Topper og daler Skrevet 17. mars #1 Skrevet 17. mars Barnelegen var ute i mediene og advarte mot hjemmefødsler. Så opplevde hun at det holdt på å gå helt galt da hun selv fødet, men mener hun ble reddet fordi hun fødte på sykehus og med medisinsk personell rundt seg. Hun avslutter med å si: «Foreldre bruker masse penger på bilstol og annen sikring av barn. Det er jo i tilfelle noe skulle skje. Men så, i fødselen, er flere villige til å utsette barna sine for livsfare ved å føde hjemme uten helsepersonell.» Er hjemmefødsler å utsette barna for livsfare? Kjør debatt! https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Skrevet 17. mars Ja, det mener jeg. Både mor og barn. Hadde selv et svangerskap og fødselsforløp som ikke skulle tilsi at noe skulle gå galt, men da baby var ute så løsnet ikke morkaken helt, og jeg blødde masse. Heldigvis var jeg på et sykehus så jeg kunne opereres. Jeg vet ikke om det hadde gått galt hjemme, og heldigvis slipper jeg å finne ut av det. Vi har mulighet til å føde uten store, inngripende metoder, men innenfor trygge rammer. Hvorfor velge å ikke benytte seg av det når det er så mye man ikke kan forutse? Anonymkode: b0a1e...b14 10 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Skrevet 17. mars Ja til spørsmålet ditt. Det skal så lite til. Ene barnet mitt kom i stor fart og fikk truende asfyksi pga. stress helt mot slutten av fødselen, så fødselslegen ble tilkalt. Hadde han ikke kommet ut da han gjorde ville det blitt hastesnitt. Er man hjemme i en sånn situasjon tar det mye lenger tid før man får tatt keisersnitt, og barnet står i fare for hjerneskade eller død. Bare et eksempel fra en ellers helt normal fødsel. Anonymkode: 8c4ef...b4d 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Skrevet 17. mars Ja. Altså, sannsynligheten for at det går galt, for den enkelte, er lav. Men det finnes en rekke situasjoner hvor liv og helse til mor og/eller barn står i fare hvis det ikke finnes gynekolog og evt operasjonssal tilgjengelig. Og disse tingene kan inntreffe uten forvarsel, selv om jordmødre gjerne insisterer på at de kan se i gooood tid når ting holder på å gå galt. Merkelig at det tas katastrofesnitt på norske sykehus da, hvis de har så gode synske evner… Anonymkode: b479d...c9f 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Skrevet 17. mars Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har mulighet til å føde uten store, inngripende metoder, men innenfor trygge rammer. Hvorfor velge å ikke benytte seg av det når det er så mye man ikke kan forutse? Anonymkode: b0a1e...b14 Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Skrevet 17. mars Ja, hjemmefødsel er å utsette barnet for livsfare. Det gjelder ikke bare uassistert hjemmefødsel, men også fødsel med jordmor. Samtidig er det etter min oppfatning viktig at hjemmefødsel (både med og uten helsepersonell tilstende) er et lovlig valg, og at dette valget ikke medfører risiko for tvangsinngrep fra staten i seg selv (barnvernssak, psykiatrivurdering og lignende). Fødselssystemet bør være slik at kvinner selv velger å oppsøke fødeinstitusjoner - ikke at man kan tvinges inn dørene. Dette er en av de viktigste beskyttelsene vi har mot obstetrisk vold (og forsåvidt som en garanti mot maktovergrep fra staten mot sårbare/utsatte kvinner - selv om det virker søkt i dagens Norge.) Anonymkode: 02571...89f 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Åh, hold kjeften på deg. Anonymkode: 3cc66...7b6 7 14
Topper og daler Skrevet 17. mars Forfatter #8 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. «Barn døde etter hjemmefødsel»: https://www.aftenposten.no/norge/i/QMq2QR/barn-doede-etter-uassistert-hjemmefoedsel-naa-venter-politiet-paa-obduksjonsrapporten 11 1 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars Jeg syns generelt det er en skummel utvikling av samfunnet når man ikke stoler på helsepersonell. Anonymkode: 5213f...fad 11 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Skrevet 17. mars Såvidt jeg forstår hadde jeg hatt tre døde barn istedet for tre levende barn hvis jeg hadde født hjemme. Hvis jeg hadde hatt en jordmor til stede, hadde hun sikkert sendt meg til sykehus underveis i forløpet. Alle barna satt fast. Å føde på sykehus var slett ikke gøy, men det hadde vært minst like ille hjemme, det er jeg ganske sikker på. Anonymkode: f08e6...de7 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Skrevet 17. mars Topper og daler skrev (6 minutter siden): «Barn døde etter hjemmefødsel»: https://www.aftenposten.no/norge/i/QMq2QR/barn-doede-etter-uassistert-hjemmefoedsel-naa-venter-politiet-paa-obduksjonsrapporten Unnskyld, jeg mente selvsagt jordmorassistert hjemmefødsel, der det også er gjort en risikovurdering. Anonymkode: dde82...4ee 4
Gratis Skrevet 17. mars #12 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hjemmefødsel er å utsette barnet for livsfare. Det gjelder ikke bare uassistert hjemmefødsel, men også fødsel med jordmor. Anonymkode: 02571...89f Jeg tenker på grøss og gru da min yngste datter ble født i 2008 og jordmoren ba min kone om å presse på litt til. Hode satt i åpningen og jordmoren var fremdeles helt rolig og ba min kone presse på, men hode satt fremdeles i åpningen. Hvordan jordmoren sin stemme plutselig endret seg kommer jeg aldri til å glemme, den gikk fra rolig til å bli hard, høy og streng. Nå presser du henne ut ellers så....Da kom hun ut, helt lilla i ansiktet. Uten at vi fikk vite noe tror jeg det sto om sekunder. I dag har vi en snart 17 år gammel frisk, skoleflink og vakker datter med livet foran seg. Disse små sekundene med nøye overvåking fra en dyktig jordmor og ikke minst tilgang til annen kvalifisert utstyr og personell kan ha vært viktigere enn jeg engang tørr å tenke på. 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns generelt det er en skummel utvikling av samfunnet når man ikke stoler på helsepersonell. Anonymkode: 5213f...fad Ja. Helsevesenet (systemisk og enkeltpersonell) bør jobber for å oppføre seg på en slik måte at folk har tillit. Det går ikke an å kreve tillit. Anonymkode: 02571...89f 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #14 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Fødselsomsorgen i Norge er elendig, og det screenes strengt på hvem som får føde hjemme. Tross all fear montering fra barneleger har det ikke vært et eneste dødsfall under en hjemmefødsel i Norge. Folk snakker stadig om at "jeg eller babyen hadde dødd om vi ikke var på sykehus", men bare det å være på sykehus fører til mer stress og at mer medisinsk intervensjon blir nødvendig. Jeg er så uenig i denne påstanden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang. Har aldri vært så redd og følt meg så verdiløs som den grumme sykehusfødselen med overarbeidet personale som løper fra rom til rom. Ville 100 % valgt hjemmefødsel igjen dersom det ikke var risikofaktorer som var i veien for det. Anonymkode: dde82...4ee Igjen, jeg hadde ingen risikofaktorer, men likevel endte jeg på operasjonsbordet. Det er trist at din opplevelse var sånn, men er det noe hold i påstanden om at bare det å være på sykehus øker risikoen for medisinsk intervensjon? Tror du morkaken min hadde løsnet av seg selv hjemme, i stedet for å tas ut i biter fordi den ikke løsnet når den ble dratt i engang? Hadde jeg sluttet å blø i egen stue? For noe tull. Begge mine fødsler var rolige og fine, hvis du lurte. Ingen stress, ikke medisiner, det gikk naturlig. Det gikk fort og jeg følte meg trygg hele veien. Jeg følte meg også trygg da klokken tikket og morkaken ikke kom, for de visste når nok var nok og når vi måtte sette i gang med tiltak. Siden jeg følte meg trygg på sykehuset, og ikke kunne være trygg på at det ikke skjedde igjen, så var det aldri snakk om å føde utenfor sykehus med nummer to. Anonymkode: b0a1e...b14 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #15 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns generelt det er en skummel utvikling av samfunnet når man ikke stoler på helsepersonell. Anonymkode: 5213f...fad Kanskje man da burde gjøre noe med fødselsomsorgen? Ikke sende folk hjem flere ganger underveis i fødselen fordi de ikke er "nok" i fødsel, og ikke la folk ligge alene og redde på et rom fordi man ikke har bemanning til å ta seg av dem? På hjemmefødsel var jordmor med meg hele tiden, på sykehus fødsel stakk noen hodet innom i nye og ne, og var kun til stede under pressriene. 4 timer i bil med stormrier fordi jeg to ganger ble sendt hjem pga ikke nok åpning til å være verdig hjelp (og bor en time unna sykehuset). Anonymkode: dde82...4ee 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Skrevet 17. mars Uassistert hjemmefødsel synes jeg er å gamble med livet til både mor og barn. Men hjemmefødsler assistert av godkjente og kvalifiserte jordmødre for mødre som oppfyller de nokså strenge kriteriene for hjemmefødsel ser jeg ikke problemet med. Både jeg og barnet mitt hadde nok omkommet hadde jeg født hjemme. Jeg hadde også et helt plettfritt svangerskap og ingen risikofaktorer for noe som helst - likevel gikk alt filleveien under siste del av fødselen. Vi lever sannsynligvis kun fordi vi fødte på sykehus med barnelege og fødselslege tilgjengelig som reddet oss gjennom flere omfattende medisinske prosedyrer og operasjon. Likevel klarer jeg jo å se at jeg er et unntak fra regelen. De aller fleste fødsler går fint. Det er flere som dør i trafikken, enn som opplever en slik fødsel jeg hadde - og vi slutter jo ikke å kjøre bil for det. Flere dør i flystyrt, enn som opplever en slik fødsel - men likevel flyr vi. Fordi sannsynligheten er størst for at det går bra. Det tenker jeg gjelder en fødsel også, sannsynligheten for at det går bra er jo definitivt overveiende. Jeg er også av den oppfatning av at man som fødende på sykehus oftere blir utsatt for unødvendige intervensjoner som igjen skaper behov for ytterligere intervensjon. Jeg tror ikke det er så positivt heller, jeg har i utgangspunktet sterk tro på den naturlige fødekraften til kvinner - selv om det ikke fungerte for meg selv. Jeg ser også over at det blir lenket til en artikkel om et barn som døde under hjemmefødsel, men hvor mange barn gjelder det egentlig? Hvor mange barn dør per antall hjemmefødsler? Det er jo ingen som lenker til ''mann død i trafikken'' for så å prøve og stoppe alle i å kjøre bil... Det finnes mange flere av de artiklene.. Anonymkode: d1037...901 3
Topper og daler Skrevet 17. mars Forfatter #17 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unnskyld, jeg mente selvsagt jordmorassistert hjemmefødsel, der det også er gjort en risikovurdering. Anonymkode: dde82...4ee Er det bedre å ha en overarbeidet jordmor hjemme hos seg enn på sykehus? I følge dine vurderinger er hun vel overarbeidet okke som. Det er jo ikke slik at hun akkurat får mer avslappet turnus selv om hun deltar på hjemmefødsler? 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #18 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uassistert hjemmefødsel synes jeg er å gamble med livet til både mor og barn. Men hjemmefødsler assistert av godkjente og kvalifiserte jordmødre for mødre som oppfyller de nokså strenge kriteriene for hjemmefødsel ser jeg ikke problemet med. Både jeg og barnet mitt hadde nok omkommet hadde jeg født hjemme. Jeg hadde også et helt plettfritt svangerskap og ingen risikofaktorer for noe som helst - likevel gikk alt filleveien under siste del av fødselen. Vi lever sannsynligvis kun fordi vi fødte på sykehus med barnelege og fødselslege tilgjengelig som reddet oss gjennom flere omfattende medisinske prosedyrer og operasjon. Likevel klarer jeg jo å se at jeg er et unntak fra regelen. De aller fleste fødsler går fint. Det er flere som dør i trafikken, enn som opplever en slik fødsel jeg hadde - og vi slutter jo ikke å kjøre bil for det. Flere dør i flystyrt, enn som opplever en slik fødsel - men likevel flyr vi. Fordi sannsynligheten er størst for at det går bra. Det tenker jeg gjelder en fødsel også, sannsynligheten for at det går bra er jo definitivt overveiende. Jeg er også av den oppfatning av at man som fødende på sykehus oftere blir utsatt for unødvendige intervensjoner som igjen skaper behov for ytterligere intervensjon. Jeg tror ikke det er så positivt heller, jeg har i utgangspunktet sterk tro på den naturlige fødekraften til kvinner - selv om det ikke fungerte for meg selv. Jeg ser også over at det blir lenket til en artikkel om et barn som døde under hjemmefødsel, men hvor mange barn gjelder det egentlig? Hvor mange barn dør per antall hjemmefødsler? Det er jo ingen som lenker til ''mann død i trafikken'' for så å prøve og stoppe alle i å kjøre bil... Det finnes mange flere av de artiklene.. Anonymkode: d1037...901 ...men vi tar på oss setebeltet og kjører biler med airbag slik at vi har større sjanse for å overleve hvis vi skulle kollidere. I de aller fleste tilfeller vil det gå bra, men vil du ta sjansen på at du er den ene det ikke går bra med, når du kan føde på et sykehus og sannsynligvis reddes hvis uhellet skulle være ute? Anonymkode: b0a1e...b14 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Skrevet 17. mars Er det ingen som kan lese? Barnelegen advarer mot uassistert hjemmrfødsel, dvs fødsel hjemme der det ikke er medisinsk personell tilstede. Hjemmefødsel med jordmor er derimot et trygt alternativ for friske gravide. Anonymkode: 8bbfc...d8c 3 4
Topper og daler Skrevet 17. mars Forfatter #20 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ingen som kan lese? Barnelegen advarer mot uassistert hjemmrfødsel, dvs fødsel hjemme der det ikke er medisinsk personell tilstede. Hjemmefødsel med jordmor er derimot et trygt alternativ for friske gravide. Anonymkode: 8bbfc...d8c Jeg vil minne om hvilket helsepersonell som er tilgjengelig for den fødende på sykehus: 1. Jordmor 2. Lege (gynekolog/fødselslege) 3. Anestesilege 4. Sykepleier 5. Klinisk ernæringsfysiolog/støttepersonell 6. Spesialister 2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå