Gå til innhold

Helsetilsynet: Flere utrykninger til hjemmefødsler uten jordmor

Makavelli

Anbefalte innlegg

@velociraptor Og du sammenligner lettøl og bilulykker, på en måte. Men jeg tror ikke noen argumenter når inn uansett, så jeg sier takk for nå.

Endret av prill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (7 timer siden):

Ja, sånn som å gi barna sine ultraprosessert mat tenker du? Helt enig, det er grov omsorgssvikt, det øker risikoen for sykdom og for tidlig død signifikant. Men du må gjerne vise til tall som beviser at screenet hjemmefødsel med jordmor signifikant øker risikoen for skade og død hos barnet sammenlignet med sykehusfødsel? Eller snakker du kun om uassistert hjemmefødsel nå?

Jeg har ikke data rundt det, det var derfor jeg skrev "bevist atferd som øker risikoen", så om helsepersonell advarer mot en spesifikk fødsel omstendighet på grunn av økt dødelighet så skal en faktisk lytte til det. 

Når det gjelder ultrabearbeidet mat kontra fødsel, er det viktig å skille mellom to typer risiko, akutte fare og den livsstilsrelaterte risikoen som utvikler seg over flere tiår.
Kostholdsrelatert risiko er dessuten langt mer kompleks å håndtere, ettersom det krever kontinuerlig innsats i hverdagen. Her har samfunnet et stort ansvar, både når det gjelder å spre kunnskap og sikre god tilgjengelighet til sunne alternativer.

Samtidig stilles det betydelig høyere krav til foreldre når det gjelder å opprettholde et sunt og balansert kosthold for barna, enn det gjør å ta et valg som å føde på et sykehus. 

Men vi ser en klar trend i grupperinger som kaster vekk flere av de mest betydningsfulle endringene i forhold til barnedød som er gjort gjennom historien.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke data rundt det, det var derfor jeg skrev "bevist atferd som øker risikoen", så om helsepersonell advarer mot en spesifikk fødsel omstendighet på grunn av økt dødelighet så skal en faktisk lytte til det. 

Når det gjelder ultrabearbeidet mat kontra fødsel, er det viktig å skille mellom to typer risiko, akutte fare og den livsstilsrelaterte risikoen som utvikler seg over flere tiår.
Kostholdsrelatert risiko er dessuten langt mer kompleks å håndtere, ettersom det krever kontinuerlig innsats i hverdagen. Her har samfunnet et stort ansvar, både når det gjelder å spre kunnskap og sikre god tilgjengelighet til sunne alternativer.

Samtidig stilles det betydelig høyere krav til foreldre når det gjelder å opprettholde et sunt og balansert kosthold for barna, enn det gjør å ta et valg som å føde på et sykehus. 

Men vi ser en klar trend i grupperinger som kaster vekk flere av de mest betydningsfulle endringene i forhold til barnedød som er gjort gjennom historien.  

Men de fleste helsepersonell advarer altså  ikke mot jordmorassistert hjemmefødsel. Noen gjør, men ikke flertallet. Uassistert hjemmefødsel er det ingen i denne tråden som har anbefalt eller forsvart.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (52 minutter siden):

Men de fleste helsepersonell advarer altså  ikke mot jordmorassistert hjemmefødsel. Noen gjør, men ikke flertallet. Uassistert hjemmefødsel er det ingen i denne tråden som har anbefalt eller forsvart.

Nå var hele premisset for denne tråden hjemmefødsler uten jordmor så da er det vil kanskje ikke så rart at jeg faktisk kommenterer på det.
Nå tror jeg populariseringen av hjemmefødsel også er negativt på lang sikt, da normalisering vil gjøre spranget til uassistert vesentlig kortere.
Så er det også moment at forskningen rundt dette hovedsakelig er fra utlandet og geografiske forhold i Norge kan gjøre dette mer risikofylt selv med helsepersonell til stede.

Forskning viser også at går alt relativt normalt for seg er det ikke noe større risiko om en har jordmor med seg, men hender det en akutt situasjon er mortaliteten vesentlig høyere.

Litt som om det er lite risiko for å krasje på vei til butikken derfor vil de være lite statistisk forskjell(risiko) på om barnet er sikret eller ikke på vei til butikken, men kolliderer du så har det alt og si. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet nyhetsvarsel på vg. 

Baby døde etter uassistert hjemmefødsel.

Helt grusomt, men ikke overasket.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å føde hjemme uten helsepersonell er galskap. Å føde hjemme MED helsepersonell er trygt. Det har jeg selv gjort tre ganger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (På 22.3.2025 den 18.49):

Jeg ville også advart mot dette ! Fordi om det oppstår en akutt situasjon kan ikke en jordmor gjøre en dritt for å redde barnet ! Da er det kirurger og anestesileger om gjør den jobben ! Bor du nær et sykehus ? Ja kanskje det kan forsvares, men det tar også tid, bor du avsides til må transport regnes inn i tiden som er kritisk for barn og mor ! Dårlig vær kan forlenge denne tiden mye. Jeg forstår derfor ikke hvorfor noen tar den sjansen ! Fordi ? Fordi og atter fordi ? Hvorfor skal man ta slike sjanser i en tid hvor man har sykehus som kan redusere denne risikoen dramatisk ned mot omtrent null ! Fordi noen skal få skryte på instagram eller tik tok om det ? Det er galskap. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressursene på dette da ! En jordmor kan på et sykehus dekke kanskje ti kvinner en natt ! Om jordmor skal dekke en fødsel hjemme så blir det en mindre på sykehuset som sokner til å dekke opp ! Hvorfor ? Ingen eksperimenter på dette området takk !

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (1 minutt siden):

Ressursene på dette da ! En jordmor kan på et sykehus dekke kanskje ti kvinner en natt ! Om jordmor skal dekke en fødsel hjemme så blir det en mindre på sykehuset som sokner til å dekke opp ! Hvorfor ? Ingen eksperimenter på dette området takk !

Hjemmejordmødre jobber ikke på sykehus, de driver privat. Det tas altså ikke ressurser fra den lokale fødeavdelingen, slik du later til å tro.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (28 minutter siden):

Hjemmejordmødre jobber ikke på sykehus, de driver privat. Det tas altså ikke ressurser fra den lokale fødeavdelingen, slik du later til å tro.

Men det er jordmormangel i det offentlige. Så en jordmor som jobber privat er én mindre jordmor som søker jobb på sykehuset. 
For øvrig er jeg enig med innlegget over her: Hvis ting virkelig går til helvete - og det kan de gjøre uten forvarsel - så er det i mange (ikke riktig alle) tilfeller ikke så mye en jordmor kan gjøre, og spesielt ikke hjemme med minimalt med utstyr. Da må man ha gynekolog og anestesilege +  spesialsykepleiere + evt barnelege. Rett og slett. Alle vi som har opplevd komplikasjoner under fødsel selv vet dette. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (2 timer siden):

Men det er jordmormangel i det offentlige. Så en jordmor som jobber privat er én mindre jordmor som søker jobb på sykehuset. 
For øvrig er jeg enig med innlegget over her: Hvis ting virkelig går til helvete - og det kan de gjøre uten forvarsel - så er det i mange (ikke riktig alle) tilfeller ikke så mye en jordmor kan gjøre, og spesielt ikke hjemme med minimalt med utstyr. Da må man ha gynekolog og anestesilege +  spesialsykepleiere + evt barnelege. Rett og slett. Alle vi som har opplevd komplikasjoner under fødsel selv vet dette. 

Poenget med å ha med jordmor på hjemmefødsel er at de vanligste akutte komplikasjonene som oppstår på sykehus kan hjemmejordmor avdekke er i ferd med å utvikle seg i forkant. Og man er grundig screenet for å få føde hjemme med jordmor, så man har i utgangspunktet lav risiko for slike komplikasjoner. Uassistert fødsel derimot er jo å gamble med mor og barns helse, mange av de som velger dette ville ikke fått lov til å føde hjemme med jordmor. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LynxLynx skrev (5 minutter siden):

Poenget med å ha med jordmor på hjemmefødsel er at de vanligste akutte komplikasjonene som oppstår på sykehus kan hjemmejordmor avdekke er i ferd med å utvikle seg i forkant. Og man er grundig screenet for å få føde hjemme med jordmor, så man har i utgangspunktet lav risiko for slike komplikasjoner. Uassistert fødsel derimot er jo å gamble med mor og barns helse, mange av de som velger dette ville ikke fått lov til å føde hjemme med jordmor. 

Så har man de av oss, som tidligere har skrevet i tråden, at hjemmefødsel var gitt ok av helsevesenet men som allikevel endte opp med å miste så mye blod at det var livsfarlig selv fra den korte turen fra fødeavdeling til operasjon.

Som jeg har skrevet her tidligere:

Jeg hadde flere ukompliserte svangerskap/fødsler bak meg- ett helt ukomplisert svangerskap som jeg fikk ok til assistert hjemmefødsel (som jeg heldigvis ikke gjennomførte), allikevel sto det mellom liv og død da morkaken ikke kom ut inntakt og jeg på få minutter mistet litervis med blod (3).

Poenget mitt er at fødsler til syvende og sist er såpass uforutsigbare, selv med risikovurdering i forkant, at det er en stor sjans å ta å velge å føde hjemme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

moroklompen skrev (39 minutter siden):

Så har man de av oss, som tidligere har skrevet i tråden, at hjemmefødsel var gitt ok av helsevesenet men som allikevel endte opp med å miste så mye blod at det var livsfarlig selv fra den korte turen fra fødeavdeling til operasjon.

Som jeg har skrevet her tidligere:

Jeg hadde flere ukompliserte svangerskap/fødsler bak meg- ett helt ukomplisert svangerskap som jeg fikk ok til assistert hjemmefødsel (som jeg heldigvis ikke gjennomførte), allikevel sto det mellom liv og død da morkaken ikke kom ut inntakt og jeg på få minutter mistet litervis med blod (3).

Poenget mitt er at fødsler til syvende og sist er såpass uforutsigbare, selv med risikovurdering i forkant, at det er en stor sjans å ta å velge å føde hjemme.

Ja, komplikasjoner kan skje, og alle kan heldigvis velge å føde på sykehus for å føle seg trygge. Hvis man ser på statistikken viser forskningen at for friske flergangsfødende er det faktisk tryggere å føde hjemme med jordmor, det er færre alvorlige blødninger osv. Fordi det er færre intervensjoner, ingen epidural eller drypp, mindre forstyrrelser av de naturlige fødselshormonene. Jeg heier på både sykehus- og hjemmefødsler med helsepersonell, skulle bare vært lettere å ha et reelt valg for de som ønsker å føde hjemme eller på jordmorledede enheter. Veldig bra at frifødsel blir satt fokus på, men synd hvis det blir satt i samme kategori som hjemmefødsel med jordmor. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LynxLynx skrev (1 time siden):

Ja, komplikasjoner kan skje, og alle kan heldigvis velge å føde på sykehus for å føle seg trygge. Hvis man ser på statistikken viser forskningen at for friske flergangsfødende er det faktisk tryggere å føde hjemme med jordmor, det er færre alvorlige blødninger osv. Fordi det er færre intervensjoner, ingen epidural eller drypp, mindre forstyrrelser av de naturlige fødselshormonene. Jeg heier på både sykehus- og hjemmefødsler med helsepersonell, skulle bare vært lettere å ha et reelt valg for de som ønsker å føde hjemme eller på jordmorledede enheter. Veldig bra at frifødsel blir satt fokus på, men synd hvis det blir satt i samme kategori som hjemmefødsel med jordmor. 

Nei dette stemmer ikke, forskning viser ikke det. Forskningen viser motstridene resultater, men det taler mer mot at også assistert fødsel er farligere med flere uønskede hendelser. 

Selv i det få forskningsrapportene som ikke viser signifikant forskjell så er det krav om lav-risiko svangerskap og kort vei til sykehus.
Noe svært mange i Norge absolutt ikke har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (13 timer siden):

Jeg ville også advart mot dette ! Fordi om det oppstår en akutt situasjon kan ikke en jordmor gjøre en dritt for å redde barnet ! Da er det kirurger og anestesileger om gjør den jobben ! Bor du nær et sykehus ? Ja kanskje det kan forsvares, men det tar også tid, bor du avsides til må transport regnes inn i tiden som er kritisk for barn og mor ! Dårlig vær kan forlenge denne tiden mye. Jeg forstår derfor ikke hvorfor noen tar den sjansen ! Fordi ? Fordi og atter fordi ? Hvorfor skal man ta slike sjanser i en tid hvor man har sykehus som kan redusere denne risikoen dramatisk ned mot omtrent null ! Fordi noen skal få skryte på instagram eller tik tok om det ? Det er galskap. 

Hvorfor tar man sjanser i livet i det hele tatt? Hvorfor drikker man alkohol, flyr, spiser sukker og UP-mat, tillater seg selv å bli overvektige, klatrer i trær, svømmer i havet, står på ski, sykler, rir på hester, etc?

TomKrus skrev (13 timer siden):

Mener du at de som er utdannet jordmor skal tvinges til å jobbe på sykehus? De som driver med hjemmefødsel jobber ikke også på sykehus, og for mange av dem vil nok alternativet være å drive med noe helt annet i stedet, fordi de har etiske problemer med det offentlige fødetilbudet i Norge.

Mmmwhatever skrev (13 timer siden):

Nei, det er det ingen automatikk i, for det er lite sannsynlig at en som driver med hjemmefødsel ville valgt å heller jobbe på sykehus og hjemmefødsel ikke ble lov lenger, mange av dem hadde sikkert heller omskolert seg og gjort noe helt annet. Jeg har selv en sykepleier utdannelse, men det er fullstendig uaktuelt for meg å jobbe som sykepleier, jeg gjør andre ting.

Gregarious skrev (8 timer siden):

Nei dette stemmer ikke, forskning viser ikke det. Forskningen viser motstridene resultater, men det taler mer mot at også assistert fødsel er farligere med flere uønskede hendelser. 

Selv i det få forskningsrapportene som ikke viser signifikant forskjell så er det krav om lav-risiko svangerskap og kort vei til sykehus.
Noe svært mange i Norge absolutt ikke har. 

Men de som "absolutt ikke har det" blir da heller ikke selektert til hjemmefødsel. Du må nesten komme med kilder på påstanden din om at assistert hjemmefødsel er farligere enn sykehusfødsel, og presisere hva du legger i "uønskede hendelser" - det er tross alt ekstremt mye "uønskede hendelser" på sykehus også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissCoverdale skrev (3 timer siden):

Er det uventet at et barn som er født i dårlig forfatning kan dø? Spør fordi jeg oppriktig lurer. Aldri vært med på at politi kobles inn i slike tilfeller på sykehus hvor et spedbarn har vært dårlig helt fra fødsel av. 

Syns forøvrig det er skikkelig dritt å publisere en slik sak før det er etterforsket. De har mistet et barn.

Det blir startet etterforskning uansett. Man ønsker å avdekke årsaken til at det gikk som det gjorde, og hvem som eventuelt har skylda. Sykehuset vil gjerne unngå å bli sittende med ansvar/skyld, så de forsøker å skylde på alt og alle andre (i dette tilfellet den stakkars doulaen, som ikke hadde gjort annet enn å møte på jobb som avtalt for å bli med på en fødsel).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

k4ren skrev (1 minutt siden):

Nå må de forby de jævla doulaene! Må være en grunn til at denne er anmeldt ja.

Hun er ikke anmeldt, men sykehuset har forsøkt å skylde på henne.

Jeg tror forresten du blander sammen doulaer med de skvatt gærne kjerringene i det såkalte «frifødselsnettverket». 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (14 minutter siden):

Hun er ikke anmeldt, men sykehuset har forsøkt å skylde på henne.

Jeg tror forresten du blander sammen doulaer med de skvatt gærne kjerringene i det såkalte «frifødselsnettverket». 

Mye mulig altså, kjenner freespirit folk som skulle føde hjemme uten smertestillende og ha med doula, spise morkaka si, og hele pakka. Så kanskje jeg var rask til å dømme. Veldig trist sak uansett, synes forferdelig synd på foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...