AnonymBruker Skrevet 17. mars #21 Del Skrevet 17. mars Hvis du normalt sett er så grenseoverskridende og frekk som du beskriver her er det nok ikke bare denne ene kollegaen som er skeptisk til deg. Herlighet..hadde ikke engang latt mine nærmeste få logge seg inn med mitt personnummer noe som helst sted. Anonymkode: 731e1...cb3 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #22 Del Skrevet 17. mars Agatha skrev (2 minutter siden): Personnummer er jo like så sensitivt som passord. Vet ikke engang samboers personnummer. Som flere her påpeker, har men noens personnummer kan man f.eks. søke lån i denne personens navn. Hadde aldri falt meg inn å spørre noen om noe såpass privat. Et du forresten sikker på at det er personnummer og ikke ansattnummer du spurte om? Som sagt: jeg spurte ikke om personnummer, men om hun kunne hjelpe meg å logge inn. Så det ble mye misforståelser her. Til et par av dere andre: vær sikre på at dere har forstått ting riktig før dere lader geværet. Det er ikke nødvendig å hisse seg så veldig opp. Anonymkode: 7691e...712 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #23 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt: jeg spurte ikke om personnummer, men om hun kunne hjelpe meg å logge inn. Så det ble mye misforståelser her. Til et par av dere andre: vær sikre på at dere har forstått ting riktig før dere lader geværet. Det er ikke nødvendig å hisse seg så veldig opp. Anonymkode: 7691e...712 Men man skal aldri bruke andres innlogging, så hva skulle du med hennes innlogging? Anonymkode: f0556...157 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #24 Del Skrevet 17. mars Det er common sense at man aldri deler personnummeret sitt. Det betyr jo da også at det regnes som frekt å spørre om andres personnummer, med mindre du er helsepersonell eller Staten, eller søker om lån. Anonymkode: e8a92...66b 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #25 Del Skrevet 17. mars Det er vel ingen steder man får logget på med kun personnr heller? Hun måtte vel brukt passord (og hos oss bankid). Synes ikke din forespørsel om å logge deg på med hennes bruker er innafor i det hele tatt. Anonymkode: e3e6f...378 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #26 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men man skal aldri bruke andres innlogging, så hva skulle du med hennes innlogging? Anonymkode: f0556...157 Gjøre en arbeidsoppgave. Sammen med henne. Så folk misforstod meg litt her, eller jeg ordla meg feil. Forstår ikke hvorfor folk blir så hissige i svarene sine. Det går ann å være direkte uten å være ufin. Anonymkode: 7691e...712 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #27 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjøre en arbeidsoppgave. Sammen med henne. Så folk misforstod meg litt her, eller jeg ordla meg feil. Forstår ikke hvorfor folk blir så hissige i svarene sine. Det går ann å være direkte uten å være ufin. Anonymkode: 7691e...712 Du viser ingen forståelse for at du har bedt om noe de fleste synes er ugreit. Derfor var din kollega tydelig, og vi her også. Jeg synes ingen er hissig med deg her, men dette er vel subjektivt Anonymkode: e3e6f...378 11 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #28 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt? Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons? Anonymkode: 7691e...712 Hadde aldri latt kollega eller andre logge seg inn i noe som helst med mitt personnummer. Kollega har rett. Du må ordne din egen innlogging. Anonymkode: c57b3...16d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #29 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ingen steder man får logget på med kun personnr heller? Hun måtte vel brukt passord (og hos oss bankid). Synes ikke din forespørsel om å logge deg på med hennes bruker er innafor i det hele tatt. Anonymkode: e3e6f...378 Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe. Anonymkode: 7691e...712 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #30 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du viser ingen forståelse for at du har bedt om noe de fleste synes er ugreit. Derfor var din kollega tydelig, og vi her også. Jeg synes ingen er hissig med deg her, men dette er vel subjektivt Anonymkode: e3e6f...378 Som sagt, jeg ba ikke om å FÅ personnummer, men om VI kunne logge inn med hennes bruker for å gjøre arbeidet. Du misforstår, men regner med du skjønner det bedre nå. Anonymkode: 7691e...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #31 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe. Anonymkode: 7691e...712 Men du vil jo ikke ta inn andres meninger, i at også denne situasjonen er det helt riv ruskende galt å be om hennes innloggingsopplysninger. Ditt arbeid er jo da knyttet til hennes bruker, klart hun ikke ønsker det. Er helsepersonell i sykehus selv og det du beskriver er ikke lov. Anonymkode: e8a92...66b 13 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #32 Del Skrevet 17. mars Her er det mange som ikke har fått med seg at personnummer verken er sensitiv info eller lenger regnes som «særlig personopplysning». Hva er kollegaen din redd for at du skal gjøre? Det er faktisk ingen verdens ting man får gjort med andres fødselsnummer i disse dager. Skal du misbruke det må du også ha din kollegas BANK-ID og passord. Ellers er det merkelig at folk beskytter om fødselsnummeret sitt for harde livet. Ikke en gang Datatilsynet mener det er sensitiv info. Anonymkode: 72f4e...a62 8 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #33 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe. Anonymkode: 7691e...712 Forklaringen din gjør det bare enda mer uforståelig. Jeg er helsepersonelloven selv, og hadde ikke tenkt det var greit i det hele tatt at andre gjorde arbeid under mitt navn! Hvis du gjør en feil blir det under mitt navn og mitt problem. Nei, hun gjør 100% riktig. Anonymkode: e3e6f...378 13 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #34 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det mange som ikke har fått med seg at personnummer verken er sensitiv info eller lenger regnes som «særlig personopplysning». Hva er kollegaen din redd for at du skal gjøre? Det er faktisk ingen verdens ting man får gjort med andres fødselsnummer i disse dager. Skal du misbruke det må du også ha din kollegas BANK-ID og passord. Ellers er det merkelig at folk beskytter om fødselsnummeret sitt for harde livet. Ikke en gang Datatilsynet mener det er sensitiv info. Anonymkode: 72f4e...a62 Nettopp! Takk. Ts Anonymkode: 7691e...712 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #35 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe. Anonymkode: 7691e...712 Det er fordi du startet tråden som du gjorde, ved å oppgi at du hadde bedt om å få hennes personnummer. (Og var overrasket over at hun ikke ville gi deg det. ) Hvis "problemet" var at du måtte vente til hun hadde tid til å komme og logge seg på, fordi hun ikke ville gi sin innloggingsinfo til deg så du kunne gjøre det selv, så er vel egentlig problemet her at du er for utålmodig. (Og litt at du ikke forsto hvor sensitiv den informasjonen du ba om er.) Anonymkode: 66103...de2 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #36 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi to var de eneste på jobb (sykepleiere) som kunne gjøre denne oppgaven. Min innlogging fungerte ikke. Derfor spurte jeg om vi kunne bruke hennes. Selvfølgelig at HUN logget inn, også kunne jeg gjøre selve arbeidet. Men regner ikke med folk er interessert i å lese denne oppklaringen, er vel gøyere å angripe. Anonymkode: 7691e...712 Men man skal aldri bruke andres innlogging. Anonymkode: f0556...157 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #37 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du misforstår. Jeg spurte ikke om personnummer, mem hjelp til innlogging, altså at hun skulle være med. "Kan vi bruke din innlogging?" Spurte jeg. Så sa hun ja men jeg vil ikke gi deg personnummeret så du må vente til jeg har ledig tid. Selvfølgelig helt greit det, men hun sa det på en kvass måte, så derfor ble jeg litt undrende bare. Anonymkode: 7691e...712 Dette er jo relevant informasjon å ha med i hovedinnlegget ditt. Jeg vil si det her er en helt vanlig respons, hun var jo i tillegg villig til å gjøre det, hadde skjønt like mye om hun sa nei. Du leser for mye inn i situasjonen. Anonymkode: c70d7...f83 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #38 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det mange som ikke har fått med seg at personnummer verken er sensitiv info eller lenger regnes som «særlig personopplysning». Hva er kollegaen din redd for at du skal gjøre? Det er faktisk ingen verdens ting man får gjort med andres fødselsnummer i disse dager. Skal du misbruke det må du også ha din kollegas BANK-ID og passord. Ellers er det merkelig at folk beskytter om fødselsnummeret sitt for harde livet. Ikke en gang Datatilsynet mener det er sensitiv info. Anonymkode: 72f4e...a62 Men TS ønsker å bruke kollegaens innlogging og registrere informasjon. Det betyr at kollegaen vil stå ansvarlig for det som registreres, og da også eventuelle feil. Anonymkode: f0556...157 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #39 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt? Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons? Anonymkode: 7691e...712 Personnummer er ikke sensitiv informasjon, men passord er sensitiv info. Så dette er todelt, hun kunne og du kunne delt personnummerne deres med hverandre, men dere skal ikke dele passord. Du skal heller ikke bruke en pc eller annen elektronisk innlogging med andre. Altså er det ikke personnummeret som er problemet men passordet. Å bruke en annen sin pc der den andre er innlogget er faktisk ikke noe du skal be om og heller ikke gjøre. Kollegaen din har opptrådt helt korrekt etter boka. Dette handler ikke om tillit, men om lover og regler. Du har bedt om for mye. Anonymkode: bc437...fd6 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 17. mars #40 Del Skrevet 17. mars Hadde aldri lånt ut slik og hadde regelrett meldt vedkommende til sikkerhetsansvarlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå