gjøre det privat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å få fjernet livmoren min av flere årsaker. For det første ønsker jeg nå uansett å sterilisere meg. Jeg har fått de barna jeg skal, og mannen kan ikke sterilisere seg av medisinske årsaker. For det andre har jeg store plager knyttet til menstruasjonen, både smerter og store blødninger uten at de finner noen grunn for det ved undersøkelse. Det er likevel ganske hemmende for meg. For det tredje får alle kvinnene i min familie livmorhalskreft. Vi er ikke bærere av den ''vanlige'' genfeilen, men likevel får ''alle'' dette av en eller annen grunn. Legestanden kaller det bare uflaks 🤔

Likevel er det jo slik nå at jeg ikke har noen indikasjon per tid for å få fjernet den på medisinsk grunnlag. De finner ingenting ''galt'' med tanke på menstruasjonene mine, og livmorhalsen min er foreløpig slik den skal være (tar ofte celleprøver). Ønsker likevel bare å få den bort, jeg trenger den jo ikke mer 😅 Er det mulig å få gjort slike operasjoner privat? Noen som har vært borti det? Hva betalte dere eventuelt? 

Skal jo selvsagt høre med fastlegen om det er noe som helst håp om å få det offentlig, men det tviler jeg veldig sterkt på... 

Anonymkode: db056...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ønsker å få fjernet livmoren min av flere årsaker. For det første ønsker jeg nå uansett å sterilisere meg. Jeg har fått de barna jeg skal, og mannen kan ikke sterilisere seg av medisinske årsaker. For det andre har jeg store plager knyttet til menstruasjonen, både smerter og store blødninger uten at de finner noen grunn for det ved undersøkelse. Det er likevel ganske hemmende for meg. For det tredje får alle kvinnene i min familie livmorhalskreft. Vi er ikke bærere av den ''vanlige'' genfeilen, men likevel får ''alle'' dette av en eller annen grunn. Legestanden kaller det bare uflaks 🤔

Likevel er det jo slik nå at jeg ikke har noen indikasjon per tid for å få fjernet den på medisinsk grunnlag. De finner ingenting ''galt'' med tanke på menstruasjonene mine, og livmorhalsen min er foreløpig slik den skal være (tar ofte celleprøver). Ønsker likevel bare å få den bort, jeg trenger den jo ikke mer 😅 Er det mulig å få gjort slike operasjoner privat? Noen som har vært borti det? Hva betalte dere eventuelt? 

Skal jo selvsagt høre med fastlegen om det er noe som helst håp om å få det offentlig, men det tviler jeg veldig sterkt på... 

Du får ingen leger i Norge til å fjerne et organ det ikke er noe galt med. 
Men det store MEN her er om det er noe galt med livmoren din? 
Den vurderingen må en lege ta, først fastlege eller gynekolog og så kirurg ved sykehuset du velger å bli henvist til. 

Anonymkode: 5b7f5...d44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang menstruasjons plagene så vil det å svi bort slimhinnene i livmoren antagelig hjelpe deg. Det er enkelt inngrep og gjøre ved akkurat slike plager. Jeg har ikke hatt noen smerter eller blødd en dråpe siden jeg gjorde det.

Anonymkode: 1d93f...733

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det høres jo ut som du har flere gode argumenter for å søke om en slik operasjon? 

Jeg har to bekjente som har fått fjernet livmor på offentlig sykehus pga tilbakevendende plager med polypper og celleforandringer. Jeg ville bedt fastlegen om henvisning til gynekolog eller selv bestilt time hos en direkte. 

Anonymkode: 9ce01...c4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at du burde må mulighet for å få dette dekket. Jeg har fjernet livmorslimhinne for å slutte å blø og det hjalp masse på blødninger. Men jeg har tidvis store smerter og plager nedentil fortsatt, og jeg kan fjerne hele livmor hvis jeg vil. 

Anonymkode: dacca...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ang menstruasjons plagene så vil det å svi bort slimhinnene i livmoren antagelig hjelpe deg. Det er enkelt inngrep og gjøre ved akkurat slike plager. Jeg har ikke hatt noen smerter eller blødd en dråpe siden jeg gjorde det.

Anonymkode: 1d93f...733

Den metoden er høyst omdiskutert. Noen (få) leger gjør dette og sverger til metoden, andre holder seg milevis unna fordi de vet hvor galt det kan gå…

Er klar over at noen alltid trekker frem metoden i disse trådene, så her jo noen som har vært hos de få som gjør dette, eller som må gjøre oppmerksom på at metoden finnes.

Anonymkode: 5b7f5...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...