AnonymBruker Skrevet 19. mars #121 Del Skrevet 19. mars Fødselsdato- og personnummer er ikke sensitiv informasjon (Fødselsnummer | Datatilsynet ). Om det var en god kollega jeg stolte på så ville jeg latt vedkommende bruke min pålogging. Dersom jeg tenkte at vedkommende kunne finne på å rote det til eller lage tull, og tøys, under min pålogging ville jeg ikke latt vedkommende gjøre det Anonymkode: def0c...35a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #122 Del Skrevet 19. mars Makavelli skrev (7 timer siden): Personnummer er ikke sensitiv informasjon. Personnummeret ditt er en nøkkel til mange av dine personlige opplysninger og kan brukes til en rekke formål, både legitime og ulovlige. Svindlere kan bruke ditt personnummer til å: Opprette falske kontoer:Åpne bankkontoer, søke om kredittkort eller lån i ditt navn. Bestille og tjenester: Kjøpe varer eller tjenester på nett som faktureres til deg. Utføre annen økonomisk kriminalitet: For eksempel kan de bruke ditt personnummer til å få tilgang til andre sensitive opplysninger eller utføre identitetstyveri. https://www.telia.no/trygghet/svindel/id-tyveri/ https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/identitetstyveri--hva-trenger-id-tyven-og-hvordan-beskytter-du-deg---/ Anonymkode: d2e6b...9de 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #123 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fødselsdato- og personnummer er ikke sensitiv informasjon (Fødselsnummer | Datatilsynet ). Om det var en god kollega jeg stolte på så ville jeg latt vedkommende bruke min pålogging. Dersom jeg tenkte at vedkommende kunne finne på å rote det til eller lage tull, og tøys, under min pålogging ville jeg ikke latt vedkommende gjøre det Anonymkode: def0c...35a Når fødselsnummer sendes som post skal det sendes i lukket konvolutt. Fødselsnummeret skal ikke være synlig i konvolutt-vinduet eller være skrevet på utsiden av konvolutten. Vi anbefaler kryptering ved sending av fødselsnummer på usikret e-post, men virksomheten må gjøre egne vurderinger basert på den konkrete situasjonen slik at tilfredsstillende informasjonssikkerhet oppnås. Fødselsnummer kan i enkelte tilfeller kommuniseres over SMS, men virksomheten må gjøre egne vurderinger basert på den konkrete situasjonen slik at tilfredsstillende informasjonssikkerhet oppnås. Fra samme link...Hvorfor er dette nødvendig da? https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ Anonymkode: d2e6b...9de 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #124 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.33): Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt? Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons? Anonymkode: 7691e...712 Man logger da aldri inn på andres domene? Var det virkelig slik bråhast at det ikke var tid til å ringe support? Å la andre bruke mine innloggings-detaljer ville jeg aldri tillatt. Unntaket kunne nok vært da jeg jobbet i NAV sosial om det var en nødsituasjon og folk stod uten mat og penger fredag klokken 15. Men da ville sannsynligvis hele systemet ligget nede og personen ville fått en håndskrevet rekvisisjon på 250 kr til over helga. Alternativt kunne jeg bedt kollegaen om å selv gjøre jobben for meg fra sin pc. Men å la andre logge inn i mitt navn eller selv logge inn i andres navn ville jeg aldri tenkt på å engang spørre om. Skjønner godt at kollegaen din ikke ville gi bort sitt personnummer. Når det tekniske ikke funker må man kontakte it-support eller leder. Anonymkode: c0b65...3a4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 19. mars #125 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva er ditt personnummer? Hvordan finner jeg det? Anonymkode: d2e6b...9de Hva er navnet, adressen og telefonnummeret ditt? Endret 19. mars av Makavelli 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #126 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fødselsdato- og personnummer er ikke sensitiv informasjon (Fødselsnummer | Datatilsynet ). Om det var en god kollega jeg stolte på så ville jeg latt vedkommende bruke min pålogging. Anonymkode: def0c...35a Også om det var i strid med bedriftens retningslinjer, noe det gjerne er? Og i hvert fall innen helsevesenet? Anonymkode: cb3c8...167 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #127 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fødselsdato- og personnummer er ikke sensitiv informasjon (Fødselsnummer | Datatilsynet ). Om det var en god kollega jeg stolte på så ville jeg latt vedkommende bruke min pålogging. Dersom jeg tenkte at vedkommende kunne finne på å rote det til eller lage tull, og tøys, under min pålogging ville jeg ikke latt vedkommende gjøre det Anonymkode: def0c...35a Helt enig! Bank-ID og passord er sensitiv informasjon. Anonymkode: 2f97f...661 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #128 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Personnummeret ditt er en nøkkel til mange av dine personlige opplysninger og kan brukes til en rekke formål, både legitime og ulovlige. Svindlere kan bruke ditt personnummer til å: Opprette falske kontoer:Åpne bankkontoer, søke om kredittkort eller lån i ditt navn. Bestille og tjenester: Kjøpe varer eller tjenester på nett som faktureres til deg. Utføre annen økonomisk kriminalitet: For eksempel kan de bruke ditt personnummer til å få tilgang til andre sensitive opplysninger eller utføre identitetstyveri. https://www.telia.no/trygghet/svindel/id-tyveri/ https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/identitetstyveri--hva-trenger-id-tyven-og-hvordan-beskytter-du-deg---/ Anonymkode: d2e6b...9de AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når fødselsnummer sendes som post skal det sendes i lukket konvolutt. Fødselsnummeret skal ikke være synlig i konvolutt-vinduet eller være skrevet på utsiden av konvolutten. Vi anbefaler kryptering ved sending av fødselsnummer på usikret e-post, men virksomheten må gjøre egne vurderinger basert på den konkrete situasjonen slik at tilfredsstillende informasjonssikkerhet oppnås. Fødselsnummer kan i enkelte tilfeller kommuniseres over SMS, men virksomheten må gjøre egne vurderinger basert på den konkrete situasjonen slik at tilfredsstillende informasjonssikkerhet oppnås. Fra samme link...Hvorfor er dette nødvendig da? https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ Anonymkode: d2e6b...9de Datatilsynet har et forklaringsproblem rundt hvorfor de ikke anser dette som sensitivt. Men heldigvis har hver enkelt gode muligheter til å selv sørge for at det holdes privat. Blant annet ved å avvise slike forespørsler som TS kom med. Og det er jo heldigvis ikke slik at folk har krav på å få det utlevert. Anonymkode: cb3c8...167 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #129 Del Skrevet 19. mars Makavelli skrev (11 timer siden): Det er fortsatt to vidt forskjellige problemstillinger, som er uavhengig av hverandre. Med normal tekstforståelse, ser man enkelt at personnummeret er brukernavnet til systemet TS skulle logge seg inn på. Det har ingenting med delt personnummer å gjøre; det har med sviktende rutiner hos banken å gjøre. Folk har gjort det samme med navn, telefonnummer og adresse. Personnummer er ikke hemmelig informasjon. Ulovlig? Vis gjerne til lovhjemmel. Personnummer er ikke sensitiv informasjon. Personnummer er sensitiv informasjon. Jeg jobber i helsevesenet og vi må makulere dokumenter med kun fødselsdato på, fordi det anses som sensitiv informasjon. Man skal aldri dele personnummer med andre. Kollegaen din gjorde helt rett. Du må ordne problemet med it, ikke ta snarveier Anonymkode: 1ef3c...724 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #130 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.58): Som sagt: jeg spurte ikke om personnummer, men om hun kunne hjelpe meg å logge inn. Så det ble mye misforståelser her. Til et par av dere andre: vær sikre på at dere har forstått ting riktig før dere lader geværet. Det er ikke nødvendig å hisse seg så veldig opp. Anonymkode: 7691e...712 Mange bedrifter har fokus på datasikkerhet, og noe av det første man lærer er at man aldri skal dele innlogging med kolleger. Om bedrifter tilrettelegger for dette, ved for eksempel å oppfordre kolleger til å hjelpe hverandre med innlogging, så tar de ikke datasikkerheten på alvor. Anonymkode: cfb79...98a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #131 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange bedrifter har fokus på datasikkerhet, og noe av det første man lærer er at man aldri skal dele innlogging med kolleger. Om bedrifter tilrettelegger for dette, ved for eksempel å oppfordre kolleger til å hjelpe hverandre med innlogging, så tar de ikke datasikkerheten på alvor. Anonymkode: cfb79...98a Ja rart å se hvor ulik praksis det er. Nå varierer det jo hvor sensitive opplysninger folk jobber med, men vi feks har ikke en gang lov å gå fra pc'en uten skjermlås, om det så bare er de 3 meterne bort til kaffemaskinen. Anonymkode: cb3c8...167 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #132 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja rart å se hvor ulik praksis det er. Nå varierer det jo hvor sensitive opplysninger folk jobber med, men vi feks har ikke en gang lov å gå fra pc'en uten skjermlås, om det så bare er de 3 meterne bort til kaffemaskinen. Anonymkode: cb3c8...167 Ja, jeg har jobbet mye med kundeservice, og sett det i alle jobbene jeg har hatt. Det har vært veldig strengt på dette med skjermlås, og å koble til eksterne enheter på jobbnettverk eller jobb-pc, samtidig så har de oppfordret ansatte til å dele innlogginger med kolleger, og å hjelpe de å logge på som noen andre enn seg selv, dersom noen har problemer. Dette i jobber hvor man har tilgang til kundesensitiv informasjon, hvor all tilgang loggføres, men det hjelper jo ikke når de ikke vet hvem som har brukt den konkrete brukeren på det konkrete tidspunktet det har skjedd et databrudd. Logikken henger ikke alltid på greip. Anonymkode: cfb79...98a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 19. mars #133 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Personnummer er sensitiv informasjon. Jeg jobber i helsevesenet og vi må makulere dokumenter med kun fødselsdato på, fordi det anses som sensitiv informasjon. Man skal aldri dele personnummer med andre. Kollegaen din gjorde helt rett. Du må ordne problemet med it, ikke ta snarveier Anonymkode: 1ef3c...724 Personnummeret i seg selv er ikke grunnen til at disse dokumentene skal makuleres. Grunnen er at taushetsbelagte opplysninger - i dette tilfellet helseopplysninger - kan kobles sammen med en navngitt person. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #134 Del Skrevet 19. mars Her er det du som er rar og ikke bare litt. Man gir ALDRI bort personnummeret sitt, annet enn til helsevesenet, skatteetaten eller lignende. Den oppegående her er kollegaen din Anonymkode: 9de67...a30 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #135 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det du som er rar og ikke bare litt. Man gir ALDRI bort personnummeret sitt, annet enn til helsevesenet, skatteetaten eller lignende. Den oppegående her er kollegaen din Anonymkode: 9de67...a30 Det er ikke pent å omtale noen som "ikke oppegående". Men kjenner igjen tonen og vet hvem du er. Anonymkode: 7691e...712 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 19. mars #136 Del Skrevet 19. mars Personnummer er en info som ikke er sensitiv men som jeg likevel forsøker å holde til et fåtall. Så er langt mer restriktiv med det enn telefonnummeret. Samtidig kan jeg si/skrive det foran folk hvis nødvendig, det er ikke fullt hemmelighold. Det jeg reagerer mest på her er måten du ville ha personnummeret. Hvis jeg snakker med en tjeneste som krever personnummeret mitt, hadde det vært null problem å si det rett ut foran min nærmeste kollega. Men hvis hun hadde spurt spesifikt etter det hadde jeg blitt skeptisk og trolig ikke sagt det. Det er ikke noe problem at hun hører det, men ønsker verken at hun skal memorere det eller bruke det. Hos oss er det også alvorlig å bruke hverandres brukerkontoer, det er helt no-go uansett om begge er i rommet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #137 Del Skrevet 19. mars Diskulis skrev (6 minutter siden): Personnummer er en info som ikke er sensitiv men som jeg likevel forsøker å holde til et fåtall. Så er langt mer restriktiv med det enn telefonnummeret. Samtidig kan jeg si/skrive det foran folk hvis nødvendig, det er ikke fullt hemmelighold. Det jeg reagerer mest på her er måten du ville ha personnummeret. Hvis jeg snakker med en tjeneste som krever personnummeret mitt, hadde det vært null problem å si det rett ut foran min nærmeste kollega. Men hvis hun hadde spurt spesifikt etter det hadde jeg blitt skeptisk og trolig ikke sagt det. Det er ikke noe problem at hun hører det, men ønsker verken at hun skal memorere det eller bruke det. Hos oss er det også alvorlig å bruke hverandres brukerkontoer, det er helt no-go uansett om begge er i rommet. Det var snakk om å bestille medisiner fra apotek. Min innlogging funket ikke. Jeg ville bare ha hjelp med å logge inn for å kunne bestille til våre pasienter. Vi fører strenge kontroller så det er nesten umulig for meg å misbruke denne innloggingen. Men ikke vits å diskutere her inne, det kommer for det meste sure svar. Anonymkode: 7691e...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 19. mars #138 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var snakk om å bestille medisiner fra apotek. Min innlogging funket ikke. Jeg ville bare ha hjelp med å logge inn for å kunne bestille til våre pasienter. Vi fører strenge kontroller så det er nesten umulig for meg å misbruke denne innloggingen. Men ikke vits å diskutere her inne, det kommer for det meste sure svar. Anonymkode: 7691e...712 Det er en måte å tolke svarene på. En annen måte kan jo være å reflektere om det kanskje ikke er så altfor mange som deler ditt syn på å bruke hverandres personnummer, uansett om du synes det er så ufarlig. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #139 Del Skrevet 19. mars Diskulis skrev (Akkurat nå): Det er en måte å tolke svarene på. En annen måte kan jo være å reflektere om det kanskje ikke er så altfor mange som deler ditt syn på å bruke hverandres personnummer, uansett om du synes det er så ufarlig. Jeg vet at jeg er en 100% ærlig person og har ikke hjerte til å svindle noen. Og de som kjenner meg godt vet det. Men forstår at folk har prinsipper å holde seg til, jeg er jo ikke dum, som enkelte hentyder her inne . Anonymkode: 7691e...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #140 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var snakk om å bestille medisiner fra apotek. Min innlogging funket ikke. Jeg ville bare ha hjelp med å logge inn for å kunne bestille til våre pasienter. Vi fører strenge kontroller så det er nesten umulig for meg å misbruke denne innloggingen. Men ikke vits å diskutere her inne, det kommer for det meste sure svar. Anonymkode: 7691e...712 Og det naturlige da hadde for de fleste vært å spørre kollegaen om å gjøre bestillingen, ikke be om innloggingen. "Du, det er noe galt med innloggingen min, og jeg skulle bestilt noe varer for en pasient. Kunne du tatt bestillingen, mens jeg venter på hjelp fra teknisk?" Anonymkode: 0337f...d4e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå