AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Skrevet 17. mars Jeg ser hvor praktisk det hadde vært med en bæresele. Men jeg har ikke peiling på seler, og det finnes en jungel av ulike varianter. Kanskje noen kan hjelpe meg på vei? Ønsker: enklest mulig, vil ikke ha for mange måter å bære på, for mange stropper og innstillinger og noe som er vanskelig å lære seg. Ønsker også at den kan brukes fra nyfødt, helst uten ekstra innlegg. Pris og utseende er ikke viktig. Ønsker ikke tips om bæresjal. Har sett på najell rise og ergobaby omni, men jeg blir ærlig talt ikke så mye klokere. Anonymkode: 1693e...a27
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Skrevet 17. mars Ergobaby har vært på markedet i mange år. Du tar den på deg på ca samme måte som om du skulle tatt på deg en ryggsekk med magebelte, bare at du har sekken på magen og ikke på ryggen. Altså: Ta på deg magebeltet og klips det sammen foran. Snurr det rundt så klipsen er bak. Så tar du på deg skulderstroppene, og fester dem med klips på siden. Selen må selvfølgelig justeres så den passer til bruker, men mye kan gjøres før baby legges i selen. Mange fester vel ene skulderstroppen før de legger baby i, og så fester de fast baby med den siste klipsen til slutt. Dette med mange forskjellige måter å bære på, er kanskje noe du ikke bryr deg så mye om nå. Men husk at baby vokser fort, blir tyngre og får nye behov. Så det er lurt om bæreselen kan brukes både på mage og rygg, og frem til baby blir ganske tung. Jeg vil si det nesten er viktigere enn at den kan brukes i spedbarnsperioden. (Der mei-tai og elastisk sjal er bedre tilpasset.) Du kjenner ikke noen som har bæretøy og kan hjelpe deg/la deg prøve? Tidligere fantes det noe som het bærehjelpen, som gjorde at man kunne møte noen som hadde erfaring og som kunne veilede deg litt, slik at du fikk testet litt forskjellig, og ble trygg på bruken. Anonymkode: 2c9c7...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Skrevet 17. mars Har Tula Free To Grow. Veldig enkel å lære seg. Kan brukes fra nyfødt til 4 år uten innlegg. Når barnet blir 6 mnd kan du bære på rygg, og tro meg når jeg sier at du vil ha en sele med den muligheten. Det blir alt for tungt å bære et stort barn på magen over tid. Anonymkode: 361b3...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Skrevet 17. mars Ergobaby Embrace er vel omtrent så enkel som man får den, og er myk og god og passer godt til de aller minste. Hvis dere planlegger å bruke bæresele også til litt større baby, vil jeg anbefale Ergobaby Omni 360. Den gir litt mer støtte til den voksne som skal bære, har innstillinger for å ha baby vendt begge veier, men er fremdeles veldig enkel å bruke. Anonymkode: 3213c...414 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Skrevet 17. mars Det finnes ingen sele som passer godtfra nyfødt til småbarn. Jeg har brukt Ergobaby Embrace fra nyfødt til ca 6 kg, da siger den (500 kr på Finn), deretter Manduca fra 6 kg til 2,5 år (still going strong), den kosta 200 kr på Finn. Veldig fornøyd med disse, enkle og komfortable. Najell Rise sies å ikke være ergonomisk, mens mange syns Ergobaby Omni er klumpete og stor. Veldig mange er fornøyd med Kahubaby. Anonymkode: 6c319...f01 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det finnes ingen sele som passer godtfra nyfødt til småbarn. Jeg har brukt Ergobaby Embrace fra nyfødt til ca 6 kg, da siger den (500 kr på Finn), deretter Manduca fra 6 kg til 2,5 år (still going strong), den kosta 200 kr på Finn. Veldig fornøyd med disse, enkle og komfortable. Najell Rise sies å ikke være ergonomisk, mens mange syns Ergobaby Omni er klumpete og stor. Veldig mange er fornøyd med Kahubaby. Anonymkode: 6c319...f01 Veel, jeg brukte Tula FTG 1 uke etter termindatoen til babyen min og han satt fint i den da. Hadde egentlig tenkt å bruke elastisk sjal de første mnd, men han skreik bare i sjalet, men likte seg i selen. Anonymkode: 361b3...6dc
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Skrevet 17. mars Jeg har både najell rise og en babybjørn omni 360. Najell sin er den beste syns jeg, den er også anbefalt av International hip dysplasia institute, kan brukes fra nyfødt om man har beina inni selen (finnes veiledning på dette). Najell sin er enkel å ta på, og jeg syns det er enkelt å få babyen høyt nok opp, den har også god støtte for hodet. Babybjørn funker den også, men jeg syns den er klumpete. Anonymkode: a01f5...3cd
Agatha Skrevet 17. mars #8 Skrevet 17. mars Hadde en Angelpack jeg likte veldig godt, funker vell fra ca 5 kg eller noe sånt. Men veldig enkel og grei, fåes brukt fra 300 spenn... 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars Ergo embrace er nydelig til nyfødte, men blir fort for liten. Tula free to grow er veldig alsidig. Evnt embrace også vanlig Tula. Tula toddler er nydelig til store. Angelpack har mange bra. (Vanlig ergo er ikke så behagelig.) Anonymkode: 2cd32...d22 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Skrevet 18. mars Jeg hadde Tula FTG, den passet ikke til (min) nyfødt, men det største problemet for meg var at den ikke kan krysses på ryggen. Anonymkode: 6c319...f01
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Skrevet 18. mars Har dessverre ikke så mye erfaring med seler og bæring av nyfødt, så vil bare tipse deg om norsk bæregruppe på facebook. Alt jeg har lurt på rundt seler, sjal og bæring har jeg funnet der. I en del byer har de jo også bæregrupper med mulighet for bæretreff eller bærebibliotek hvor man kan prøve ulike seler. Har du muligheten til å prøve tror jeg det kan være lurt for jeg har skjønt det slik at en del seler også er avhengig av kroppsfasong og høyde for å sitte godt. Anonymkode: e038f...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #12 Skrevet 18. mars Min favoritt er Angelpack. Og den kan brukes fra nyfødt, med en ekstra stropp (ikke innlegg, bare en stropp som samler tøyet under rumpen litt). Den er veldig myk, enkel å få på, og behagelig å gå med. Jeg hadde en Ergobaby-sele, den likte jeg ikke. Den var stiv og ekkel, og knotete å få på. Jeg hadde også en Caboo Close, og det var noe drit.... Voldsomme mengder tøy. ALT for varmt, og selv med en baby som veide knappe 3 kg bare seg og seg den. Anonymkode: 86a3e...09b
Kverrulanten Skrevet 19. mars #13 Skrevet 19. mars Jeg er veldig fornøyd med Najell rise. Den passer fra nyfødt, men synes ikke baby satt så godt oppi der i begynnelsen. Kjøpte derfor et ferdigknytt sjal som jeg brukte de første ukene. Etter det har jeg brukt selen nesten daglig.
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Skrevet 19. mars Jeg var veldig fornøyd med Close Caboo. Hadde liten og lett baby så den hadde lang brukstid hos oss. Senere gikk vi over til Tula FTG. Den likte vi og godt. Kan fortsatt bære min lette 4,5 åring i den. Hadde og Ergobaby Omni 360 og den likte jeg dårligere enn Tula. Anonymkode: 59549...444
AnonymBruker Skrevet 19. mars #15 Skrevet 19. mars Har hatt flere ulike seler, og jeg likte best Angelpack til spedbarn. Enkel å feste på og ikke altfor klumpete. Som flere sier er det umulig å finn kum en sele som dekker hele bære perioden. Om du og babyen liker bæring er det bedre å selge delen og kjøpe en ny når behovet melder seg. Anonymkode: 154c9...89b
AnonymBruker Skrevet 20. mars #16 Skrevet 20. mars Ergobaby embrace!! Det er ikke noe å tenke på engang. Den kan du derimot ikke bruke hele veien, men til nyfødt er den gull. Superenkel, myk, behagelig å ha på og tar svært liten plass sammenlignet med f.eks ergobaby omni; babybjørn, stokke osv. Jeg hadde ergobaby omni? (Den «alle» har), men etter en litt lengre tur på senteret kom jeg hjem og oppdaga at babyen hadde fått gnagsår (brannsår?) på undersiden av ene låret. Var et helt åpent og blødende sår. Etter det gikk den rett i søpla og den kommer jeg aldri til å anbefale noen igjen. Kan virkelig ikke være godt for en baby å sitte i hvis man får gnagsår. Undres fremdeles over hvorfor babyen ikke klagde 🥺 har også Tula free to grow. Synes den er fin når de blir litt større, men den er en del stivere. Har heller ikke samme støtte over skuldrene, som embrace har.det er tungt å bære og særlig når de blir større. Så er virkelig verdt å invistere i gode produkter spør du meg 😅 Anonymkode: 7087b...8fa
AnonymBruker Skrevet 20. mars #17 Skrevet 20. mars Jeg arvet et ergobaby omni 360. Helt ubrukelig på min kropp i alle fall! Så prøvde jeg en babybjørn hos noen venner som passet så bra. Anbefaler å teste i butikk eller hos noen du kjenner som har, før du kjøper. Bæresjal er også veldig deilig, det fordeler vekten helt annerledes. Anonymkode: d7116...985
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå