AnonymBruker Skrevet 22. oktober #141 Skrevet 22. oktober Ja, uforsvarlig. Hvis noe skjer med barnet, under hjemmefødsel håper jeg mor lever med skam og skyld resten av livet..... Vel fortjent.. Kvinner, tror spesielt yngre liker dette hjemme fødsel opplegget og tror det er idyll å være gravid og føde. Helt til de står der med enten dødt barn, eller selv store komplikasjoner og uten tilgang til helsevesen med engang. Yngre idag velger å bruke psykisk helse fremfor barnets ve og vel. Skremmende...... Håper det fremmes lov mot å føde hjemme... Og straff for foreldre hvis noe går galt med barnet hjemme, uten tilgang til helsehjelp for barnet. Anonymkode: aba02...45f 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #142 Skrevet 22. oktober Maleficenta skrev (16 timer siden): Ikke bare egoistisk. Forstår ikke at de tør heller. Det er jo fullstendig galemattias Ja det er veldig vanskelig å sette seg inn i tankeprosessen til de som velger det. Gir ingen mening. Anonymkode: a13a6...dc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #143 Skrevet 22. oktober Ja, det kan sette både mor og barn i fare. Man aner ikke hvilke komplikasjoner som kan oppstå. I mitt tilfelle hadde jeg vert død om jeg hadde hatt hjemmefødsel. I det baby var ute, besvimte jeg og mistet nesten 3liter blod på under 10 minutt. Jeg hadde ett normalt svangerskap og fødsel, ingen kunne forutsi hvilken komplikasjon jeg skulle få idet baby var ute. Anonymkode: 6b1e4...d4b 2
Amys Skrevet 22. oktober #144 Skrevet 22. oktober Jeg tror man ville fått færre hjemmefødsler hvis tilbud som ABC hadde blitt mer utbredt. De hadde en egen ABC avdelig på ullevål før, jordmorstyrt og med en helt annen stemning enn på en vanlig fødeavdeling, samtidig som medisinsk hjelp og leger bare var en dør unna. 2
Maleficenta Skrevet torsdag kl. 04:47 #145 Skrevet torsdag kl. 04:47 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, uforsvarlig. Hvis noe skjer med barnet, under hjemmefødsel håper jeg mor lever med skam og skyld resten av livet..... Vel fortjent.. Kvinner, tror spesielt yngre liker dette hjemme fødsel opplegget og tror det er idyll å være gravid og føde. Helt til de står der med enten dødt barn, eller selv store komplikasjoner og uten tilgang til helsevesen med engang. Yngre idag velger å bruke psykisk helse fremfor barnets ve og vel. Skremmende...... Håper det fremmes lov mot å føde hjemme... Og straff for foreldre hvis noe går galt med barnet hjemme, uten tilgang til helsehjelp for barnet. Anonymkode: aba02...45f Nettopp pga dette syns jeg jordmødre på helsestasjonen rundt om skal slutte å rosemale fødsel og unnlate å fortelle om mulige komplikasjoner. Hadde de sluttet å juge gravide oppi trynet og vært ærlig om realitetene hadde færre unge kvinner tenkt at hjemmefødsel var veien å gå
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:57 #146 Skrevet torsdag kl. 12:57 Barnet mitt fikk asfyksi. Lever i dag fordi vi var på sykehuset så hen kunne få rask gjenoppliving og nedkjøling. Jeg er medlem i ei asfyksi-gruppe. Det er så utrolig mange av de barna i den gruppen som er ekstremt hardt rammet fordi de ble født hjemme og deretter måtte på sykehus, altså fikk forsinket hjelp. Det går jo utover barna deres, ikke bare dem selv. Dessverre er det veldig poppis å lage et glansbilde av sånne fødsler, så det er bare flaks at jeg ikke gjorde det selv, men heldigvis nektet mannen min. Anonymkode: 40118...0d9 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:58 #147 Skrevet torsdag kl. 12:58 Maleficenta skrev (8 timer siden): Nettopp pga dette syns jeg jordmødre på helsestasjonen rundt om skal slutte å rosemale fødsel og unnlate å fortelle om mulige komplikasjoner. Hadde de sluttet å juge gravide oppi trynet og vært ærlig om realitetene hadde færre unge kvinner tenkt at hjemmefødsel var veien å gå Det er min erfaring også. Da vi hadde fødselsforberedende ble ikke komplikasjoner nevnt. Det var ikke i mine tanker at det kunne bli keisersnitt, og jeg var null rustet for det. Anonymkode: 40118...0d9 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:49 #148 Skrevet torsdag kl. 21:49 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Barnet mitt fikk asfyksi. Lever i dag fordi vi var på sykehuset så hen kunne få rask gjenoppliving og nedkjøling. Jeg er medlem i ei asfyksi-gruppe. Det er så utrolig mange av de barna i den gruppen som er ekstremt hardt rammet fordi de ble født hjemme og deretter måtte på sykehus, altså fikk forsinket hjelp. Det går jo utover barna deres, ikke bare dem selv. Dessverre er det veldig poppis å lage et glansbilde av sånne fødsler, så det er bare flaks at jeg ikke gjorde det selv, men heldigvis nektet mannen min. Anonymkode: 40118...0d9 Men blir dette snakket noe om? I disse gruppene? Og da tenker jeg på dem som har født hjemme og som har (vil jeg si) i alle fall vært med på å påføre barna sine livslang problematikk som de, barna må leve med… for resten av sitt liv. Og så bra at det gikk bra med dere 🥰. Anonymkode: f5dc9...2e5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:28 #149 Skrevet fredag kl. 19:28 AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 14.58): Det er min erfaring også. Da vi hadde fødselsforberedende ble ikke komplikasjoner nevnt. Det var ikke i mine tanker at det kunne bli keisersnitt, og jeg var null rustet for det. Anonymkode: 40118...0d9 Det finnes jo utrolig mange risikofaktorer og komplikasjoner som kan skje. Keisersnitt, at skulderen sitter fast, setefødsel, stjernekikker, svangerskapsdiabetes, lite/ mye fostervann, svangerskapsforgiftning, morkakesvikt, morkake som sitter fast, blodtap, prematur, lav fødselsvekt, inngrep som sugekopp , tang, listen er myyyye lengre. Hvordan skal helsestasjonene klare å fortelle om alt dette? Gjør jeg et raskt googlesøk så får jeg opp kjempemye info. Er man ekstra engstelig av seg og føler man trenger å være forberedt for alle scenarioer som kan skje, så er nok det beste å lese seg opp selv også heller spørre om en ekstra samtale om det er noe spesielt man bekymrer seg for. Anonymkode: 99991...0ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå