Gå til innhold

"Jeg vil ikke gi deg personnummeret mitt"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe.

Anonymkode: 7691e...712

Det er ingen som har angrepet deg.

Anonymkode: b551d...ed9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som har angrepet deg.

Anonymkode: b551d...ed9

Da må du forbedre leseforståelsen din. Det er mye nedlatende toner her inne. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må du forbedre leseforståelsen din. Det er mye nedlatende toner her inne. 

Stort sett fra deg selv. Men nå har du fått svar på det du spurte om, det var en normal respons fra din kollega på en ubehagelig forespørsel som sannsynligvis heller ikke er i tråd med ITs retningslinjer. Hun har ikke oppført seg rart rundt deg ved å si nei til dette. Så da vet du det til neste gang.

Anonymkode: cb3c8...167

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke naiv nei. Dette er egentlig en fillesak, jeg er ingen svindler eller utnytter. Ikke rart det blir krig her i verden, når en ser hvor kraftig folk reagerer på KG på relativt uskyldige spørsmål/problemstillinger. 

Ts.

Kollegaen din har ingen grunn til å mistro deg. Samtidig så har kollegaen din også et ansvar for å beskytte seg selv mot potensielt misbruk av sin bruker. Noe som inkluderer å ikke la andre gjøre ting innlogget som seg, uten at hun selv er tilstede og ser hva som gjøres. 

Selv om du kanskje tror det, TS, så er det ikke slik at verden er delt inn i gode og dårlige mennesker. Det er ikke slik at de som er svindlere og utnytter andre har dette stemplet i panna så det er lett å vite at de er svindlere. Som regel er de gode på å fremstå som snille og hjelpsomme. 
Kollegaen din kan ikke vite med 100% sikkerhet at om hun logger seg på og lar deg bruke hennes bruker, så blir ikke du fristet til å bare å sjekke noe du egentlig ikke har rett til å sjekke. (Journalen til en bekjent, f.eks.) 
For plutselig så sitter du der, og har mulighet til å gjøre noe du egentlig ikke skal, uten at det spores tilbake til deg. 
Nei, jeg tror ikke så dårlig om deg, TS. Men selv om du ikke ville gjort det, så finnes det andre som kunne benyttet sjansen. Og hvem de er, det vet du ikke før de faktisk har gjort det. 

Anonymkode: 66103...de2

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Sitter det to sykepleiere på vakt, kan de begge ha grunn til å logge inn på pasienten! 

Anonymkode: 2f97f...661

Selvfølgelig. En skal likevel ikke gjøre registreringer/oppslag på en pasient under en kollegas navn/personnummer.

Men dette handler om at TS ber om å få gjøre arbeid som krever innlogging i kollegaens navn.

For helsepersonell er dette strengt regulert, det skal spores hvem som gjør hva. 

Når TS ikke klarer å logge seg inn selv, så gjør kollegaen helt rett - og beskytter seg selv - ved å be TS vente til hun kan være tilstede ved dataen når det skal gjøres en jobb i hennes navn.

Dette handler i liten grad om personnummer egentlig. Selv om mange ikke liker å gi fra seg det heller.

(En bør være forsiktig med personnummeret sitt, selv om det ikke regnes som en personopplysning - så har mange datasystemer/kundesystemer blitt bygd rundt personnummer som identifisering.)

Anonymkode: 70bea...573

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

Jeg ville aldri gitt bort personnummer til noen. 

Ærlig talt, man kan kontakte noen og få rettet på det.

Dersom du spurte om hun kunne prøve å logge seg inn for å se om siden var problemet, er det en ting.

Men jeg har aldri hørt noen spørre etter andres personnummer noen gang. Du gjorde feil her.

Anonymkode: 8f1b6...07b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Personnummer er privat informasjon

Haha nei. Fra Datatilsynet:

Et fødselsnummer er et identifikasjonsnummer med elleve siffer. Alle som er folkeregistrert i Norge har et fødselsnummer. Nummeret regnes ikke som en særlig kategori av personopplysninger og er ikke taushetsbelagt, men kan kun brukes ved behov for sikker identifisering.

Anonymkode: 3ef10...822

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre en arbeidsoppgave. Sammen med henne. Så folk misforstod meg litt her, eller jeg ordla meg feil. Forstår ikke hvorfor folk blir så hissige i svarene sine. Det går ann å være direkte uten å være ufin.

Du er på KG. Sånn er tonen her. Bare besserwissere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det gir jo ikke mening. Hvordan kunne du løse ei oppgave med henne, uten henne? For det du er frustrert over, er jo å måtte vente til hun var klar? 

Anonymkode: 5b2a1...513

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville aldri gitt bort personnummer til noen. 

Ærlig talt, man kan kontakte noen og få rettet på det.

Dersom du spurte om hun kunne prøve å logge seg inn for å se om siden var problemet, er det en ting.

Men jeg har aldri hørt noen spørre etter andres personnummer noen gang. Du gjorde feil her.

Anonymkode: 8f1b6...07b

Jeg spurte ikke etter p. nummer. Du misforstår, men det er jo bare om å gjøre å ta TS i mange tråder. Barnslig oppførsel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personnummer er IKKE sensitiv informasjon, som mange later til å tro. Det er ingen grunn til å holde det hemmelig, eller skjule det for andre.

Det sagt skjønner jeg godt at kollegaen ikke ville logge inn for TS, man bruker selvsagt ikke andres personnummer på denne måten - da er det jo ikke registrert at man er logget inn selv, og arbeid gjøres på kollegaens konto. Og det burde alle skjønne at ikke er greit. 

Anonymkode: b1092...a84

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg spurte ikke etter p. nummer. Du misforstår, men det er jo bare om å gjøre å ta TS i mange tråder. Barnslig oppførsel.

Overskriften på tråden der "Jeg vil ikke gi deg personnummeret mitt". Og har beskrevet hendelsen slik: 
personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer?

Men insisterer etterpå på at det er vi andre som prøver å "TA DEG" fordi du ikke spurte etter personnummeret hennes. 

Du har flere ganger fått høre at det er fullt forståelig for oss andre at kollegaen din ikke ønsket at du skulle logge deg på og bruke hennes identitet i systemet, men heller vente til hun kunne gjøre det selv. 
Og du har fått begrunnet dette med at dette potensielt kan være ulovlig, nettopp fordi innlogging er personlig, og din arbeidsgiver skal ha kontroll på hvem som har gjort hva i datasystemene. 

Anonymkode: 66103...de2

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du misforstår. Jeg spurte ikke om personnummer, mem hjelp til innlogging, altså at hun skulle være med. "Kan vi bruke din innlogging?" Spurte jeg. Så sa hun ja men jeg vil ikke gi deg personnummeret så du må vente til jeg har ledig tid. Selvfølgelig helt greit det, men hun sa det på en kvass måte, så derfor ble jeg litt undrende bare. 

Dette er såpass alvorlig at du risikerer en skriftlig advarsel. Man skal aldri logge inn med andres brukere. 

Hadde reagert direkte selv, dersom en kollega foreslo noe slikt. Og også rapportert til ledelsen. 

Anonymkode: f54b6...52f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du misforstår. Jeg spurte ikke om personnummer, mem hjelp til innlogging, altså at hun skulle være med. "Kan vi bruke din innlogging?" Spurte jeg. Så sa hun ja men jeg vil ikke gi deg personnummeret så du må vente til jeg har ledig tid. Selvfølgelig helt greit det, men hun sa det på en kvass måte, så derfor ble jeg litt undrende bare. 

Folk har ikke misforstått deg, ts.

Du ber om å få bruke hennes innlogging (selv om hun logger inn så tenker du gjøre ting som logges, ikke sant? Se opplysninger, skrive notater?) som kan medføre at du på hennes «bruker» gjør noe som bryter norsk lov eller får juridiske konsekvenser. Som hun da må bevise er gjort av deg, ikke henne. Og selv om hun evner bevise det? Da har hun jo handlet forsettlig med å gi deg tilgang, og er like skyldig som deg.

Det at du enten ikke ser det, eller later som for å slik sikre deg tilgang til opplysninger du ikke bør ha? Det er en ting din leder bør notere seg og følge opp. Personlig ville jeg hatt som mål å få vedkommende ut av arbeidsplassen min om noen handlet så idiotisk der.

Så folk misforstår deg ikke. De er mye for snille med deg. Dette er alvorlig. Det bør enhver normalt oppegående person over 14-16 år forstå.

Anonymkode: 35bf4...853

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen privatpersoner har noe med mitt personnummer å gjøre, heller ikke i situasjonen du nevner. Ikke sjans. 

Personnummer er personlig, og skal ikke deles unødvendig. 

Skjønner hun reagerte på forespørselen din, det ville jeg også gjort. Veldig suspekt og rart av deg.

Anonymkode: 4904d...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en jobb med mye mindre personsensitive arbeidsoppgaver og innlogging uten annet enn vanlig brukernavn og passord, ville jeg bare veldig unntaksvis latt en kollega jobbe i min innlogging - hos oss ble det stor intern debatt da ledelsen ville legge opp til å bruke det som standard på felles-PCer. Jeg ville reagert som TSs kollega (og antagelig vært ganske overrasket over at hun i det hele tatt spurte), og det handler om mye mer enn å verne om eget personnummer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Agatha skrev (23 timer siden):

Personnummer er jo like så sensitivt som passord. Vet ikke engang samboers personnummer

Haha. Får håpe du og samboeren aldri får behov for å hente ut medisiner for hverandre på apoteket, for eksempel. I fullmakten MÅ det nemlig skrives fullt personnummer for begge. Og det MÅ legges inn i apotekets datasystem. 

Anonymkode: c6bae...1d5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Haha. Får håpe du og samboeren aldri får behov for å hente ut medisiner for hverandre på apoteket, for eksempel. I fullmakten MÅ det nemlig skrives fullt personnummer for begge. Og det MÅ legges inn i apotekets datasystem. 

Anonymkode: c6bae...1d5

Jeg kan ikke min manns personnummer men jeg henter ut medisiner for han. Det holder at de søker opp fødselsdato og navn.

Anonymkode: 59a7d...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan ikke min manns personnummer men jeg henter ut medisiner for han. Det holder at de søker opp fødselsdato og navn.

Anonymkode: 59a7d...e40

Jeg må oppgi hele nummemret. Hver gang

Anonymkode: e9ebc...d67

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du kunne ha formulert deg bedre. 

Bedt kollega prøve å logge inn SELV med sin bruker for å se om det var mulig..også deretter logget. 

Anonymkode: dca6f...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...