Linneah2013 Skrevet 3. april #141 Del Skrevet 3. april De som absolutt skal føde hjemme har ikke barnets beste i tankene. Hva hvis barnet trenger øyeblikkelig medisinsk hjelp feks? Mye kan skje, har skjedd før at mor nærmest blødde ihjel, helt utrolig for en egoisme blant fødende. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 3. april #142 Del Skrevet 3. april Tråden er ryddet for personangrep. Sciurus, mod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 4. april #143 Del Skrevet 4. april Rufs skrev (På 3.4.2025 den 11.34): De må ikke det nei. Ingen har sjekket åpning på meg i noen av fødslene mine. Jeg har ikke lest innlegget, men dersom noen stikker hendene sine inn i vagina uten samtykke er det jo voldtekt, men de pleier vel å spørre først? Jeg har jo bla. sagt nei. Fødte for noen uker siden, og de sjekket åpning noen ganger. De spurte hver eneste gang. Men var bra at de gjorde det. Jeg ble satt i gang og lå på obs. Hadde 2,5 cm. Så ble det raskt veldig mye vondere og ved sjekk hadde jeg plutselig 4 cm. Alle trodde det skulle ta mye lenger tid, men det ble styrtfødsel. Hadde ingen sjekka, hadde jeg nok født alene inne på obs 😅. Første fødsel var jeg 8 cm i mange timer uten fremgang. Jeg hadde epidural og kjente ikke at jeg fikk rier. Så da var det veldig viktig at de sjekket åpning så de kunne fortelle meg når jeg skulle presse. Barnet kom ikke ut av seg selv, så de måtte bruke sugekopp. Så i noen tilfeller må de. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 4. april #144 Del Skrevet 4. april bonsaijenta skrev (På 2.4.2025 den 9.07): Hun Indreeide er rimelig spesiell. Jeg fikk ikke noe godt inntrykk av henne under Dagsnytt 18. Kaveh Rashidi får kred for å holde maska under sendingen. Så den sendingen nå spør helt ærlig, er vi sikre på at Indreeide ikke er en aprilspøk eller et slags performance-kunstprosjekt eller noe? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4. april #145 Del Skrevet 4. april Tenk å være så priviligert at man absolutt skal føde hjemme fordi man tenker på seg selv og sine minner med fødselen fremfor barnets beste. Hva med å ta et steg tilbake at det neppe finnes noe tidspunkt i verden eller historien enn å føde i Norge i dag? Nei, alt er ikke optimalt alltid, men sånn er det. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 4. april #146 Del Skrevet 4. april Denne tråden får meg til å miste helt troen på menneskeheten. At så mange nordmenn er psyko pro-lifere ala Trump og Vance, som mener kvinner ikke skal ha rett til å bestemme over sin egen kropp men bare er en fødemaskin for fosteret de bærer frem. Jeg blir redd og kvalm av at folk med sånne holdninger har stemmerett, med tanke på at jeg har en datter. A Handmaids Tale next… 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 4. april #147 Del Skrevet 4. april bonsaijenta skrev (På 2.4.2025 den 9.07): Hun Indreeide er rimelig spesiell. Jeg fikk ikke noe godt inntrykk av henne under Dagsnytt 18. Kaveh Rashidi får kred for å holde maska under sendingen. De to er like koko i hver sin retning 😵💫 k4ren skrev (På 3.4.2025 den 8.59): Blir helt oppgitt når jeg leser avisene i morges. Voldtatt? Nå må de gi seg. De må inn og sjekke åpning underveis,det handler ikke om deg men om babyen din sin sikkerhet, de må vite hvor du er i fødselen din. De MÅ ikke det nei, og de skal si fra og spørre om det er greit. Det gjør de jo også vanligvis. k4ren skrev (På 3.4.2025 den 13.20): Avogtil er det jo så hektisk at de ikke rekker å kommunisere, de må bare handle. De var jo inni der og dro i skulderen som satt fast, og det reddet livet til babyen min. De sa ikke noe om det til meg da det skjedde, heldigvis. Jeg hadde blitt enda mer stresset om jeg hørte hun satt fast. Men ja, det bør jo kommuniseres i forveien at man vil ha beskjed hvis det skal undersøkes eller gjøres noe inni der, og hvorfor det er viktig. Det er nok ikke alle jordmødre som tenker over det om det står om liv. Jeg tenker derimot at det de gjorde mot deg ikke var greit hvis det faktisk skjedde sånn som du beskriver. At du ikke ønsker å ha informasjon om hva som gjøres med deg «for da blir du stresset» er ganske uvanlig, og jeg tenker heller at de bør kommunisere som hovedregel og så får heller mennesker som deg som ikke ønsker informasjon underveis, si fra at dere ikke ønsker det. Min fødsel var kjip og ganske traumatisk, men heldigvis drev ingen og puttet hendene sine inn i meg uten å si i fra først, de gjorde så godt de kunne men var bare ikke nok folk på jobb til å ta seg av alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JustAsking Skrevet 4. april #148 Del Skrevet 4. april Hvis mitt eller mitt barns liv var i en situasjon som potensielt kunne bli skadelig/dødelig, så håper jeg virkelig det er helsepersonell som kan gripe inn uten å spørre «Hva føler du nå?». Stiller vi liknende spørsmål dersom andre typer kriser skjer rundt vår helse og legen må vurdere livreddende tiltak? «Pasienten trenger akutt operasjon. Skal vi vente til de kan svare og la det stå til, eller iverksette tiltak?» Det er både voldsomt og potensielt traumatisk å føde. Jeg frykter for fremtidens fødevilkår hvis en liten gruppe kvasi-aktivister skal skrike ulv, ulv. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 5. april #149 Del Skrevet 5. april velociraptor skrev (5 timer siden): De to er like koko i hver sin retning 😵💫 De MÅ ikke det nei, og de skal si fra og spørre om det er greit. Det gjør de jo også vanligvis. Jeg tenker derimot at det de gjorde mot deg ikke var greit hvis det faktisk skjedde sånn som du beskriver. At du ikke ønsker å ha informasjon om hva som gjøres med deg «for da blir du stresset» er ganske uvanlig, og jeg tenker heller at de bør kommunisere som hovedregel og så får heller mennesker som deg som ikke ønsker informasjon underveis, si fra at dere ikke ønsker det. Min fødsel var kjip og ganske traumatisk, men heldigvis drev ingen og puttet hendene sine inn i meg uten å si i fra først, de gjorde så godt de kunne men var bare ikke nok folk på jobb til å ta seg av alle. Har ikke noe å si hva jeg ønsker eller ikke, det var en voldsom styrtfødsel og jeg hadde virkelig ikke tid til å I det hele tatt tenke på hva jeg ønsket her! Jeg merket ikke de var der inne og hjalp henne ut en gang, fordi riene og det at hun satt fast var intenst nok fra før av. Igjen, mennesker som meg har ikke sagt jeg ikke ønsker informasjon underveis. Dette var jordmødrene beslutning og det var helt greit. Hvorfor så skarp i tonen? Det er helt greit at du og MENNESKER SOM DEG ønsker mye informasjon, men da må dere informere tydelig om dette i forkant. Dette handlet ikke om meg og mitt informasjonsbehov, men å få ut datteren min før det gikk galt med oss begge. Jeg sa meg jo enig i at kommunikasjon var viktig, så hvorfor diskutere som om vi er uenige? Leit å høre du hadde en kjip fødsel, godt det endte godt. 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet lørdag kl 12:23 #150 Del Skrevet lørdag kl 12:23 Min store frykt, både for meg selv og for andre fødende i distriktet er faktisk å rekke frem. Er ikke få barn som blir født ved siden av vegen enten i bilen eller i ambulanse på veg til sykehuset. En kan planlegge og krangle over hva en har rett til, men om det er mange timer til nærmeste sykehus så er man prisgitt tilfeldighetene. Da er det ikke sikkert det er jordmor tilstede for å ta i mot barnet engang. Det er min store frykt.. Dem som velger å føde hjemme prøver å planlegge for det og må til syvende og slutt stå i konsenkvensene av valget. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 16:11 #151 Del Skrevet lørdag kl 16:11 k4ren skrev (På 3.4.2025 den 13.20): Avogtil er det jo så hektisk at de ikke rekker å kommunisere, de må bare handle. De var jo inni der og dro i skulderen som satt fast, og det reddet livet til babyen min. De sa ikke noe om det til meg da det skjedde, heldigvis. Jeg hadde blitt enda mer stresset om jeg hørte hun satt fast. Men ja, det bør jo kommuniseres i forveien at man vil ha beskjed hvis det skal undersøkes eller gjøres noe inni der, og hvorfor det er viktig. Det er nok ikke alle jordmødre som tenker over det om det står om liv. Mulig de ikke rekker det da men da må de informere i etterkant. Grunnen til at det ble slik var pga sånn og sånn. Grunnen til at vi gjorde det og det var pga sånn og sånn. Er ikke vanskelig det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet tirsdag kl 21:24 #152 Del Skrevet tirsdag kl 21:24 Jeg synes dette var en god artikkel: https://www.vg.no/nyheter/i/nyKkPx/hjemmefoedsler-maa-forstaa-hva-dette-handler-om Nå kommer jeg aldri til å benytte meg av hjemmefødsel selv, men jeg synes personlig at denne debatten er ekstremt unyansert. Man skal liksom gjøre hjemmefødsler ulovlige? Hvordan skal de klare å dømme riktig her? Er man uheldig og fødsel går raskere enn man trodde, og ender med å føde hjemme ved et uhell, skal man virkelig straffes for det? Jeg synes man er veldig dårlige på å lytte til hverandre. Det er en ting. Men det er viktig å få fram at 12% av fødende kvinner var utelukkende negative. Det synes jeg faktisk er ganske høyt og skremmende tall. Jeg er en av dem. Mitt barn døde grunnet manglende helsehjelp på sykehuset, og fordi jeg ikke ble tatt på alvor. Helsepersonell sto og så på og gjorde ikke en dritt mens jeg prøvde å si til dem at jeg faktisk mener det er noe galt. De lot det skje OG det var faktisk deres feil. De lot et barn dø. Og jeg holdt på å dø selv. Jeg fikk aldri sagt ha det til mitt barn. Jeg tenker vi skal være forsiktige når vi dømmer fødende kvinner som ikke føler seg ivaretatt. Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke vet hva jeg skal gjøre ved eventuell neste fødsel. Jeg synes det er vanskelig. Jeg vet faktisk ikke om jeg kan stole på leger og sykepleiere på et av Norges største sykehus i Norges hovedstad. Jeg vet ærlig talt ikke om de bryr seg, eller vil meg vel. Og det er en helt forjævlig følelse å sitte med. Og det sier jeg, som elsker den norske velferdsstaten og er sosialdemokratisk på sin hals. Jeg sliter skikkelig med å stole på fødselsomsorgen. 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 11 timer siden #153 Del Skrevet 11 timer siden Maleficenta skrev (På 5.4.2025 den 18.11): Mulig de ikke rekker det da men da må de informere i etterkant. Grunnen til at det ble slik var pga sånn og sånn. Grunnen til at vi gjorde det og det var pga sånn og sånn. Er ikke vanskelig det Det er jo normal prosedyre å snakke seg gjennom det i etterkant. Helsepersonell er tross alt bare mennesker, og håndterer stress på ulikt vis. Jeg har selv stått i akutte situasjoner og latt være å fortelle hva som foregår for å ikke gjøre en vanskelig situasjon verre (ikke fødselsrelatert). Og så forklarer vi i etterkant hvorfor det ble som det ble. Noen ganger har jeg bommet og lært av det, men de fleste ganger har det vært riktig vurdert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 10 timer siden #154 Del Skrevet 10 timer siden velociraptor skrev (På 5.4.2025 den 0.32): De to er like koko i hver sin retning 😵💫 De MÅ ikke det nei, og de skal si fra og spørre om det er greit. Det gjør de jo også vanligvis. Jeg tenker derimot at det de gjorde mot deg ikke var greit hvis det faktisk skjedde sånn som du beskriver. At du ikke ønsker å ha informasjon om hva som gjøres med deg «for da blir du stresset» er ganske uvanlig, og jeg tenker heller at de bør kommunisere som hovedregel og så får heller mennesker som deg som ikke ønsker informasjon underveis, si fra at dere ikke ønsker det. Min fødsel var kjip og ganske traumatisk, men heldigvis drev ingen og puttet hendene sine inn i meg uten å si i fra først, de gjorde så godt de kunne men var bare ikke nok folk på jobb til å ta seg av alle. Dersom det er så få folk på jobb at man tenker man har det bedre hjemme, slik at man i det minste er i kjente og trygge omgivelser - da er det fødselstilbudet (får meg ikke til å skrive fødselsomsorg) man burde diskutere og kritisere. Enkelte kvinner sier veldig tydelig fra i ord og handling at det offentlige fødselstilbudet ikke har opplevdes positivt for dem. Mer ressurser nå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 7 timer siden #155 Del Skrevet 7 timer siden bttb skrev (2 timer siden): Dersom det er så få folk på jobb at man tenker man har det bedre hjemme, slik at man i det minste er i kjente og trygge omgivelser - da er det fødselstilbudet (får meg ikke til å skrive fødselsomsorg) man burde diskutere og kritisere. Enkelte kvinner sier veldig tydelig fra i ord og handling at det offentlige fødselstilbudet ikke har opplevdes positivt for dem. Mer ressurser nå! Det er også naturlig at man hører mest fra dem med dårlige opplevelser. Rundt 20 kvinner valgte å føde hjemme uten helsepersonell til stede i fjor, og får vanvittig mye oppmerksomhet. Jeg er enig i at det er en viktig diskusjon, men ikke så viktig som medietrykket tilsier. Fakta er at det er et mye større problem med uplanlagte uassisterte fødsler, og disse burde virkelig blåses opp i mediene. Fødetilbud som legges ned, lange avstander og risikoen det medfører er nyhetsverdig. Hvor er mediene her? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 7 timer siden #156 Del Skrevet 7 timer siden Alice123 skrev (På 4.4.2025 den 17.36): Så den sendingen nå spør helt ærlig, er vi sikre på at Indreeide ikke er en aprilspøk eller et slags performance-kunstprosjekt eller noe? Tenkte det samme. Hun fremsto som såpass ufyselig at det er et kunststykke i seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå