Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje man da burde gjøre noe med fødselsomsorgen? Ikke sende folk hjem flere ganger underveis i fødselen fordi de ikke er "nok"  i fødsel, og ikke la folk ligge alene og redde på et rom fordi man ikke har bemanning til å ta seg av dem? På hjemmefødsel var jordmor med meg hele tiden, på sykehus fødsel stakk noen hodet innom i nye og ne, og var kun til stede under pressriene. 4 timer i bil med stormrier fordi jeg to ganger ble sendt hjem pga ikke nok åpning til å være verdig hjelp (og bor en time unna sykehuset).

Anonymkode: dde82...4ee

Det er vel sikkert akkurat det vedkommende mener, at det bør bli bedre så folk får tillit. hvorfor skriver du da spørsmål som om vedkommende har skrevet noe annet? 

Anonymkode: 17132...a67

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes haugevis av mennesker utdannet innenfor obstetrikk som mener jordmorassistert fødsel er et godt alternativ dersom man ikke er innenfor en risikogruppe.

…..og i følge Darwins evolusjonsteori vil disse bli prosentvis færre og færre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk vil føde hjemme. Det griset en fødsel er, er det siste jeg vil ha i stua mi 😆

Jeg hadde fine fødsler på sykehuset. Ingen medisinske inngrep, ingen stressa jordmødre, ikke noe styr. Og noen vaska, ga meg mat etterpå og ga meg omsorg og støtte rett etter fødsel for å etablere amming og morskap.

10/10 opplevelser på to helt ulike sykehus i to forskjellige landsdeler.

Anonymkode: a5359...075

Ro, estetisk fine omgivelser, kontroll, slippe transport når man har enorme smerter (jeg har hatt flere feilstillingsbrudd og stygge skader men ingenting kommer i nærheten av torturen det er å sitte fastspent i et bilsete med rier), og det å faktisk ha en jordmor som er der fra start til slutt?

Jeg kjenner faktisk to som har født ufrivillig utenfor sykehus på grunn av at man ikke får komme inn om man ikke har nok åpning. En endte med å føde på badet hjemme etter å ha blitt sendt hjem, en annen fødte i veikanten langs en motorvei. Takke meg til hjemmefødsel med jordmor, eller til og med planlagt hjemmefødsel uten jordmor men med sterilt vann, kluter etc tilgjengelig...

Mine fødsler var ikke grisete så usikker på hva du tenker på her. Men ene venninnen min som fødte hjemme dekket veggene og møblene rundt før jordmor kom dit, så jordmor spurte henne om hun hadde planlagt å slakte noen 😆 Veggene ble ikke sprutet ned av blod eller gørr.

Jeg kjenner også flere som har hatt gode eller ok fødselsopplevelser på sykehus, men ingen av dem har født i juli, august eller september... Jeg er glad du ble vist omsorg på sykehuset, det er det dessverre ikke alle som blir. Risikoen for å dø er nok større hjemme enn på sykehus, men sjangser for å få en god opplevelse og å bli vist god omsorg er nok større ved assistert hjemmefødsel. 

Uassistert hjemmefødsel er det vel en svært marginal gruppe som ønsker seg...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan finner du faktabasert informasjon om kvinners opplevelse av fødselen? Jeg kjenner svært mange som har valgt å føde hjemme med jordmor og doula, og også et par som har født uassistert hjemme etter svært dårlige opplevelser på sykehus. Det siste ville ikke jeg valgt selv. Kjenner også flere som har valgt bort å få flere barn etter traumatiske opplevelser på sykehus.

Tullet du nå?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge.

Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig.

Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det.

Jeg hadde garantert følt meg mer stresset om jeg skulle føde hjemme. Og fødselsomsorgen er ikke elendig. Poenget er at OM det skulle gå galt eller skje noe uforutsett, så kan det være helt avgjørende å være på sykehus. Jeg skjønner bare ikke at noen vil ta den risikoen. 

Anonymkode: 5127a...1db

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ro, estetisk fine omgivelser, kontroll, slippe transport når man har enorme smerter (jeg har hatt flere feilstillingsbrudd og stygge skader men ingenting kommer i nærheten av torturen det er å sitte fastspent i et bilsete med rier), og det å faktisk ha en jordmor som er der fra start til slutt?

Jeg kjenner faktisk to som har født ufrivillig utenfor sykehus på grunn av at man ikke får komme inn om man ikke har nok åpning. En endte med å føde på badet hjemme etter å ha blitt sendt hjem, en annen fødte i veikanten langs en motorvei. Takke meg til hjemmefødsel med jordmor, eller til og med planlagt hjemmefødsel uten jordmor men med sterilt vann, kluter etc tilgjengelig...

Mine fødsler var ikke grisete så usikker på hva du tenker på her. Men ene venninnen min som fødte hjemme dekket veggene og møblene rundt før jordmor kom dit, så jordmor spurte henne om hun hadde planlagt å slakte noen 😆 Veggene ble ikke sprutet ned av blod eller gørr.

Jeg kjenner også flere som har hatt gode eller ok fødselsopplevelser på sykehus, men ingen av dem har født i juli, august eller september... Jeg er glad du ble vist omsorg på sykehuset, det er det dessverre ikke alle som blir. Risikoen for å dø er nok større hjemme enn på sykehus, men sjangser for å få en god opplevelse og å bli vist god omsorg er nok større ved assistert hjemmefødsel. 

Her er det jeg kanskje finner litt forunderlig når noen argumenterer FOR hjemmefødsel… Sitat: «Ro, estetiske omgivelser, kontroll, god opplevelse, god omsorg». Alt dette handler jo om den fødende, det virker som om fokuset er på att MOR skal få en fin opplevelse.

Men hva med barnets beste? Er det ikke bedre for barnet å bli født på sykehus med all mulig kompetanse dersom det mot formodning skulle skje noe? Hva betyr det at man som fødende er omgitt av estetiske omgivelser hvis barnet ditt ikke får hjelp best mulig hjelp ved behov? 

Anonymkode: 52dbd...735

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (2 timer siden):

Barnelegen var ute i mediene og advarte mot hjemmefødsler. Så opplevde hun at det holdt på å gå helt galt da hun selv fødet, men mener hun ble reddet fordi hun fødte på sykehus og med medisinsk personell rundt seg. Hun avslutter med å si: «Foreldre bruker masse penger på bilstol og annen sikring av barn. Det er jo i tilfelle noe skulle skje. Men så, i fødselen, er flere villige til å utsette barna sine for livsfare ved å føde hjemme uten helsepersonell.»

Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe

Alle mine fire barn hadde dødd ved hjemmefødsel. I et tilfelle hadde jeg også dødd. Jeg hadde fire ukompliserte svangerskap og fødsler frem til 10 cm, men fra 10 cm ble det dramatikk på alle fire.

Anonymkode: c649f...06f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som snakker om jordmor-assistert hjemmefødsel har misset noe elementært fra verden vi lever i.

En jordmor er en profesjon. De er lært opp i etikk, forsvarliget, rissikovurdering og nødvendig bruk av medisinsk utstyr for å konstant sikre fødselen. De har dokumentasjonsplikt. Og de er ansvarlige for fødselen på fødestuen. Altså om noe går galt under en fødsel, blir jordmoren holdt ansvarlig og det blir ettergått om hun har gjort sine plikter i stadige undersøkelser og kontroller under fødselen.

Dere snakker som om det bare er å sende jordmoren hjem til folk. Det er fullstendig utopi! Det finnes kanskje noen ambulerende jordmorteam, men det kommer aldri til å skje at jordmødre kommer til å jobbe hjemme hos folk likedan som på fødestuen. Ingen jordmødre tar ansvaret for det.

Og for det andre. Det er da vel ingen som tror at vi har jordmødre nok til å dele dem ut hjem til folk like lenge som en fødsel varer. Norske folk er så bortskjemte naive at det er helt vittig.

Det er derfor de som kommer hjem til folk kaller seg doula. En kvinne uten utdanning og uten noe ansvar for fødselen. Kan kun bidra med hjelp ut fra sin erfaring. Ansvaret for fødselen vil hviler på henne som har valgt å føde hjemme. Og sånn kommer det til å bli for alltid.

Anonymkode: 5a954...80d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker vi er ganske priviligerte når vi har muligheten til å velge vekk medisinsk oppfølging under fødsel som kvinner i andre land bare kan drømme om. For veldig mange kvinner er fødsel det farligste de gjør. Vi har en illusjon om at det er stort sett trygt å føde, fordi vi er så godt vant. Det går jo stort sett bra, men det er fordi vi har et skikkelig godt fødselstilbud! Ja, mye kan bli bedre, men mye er også veldig, veldig bra.

Anonymkode: cc8dd...bcd

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her er det jeg kanskje finner litt forunderlig når noen argumenterer FOR hjemmefødsel… Sitat: «Ro, estetiske omgivelser, kontroll, god opplevelse, god omsorg». Alt dette handler jo om den fødende, det virker som om fokuset er på att MOR skal få en fin opplevelse.

Men hva med barnets beste? Er det ikke bedre for barnet å bli født på sykehus med all mulig kompetanse dersom det mot formodning skulle skje noe? Hva betyr det at man som fødende er omgitt av estetiske omgivelser hvis barnet ditt ikke får hjelp best mulig hjelp ved behov? 

Anonymkode: 52dbd...735

Enig.

Denne roen, kontrollen, gode opplevelsen får man absolutt på sykehus også. Om alt går bra under fødselen. Men det de fleste klager over er at "de følte seg utrygge fordi jordmoren var innom så sjelden"..

Og de fleste som har hatt en traumatisk fødsel opplevde den traumatisk fordi ting gikk galt. Altså kanskje ville de dødd om ikke hasteinngrep. Og så tror de at det ville vært bedre å fødd hjemme.....

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

VÆR SÅ SNILL OG LES DETTE ❤️

Nå aner jeg ikke hva andre her har svart, for jeg hev meg bare rundt for å svare her med én gang.

Hadde jeg valgt hjemmefødsel, hadde hverken jeg eller sønnen min vært her i dag, og heller ikke hans to yngre søsken (født med KS).

Kort fortalt så gikk alt galt, som kunne gå galt: Selve fødselen tok 2 døgn, og jeg hadde nesten 3 timer (!) med aktiv pressing. Skuldrene hans stod fast i bekkenet mitt, så han måtte til slutt forløses med vakuum. Han var livløs når han kom ut, og måtte ligge 1uke på neonatal med blodoverføring.

Jeg fikk totalruptur (verste graden av revning) og måtte hasteoperes med rekonstruksjon av hele underlivet. Mistet også nærmere 1liter blod, og var like dårlig som sønnen min, så det gikk over 24 timer før jeg kunne trilles ned på neonatal for å se ham for første gang...

Uansett hvor traumatisk denne opplevelsen var, er jeg evig takknemlig for at jeg var på sykehuset, hvis ikke så hadde ikke vi som familie eksistert...

Anonymkode: 5a61f...eea

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det har sneket seg inn en forståelse i enkelte miljøer om at det såkalt «naturlige» alltid er det beste. Dette er jo ikke en realitet, jf. vaksinedebatten. Dessuten mistenker jeg at hjemmefødsler har status hos enkelte, da det framstår som at de som velger dette har gjort et (informert?) valg mens alle andre bare gjør det de blir fortalt. Til sist har du dette med at vårt helsevesen er så forferdelig. Det omtales som om vi bodde i et utviklingsland og ikke i verdens rikeste land. Jeg skal innrømme at det kanskje er fordommene mine som snakker nå. 

Endret av Topper og daler
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva hjelper en jordmor på stedet, når du trenger akuttkirurgi...?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (2 minutter siden):

Det har sneket seg inn en forståelse i enkelte miljøer om at det såkalt «naturlige» alltid er det beste. Dette er jo ikke en realitet, jf. vaksinedebatten. Dessuten mistenker jeg at hjemmefødsler har status hos enkelte, da det framstår som at de som velger dette har gjort et (informert?) valg mens alle andre bare gjør det de blir fortalt. Til sist har du dette med at vårt helsevesen er så forferdelig. Det omtales som om vi bodde i et utviklingsland og ikke i verdens rikeste land. Jeg skal innrømme at det kanskje er fordommene mine som snakker nå. 

Akkurat den der "naturlig" biten er det enkelte jordmødre som bidrar til. De burde vite bedre. 
Det virker også som om enkelte jordmødre er opptatt av hjemmefødsel (med jordmor) som en status-greie for jordmorprofesjonen. 

Anonymkode: 02571...89f

AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at uassistert hjemmefødsel er livsfarlig. Behøver ikke være barnelege for å skjønne det. 

Anonymkode: 90fdd...b1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som snakker om jordmor-assistert hjemmefødsel har misset noe elementært fra verden vi lever i.

En jordmor er en profesjon. De er lært opp i etikk, forsvarliget, rissikovurdering og nødvendig bruk av medisinsk utstyr for å konstant sikre fødselen. De har dokumentasjonsplikt. Og de er ansvarlige for fødselen på fødestuen. Altså om noe går galt under en fødsel, blir jordmoren holdt ansvarlig og det blir ettergått om hun har gjort sine plikter i stadige undersøkelser og kontroller under fødselen.

Dere snakker som om det bare er å sende jordmoren hjem til folk. Det er fullstendig utopi! Det finnes kanskje noen ambulerende jordmorteam, men det kommer aldri til å skje at jordmødre kommer til å jobbe hjemme hos folk likedan som på fødestuen. Ingen jordmødre tar ansvaret for det.

Og for det andre. Det er da vel ingen som tror at vi har jordmødre nok til å dele dem ut hjem til folk like lenge som en fødsel varer. Norske folk er så bortskjemte naive at det er helt vittig.

Det er derfor de som kommer hjem til folk kaller seg doula. En kvinne uten utdanning og uten noe ansvar for fødselen. Kan kun bidra med hjelp ut fra sin erfaring. Ansvaret for fødselen vil hviler på henne som har valgt å føde hjemme. Og sånn kommer det til å bli for alltid.

Man får jo jordmorassistert fødsel hjemme, privat. 

Anonymkode: 002cb...852

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde "uoppdaget" sete og styrtfødsel med barn nr. 2  (første barnet brukte jeg 48 timer på å føde, barn nr. 2 som kom i sete brukte jeg 14 min på fra 3 cm. til barnet var ute).    Barnet pustet ikke og ble igjenopplivet på sykehus.  Hadde jeg født hjemme hadde ungen helt klart vært død  (selv om jeg da bodde svært nær sykehuset). Jeg var ikke skrevet inn på sykehuset engang når ungen var ute.... Så fort gikk det.  Fatter ikke hvorfor noen tør å føde hjemme, assistert eller ei, hvis de har mulighet til å være på sykehus. 

Anonymkode: d98fc...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ting sykehusene kunne gjort for at færre ville ønsket å føde hjemme: 

- Kjent jordmor for dem som vil. 
- Badekar for dem som vil. 
- Rett for mor til å nekte inngrep. (Krever at alle fødende faktisk får god informasjon før fødsel, ikke den tulle-informasjonen som folk tilbys nå, hvor helsepersonell uansett tenker å overstyre underveis i fødselen dersom mor er feilinformert). 
- Rett for mor til å velge mellom ulike intervensjoner dersom noen er nødvendig. 
- Rett for mor til å ha kontinuerlig fagperson (jordmor eller lege) tilstede under helse fødselen, fra det øyeblikekt mor ønsker å reise inn på sykehuset. 

Anonymkode: 02571...89f

• Liker 1
Skrevet
Topper og daler skrev (3 timer siden):

Barnelegen var ute i mediene og advarte mot hjemmefødsler. Så opplevde hun at det holdt på å gå helt galt da hun selv fødet, men mener hun ble reddet fordi hun fødte på sykehus og med medisinsk personell rundt seg. Hun avslutter med å si: «Foreldre bruker masse penger på bilstol og annen sikring av barn. Det er jo i tilfelle noe skulle skje. Men så, i fødselen, er flere villige til å utsette barna sine for livsfare ved å føde hjemme uten helsepersonell.»

Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe

Totalt enig med denne legen

AnonymBruker
Skrevet

Det burde støttes opp om jordmordrevne klinikker i umiddelbar tilknytning til sykehus. Så kan de som vil og som helsepersonell har vurdert at trygt kan gis tilbudet, føde der. Jeg synes sykehus er ubehagelig og valgte å føde på Storken i Bergen. Jeg er storfornøyd. Det må bevilges ressurser så det er nok jordmødre. 

Anonymkode: 90fdd...b1f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...