Gå til innhold

"Jeg vil ikke gi deg personnummeret mitt"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ble svindlet med kun personnummer i fjor. Noen handlet på nett med mitt personnummer

Anonymkode: 56b58...7f2

Særlig.

Anonymkode: 8c5d2...a8c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble svindlet med kun personnummer i fjor. Noen handlet på nett med mitt personnummer

Anonymkode: 56b58...7f2

Nei, det gjorde du ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 timer siden):

Fordi arbeidsplassen til TS bruker personnummer som pålogging. Det handlet aldri om selve personnummeret for TS sin del, men det kan virke som at kollegaen tolket det som at TS ville ha personnummeret hennes - og ikke nødvendigvis hjelp til å se om pålogging funka på kollegaens bruker…

Javel, men det er jo like uaktuelt.

På de fleste plasser er det strengt forbudt å jobbe innlogget som noen andre..

Anonymkode: 8f1b6...07b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.53):

Du misforstår. Jeg spurte ikke om personnummer, mem hjelp til innlogging, altså at hun skulle være med. "Kan vi bruke din innlogging?" Spurte jeg. Så sa hun ja men jeg vil ikke gi deg personnummeret så du må vente til jeg har ledig tid. Selvfølgelig helt greit det, men hun sa det på en kvass måte, så derfor ble jeg litt undrende bare. 

Anonymkode: 7691e...712

Du skrev i første innlegget at du spurte om å få hennes personnr. 

Anonymkode: e5134...133

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (27 minutter siden):

Nei, det gjorde du ikke.

Jo, det kan du faktisk, det har skjedd at noen bestilte et kort bare med å ha personnr,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal aldri dele personnummer ditt. Enkelte menneske er så sinnsykt naive.

Håper ALLE har kredittsperret seg! 

Anonymkode: d2e6b...9de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.45):

Grenseoverskridende? Den ser jeg ikke. Det er et uskyldig spørsmål om hjelp p.ga. tekniske problemer.

Da må du spørre noen om å sende deg de tingene du trenger- ikke logge inn på kontoen til din kollega, for det er faktisk ULOVLIG. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stoler kun på mannen min med slik sensitiv informasjon. Hadde aldri gitt ut til en kollega.

Anonymkode: 1ef3c...724

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange blide folk her inne 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også svart nei, uavhengig av om jeg likte deg eller ikke. Personnummer gir jeg ut kun når jeg må, i offisielle sammenhenger. Alt for mye misbruk om dagen. 

Anonymkode: 1c2c3...a22

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Javel, men det er jo like uaktuelt.

På de fleste plasser er det strengt forbudt å jobbe innlogget som noen andre..

Anonymkode: 8f1b6...07b

Det er fortsatt to vidt forskjellige problemstillinger, som er uavhengig av hverandre.

Du skrev i første innlegget at du spurte om å få hennes personnr. 

Med normal tekstforståelse, ser man enkelt at personnummeret er brukernavnet til systemet TS skulle logge seg inn på.

Jo, det kan du faktisk, det har skjedd at noen bestilte et kort bare med å ha personnr,

Det har ingenting med delt personnummer å gjøre; det har med sviktende rutiner hos banken å gjøre. Folk har gjort det samme med navn, telefonnummer og adresse.

Du skal aldri dele personnummer ditt. Enkelte menneske er så sinnsykt naive.

Håper ALLE har kredittsperret seg! 

Personnummer er ikke hemmelig informasjon.

katties skrev (1 time siden):

Da må du spørre noen om å sende deg de tingene du trenger- ikke logge inn på kontoen til din kollega, for det er faktisk ULOVLIG. 

Ulovlig? Vis gjerne til lovhjemmel.

Jeg stoler kun på mannen min med slik sensitiv informasjon. Hadde aldri gitt ut til en kollega.

Anonymkode: 1ef3c...724

Personnummer er ikke sensitiv informasjon.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Særlig.

Anonymkode: 8c5d2...a8c

Det er sant, du skal ALDRI dele personlige opplysninger med andre. Ingen vits å argumentere eller kverulere rundt dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (11 timer siden):

Det er fortsatt to vidt forskjellige problemstillinger, som er uavhengig av hverandre.

Med normal tekstforståelse, ser man enkelt at personnummeret er brukernavnet til systemet TS skulle logge seg inn på.

Det har ingenting med delt personnummer å gjøre; det har med sviktende rutiner hos banken å gjøre. Folk har gjort det samme med navn, telefonnummer og adresse.

Ulovlig som at i langt de fleste selskaper er det regler som sier det ikke er lov. Det er ikke kriminelt, så kanskje "IKKE LOV" er de rette ordene å bruke. Slike handlinger kan potensielt f.eks. gjøre at noen godkjenner noe på vegne an andre, og det er imot det som heter "good judgement" å la andre benytte seg av sin bruker. Gjør man det én gang så får man nok tilsnakk, gjør man det regelmessig så er det oppsigelsesgrunn. 

Endret av katties
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.45):

Grenseoverskridende? Den ser jeg ikke. Det er et uskyldig spørsmål om hjelp p.ga. tekniske problemer.

Du ber folk om å misligholde sine grenser og sunn dataskikk,  om å gjøre noe de vet er feil.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.33):

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

Ingen, les; INGEN "låner bort" personnummer passord eller tannbørsten sin til noen. Aldri. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange blide folk her inne 😂😂😂

Evt folk som vet hva regelverket er i helsevesenet? Høres ikke ut som TS helt har skjønt dette. 

Anonymkode: 5b2a1...513

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.33):

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

Personnummer er ikke noe en gir ut til kreti og pleti og ergo ikke til en kollega 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (1 time siden):

\\ Kanskje ikke, men det er absolutt ikke offentlig informasjon 

// Jo det er det

Makavelli skrev (1 time siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (8 timer siden):

Det er like privat som navnet og adressen din…

Ikke helt, om du søker på en person via normale kanaler vil du ikke i samme slengen få opp pnr., men du kan få opp adressen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (7 timer siden):

Hva er ditt personnummer? Hvordan finner jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...