Gå til innhold

Be om angstdempende/stemningsregulerende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Leste du hi før du svarte? 

Anonymkode: 66f48...e15

Ja det gjorde jeg, og derfor svarte jeg fremfor å gå ute igjen av tråden uten å lese. Synes det r galskap å begynne på piller nå for ts. 
Mye av de pillene som brukes gir og sucialitet som bivirkning, og da er ts like langt eller enda kortere.

Anonymkode: be452...22c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det gjorde jeg, og derfor svarte jeg fremfor å gå ute igjen av tråden uten å lese. Synes det r galskap å begynne på piller nå for ts. 
Mye av de pillene som brukes gir og sucialitet som bivirkning, og da er ts like langt eller enda kortere.

For veldig mange fungerer medisin og en får et langt bedre liv.

Hvorfor skulle en ha lammende angst som hindrer en i å ha en funksjonell arbeidshverdag hvor en til slutt blir så dårlig at det å jobbe blir umulig om en kan ungå det? 

Eller ha forferdelig depresjon eller andre psykiske lidelser bare for å ikke ta medisiner som kan gjøre at en fungerer langt bedre i hverdagen og gi større livskvalitet? Det gir ingen mening bare fordi det er psykiske helseplager og ikke fysiske. 

Anonymkode: 3403d...082

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du alvorlig talt tror på det du skriver her, så er det ikke rart du synes det er galskap av TS å vurdere å starte med medisiner.

Økte selvmordstanker er en sjelden bivirkning ved enkelte antidepressiva. Hvis man er deprimert eller har hatt selvmordstanker før, så er det litt større risiko. De fleste bivirkningene er oppstartsbivirkninger, de er forbigående, det vil si de går over når man har brukt medisinen et par uker.

Uansett, legen til TS vil vurdere om medisiner er verdt det og kan hjelpe henne i hennes situasjon eller ikke. Vi trenger ikke prøve å ta den vurderingen. Det er vi ikke kvalifiserte til.

Anonymkode: 83270...0e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør snakke med legen din, jeg gir bare svar ut i fra min situasjon og som jeg har skrevet "one size don't fit all". Jeg har ikke medisinsk kunnskap og uttaler meg selvfølgelig bare ut ifra min egen situasjon. Jeg begynte med med antidepressiva i en periode hvor jeg begynte behandling, du som er ferdig kan gjerne begynne uten terapi. 

Noen medisiner må en gå på livet ut, det er ikke et plaster men en nødvendighet. Det spiller ingen rolle om det er medisiner for fysiske sykdommer eller for psykiske.

Jeg går i behandling (poliklinisk) og har god hjelp av både medisiner, top down behandling (psykolog) og bottom up behandling (psykomotorisk fysioterapi). Jeg jobber hardt i terapi men uten medisinsk behandling hadde dette vært fullstendig mislykket. Om jeg skal gå på medisiner livet ut er noe jeg tar vurderinger med lege og psykolog. Nå er medisiner rett for neg, så kan det være rett om 10 år også eller ikke, time will show.

Beklager om du tok deg nær av spørsmålet mitt. 

Anonymkode: 616e4...1d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har gått i behandling i flere år, og nå er jeg så "god" at jeg skal skrives ut og prøve meg tilbake i arbeidsrettet tiltak. 

Pga psyken har jeg aldri klart å stå i jobb, men har vært inn og ut av arbeidsrettede tiltak i 15 år. 

Jeg klarer ikke glemme alle tidligere erfaringer fra tiltak, så nå øker angsten min veldig. Jeg tenker mye på hvordan det gikk sist, der det gikk gradvis nedover mentalt til jeg helt plutselig ble akutt suicidal. Jeg er vettskremt for at det skal skje på nytt og at jeg skal gjennomføre. (Mest mtp påkjenningen for mann og barn). 

Jeg har aldri prøvd medisiner, men jeg tenker at den bøygen jeg nå skal over ikke er noe jeg klarer mentalt. 

Tar jeg det opp med psykologen før jeg tar det opp med legen? 

Og hvilke typer medisiner hjelper best for å unngå suicidale tanker? 

(Diagnose: cptsd og moderat dissosiativ lidelse). 

Anonymkode: 263e0...0cd

Bare møt opp på et tiltak men så avbryter fordi du sier du ikke klarer det. Si til Nav at du IKKE klarer tiltak. De kan ikke tvinge deg! Si at dette har du prøvd før og at det IKKE FUNKER!

Anonymkode: 463bb...e77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare møt opp på et tiltak men så avbryter fordi du sier du ikke klarer det. Si til Nav at du IKKE klarer tiltak. De kan ikke tvinge deg! Si at dette har du prøvd før og at det IKKE FUNKER!

Anonymkode: 463bb...e77

Er det ikke bedre å ha prøvd medisiner først? Tenk om TS kunne greie å stå i jobb nå etter behandling og med medisiner som støtte?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager om du tok deg nær av spørsmålet mitt. 

Anonymkode: 616e4...1d1

Du stillte et helt greit spørsmål og fikk et helt greit svar på det.  Jeg tok meg ikke særlig nær av spørsmålet, men svarte på en ryddig, grei og sannferdig måte på det du lurte på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du alvorlig talt tror på det du skriver her, så er det ikke rart du synes det er galskap av TS å vurdere å starte med medisiner.

Økte selvmordstanker er en sjelden bivirkning ved enkelte antidepressiva. Hvis man er deprimert eller har hatt selvmordstanker før, så er det litt større risiko. De fleste bivirkningene er oppstartsbivirkninger, de er forbigående, det vil si de går over når man har brukt medisinen et par uker.

Uansett, legen til TS vil vurdere om medisiner er verdt det og kan hjelpe henne i hennes situasjon eller ikke. Vi trenger ikke prøve å ta den vurderingen. Det er vi ikke kvalifiserte til.

Hvilken har det ikke? 

Anonymkode: 0baf0...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med angst siden tenårene, og er nå 46. For 15 år siden ble jeg satt på antidepressiva for å se om det kunne hjelpe. Det er ingen vidunderkur, men det har absolutt hjulpet veldig, og jeg jobber nå fullt. 
Det som er viktig å huske er at de 2-3 første ukene vil symptomene ofte bli verre, så jeg anbefaler å starte på dem i god tid før du skal ut i jobb. Masse lykke til! Dette går bra❤️

En annen ting: Ikke begynn med beroligende, de gir bare en trygghet noen timer, og skaper veldig fort en avhengighet. 

Anonymkode: 4498a...0dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.23):

Jeg har gått i behandling i flere år, og nå er jeg så "god" at jeg skal skrives ut og prøve meg tilbake i arbeidsrettet tiltak. 

Pga psyken har jeg aldri klart å stå i jobb, men har vært inn og ut av arbeidsrettede tiltak i 15 år. 

Jeg klarer ikke glemme alle tidligere erfaringer fra tiltak, så nå øker angsten min veldig. Jeg tenker mye på hvordan det gikk sist, der det gikk gradvis nedover mentalt til jeg helt plutselig ble akutt suicidal. Jeg er vettskremt for at det skal skje på nytt og at jeg skal gjennomføre. (Mest mtp påkjenningen for mann og barn). 

Jeg har aldri prøvd medisiner, men jeg tenker at den bøygen jeg nå skal over ikke er noe jeg klarer mentalt. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/cipralex-lundbeck-547489

Har en venn som går på Cipralex. Hen sier at det hjelper hen med og mot angstsymptomer, og at det demper det. Hen har hatt kraftige episoder med angst og ptsd samt panikkanfall. 

Verdt å undersøke. 

Jeg har ikke prøvd dem selv da jeg ikke har så kraftige symptomer, og har valgt en annen metode istedet. 

Anonymkode: 2ce77...0d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Svaret ditt henger jo ikke på greip. Dette er jo ikke noe nytt hun ikke har prøvd før som Pippi, dette er noe hun har prøvd før og da endte hun suicidal og innlagt? 

Anonymkode: 66f48...e15

• Liker 1
Skrevet

Det ville jeg spurt DPS om vurdering av, de tilbyr timer for medikamentell vurdering.

Og du høres ut som en ypperlig kandidat for å prøve - og stå livet ut på det som evt måtte hjelpe deg. 

Du er ikke episodisk, men kronisk syk med store negative følger for deg og de rundt deg.

Jeg vil si du burde testet noe for veldig lenge siden. 

Hva det skal være bør diskuteres opp mot dine aktuelle diagnoser.

Ta gjerne CYPtest i forkant for å se om noen vil være dårlige alternativer pga metaboliseringsfeil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nettopp.

Jeg fikk en fysisk sykdom som var helt tortur, så grusom at jeg ble suicidal.

Ble satt på Cipralex.

INGEN suicidale tanker som bivirkning - men herregud for en bedring psykisk. 

Det hjalp ila 1 mnd på å gå fra tankekjør hvor jeg planla ulike selvmordsmetoder til å tenke mer «se fremover, tør å håpe på bedring, ta en dag sv ganga» - og der jeg før knakk totalt sammen i gråt fra de grusomme symptomene så var de fortsatt like jævlige, men jeg heiet på meg selv istedet. 

Venninne hadde ikke effekt av ssri - men veldig god på stemmkngsstabiliserende.

Annen kamerat stod i fullt alvor på en bro og vurderte hoppe over grunnet dyp depresjon. Startet på en annen ssri+terapi, og ble signifikant bedre psykisk. 

Alle vi tenkte hyppige invaderende suicidale tanker og ønsker - ingen fikk bivirknkngen økte tanker. Bare bedring :) 

Anonymkode: 81eb6...fbc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (23 minutter siden):

Det ville jeg spurt DPS om vurdering av, de tilbyr timer for medikamentell vurdering.

Og du høres ut som en ypperlig kandidat for å prøve - og stå livet ut på det som evt måtte hjelpe deg. 

Du er ikke episodisk, men kronisk syk med store negative følger for deg og de rundt deg.

Jeg vil si du burde testet noe for veldig lenge siden. 

Hva det skal være bør diskuteres opp mot dine aktuelle diagnoser.

Ta gjerne CYPtest i forkant for å se om noen vil være dårlige alternativer pga metaboliseringsfeil. 

Hva er det du sier? "Kronisk syk med store negative følger for deg og de rundt deg"?
Ypperlig kandidat??? 
Aktuelle diagnoser? Vet du hva diagnoser egentlig er?

Unnskyld, dette virket ikke så hyggelig sagt. 

Anonymkode: 71804...151

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 10.23):

Før du prøver medisiner, ville jeg vurdert en blodprøve og se om du mangler noe. Kostholdet ditt har mye å si.
Det finnes mat som øker serotonin nivået (bananer, kylling f eks. bare å lese seg opp), trening og fysisk aktivitet har vist seg å ha bedre virkning enn medisiner + at det hjelper deg med stressnivået som ptsd kan gi. Les deg opp på hvilken mat som er bra for hjernen din. Jeg er ingen lege, men ville jobber hardt for å unngå å gå i medisin fella.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Før du prøver medisiner, ville jeg vurdert en blodprøve og se om du mangler noe. Kostholdet ditt har mye å si.
Det finnes mat som øker serotonin nivået (bananer, kylling f eks. bare å lese seg opp), trening og fysisk aktivitet har vist seg å ha bedre virkning enn medisiner + at det hjelper deg med stressnivået som ptsd kan gi. Les deg opp på hvilken mat som er bra for hjernen din. Jeg er ingen lege, men ville jobber hardt for å unngå å gå i medisin fella.

Sjekk B12. Be om utvidet blodprøve. 

Anonymkode: 2ce77...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Jess, TS har sikkert hatt B12 mangel i 15 år. Hun har spist for lite bananer og kylling. That's it. 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er det du sier? "Kronisk syk med store negative følger for deg og de rundt deg"?
Ypperlig kandidat??? 
Aktuelle diagnoser? Vet du hva diagnoser egentlig er?

Unnskyld, dette virket ikke så hyggelig sagt. 

Jeg snakket ikke til deg, men til TS.

Hun har kjempet i 15 år og trenger støtte til å tørre forsøke noe som kanskje kan gi henne bedre livskvalitet.

I do not give ONE single fuck hva du mener er sosialt akseptert å si.

Langvarig sykdom påvirker den rammede og pårørende. 

Så vennligst ikke driv med denne idiotiske rosemalingen av uttalt sykdom. 

TS og familien fortjener å ha det så godt som det lar seg gjøre, med den hjelpen som måtte fungere. 

Ikke svar meg, jeg gidder ikke diskutere med DEG. Jeg svarte TS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...