AnonymBruker Skrevet 17. mars #61 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns generelt det er en skummel utvikling av samfunnet når man ikke stoler på helsepersonell. Anonymkode: 5213f...fad Det store spørsmålet er jo hvorfor vi ikke gjør det. For diskusjonen er ikke så lett som ja eller nei til hjemmefødsler, for det er en grunn til at flere og flere kvinner ønsker å føde hjemme. Hvis alt var så utrolig bra med å føde på sykehus, så hadde det ikke vært så mange som ønsker å føde hjemme, alene eller med jordmor. Jeg syns man burde tatt disse kvinnene mer på alvor, og fått deres innspill på hva de mener ikke fungerer på sykehusene og så gjør noe med det. Anonymkode: 11529...63e 1
Maleficenta Skrevet 17. mars #62 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange ting sykehusene kunne gjort for at færre ville ønsket å føde hjemme: - Kjent jordmor for dem som vil. - Badekar for dem som vil. - Rett for mor til å nekte inngrep. (Krever at alle fødende faktisk får god informasjon før fødsel, ikke den tulle-informasjonen som folk tilbys nå, hvor helsepersonell uansett tenker å overstyre underveis i fødselen dersom mor er feilinformert). - Rett for mor til å velge mellom ulike intervensjoner dersom noen er nødvendig. - Rett for mor til å ha kontinuerlig fagperson (jordmor eller lege) tilstede under helse fødselen, fra det øyeblikekt mor ønsker å reise inn på sykehuset. Anonymkode: 02571...89f Enig i no n av punktene men ikke alle. Om helsepersonell har vurdert det til at noen intervensjoner er nødvendig for liv og helse, kan ikke mor bare få mulighet til å nekte. Tenker grundig informasjon og forklaring som den fødende forstår, er nøkkelen 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #63 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får jo jordmorassistert fødsel hjemme, privat. Anonymkode: 002cb...852 Men da koster det også. Og jeg regner med det er plenty med papirer som må underskrives for å avskrive jordmoren for ansvar om noe går galt. Så dette er jo en grei løsning, som vi allerede har det. Men mange skulle jo helst sett at offentlig jordmødre kom og tok ansvar og gav trygghet. Anonymkode: 5a954...80d 1
Makavelli Skrevet 17. mars #64 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat den der "naturlig" biten er det enkelte jordmødre som bidrar til. De burde vite bedre. Det virker også som om enkelte jordmødre er opptatt av hjemmefødsel (med jordmor) som en status-greie for jordmorprofesjonen. Anonymkode: 02571...89f Helt utrolig hvor mye åndelig mumbojumbo som har sneket seg inn på sykehusene og helsestasjonene når det gjelder graviditet og fødsel. Jeg har i en liten evighet hørt hvor mye det klages over at "dersom menn fødet, hadde de hatt mye bedre helsehjelp knyttet til det", men jaggu er det jo kvinner som står i bresjen for å sette livet til kvinner og barn på spill, helt uten grunn. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mange ting sykehusene kunne gjort for at færre ville ønsket å føde hjemme: - Kjent jordmor for dem som vil. - Badekar for dem som vil. - Rett for mor til å nekte inngrep. (Krever at alle fødende faktisk får god informasjon før fødsel, ikke den tulle-informasjonen som folk tilbys nå, hvor helsepersonell uansett tenker å overstyre underveis i fødselen dersom mor er feilinformert). - Rett for mor til å velge mellom ulike intervensjoner dersom noen er nødvendig. - Rett for mor til å ha kontinuerlig fagperson (jordmor eller lege) tilstede under helse fødselen, fra det øyeblikekt mor ønsker å reise inn på sykehuset. Anonymkode: 02571...89f Hva med barnets rett til forsvarlige helsehjelp? 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #65 Skrevet 17. mars Sønnen min ville ikke ha overlevd om jeg hadde valgt hjemmefødsel, selv med jordmor til stede. Jeg var ung og frisk, svangerskapet gikk helt etter boka, og de første delene av fødselen gikk helt etter boka frem til full åpning og jeg skulle begynne å presse, og så snudde det brått og rommet ble fullt av helsepersonell. Fra det snudde fra «etter boka fødsel» til «ungen må ut NÅ!» gikk det kanskje maks 5-10 min… alle alarmer gikk og de begynte å klargjøre for katastrofesnitt. Mannen min sa det lyste angst av både lege og jordmødre. Men de fikk heldigvis dratt ham ut med vakuum og ved at de hang på magen min for å få ham ut, mens det ble klargjort for snitt. Og takket være at jeg alt var på sykehuset da det gikk til helvete, så overlevde han, men ikke uten skader. Men han hadde aldri overlevd ved at jeg hadde blitt overflyttet til sykehuset om jeg hadde valgt assistert hjemmefødsel, tross sykehuset bare er 5 min unna. Så at noen tør, selv om de er gitt klarsignal for hjemmefødsel, er meg helt ubegripelig. Anonymkode: 93cae...733 1
Topper og daler Skrevet 17. mars Forfatter #66 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis alt var så utrolig bra med å føde på sykehus, så hadde det ikke vært så mange som ønsker å føde hjemme, alene eller med jordmor. Er det så mange, da? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #67 Skrevet 17. mars Topper og daler skrev (3 timer siden): Barnelegen var ute i mediene og advarte mot hjemmefødsler. Så opplevde hun at det holdt på å gå helt galt da hun selv fødet, men mener hun ble reddet fordi hun fødte på sykehus og med medisinsk personell rundt seg. Hun avslutter med å si: «Foreldre bruker masse penger på bilstol og annen sikring av barn. Det er jo i tilfelle noe skulle skje. Men så, i fødselen, er flere villige til å utsette barna sine for livsfare ved å føde hjemme uten helsepersonell.» Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Kjør debatt! https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe Hun advarer mot hjemmefødsler UTEN helsepersonell. Det er en stor forskjell på det å føde hjemme med helsepersonell og uten. Hjfmmefødsel er ansett son trygt hvis rn del kriterier er oppfylt. Hvis ikke, bør man føde på sykehus. Jeg tror det de som mener at det er best å føde uassistert fordi det er mest "naturlig" glemmer, er at fødsel har bært noe av de farligste man kunne gjennomgå før moderne medisin. At noe er naturlig, betyr ikke alltid at det er sunnest eller best. Det er jo mer naturlig å ikke vaske hender f.eks. De fleste av oss gjør det likevel etter dobesøk, før matlaging osv. Noen som ønsker å føde uassistert, har gmhatt negative erfaringer med helsepersonell og kanskje fødsel på sykehus tidligere. Det må man ta på alvor. Jeg har tro på at alle kan få en fin og trygg fødsel med helsepersonell til stede, så naturlig og fysiologisk som mulig. Anonymkode: 45338...158 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #68 Skrevet 17. mars Maleficenta skrev (2 minutter siden): Enig i no n av punktene men ikke alle. Om helsepersonell har vurdert det til at noen intervensjoner er nødvendig for liv og helse, kan ikke mor bare få mulighet til å nekte. Tenker grundig informasjon og forklaring som den fødende forstår, er nøkkelen Helt uenig. Kvinner kan velge bort "alt" - ved å velge seg uassistert hjemefødsel. Da bør man også kunne ha en totalt nektelsesrett på å bli klippet i tissen inne på sykehuset. (Alternativer til dette kunne vært diskutert på forhånd, eller en mulighet til å si ja eller nei i øyeblikket, som faktisk ble respektert. Total rett til å nekte tangforløsning (som i noen land er forbudt) bør også være en selvfølgelighet. Anonymkode: 02571...89f 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars #69 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange ting sykehusene kunne gjort for at færre ville ønsket å føde hjemme: - Kjent jordmor for dem som vil. - Badekar for dem som vil. - Rett for mor til å nekte inngrep. (Krever at alle fødende faktisk får god informasjon før fødsel, ikke den tulle-informasjonen som folk tilbys nå, hvor helsepersonell uansett tenker å overstyre underveis i fødselen dersom mor er feilinformert). - Rett for mor til å velge mellom ulike intervensjoner dersom noen er nødvendig. - Rett for mor til å ha kontinuerlig fagperson (jordmor eller lege) tilstede under helse fødselen, fra det øyeblikekt mor ønsker å reise inn på sykehuset. Anonymkode: 02571...89f Hvordan tenker du at mor skal få «god nok» informasjon til å foreta rett valg for hvis det ufødte barnet hvis det er i fare og har behov for intervensjoner, når det kreves at man faktisk er obstretiker for å kunne foreta de rette valgene i en akuttsituasjon? Skal mor etter å ha mottatt informasjon nekte katastrofesectio fordi hun ikke ønsker det? Skal mor få frata det ufødte barnet retten til å leve fordi mor skal overstyre kvalifisert helsepersonell som faktisk har plikt til å redde liv? Anonymkode: 52dbd...735 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #70 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen min ville ikke ha overlevd om jeg hadde valgt hjemmefødsel, selv med jordmor til stede. Jeg var ung og frisk, svangerskapet gikk helt etter boka, og de første delene av fødselen gikk helt etter boka frem til full åpning og jeg skulle begynne å presse, og så snudde det brått og rommet ble fullt av helsepersonell. Fra det snudde fra «etter boka fødsel» til «ungen må ut NÅ!» gikk det kanskje maks 5-10 min… alle alarmer gikk og de begynte å klargjøre for katastrofesnitt. Mannen min sa det lyste angst av både lege og jordmødre. Men de fikk heldigvis dratt ham ut med vakuum og ved at de hang på magen min for å få ham ut, mens det ble klargjort for snitt. Og takket være at jeg alt var på sykehuset da det gikk til helvete, så overlevde han, men ikke uten skader. Men han hadde aldri overlevd ved at jeg hadde blitt overflyttet til sykehuset om jeg hadde valgt assistert hjemmefødsel, tross sykehuset bare er 5 min unna. Så at noen tør, selv om de er gitt klarsignal for hjemmefødsel, er meg helt ubegripelig. Anonymkode: 93cae...733 Samme opplevelse her. Att noen tør å gamble på en fødsel er totalt uforståelig. Bor ca 3 min fra sykehuset, men det hadde allikevel ikke gått bra hvis jeg hadde født hjemme. Å se panikken i jordmors øyne når det var iferd med å gå galt, rommet var fullt av leger på ett øyeblikk. Jeg var inne på føden ca. 2 min. før ungen var ute og fullt kaos. Mulig jeg er risikoavers, men ungene mine setter jeg ikke på spill nei... Anonymkode: d98fc...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #71 Skrevet 17. mars Makavelli skrev (4 minutter siden): Hva med barnets rett til forsvarlige helsehjelp? Barnet har selvstendig krav på helsehjelp det øyeblikket det ikke lenger er inni mors kropp. Mor har rett til å ikke møte på sykehus. Dersom mor krever en totalt uforstyrret fødsel på sykehus bør hun få det - for å sikre best mulig helsehjelp til barnet med leger ventende til det øyeblikket barnet ikke lenger er en del av mor. Da får barnet raskere oppfylt sin rett til forsvarlig helsehjelp enn om mor hadde måttet ringe ambulanse hjemmefra. Anonymkode: 02571...89f
AnonymBruker Skrevet 17. mars #72 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Problemet er jo at en god del av risikofaktorene ikke oppstår før under fødselen. Jeg opplevde de samme som hun i VG i dag. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg blødd i hjel. Og alt var normalt både svangerskap og fødsel, helt til baby var ute. Hadde etter det jeg opplevde aldri valgt hjemmefødsel. Anonymkode: 242b4...ef4 4 1
Makavelli Skrevet 17. mars #73 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det burde støttes opp om jordmordrevne klinikker i umiddelbar tilknytning til sykehus. Så kan de som vil og som helsepersonell har vurdert at trygt kan gis tilbudet, føde der. Jeg synes sykehus er ubehagelig og valgte å føde på Storken i Bergen. Jeg er storfornøyd. Det må bevilges ressurser så det er nok jordmødre. Anonymkode: 90fdd...b1f AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje man da burde gjøre noe med fødselsomsorgen? Ikke sende folk hjem flere ganger underveis i fødselen fordi de ikke er "nok" i fødsel, og ikke la folk ligge alene og redde på et rom fordi man ikke har bemanning til å ta seg av dem? På hjemmefødsel var jordmor med meg hele tiden, på sykehus fødsel stakk noen hodet innom i nye og ne, og var kun til stede under pressriene. 4 timer i bil med stormrier fordi jeg to ganger ble sendt hjem pga ikke nok åpning til å være verdig hjelp (og bor en time unna sykehuset). Anonymkode: dde82...4ee AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ingen som kan lese? Barnelegen advarer mot uassistert hjemmrfødsel, dvs fødsel hjemme der det ikke er medisinsk personell tilstede. Hjemmefødsel med jordmor er derimot et trygt alternativ for friske gravide. Anonymkode: 8bbfc...d8c AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor vil jeg sammenligne jordmorassistert hjemmefødsel som å ta på setebeltet. Da er man ikke alene, da har man helsepersonell tilstede som er kvalifisert til å ta vurderinger om når man trenger ytterligere assistanse. Og dette er de trent i, det er jo ikke slik at leger og spesialister automatisk flyr inn og ut hos fødende på sykehus heller, de blir tilkalt av jordmor hvis de ser noe urovekkende. På samme måte som man blir overført til sykehus hvis hjemmejordmor ser noe bekymringsverdig. Jeg hadde valgt hjemmefødsel neste gang dersom jeg fikk lov. Nå får jeg ikke det pga komplikasjonene sist, men å være fødende på norsk sykehus synes jeg var en tragedie. Det var rett og slett uverdig, ble behandlet som et dyr ingen hadde tid til. Så jeg forstår veldig godt de som vil føde hjemme, og ser fortsatt ingen betenkeligheter med det så sant man fyller kriteriene og får hjelp av helsepersonell. Anonymkode: d1037...901 AnonymBruker skrev (1 time siden): De er ikke like overarbeidet, for de tar ikke på seg flere kvinner enn de har kapasitet til. Det offentlige tyner sine ansatte til bristepunktet og fordi. Da ABC-klinikken ble klart ned valgte de fleste jordmødrene der å åpne et privat hjemmefødseltilbud for å kunne gi et godt fødetilbud til de de tar på seg. Det er en helt utrolig fallitterklæring av fødetilbudet i Norge. Men jeg hadde lett spart opp de 30 000 det koster. Hvordan finner du faktabasert informasjon om kvinners opplevelse av fødselen? Jeg kjenner svært mange som har valgt å føde hjemme med jordmor og doula, og også et par som har født uassistert hjemme etter svært dårlige opplevelser på sykehus. Det siste ville ikke jeg valgt selv. Kjenner også flere som har valgt bort å få flere barn etter traumatiske opplevelser på sykehus. 100 % enig, bortsett fra at de dyrefødseler jeg har vært med på ikke har vært like uverdige som det en del fødekvinner i Norge opplever på sykehus. Nei Anonymkode: dde82...4ee AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ro, estetisk fine omgivelser, kontroll, slippe transport når man har enorme smerter (jeg har hatt flere feilstillingsbrudd og stygge skader men ingenting kommer i nærheten av torturen det er å sitte fastspent i et bilsete med rier), og det å faktisk ha en jordmor som er der fra start til slutt? Jeg kjenner faktisk to som har født ufrivillig utenfor sykehus på grunn av at man ikke får komme inn om man ikke har nok åpning. En endte med å føde på badet hjemme etter å ha blitt sendt hjem, en annen fødte i veikanten langs en motorvei. Takke meg til hjemmefødsel med jordmor, eller til og med planlagt hjemmefødsel uten jordmor men med sterilt vann, kluter etc tilgjengelig... Mine fødsler var ikke grisete så usikker på hva du tenker på her. Men ene venninnen min som fødte hjemme dekket veggene og møblene rundt før jordmor kom dit, så jordmor spurte henne om hun hadde planlagt å slakte noen 😆 Veggene ble ikke sprutet ned av blod eller gørr. Jeg kjenner også flere som har hatt gode eller ok fødselsopplevelser på sykehus, men ingen av dem har født i juli, august eller september... Jeg er glad du ble vist omsorg på sykehuset, det er det dessverre ikke alle som blir. Risikoen for å dø er nok større hjemme enn på sykehus, men sjangser for å få en god opplevelse og å bli vist god omsorg er nok større ved assistert hjemmefødsel. Uassistert hjemmefødsel er det vel en svært marginal gruppe som ønsker seg... Anonymkode: dde82...4ee AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det store spørsmålet er jo hvorfor vi ikke gjør det. For diskusjonen er ikke så lett som ja eller nei til hjemmefødsler, for det er en grunn til at flere og flere kvinner ønsker å føde hjemme. Hvis alt var så utrolig bra med å føde på sykehus, så hadde det ikke vært så mange som ønsker å føde hjemme, alene eller med jordmor. Jeg syns man burde tatt disse kvinnene mer på alvor, og fått deres innspill på hva de mener ikke fungerer på sykehusene og så gjør noe med det. Anonymkode: 11529...63e AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun advarer mot hjemmefødsler UTEN helsepersonell. Det er en stor forskjell på det å føde hjemme med helsepersonell og uten. Hjfmmefødsel er ansett son trygt hvis rn del kriterier er oppfylt. Hvis ikke, bør man føde på sykehus. Jeg tror det de som mener at det er best å føde uassistert fordi det er mest "naturlig" glemmer, er at fødsel har bært noe av de farligste man kunne gjennomgå før moderne medisin. At noe er naturlig, betyr ikke alltid at det er sunnest eller best. Det er jo mer naturlig å ikke vaske hender f.eks. De fleste av oss gjør det likevel etter dobesøk, før matlaging osv. Noen som ønsker å føde uassistert, har gmhatt negative erfaringer med helsepersonell og kanskje fødsel på sykehus tidligere. Det må man ta på alvor. Jeg har tro på at alle kan få en fin og trygg fødsel med helsepersonell til stede, så naturlig og fysiologisk som mulig. Anonymkode: 45338...158 Hadde dere kunnet leve med dere selv om dere hadde hatt behov for akutt kirugi under fødselen, og barnet døde eller fikk alvorlige skader som følge av mangelen på tilgang på dette? 1 2
Makavelli Skrevet 17. mars #74 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet har selvstendig krav på helsehjelp det øyeblikket det ikke lenger er inni mors kropp. Mor har rett til å ikke møte på sykehus. Dersom mor krever en totalt uforstyrret fødsel på sykehus bør hun få det - for å sikre best mulig helsehjelp til barnet med leger ventende til det øyeblikket barnet ikke lenger er en del av mor. Da får barnet raskere oppfylt sin rett til forsvarlig helsehjelp enn om mor hadde måttet ringe ambulanse hjemmefra. Anonymkode: 02571...89f Da mener du vel også at mor kan ta abort frem til barnet er født? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #75 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan tenker du at mor skal få «god nok» informasjon til å foreta rett valg for hvis det ufødte barnet hvis det er i fare og har behov for intervensjoner, når det kreves at man faktisk er obstretiker for å kunne foreta de rette valgene i en akuttsituasjon? Skal mor etter å ha mottatt informasjon nekte katastrofesectio fordi hun ikke ønsker det? Skal mor få frata det ufødte barnet retten til å leve fordi mor skal overstyre kvalifisert helsepersonell som faktisk har plikt til å redde liv? Anonymkode: 52dbd...735 Dette har hun allerede rett til - men kun dersom hun føder uassistert utenfor sykehus. (inntil barnet er født) Anonymkode: 02571...89f
AnonymBruker Skrevet 17. mars #76 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men da koster det også. Og jeg regner med det er plenty med papirer som må underskrives for å avskrive jordmoren for ansvar om noe går galt. Så dette er jo en grei løsning, som vi allerede har det. Men mange skulle jo helst sett at offentlig jordmødre kom og tok ansvar og gav trygghet. Anonymkode: 5a954...80d Jordmor har fortsatt ansvaret om noe går galt. Anonymkode: 002cb...852 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #77 Skrevet 17. mars Makavelli skrev (3 minutter siden): Hadde dere kunnet leve med dere selv om dere hadde hatt behov for akutt kirugi under fødselen, og barnet døde eller fikk alvorlige skader som følge av mangelen på tilgang på dette? Tydeligvis mange som setter seg selv foran barnet ja.... Anonymkode: d98fc...5c6 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #78 Skrevet 17. mars Makavelli skrev (Akkurat nå): Da mener du vel også at mor kan ta abort frem til barnet er født? Det er milevis med forskjell på å "la naturen gå sin gang" og å aktivt ta provoset abort. Inntil ny abortlov trer i kraft er det eksplisitt avkriminalisert om mor selv utfører abort, uavhengig av lengde på svangerskapet. Anonymkode: 02571...89f
AnonymBruker Skrevet 17. mars #79 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis alt var så utrolig bra med å føde på sykehus, så hadde det ikke vært så mange som ønsker å føde hjemme, alene eller med jordmor. Anonymkode: 11529...63e Alt er så klart ikke "utrolig bra" med å føde på sykehus. En fødsel innebærer ALLTID risiko, uansett hvor du føder, og en fødsel kan oppleves både dramatisk, stressende og vond både på sykehus og hjemme. Poenget er bare at uansett hbor mye man "screener" er det er ingen som vet hvordan fødselen vil bli, annet enn at dersom noe dramatisk faktisk skulle skje, vil det ta mye lenger tid å få hjelp hjemme i din egen stue. Anonymkode: cc8dd...bcd 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #80 Skrevet 17. mars Topper og daler skrev (3 timer siden): Barnelegen var ute i mediene og advarte mot hjemmefødsler. Så opplevde hun at det holdt på å gå helt galt da hun selv fødet, men mener hun ble reddet fordi hun fødte på sykehus og med medisinsk personell rundt seg. Hun avslutter med å si: «Foreldre bruker masse penger på bilstol og annen sikring av barn. Det er jo i tilfelle noe skulle skje. Men så, i fødselen, er flere villige til å utsette barna sine for livsfare ved å føde hjemme uten helsepersonell.» Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Kjør debatt! https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe Selvfølgelig. Barn kan jo også dø på sykehus om det skulle skje noe. Kjenner ei der baby fikk navlestengen rundt halsen. Og barnet døde. Jeg selv kunne ha blødd ihjel om jeg ikke var på sykehuset. Morkaken kom ikke ut, navlestrengen var i ferd med å ryke, da var det greit å vite at et oar rom lengre bort var de klar med hastekeisernitt om de ikke hadde fått den ut, etter baby var født. Ingenting galt med mitt svangerskap, og var på jobb hele tiden. Uten jordmødrene og hjemmefødsel, så hadde det rett og slett gått galt. Jeg skjønner romantikken i å føde hjemme, men så økte vel overlevelse både for mor og barn, når dette ble flyttet på sykehus. Så jeg strekker meg langt i å si at det er å utsette seg selv og barnet i unødvendig fare. Og at det er uansvarlig, selv om de flestw fødler der går helt fint. Problemet er at det hadde gått til helvete iht alke de fødsler ikke alt går som forventet. Det med min morkake, var det ingenting de kunne antyde på forhånd kunne skje. Ved hjemmefødsel hadde jeg rett og slett ikke vært i live i dag, og sett barna mine vokse opp. Anonymkode: b4d8d...f0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå