Gå til innhold

"Jeg vil ikke gi deg personnummeret mitt"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

Anonymkode: 7691e...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kontaktet du ikke supporten for å få fikset din egen innlogging?

Anonymkode: f0556...157

Jeg gjorde jo seff det men det tar jo tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man "låner ikke bort" personnummer, alvorlig talt. Det er en grunn til at man har egne personnummer, og det er ikke ment for misbruk. Det skal være like hemmelig som et passord. Dessuten kommer du ikke inn på noe som er ditt ved å logge inn som henne.

Endret av Millimani
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er litt grenseoverskridende i din omgang med kolleger når du får deg til å be noen logge inn på en side som krever såpass med personlig informasjon. Jeg hadde ikke nødvendigvis vært spesielt redd for mitt eget personnummer overfor en kollega, men jeg hadde ikke vært bekvem med å logge inn med mine opplysninger når andre skal bruke innloggingen. 

Anonymkode: 8ba9c...518

Grenseoverskridende? Den ser jeg ikke. Det er et uskyldig spørsmål om hjelp p.ga. tekniske problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må man bare vente på det.

Innlogginger skal aldri deles med andre. Det er jo en grunn til at man må logge inn. Hadde det ikke vært en grunn til innlogging så hadde jo siden vært åpen.

Anonymkode: f0556...157

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fra kollega som egentlig er veldig snill, men kjent for å være direkte. Betyr dette at hun ikke stoler på meg generelt, i det hele tatt?

Kontekts: personnummeret mitt fungerte ikke for å logge inn på en jobb-nettside. Jeg spurte om jeg kunne låne hennes (tanken var selvfølgelig at hun skulle være med bort til PCen). Selvfølgelig gir man ikke ut PASSORD, men altså, personnummer? Denne jobbnettsiden er helt ufarlig og jeg ville ikke fått tilgang til noe privat informasjon. Er det farlig å låne ur personnummer til noen? Denne kollegaen oppfører seg litt rart rundt meg ellers også, men som sagt, hun er en snill,ordentlig person, ikke noe tull med henne. Jeg er ikke såret eller noe , men bare lurer på om dere tror hun ikke stoler på meg? Eller er dette en vanlig respons?

En veldig merkelig ting å spørre om fra din side. kontakt IT og få fikset din egen innlogging. Dersom du ikke skal ha tilgang til siden så må du og respektere det. 

Anonymkode: e6efb...1a3

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlogging ska jo ikke brukes av andre.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gir man ikke andre personnummeret sitt. 

Kunne ha logga meg inn og sjekke noe for en kollega, men ikke gitt dem selv tilgang.

• Liker 18
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare å vente da. Slikt gjelder alle, og kan skje alle. IT kan ha mange oppdrag og stort arbeidspress. Du må vente tålmodig til feilen er fiksa, samme hvor frustrerende det er.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ber ikke om å låne noen andres personnummer, det er da virkelig langt over grensa. 

Kan ikke skjønne at du i det hele tatt kunne finne på å spørre om noe slikt. Selv om du ikke skulle svindle henne har hun all grunn til å ikke stole på deg, iallfall ikke stole på dømmekraften din.

Anonymkode: 5ae4a...bd7

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sagt nei. Mitt personnummer er det veldig få som skal noe med. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grenseoverskridende? Den ser jeg ikke. Det er et uskyldig spørsmål om hjelp p.ga. tekniske problemer.

Fordi du ner henne om å bruke hennes inlogg, noe dere garantert ikke skal i følge reglene på jobben uansett hvor uskyldig imformasjonen du skulle søke opp var.

Et bedre spørsmål ville være om du ba henne sjekke opp noe for deg som hjelp, ikke at du skulle bruke hennes inlogg.

Anonymkode: eefea...15e

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man ber ikke om å låne noen andres personnummer, det er da virkelig langt over grensa. 

Kan ikke skjønne at du i det hele tatt kunne finne på å spørre om noe slikt. Selv om du ikke skulle svindle henne har hun all grunn til å ikke stole på deg, iallfall ikke stole på dømmekraften din.

Anonymkode: 5ae4a...bd7

Du misforstår. Jeg spurte ikke om personnummer, mem hjelp til innlogging, altså at hun skulle være med. "Kan vi bruke din innlogging?" Spurte jeg. Så sa hun ja men jeg vil ikke gi deg personnummeret så du må vente til jeg har ledig tid. Selvfølgelig helt greit det, men hun sa det på en kvass måte, så derfor ble jeg litt undrende bare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personnummer er jo like så sensitivt som passord. Vet ikke engang samboers personnummer. Som flere her påpeker, har men noens personnummer kan man f.eks. søke lån i denne personens navn. Hadde aldri falt meg inn å spørre noen om noe såpass privat. Et du forresten sikker på at det er personnummer og ikke ansattnummer du spurte om? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke normalt å gi bort personnummeret sitt nei.. Du vet aldri med folk, eller hvor mye du EGENTLIG kan stole på selv de snilleste.. Så helt riktig av henne. Hvorfor tok du det ikke med suport eller ordnet ditt eget?

Anonymkode: ac5cb...439

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...