Gå til innhold

Helsetilsynet: Flere utrykninger til hjemmefødsler uten jordmor

Makavelli

Anbefalte innlegg

k4ren skrev (Akkurat nå):

Mye mulig altså, kjenner freespirit folk som skulle føde hjemme uten smertestillende og ha med doula, spise morkaka si, og hele pakka. Så kanskje jeg var rask til å dømme. Veldig trist sak uansett, synes forferdelig synd på foreldrene.

De færreste som har med seg doula på fødsel spiser morkaka si. De fleste er helt vanlige folk som føder på sykehus. 

Ja, saken er tragisk, men dette har altså ingenting med at de hadde doulastøtte å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miss Clara skrev (17 timer siden):

Da har det kommet nyhetsvarsel på vg. 

Baby døde etter uassistert hjemmefødsel.

Helt grusomt, men ikke overasket.

Nå synes jeg faktisk media og folk bør skjerpe seg noe veldig! Det er IKKE greit å blåse opp en slik sak i media før man har på det rene om det faktisk var en planlagt uassistert hjemmefødsel. 

Altså, styrtfødsler skjer! Fødsler kan starte akutt og brått og ende opp som ufrivillige hjemmefødsler. Nå er det plutselig greit å henge ut den stakkars familien i media fordi livet skjer - samtidig som vi stenger ned fødeavdelinger og fødestuer landet rundt og øker risikoen for at dette skjer? Så skal KVINNENE bære skammen???! Hva faen? 

Nå må PFU på banen her. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Ey9K05/foreldre-avhoert-om-babydoedsfall-avviser-planlagt-hjemmefoedsel

"Ifølge VG bekrefter flere uavhengige kilder at fødselen startet hjemme uten autorisert helsepersonell til stede", eh, ja? Nesten alle fødsler starter uten helsepersonell til stede, vi blir jo oppfordret til å holde oss hjemme til vi må krype ut døra. Man slipper jo ikke inn på sykehuset bare fordi fødselen har startet. 

Endret av NoaideBiehtar
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Nå synes jeg faktisk media og folk bør skjerpe seg noe veldig! Det er IKKE greit å blåse opp en slik sak i media før man har på det rene om det faktisk var en planlagt uassistert hjemmefødsel. 

Altså, styrtfødsler skjer! Fødsler kan starte akutt og brått og ende opp som ufrivillige hjemmefødsler. Nå er det plutselig greit å henge ut den stakkars familien i media fordi livet skjer - samtidig som vi stenger ned fødeavdelinger og fødestuer landet rundt og øker risikoen for at dette skjer? Så skal KVINNENE bære skammen???! Hva faen? 

Nå må PFU på banen her. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Ey9K05/foreldre-avhoert-om-babydoedsfall-avviser-planlagt-hjemmefoedsel

"Ifølge VG bekrefter flere uavhengige kilder at fødselen startet hjemme uten autorisert helsepersonell til stede", eh, ja? Nesten alle fødsler starter uten helsepersonell til stede, vi blir jo oppfordret til å holde oss hjemme til vi må krype ut døra. Man slipper jo ikke inn på sykehuset bare fordi fødselen har startet. 

Helt enig med deg. Og noen fødsler foregår i bilen og fordi man ikke rakk fra til sykehuset i tide

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (14 timer siden):

Nei dette stemmer ikke, forskning viser ikke det. Forskningen viser motstridene resultater, men det taler mer mot at også assistert fødsel er farligere med flere uønskede hendelser. 

Selv i det få forskningsrapportene som ikke viser signifikant forskjell så er det krav om lav-risiko svangerskap og kort vei til sykehus.
Noe svært mange i Norge absolutt ikke har. 

"En dansk studie viser at kvinner som føder hjemme, har lavere risiko for keisersnitt, vakuumforløsning og epidural sammenlignet med de som føder på sykehus. Det viktigste: Mellom hjemmefødsler og sykehusfødsler var det ingen forskjell i risikoen for at babyen skulle dø.

En stor studie fra New Zealand bekrefter dette. Den viste at planlagte hjemmefødsler med jordmor, eller fødsler på jordmorstyrte fødestuer, ga færre komplikasjoner enn fødsler på store sykehus. Kvinnene trengte sjeldnere blodoverføring, og babyene til førstegangsfødende hadde mindre risiko for å bli lagt inn på nyfødtintensiv, uten at det var noen økt risiko for dødelighet.

Anbefalingene fra National Institute for Health and Care Excellence (Nice) i Storbritannia samt Helsedirektoratet i Norge konkluderer med at hjemmefødsler eller jordmorstyrte fødestuer er trygge alternativer for lavrisikogravide, både førstegangs- og flergangsfødende".

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LMgbeV/to-jordmoedre-et-motsvar-til-fryktpropaganda-om-hjemmefoedsel

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (4 timer siden):

Nå må PFU på banen her. 

Jeg skjønner ikke hvorfor VG lager en sak av dette før de har fakta på bordet. Det må være ekstremt belastende for de det gjelder. De har nettopp mistet et barn, så skal de samtidig "henges ut" som de selv er skyld i det fordi det var en uassistert hjemmefødsel - noe det ikke var. De blir også trukket ufrivillig debatt om uassisterte hjemmefødsler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fælt å skrive dette, men jeg håper foreldrene leser kommentarfeltene på vg og Dagbladet, inkludert her inne.  De uttaler seg at det var planlagt sykehus fødsel, men tviler mtp doulaen til stede. I usa hadde foreldrene faktisk blitt siktet og dømt. Barnet har rett og krav på medisinsk hjelp og tilsyn. Noe foreldrene absolutt tydelig ikke gav.  Noen vil kanskje anta at jeg er for ærlig, slem og Gud vet hva nå. Men her må foreldrene faktisk ta ansvar for barnets død fult og helt. Uansett hvor god fødemaskin man er, så har barnet mye mer rettigheter. Bare dessverre ikke stemmerett. Blir så lei meg av denne saken. Jeg virkelig har avsky mot foreldrene som gjorde dette mot lille som kom så langt. Men foreldrene gav faen 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (På 17.3.2025 den 18.29):

Jeg leser bare selvsentrerte kvinner som setter egne følelser og behov for barna sine. Disse er uegnet til å være foreldre.

Enig! Burde anmeldes til barnevernet. Og hvis baby dør under uassistert hjemmefødsel- så bør mor (og far) kastes i fengsel for babymord.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 timer siden):

En stor studie fra New Zealand bekrefter dette. Den viste at planlagte hjemmefødsler med jordmor, eller fødsler på jordmorstyrte fødestuer, ga færre komplikasjoner enn fødsler på store sykehus. Kvinnene trengte sjeldnere blodoverføring, og babyene til førstegangsfødende hadde mindre risiko for å bli lagt inn på nyfødtintensiv, uten at det var noen økt risiko for dødelighet.

Dette er vel ingen hjemmefødsel, jeg mener JORDMORSTYRTE FØDESTUER, det høres ut som sykehuset i light versjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

idamoor skrev (45 minutter siden):

Fælt å skrive dette, men jeg håper foreldrene leser kommentarfeltene på vg og Dagbladet, inkludert her inne.  De uttaler seg at det var planlagt sykehus fødsel, men tviler mtp doulaen til stede. I usa hadde foreldrene faktisk blitt siktet og dømt. Barnet har rett og krav på medisinsk hjelp og tilsyn. Noe foreldrene absolutt tydelig ikke gav.  Noen vil kanskje anta at jeg er for ærlig, slem og Gud vet hva nå. Men her må foreldrene faktisk ta ansvar for barnets død fult og helt. Uansett hvor god fødemaskin man er, så har barnet mye mer rettigheter. Bare dessverre ikke stemmerett. Blir så lei meg av denne saken. Jeg virkelig har avsky mot foreldrene som gjorde dette mot lille som kom så langt. Men foreldrene gav faen 

To ting som skurrer for meg;

- hvorfor er det en anmeldelse om dette ikke var en «planlagt» hjemmefødsel?

(Snakker ikke om styrtfødsel på badet hvor far er jordmor med 113 på øret…)

- kunne ikke lege/jordmor satt doulaen på gangen om de følte det var negativ påvirkningskraft på den fødende? 

Veldig trist og tragisk.

Endret av Glufseguri
Ikke siktelse men anmeldelse
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (3 minutter siden):

To ting som skurrer for meg;

- hvorfor er hun siktet om dette ikke var en «planlagt» hjemmefødsel?

(Snakker ikke om styrtfødsel på badet hvor far er jordmor med 113 på øret…)

- kunne ikke lege/jordmor satt doulaen på gangen om de følte det var negativ påvirkningskraft på den fødende? 

Veldig trist og tragisk.

Det er ingen som er hverken pågrepet eller siktet i denne saken. Jeg vil oppfordre folk til å vente på fakta, de kommer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som er hverken pågrepet eller siktet i denne saken. Jeg vil oppfordre folk til å vente på fakta, de kommer. 

« I en pressemelding skriver Oslo politidistrikt at de har mottatt en anmeldelse fra helsevesenet om forsømmelse av hjelpeplikt i forbindelse med fødsel»

https://www.dt.no/dodsfallet-etterforskes-foreldrene-avviser-hjemmefodsel/s/5-57-2589947

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (1 minutt siden):

« I en pressemelding skriver Oslo politidistrikt at de har mottatt en anmeldelse fra helsevesenet om forsømmelse av hjelpeplikt i forbindelse med fødsel»

https://www.dt.no/dodsfallet-etterforskes-foreldrene-avviser-hjemmefodsel/s/5-57-2589947

En anmeldelse, ja. Ingen er foreløpig pågrepet eller siktet for noe i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (Akkurat nå):

En anmeldelse, ja. Ingen er foreløpig pågrepet eller siktet for noe i denne saken.

Jeg har rettet i mitt innlegg.

Men punkt nummer to virker fortsatt rart for meg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (3 minutter siden):

Jeg har rettet i mitt innlegg.

Men punkt nummer to virker fortsatt rart for meg…

Hva er det som virker rart? Hva er det du insinuerer at skal ha foregått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k4ren skrev (8 timer siden):

Nå må de forby de jævla doulaene! Må være en grunn til at denne er anmeldt ja.

Du vet at de fleste som benytter seg av doula føder på sykehus?

NoaideBiehtar skrev (7 timer siden):

Nå må PFU på banen her. 

100 % dette! Kjenner flere som har født hjemme ved et uhell pga styrtfødsel, pluss en som bor på en øy som måtte føde alene pga uvær. Men ingen som har hatt planlagt hjemmefødsel uten jordmor.

idamoor skrev (50 minutter siden):

Hva faen er det å si? Mange leier inn en doula, som de tar med seg på sykehuset. Siden sykehusene ikke vil slippe inn kvinner i starten av fødselen, er dermed doulaen sammen med dem hjemme til de får lov å slippe inn på sykehuset, og blir aå med inn til sykehuset.

Det er hinsides sykt at man på den ene siden avviser og mot deres vilje sender redde kvinner som ønsker hjelp, fordi de ikke har kommet langt nok i fødselen, og på den andre siden anmelder kvinner for å ikke rekke å komme seg til sykehuset i tide 😵‍💫 Damned if you do, damned it you don’t.

Jeg føler avsky mot avskum som kommer med uttalelser som dette mot et foreldrepar som nettopp har mistet babyen sin.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
idamoor skrev (57 minutter siden):

Det var ikke en planlagt uassistert hjemmefødsel. Det var planlagt at det skulle fødes på sykehus. Det står i media nå. https://www.vg.no/nyheter/i/Ey9K05/foreldre-avhoert-om-babydoedsfall-avviser-planlagt-hjemmefoedsel VG skrev feil først, og burde virkelig klages inn til PFU. 

Man kan fint ha en doula uten at det er hjemmefødsel som er planlagt. Sofie Elise hadde det, og hun skulle ta planlagt keisersnitt. 

Mange fødsler starter før tiden, og mange fødsler starter hjemme. Det er helt normalt. Det som ikke er normalt er å skrive slike innlegg som du skriver hvor du legger skylden over på foreldrene når de ikke har gjort noe galt. Dette er foreldre som nettopp har mistet barnet sitt. De er IKKE skyld i dette. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (16 minutter siden):

Ikke nok med at de ikke er siktet, men de er ikke heller mistenkt for noe, de er bare vitner. 

– Vi kan bekrefte at politiet har åpnet etterforskningen i forbindelse med at et nyfødt barn døde på sykehus forrige uke. Foreldrene har status som vitner, og er ikke mistenkt for et straffbart forhold, sier foreldrenes advokat, Nadia Hall, ved Elden Advokatfirma til VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (1 time siden):

Dette er vel ingen hjemmefødsel, jeg mener JORDMORSTYRTE FØDESTUER, det høres ut som sykehuset i light versjon.

To studien tar for seg jordmorstyrte fødestuer ja, i tillegg til hjemmefødsler med jordmor, så de ser på begge deler. Den danske er slik jeg forstått det kun om hjemmefødsler med jordmor. 

Edit: vi har så vidt jeg vet ikke det i Norge, men det kunne jo vært et godt alternativ for de som ikke ønsker sykehus, men heller ikke vil føde hjemme. 

Edit: Ser vi faktisk har slike fødestuer! Det er kjempebra! 

Endret av pop up bruker
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (20 minutter siden):

To studien tar for seg jordmorstyrte fødestuer ja, i tillegg til hjemmefødsler med jordmor, så de ser på begge deler. Den danske er slik jeg forstått det kun om hjemmefødsler med jordmor. 

Edit: vi har så vidt jeg vet ikke det i Norge, men det kunne jo vært et godt alternativ for de som ikke ønsker sykehus, men heller ikke vil føde hjemme. 

Absolutt, et trygt og godt sted for fødende uten alt det andre "maset" du får på et travelt sykehus. 
Fødende kvinner fortjener all den servicen de kan få, det er ikke så mange av de.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...