Rotemor Skrevet 17. mars #21 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Skulle gjerne lest faktabaserte informasjonskilder her, hvis det hadde fantes. Dette er langt fra den generelle oppfatningen av norsk helsevesen også innenfor dette temaet. At du har en dårlig erfaring gir deg ingen rett til å rakke ned på et helt system som faktisk regnes som velfungerende. Dette er et tilfelle av «Get over yourself». 7 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars #22 Skrevet 17. mars Assistert hjemmefødsel i Norge blir regnet som trygt. Det er også flere kriterier som må være oppfylt for å kunne føde hjemme. Terskelen er også lav for overføring til sykehus. Men, dersom alle som oppfylte kriteriene for hjemmefødsel skulle født hjemme, kunne statistikken selvfølgelig sett annerledes ut og vi kunne sett flere uheldige utfall ved hjemmefødsel. Særlig der hvor det er lang reisevei til sykehus. Det sier seg selv at uventede ting kan oppstå hvor det står om veldig kort tid før det kan gå galt. Det bør jo også nevnes at en del hjemmefødsler også ender med overføring til sykehus, enten fordi jordmor vurderer at komplikasjoner kan oppstå (igjen, terskelen skal være lav) eller fordi komplikasjoner faktisk oppstår). Selv har jeg født begge mine på sykehus, og ville valgt det igjen. Både fordi det føltes tryggest, og for tilgang til smertestillende som epidural. Hadde ingen unødvendige intervensjoner i mine fødsler hvis man ser bort fra epidural, ingen komplikasjoner. Rift i første fødsel som var helt ukomplisert og ikke har gitt noen plager. Hadde infeksjon første fødsel, men det skyldtes antagelig vannavgang uten rier før fødselen kom i gang. Uassistert hjemmefødsel er definitivt å gamble med liv. Det er faktisk også dem som ikke oppfyller kriteriene for å føde hjemme som likevel gjør dette fordi de ønsker hjemmefødsel. Anonymkode: 002cb...852 2 1
Fame Skrevet 17. mars #23 Skrevet 17. mars Uassistert fødsel uten helsepersonell er helt fullstendig krise. Jeg synes derimot ikke hjemmefødsel virker veldig trygt ellers heller. Ting kan plutselig skje hvor det ikke vil hjelpe å ha en jordmor tilstede. Jeg hadde aldri risikert det 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #24 Skrevet 17. mars Selvfølgelig! Uansett hvordan screenes og man tror skal bli en uproblematisk fødsel, så vet vi at ting kan skje som ingen hadde noen mulighet til å forutse. Og da er det minutter som gjelder. Medisinsk hjelp har berget utallige barn som egentlig skulle dødd, om man tenker "det naturlige". Spesielt hjemmefødsler for førstegangsfødende. Flergangsfødende har man i alle fall eliminert én stor risiko som tok livet av mange barn og kvinner før i tiden. Det er helt sprøtt når vi vet hvor mange som døde i fødsel før i tiden at folk begynner å sjanse med eget og barnets liv. Anonymkode: 5a954...80d 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #25 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Hjelper ikke om sannsynligheten for intervensjoner (hvor resultatet faktisk er frisk mor og barn) er lavere ved hjemmefødsel, når man er hjelpeløs ved alvorlige komplikasjoner hjemme. Og ja, de kan oppstå helt uten forvarsel. Anonymkode: b479d...c9f 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #26 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): ...men vi tar på oss setebeltet og kjører biler med airbag slik at vi har større sjanse for å overleve hvis vi skulle kollidere. I de aller fleste tilfeller vil det gå bra, men vil du ta sjansen på at du er den ene det ikke går bra med, når du kan føde på et sykehus og sannsynligvis reddes hvis uhellet skulle være ute? Anonymkode: b0a1e...b14 Derfor vil jeg sammenligne jordmorassistert hjemmefødsel som å ta på setebeltet. Da er man ikke alene, da har man helsepersonell tilstede som er kvalifisert til å ta vurderinger om når man trenger ytterligere assistanse. Og dette er de trent i, det er jo ikke slik at leger og spesialister automatisk flyr inn og ut hos fødende på sykehus heller, de blir tilkalt av jordmor hvis de ser noe urovekkende. På samme måte som man blir overført til sykehus hvis hjemmejordmor ser noe bekymringsverdig. Jeg hadde valgt hjemmefødsel neste gang dersom jeg fikk lov. Nå får jeg ikke det pga komplikasjonene sist, men å være fødende på norsk sykehus synes jeg var en tragedie. Det var rett og slett uverdig, ble behandlet som et dyr ingen hadde tid til. Så jeg forstår veldig godt de som vil føde hjemme, og ser fortsatt ingen betenkeligheter med det så sant man fyller kriteriene og får hjelp av helsepersonell. Anonymkode: d1037...901 3 5
Snok1 Skrevet 17. mars #27 Skrevet 17. mars Topper og daler skrev (1 time siden): Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Alle fornuftige mennesker som har vært tilstede ved en fødsel vet at svaret er ja. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #28 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Derfor vil jeg sammenligne jordmorassistert hjemmefødsel som å ta på setebeltet. Da er man ikke alene, da har man helsepersonell tilstede som er kvalifisert til å ta vurderinger om når man trenger ytterligere assistanse. Og dette er de trent i, det er jo ikke slik at leger og spesialister automatisk flyr inn og ut hos fødende på sykehus heller, de blir tilkalt av jordmor hvis de ser noe urovekkende. På samme måte som man blir overført til sykehus hvis hjemmejordmor ser noe bekymringsverdig. Jeg hadde valgt hjemmefødsel neste gang dersom jeg fikk lov. Nå får jeg ikke det pga komplikasjonene sist, men å være fødende på norsk sykehus synes jeg var en tragedie. Det var rett og slett uverdig, ble behandlet som et dyr ingen hadde tid til. Så jeg forstår veldig godt de som vil føde hjemme, og ser fortsatt ingen betenkeligheter med det så sant man fyller kriteriene og får hjelp av helsepersonell. Anonymkode: d1037...901 Nei, å føde på sykehuset er å ta på setebeltet og ta alle mulige forholdsregler. Sett bort i fra å la bilen stå, litt som å ikke få barn i det hele tatt. Jordmorassistert hjemmefødsel blir som å kjøre forsiktig, men droppe bilbeltet, og ta sjansen på at ingen andre kjører som idioter. Det er selvsagt forskjell på jordmorassistert og uassistert, men en jordmor vil selvfølgelig ikke være en god erstatter for blod, operasjonsstue, lege osv. De kan være så trent de vil, men noen ganger står det om tid, og da hjelper det ikke å overføre pasienten til sykehus med mindre det er rett over veien. Det ER forskjell på om alarmen går PÅ sykehuset, og legene er der asap, enn når en jordmor slår alarm hjemme hos den fødende, og ambulansen må komme frem OG frakte til sykehus. Jeg bare fatter ikke at noen vil ta den risikoen. Anonymkode: b0a1e...b14 10 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #29 Skrevet 17. mars Ja. Uassisterte hjemmefødsler er etter min mening livsfarlig. Å tenke at komplikasjoner, som blødning hos mor, navlesnor fremfall, skulderdystoci, og asfyxi, kun er forbeholdt fødsler på sykehuset er fryktelig naivt. At ens ønske om å ha "uforstyrret og fri" fødsel uten hjelp fra helsepersonell trumfer risikovurderingen som en slik fødsel innebærer er for meg helt ufattelig, og så egoistisk at jeg mangler ord. Anonymkode: add57...19a 6 2 2
Lillyvally Skrevet 17. mars #30 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Det er synd at du hadde det kjipt på sykehus, virkelig. Men vi som jobber på sykehus og blir tilkalt når enten mor holder på å blø ihjel eller den nyfødte trenger umiddelbar medisinsk hjelp vet at jo man utsetter seg selv for fare ved å føde hjemme. En ting er at voksne kvinner må få bestemme over sin egen kropp og velge å føde hjemme. Men at man frarøver et nyfødt barn muligheten til forsvarlig medisinsk behandling hvis det trenges er for meg helt uforståelig. Det er naturlig å føde og det er naturlig å føde utenfor et sykehus. Det er også naturlig å dø under fødsel og det er naturlig at et barn dør under fødsel. Det er bare å gå 100 år tilbake i tid det og se på tallene derfra, eller se hvordan risikoen knyttet med fødsel er i land uten muligheter for å føde på sykehus. Barselsomsorgen er elendig i Norge, det er utrolig synd. Men det er fortsatt tryggere å føde på sykehus 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #31 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ingen som kan lese? Barnelegen advarer mot uassistert hjemmrfødsel, dvs fødsel hjemme der det ikke er medisinsk personell tilstede. Hjemmefødsel med jordmor er derimot et trygt alternativ for friske gravide. Anonymkode: 8bbfc...d8c Dette! Uassistert hjemmefødsel og hjemmefødsel med jordmor er to HELT forskjellige ting, og det fordummer debatten å sause det hele sammen som om det er det samme. Anonymkode: da7a6...640 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #32 Skrevet 17. mars Topper og daler skrev (1 time siden): Er det bedre å ha en overarbeidet jordmor hjemme hos seg enn på sykehus? I følge dine vurderinger er hun vel overarbeidet okke som. Det er jo ikke slik at hun akkurat får mer avslappet turnus selv om hun deltar på hjemmefødsler? De er ikke like overarbeidet, for de tar ikke på seg flere kvinner enn de har kapasitet til. Det offentlige tyner sine ansatte til bristepunktet og fordi. Da ABC-klinikken ble klart ned valgte de fleste jordmødrene der å åpne et privat hjemmefødseltilbud for å kunne gi et godt fødetilbud til de de tar på seg. Det er en helt utrolig fallitterklæring av fødetilbudet i Norge. Men jeg hadde lett spart opp de 30 000 det koster. Rotemor skrev (1 time siden): Skulle gjerne lest faktabaserte informasjonskilder her, hvis det hadde fantes. Dette er langt fra den generelle oppfatningen av norsk helsevesen også innenfor dette temaet. At du har en dårlig erfaring gir deg ingen rett til å rakke ned på et helt system som faktisk regnes som velfungerende. Dette er et tilfelle av «Get over yourself». Hvordan finner du faktabasert informasjon om kvinners opplevelse av fødselen? Jeg kjenner svært mange som har valgt å føde hjemme med jordmor og doula, og også et par som har født uassistert hjemme etter svært dårlige opplevelser på sykehus. Det siste ville ikke jeg valgt selv. Kjenner også flere som har valgt bort å få flere barn etter traumatiske opplevelser på sykehus. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Derfor vil jeg sammenligne jordmorassistert hjemmefødsel som å ta på setebeltet. Da er man ikke alene, da har man helsepersonell tilstede som er kvalifisert til å ta vurderinger om når man trenger ytterligere assistanse. Og dette er de trent i, det er jo ikke slik at leger og spesialister automatisk flyr inn og ut hos fødende på sykehus heller, de blir tilkalt av jordmor hvis de ser noe urovekkende. På samme måte som man blir overført til sykehus hvis hjemmejordmor ser noe bekymringsverdig. Jeg hadde valgt hjemmefødsel neste gang dersom jeg fikk lov. Nå får jeg ikke det pga komplikasjonene sist, men å være fødende på norsk sykehus synes jeg var en tragedie. Det var rett og slett uverdig, ble behandlet som et dyr ingen hadde tid til. Så jeg forstår veldig godt de som vil føde hjemme, og ser fortsatt ingen betenkeligheter med det så sant man fyller kriteriene og får hjelp av helsepersonell. Anonymkode: d1037...901 100 % enig, bortsett fra at de dyrefødseler jeg har vært med på ikke har vært like uverdige som det en del fødekvinner i Norge opplever på sykehus. Snok1 skrev (6 minutter siden): Alle fornuftige mennesker som har vært tilstede ved en fødsel vet at svaret er ja. Nei Anonymkode: dde82...4ee
AnonymBruker Skrevet 17. mars #33 Skrevet 17. mars Lillyvally skrev (3 minutter siden): Det er synd at du hadde det kjipt på sykehus, virkelig. Men vi som jobber på sykehus og blir tilkalt når enten mor holder på å blø ihjel eller den nyfødte trenger umiddelbar medisinsk hjelp vet at jo man utsetter seg selv for fare ved å føde hjemme. En ting er at voksne kvinner må få bestemme over sin egen kropp og velge å føde hjemme. Men at man frarøver et nyfødt barn muligheten til forsvarlig medisinsk behandling hvis det trenges er for meg helt uforståelig. Det er naturlig å føde og det er naturlig å føde utenfor et sykehus. Det er også naturlig å dø under fødsel og det er naturlig at et barn dør under fødsel. Det er bare å gå 100 år tilbake i tid det og se på tallene derfra, eller se hvordan risikoen knyttet med fødsel er i land uten muligheter for å føde på sykehus. Barselsomsorgen er elendig i Norge, det er utrolig synd. Men det er fortsatt tryggere å føde på sykehus Det er ikke lov å nevne at du jobber som helsepersonell i debatter på KG. Anonymkode: dde82...4ee
Snok1 Skrevet 17. mars #34 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei Jeg skriver alle fornuftige mennesker. Ikke alle mennesker. Konferér gjerne med Darwins evolusjonsteori. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #35 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Fødselsomsorgen kunne helt klart vært bedre på sykehusene ja, men den absolutt bedre på sykehusene enn hva den er hjemme på badet... Anonymkode: 34a39...9a2 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #36 Skrevet 17. mars Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk vil føde hjemme. Det griset en fødsel er, er det siste jeg vil ha i stua mi 😆 Jeg hadde fine fødsler på sykehuset. Ingen medisinske inngrep, ingen stressa jordmødre, ikke noe styr. Og noen vaska, ga meg mat etterpå og ga meg omsorg og støtte rett etter fødsel for å etablere amming og morskap. 10/10 opplevelser på to helt ulike sykehus i to forskjellige landsdeler. Anonymkode: a5359...075 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #37 Skrevet 17. mars Snok1 skrev (3 minutter siden): Jeg skriver alle fornuftige mennesker. Ikke alle mennesker. Konferér gjerne med Darwins evolusjonsteori. Og svaret er fortsatt nei. At noen tar andre risikovurderinger enn deg betyr ikke at de ikke er fornuftige mennesker. Det finnes haugevis av mennesker utdannet innenfor obstetrikk som mener jordmorassistert fødsel er et godt alternativ dersom man ikke er innenfor en risikogruppe. Anonymkode: dde82...4ee 2 3
Makavelli Skrevet 17. mars #38 Skrevet 17. mars (endret) Topper og daler skrev (2 timer siden): Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Kjør debatt! Absolutt. Kona hadde ingen påvist risiko før fødsel. Sannsynligvis hadde vårt første barn dødd om vi ikke var på sykehuset, og kunne bli tatt ut med hastekeisersnitt. Endret 17. mars av Makavelli 3
Makavelli Skrevet 17. mars #39 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og svaret er fortsatt nei. At noen tar andre risikovurderinger enn deg betyr ikke at de ikke er fornuftige mennesker. Det finnes haugevis av mennesker utdannet innenfor obstetrikk som mener jordmorassistert fødsel er et godt alternativ dersom man ikke er innenfor en risikogruppe. Anonymkode: dde82...4ee Jeg har hatt lappen siden 2007, og tilbakelagt minst 15000 kilometer hvert år. Jeg har aldri kollidert. Likevel har jeg alltid på setebelte. 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #40 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Unnskyld, jeg mente selvsagt jordmorassistert hjemmefødsel, der det også er gjort en risikovurdering. Anonymkode: dde82...4ee Jordmor? Som jobber på sykehuset ellers? Hvorfor stoler du mer på den samme jordmoren hjemme og ikke på sykehuset? Ser ikke logikken 🤷♀️ Anonymkode: 961b9...6f0 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå