Maleficenta Skrevet 18. mars #81 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.33): Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt? Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons? Anonymkode: 7691e...712 Hadde heller ikke gjort det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #82 Del Skrevet 18. mars Har ingen problemer med å dele personnummeret mitt. Men jeg ville aldri latt noen jobbe under min ID. Jeg har en del tilganger som andre kollegaer ikke har. Innimellom har de behov for å gjøre arbeid hvor de ikke har tilgang, da løser vi det ved at vi sitter i lag, jeg logger inn med min ID og trykker meg igjennom det som skal gjøres. Det ikke slik at jeg ikke stoler på kollegaene mine, men hvis det gjøres noe feil, så spores det til meg. Da vil jeg gjerne eie feilene selv, og ikke måtte stå til rette for noe jeg ikke har gjort. Aldri opplevd at noen har reagert på dette. Tror det ville blitt reagert mye sterke hvis jeg ga fra meg innlogging. Det står faktisk som et eget punkt i avtalene våre at deling av innlogging kan (og vil) medføre oppsigelse. Anonymkode: 29118...4df 5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #83 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg må oppgi hele nummemret. Hver gang Anonymkode: e9ebc...d67 Det har jeg aldri trengt å gjøre. Anonymkode: 59a7d...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #84 Del Skrevet 18. mars Hvorfor tror så mange at personnummer er hemmelig…? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #85 Del Skrevet 18. mars metalguy4100 skrev (2 minutter siden): Personnummer er høyst privat, og noe som enkelt kan misbrukes. Forstår godt at vedkommende ikke ville gi den bort. Det er like privat som navnet og adressen din… 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #86 Del Skrevet 18. mars metalguy4100 skrev (2 minutter siden): Nei, det er mer privat. Navn og adresse kan enkelt søkes opp, selv om man har reservert seg mot den slags, personnummer kan ikke det. Navn og adresse er også noe du kan fort dele med andre, personnr tilhører kun deg. https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #87 Del Skrevet 18. mars Makavelli skrev (28 minutter siden): https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ Les hva du selv linker til "Selv om fødselsnummeret ikke regnes som en særlig kategori personopplysning, er det klare grenser for bruken av det. Fødselsnummeret kan bare brukes når det er saklig behov for sikker identifisering av en person og fødselsnummeret er nødvendig for å oppnå slik identifisering" TS ønsket å bruke en annens personnummer til å logge hennes eget arbeid. Anonymkode: cb3c8...167 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #88 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Les hva du selv linker til "Selv om fødselsnummeret ikke regnes som en særlig kategori personopplysning, er det klare grenser for bruken av det. Fødselsnummeret kan bare brukes når det er saklig behov for sikker identifisering av en person og fødselsnummeret er nødvendig for å oppnå slik identifisering" TS ønsket å bruke en annens personnummer til å logge hennes eget arbeid. Anonymkode: cb3c8...167 Makavelli påstår heller ikke at det er OK at trådstarter ba kollegaen logge seg inn i arbeidsplassens datasystem på hennes vegne. Han påpeker bare at personnummer IKKE er hemmelig, slik haugevis av hysteriske folk i denne tråden påstår. Anonymkode: c6bae...1d5 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #89 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Makavelli påstår heller ikke at det er OK at trådstarter ba kollegaen logge seg inn i arbeidsplassens datasystem på hennes vegne. Han påpeker bare at personnummer IKKE er hemmelig, slik haugevis av hysteriske folk i denne tråden påstår. Anonymkode: c6bae...1d5 De fleste ønsker likevel å holde dette så privat som mulig, med tanke på at man kommer ett skritt nærmere å logge seg inn som noen andre i ulike sammenhenger. Anonymkode: cb3c8...167 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #90 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): TS ønsket å bruke en annens personnummer til å logge hennes eget arbeid. Anonymkode: cb3c8...167 Nei, det gjorde hun heller ikke. Du er jo helt på villspor i denne tråden… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #91 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De fleste ønsker likevel å holde dette så privat som mulig, med tanke på at man kommer ett skritt nærmere å logge seg inn som noen andre i ulike sammenhenger. Anonymkode: cb3c8...167 At man ønsker å holde det hemmelig, er ikke ensbetydende med at det er hemmelige opplysninger. Må skille snørr og bart her. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #92 Del Skrevet 18. mars Makavelli skrev (1 minutt siden): Nei, det gjorde hun heller ikke. Du er jo helt på villspor i denne tråden… Du må jo nesten lese hva hun skriver før hun begynner å klage over alle som skal "ta TS". Hun ville gjøre sitt eget arbeid innlogget som en annen, og det er selvsagt ikke greit. Anonymkode: cb3c8...167 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #93 Del Skrevet 18. mars (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du må jo nesten lese hva hun skriver før hun begynner å klage over alle som skal "ta TS". Hun ville gjøre sitt eget arbeid innlogget som en annen, og det er selvsagt ikke greit. Anonymkode: cb3c8...167 Vel, dette er jo en helt annen problemstilling enn hvorvidt personnummer er hemmelig eller ei. Ser du ikke det…?! Endret 18. mars av Makavelli 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #94 Del Skrevet 18. mars Eneste som har mitt person nummer er samboer. Anonymkode: 82bf1...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #95 Del Skrevet 18. mars Jeg ville heller ikke gjort det, tror jeg... men, personnummer er faktisk ikke regnet som sensitiv opplysning - merkelig nok. Lærte det i fjor da jeg gikk kurs og der sto det, i følge personalloven eller noe sånn,§2 at det ikke var sensitiv info. Så kollegaen kunne hjulpet deg, men skjønner og at hun ikke gjorde det Anonymkode: 22667...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet 18. mars #96 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.33): Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt? Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons? Anonymkode: 7691e...712 Dette er no go. Skjønner henne godt der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #97 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg spurte ikke etter p. nummer. Du misforstår, men det er jo bare om å gjøre å ta TS i mange tråder. Barnslig oppførsel. Anonymkode: 7691e...712 Eh, du skriver personnummer både i overskriften og hi..? Uansett skal man ikke bruke andres identitet på jobb, det har de fleste steder strenge regler på. Men hvis du ikke mener personnummer, burde du ikke skrevet det gjentatte ganger. Da er det ikke jeg som misforstår, men du som har skrevet feil.. Anonymkode: 8f1b6...07b 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #98 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 11.05): Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe. Anonymkode: 7691e...712 Vil si du ordla deg litt feil i innlegget ditt, vet ikke om du kanskje ordla deg feil til kollegen din. Synes ikke at folk virker hissige her, de svarer jo deg bare på det du spør om. Kan være at du er litt hårsår? Ikke at det er noe gale altså,folk tåler jo forskjellig. Personlig hadde ikke jeg lånt vekk min innlogging, selv om jeg hadde vært den som logget inn. Det som ble gjort hadde jo blitt i mitt navn. Ikke tenk på det mer, var nok ikke frekt ment av kollegaen din 😊 Anonymkode: 59b30...f46 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. mars #99 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eh, du skriver personnummer både i overskriften og hi..? Fordi arbeidsplassen til TS bruker personnummer som pålogging. Det handlet aldri om selve personnummeret for TS sin del, men det kan virke som at kollegaen tolket det som at TS ville ha personnummeret hennes - og ikke nødvendigvis hjelp til å se om pålogging funka på kollegaens bruker… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #100 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 11.08): Her er det mange som ikke har fått med seg at personnummer verken er sensitiv info eller lenger regnes som «særlig personopplysning». Hva er kollegaen din redd for at du skal gjøre? Det er faktisk ingen verdens ting man får gjort med andres fødselsnummer i disse dager. Skal du misbruke det må du også ha din kollegas BANK-ID og passord. Ellers er det merkelig at folk beskytter om fødselsnummeret sitt for harde livet. Ikke en gang Datatilsynet mener det er sensitiv info. Anonymkode: 72f4e...a62 Jeg ble svindlet med kun personnummer i fjor. Noen handlet på nett med mitt personnummer Anonymkode: 56b58...7f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå