Gå til innhold

"Jeg vil ikke gi deg personnummeret mitt"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 9.45):

Grenseoverskridende? Den ser jeg ikke. Det er et uskyldig spørsmål om hjelp p.ga. tekniske problemer.

Anonymkode: 7691e...712

Ekspander  

Når hjelpen innebærer utgivelse av såpass personlig informasjon så blir det grenseoverskridende. Du mente det uskyldig, men det er naturlig å beskytte slik informasjon uansett. 

Så om du opplever sånn type teknisk problem igjen så må du nesten bare vente eller gjøre noe annet så lenge mens det blir ordnet opp i. 

Anonymkode: 4c929...a1c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville reagert som kollegaen, helt klart. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.05):

Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe.

Ekspander  

Øhm…… Denne ‘oppklaringen’ gjorde jo bare det hele verre.

Arbeid en som helsepersonell gjør skal logges på hver enkelt. Lover og sånt. Hun vil stå ansvarlig for det du gjør under hennes identitet.

Ja, hun var helt rimelig i å forvente at du venter til hun har tid til å være tilstede ved dataen selv.

Anonymkode: 70bea...573

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 9.33):

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

Ekspander  

Eh.. da gir du deg ut for å være en annen, da blir det vel identitetstyveri og kanskje dokumentfalsk som blir resultatet?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som ikke klarer å svare høflig og voksent, det sier ganske mye om dere. Det er om å gjøre å "ta" ts. Intet nytt under solen :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.08):

Her er det mange som ikke har fått med seg at personnummer verken er sensitiv info eller lenger regnes som «særlig personopplysning». Hva er kollegaen din redd for at du skal gjøre? Det er faktisk ingen verdens ting man får gjort med andres fødselsnummer i disse dager. Skal du misbruke det må du også ha din kollegas BANK-ID og passord. Ellers er det merkelig at folk beskytter om fødselsnummeret sitt for harde livet. Ikke en gang Datatilsynet mener det er sensitiv info.

Anonymkode: 72f4e...a62

Ekspander  

Innlogging brukes til å spore hvem som har gjort hva ved f.eks beredskapssaker, feilbehandling og avvikshåndtering. 

Hvis jeg som pasient/bruker vil vite hvem som har sjekket mine helseopplysninger, så er det innlogging som bekrefter hvem som har gjort hva. Det er også da den som har vært innlogget som er ansvarlig for handlingen. 

Anonymkode: 1fb4c...8db

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.02):

Gjøre en arbeidsoppgave. Sammen med henne. Så folk misforstod meg litt her, eller jeg ordla meg feil. Forstår ikke hvorfor folk blir så hissige i svarene sine. Det går ann å være direkte uten å være ufin.

Ekspander  

Helt enig! Men det sitter dessverre en hel haug med psyke folk her inne som føler seg så urettferdig behandlet her i livet - og alle vet at dyr som ikke har det bra biter…..  Det tilfredsstiller dem å få ta noen! 

Anonymkode: 2f97f...661

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

Ekspander  

Du er naiv om du deler dette med andre. Og nei din kollega er ikke sær for å si nei, du er sær for å i det heletatt spørre og teagerer på et nei

Handler ingenting om å ikke stole på, men å beskytte seg selv. 

Anonymkode: 42d56...ef4

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.24):

Øhm…… Denne ‘oppklaringen’ gjorde jo bare det hele verre.

Arbeid en som helsepersonell gjør skal logges på hver enkelt. Lover og sånt. Hun vil stå ansvarlig for det du gjør under hennes identitet.

Ja, hun var helt rimelig i å forvente at du venter til hun har tid til å være tilstede ved dataen selv.

Anonymkode: 70bea...573

Ekspander  

Sitter det to sykepleiere på vakt, kan de begge ha grunn til å logge inn på pasienten! 

Anonymkode: 2f97f...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe.

Ekspander  

Var ikke det du skrev i ts. Du skrev at hun ikke ville gi deg sitt personnr. Det er o forskjellige ting.  Også bør du fikse dette hos support selv, først og fremst

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg logger ikke inn noe sted som krever mitt personnummer, for så å etterlate noen andre med PC-en og min bruker.

Det eneste riktige er at du tar kontakt med support, også kan hun evt. logge inn og gjøre den jobben som krever innlogging hvis det tar for lang tid.

Anonymkode: edd20...336

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes faktisk det var du som tvang henne i en ukomfortabel posisjon. Selvfølgelig ber du ikke folk om personnummer???

Anonymkode: 033ac...9d5

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en side vi må logge inn via bank id på jobb. Har null problemer med å logge inn meg selv, for at andre skal bruke siden. 

Jeg gir ikke akkurat bort innloggingsinfo, men de får tilgang etter jeg har logget meg inn selv.

Til TS, jeg hadde hjulpet deg. Men har også forståelse for at andre sier nei. 

Anonymkode: 5e2e2...d0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.44):

Du er naiv om du deler dette med andre. Og nei din kollega er ikke sær for å si nei, du er sær for å i det heletatt spørre og teagerer på et nei

Handler ingenting om å ikke stole på, men å beskytte seg selv. 

Ekspander  

Ikke naiv nei. Dette er egentlig en fillesak, jeg er ingen svindler eller utnytter. Ikke rart det blir krig her i verden, når en ser hvor kraftig folk reagerer på KG på relativt uskyldige spørsmål/problemstillinger. 

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det farlig å låne ur personnummer til noen? 

Ekspander  

Ja. 

Anonymkode: 5b2a1...513

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.02):

Gjøre en arbeidsoppgave. Sammen med henne. Så folk misforstod meg litt her, eller jeg ordla meg feil. Forstår ikke hvorfor folk blir så hissige i svarene sine. Det går ann å være direkte uten å være ufin.

Ekspander  

Det er ingen som har vært ufin her inne. Heller ikke hissige. Litt spesielt at du oppfatter det sånn likevel.

Anonymkode: b551d...ed9

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 13.00):

Det er ingen som har vært ufin her inne. Heller ikke hissige. Litt spesielt at du oppfatter det sånn likevel.

Anonymkode: b551d...ed9

Ekspander  

Jo, det ser du lett hvis du gidder å lese tråden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.54):

Dere som ikke klarer å svare høflig og voksent, det sier ganske mye om dere. Det er om å gjøre å "ta" ts. Intet nytt under solen :)

Ekspander  

Folk har ikke vært ute etter å ta deg, de har vært direkte, og forklart hvorfor de er enige med kollegaen din. 

Anonymkode: edd5e...199

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Folk har jo forklart deg gang på gang at man ikke skal gjøre arbeid innlogget som en annen bruker. 

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.39):

Innlogging brukes til å spore hvem som har gjort hva ved f.eks beredskapssaker, feilbehandling og avvikshåndtering. 

Hvis jeg som pasient/bruker vil vite hvem som har sjekket mine helseopplysninger, så er det innlogging som bekrefter hvem som har gjort hva. Det er også da den som har vært innlogget som er ansvarlig for handlingen. 

Anonymkode: 1fb4c...8db

Ekspander  

Jepp, strengt forbudt på min arbeidsplass, og jeg jobber ikke med helseopplysninger som TS.

Sånn ellers følger denne tråden den vante oppskriften. Sleng ut noe tåpelig du vet alle vil være uenige med deg i, krydret med litt anklager om at man blir angrepet, selv om folk svarer helt saklig. 

Anonymkode: cb3c8...167

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 13.02):

Folk har ikke vært ute etter å ta deg, de har vært direkte, og forklart hvorfor de er enige med kollegaen din. 

Anonymkode: edd5e...199

Ekspander  

Det tror du ikke på selv.  Noen liker å slenge drit her inne, det er ikke til å stikke under en stol

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...