Fremmed fugl Skrevet 20. mars #61 Del Skrevet 20. mars Maia70 skrev (8 minutter siden): Da blir det jo det samme med abort. Nei, og ja. Nei, det å være uønsket gravid er ikke det samme som å ønske hjemmefødsel. Det ønskede resultatet ved hjemmefødsel er et nytt rettssubjekt. Ja, er en grunn at vi har en grense for selvbestemt abort. Det er fordi at tras at det ufødte barnet ikke er et selvstendig rettssubjekt så er det nok så stor enighet at det gradvis vil få et økt beskyttelsesverdi i løpet av svangerskapet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 20. mars #62 Del Skrevet 20. mars moroklompen skrev (20 timer siden): Å gå fra en slik situasjon til å tenke at det er bedre å føde hjemme, tenker jeg rett og slett er uvitenhet. Selv om du hadde en dårlig opplevelse med en jordmor betyr ikke det at det er bedre å ta sjansen på at du og barnet potensielt kan dø fordi en jordmor som var dårlig. Du tenker at leger og jordmødrer som selv velger hjemmefødsel, gjør dette av uvitenhet og heller burde lytte til KG-fødseleksperten moroklumpen? moroklompen skrev (20 timer siden): De bør tenke dø vs ikke dø, fordi det er det dette er snakk om til syvende og sist. Det må være vanskelig å ha så mye angst. Du fremstiller det som om det er russisk rulett å føde hjemme med jordmor, og det viser bare at du er ekstremt dårlig på risikovurderinger. pop up bruker skrev (18 timer siden): Hvis du aldri har opplevd det kan du ikke heller ikke si hvordan du ville reagert med sikkerhet. Der du skriver at du blir provosert over at dårlig erfaring fører til dårlige valg, blir jeg provosert over at dårlig erfaring som fødende har ikke blir tatt mer på alvor. Det er et reelt problem at mange kvinner desverre opplver dårlige fødetilbud, noen har så dårlige opplevelser at de blir traumatiset og ikke vil tilbake til sykehuset for å føde. Det er mange kilder som dokumeterer dette. Jeg har lenket til noe tidligere. Hvis vi ikke kan ta dette på alvor får vi hverken forebygget at kvinner ønsker uassistert hjemmefødseler, men heller ikke generelt sett sørge for at kvinner får bedre tilbud på sykehuset. Kravet kan ikke være at så lenge mor og barn overlevde er alt greit. Vi må kunne stille høyere krav enn det. Helt enig Maleficenta skrev (8 timer siden): Men de som har blitt traumatisert må jo snakke om dette med jordmor som igjen kan kontakte sykehuset ang dette og kanskje få unngått at det samme skjer igjen. Det KAN jo faktisk være at man får en bedre opplevelse neste gang Det hjelper jo ikke, når hovedproblemet er kronisk underbemanning og at man sendes hjem i forkant og kastes ut rett etterpå. Mange har ikke lyst å sitte i bil hverken med rier eller noen få dager etter fødselen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars #63 Del Skrevet 20. mars (endret) velociraptor skrev (2 timer siden): Du tenker at leger og jordmødrer som selv velger hjemmefødsel, gjør dette av uvitenhet og heller burde lytte til KG-fødseleksperten moroklumpen? Det må være vanskelig å ha så mye angst. Du fremstiller det som om det er russisk rulett å føde hjemme med jordmor, og det viser bare at du er ekstremt dårlig på risikovurderinger. Helt enig Det hjelper jo ikke, når hovedproblemet er kronisk underbemanning og at man sendes hjem i forkant og kastes ut rett etterpå. Mange har ikke lyst å sitte i bil hverken med rier eller noen få dager etter fødselen. Det er ikke underbemannet hele jævla tiden. Noen ganger er det gjerne sykdom på jobb som gjør at de er for få den dagen eller det er stort trykk med fødende den dagen. Noen ganger er man uheldig ja. Men ikke hver gang alltid. Og man må ikke gå hjem. Det er ingen som kan tvinge noen til å forlate sykehusbygget Endret 20. mars av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 20. mars #64 Del Skrevet 20. mars Maleficenta skrev (10 minutter siden): Det er ikke underbemannet hele jævla tiden. Noen ganger er det gjerne sykdom på jobb som gjør at de er for få den dagen eller det er stort trykk med fødende den dagen. Noen ganger er man uheldig ja. Men ikke hver gang alltid. Og man må ikke gå hjem. Det er ingen som kan tvinge noen til å forlate sykehusbygget De er underbemannet hele tiden, men ikke like ille i februar som i juli-august, og sikkert ikke like ille på små lokalsykehus i utkant Norge som i Oslo. Det er mulig ingen kan tvinge meg til å forlate sykehusbygget, men da jeg fikk streng beskjed om å dra hjem var jeg ikke klar over at jeg kunne nekte, og det er sikkert flere fødende enn meg som ikke setter seg ned og leser gjennom Norges Lover for å finne ut om de trenger å følge påleggene man får, når man er midt i en rie og er usikker på om man kommer til å dø av smerter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars #65 Del Skrevet 20. mars velociraptor skrev (Akkurat nå): De er underbemannet hele tiden, men ikke like ille i februar som i juli-august, og sikkert ikke like ille på små lokalsykehus i utkant Norge som i Oslo. Det er mulig ingen kan tvinge meg til å forlate sykehusbygget, men da jeg fikk streng beskjed om å dra hjem var jeg ikke klar over at jeg kunne nekte, og det er sikkert flere fødende enn meg som ikke setter seg ned og leser gjennom Norges Lover for å finne ut om de trenger å følge påleggene man får, når man er midt i en rie og er usikker på om man kommer til å dø av smerter. Du måtte nok forlate avdelingen men ingen kunne sagt noe på at du hang nede ved sykehuskiosken eller kafeen eller hva som enn er i det sykehuset du er i nærheten av. Og er du hjemme får du null smertelindring. Da kommer det iallefall til å være vondt og jævlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 20. mars #66 Del Skrevet 20. mars (endret) velociraptor skrev (2 timer siden): Du tenker at leger og jordmødrer som selv velger hjemmefødsel, gjør dette av uvitenhet og heller burde lytte til KG-fødseleksperten moroklumpen? Det må være vanskelig å ha så mye angst. Du fremstiller det som om det er russisk rulett å føde hjemme med jordmor, og det viser bare at du er ekstremt dårlig på risikovurderinger. Helt enig Det hjelper jo ikke, når hovedproblemet er kronisk underbemanning og at man sendes hjem i forkant og kastes ut rett etterpå. Mange har ikke lyst å sitte i bil hverken med rier eller noen få dager etter fødselen. Etter å ha opplevd en fødsel som jeg nesten ikke overlevde, så har jeg absolutt angst rundt temaet for de som så sikkert føler de bør ta en slik beslutning på det ufødte barnet sine vegne. Jeg var inne på tanken om hjemmefødsel selv, fordi jeg hadde så enkle fødsler bak meg og oppfylte alle krav til hjemmefødsel. Heldigvis slo jeg tanken fra meg. Som skrevet tidligere, så hadde jeg tidligere ukompliserte fødsler og ett fullstendig ukomplisert svangerskap helt uten noen risikofaktorer. Det er russisk rulett fordi fødsler er så ekstremt uforutsigbare, man bør ikke ta en risikovurdering når det kommer til potensielle liv tapt i det man vet er en risikofylt situasjon. Å være gravid og føde er det farligste man gjør i livet som kvinne, derfor kan jeg ikke forstå at man velger å gjøre det med dårligere forutsetninger enn nødvendig. Endret 20. mars av moroklompen 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannalienaas Skrevet 20. mars #67 Del Skrevet 20. mars Enig der 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prill Skrevet 20. mars #68 Del Skrevet 20. mars Skremmende at det har blitt en trend med såkalt fri fødsel. Synes det er provoserende at noen velger å gå frivillig tilbake til middelalderen, og gambler med barnets liv i samme slengen. Og hvorfor? Fordi det føles riktig. Fakta nei takk, liksom. Det ER tryggere å føde på sykehus, og jeg personlig ville syntes det var vanskelig å leve med, dersom noe skulle gå galt under en hjemmefødsel. For fødsel er aldri 100% trygt. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 20. mars #69 Del Skrevet 20. mars prill skrev (14 minutter siden): Skremmende at det har blitt en trend med såkalt fri fødsel. Synes det er provoserende at noen velger å gå frivillig tilbake til middelalderen, og gambler med barnets liv i samme slengen. Og hvorfor? Fordi det føles riktig. Fakta nei takk, liksom. Det ER tryggere å føde på sykehus, og jeg personlig ville syntes det var vanskelig å leve med, dersom noe skulle gå galt under en hjemmefødsel. For fødsel er aldri 100% trygt. 💯 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 20. mars #70 Del Skrevet 20. mars Disse kvinner burde automatisk meldes inn til. BV for å sette barnets liv i fare. Ferdig snakka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 21. mars #71 Del Skrevet 21. mars Maleficenta skrev (11 timer siden): Du måtte nok forlate avdelingen men ingen kunne sagt noe på at du hang nede ved sykehuskiosken eller kafeen eller hva som enn er i det sykehuset du er i nærheten av. Og er du hjemme får du null smertelindring. Da kommer det iallefall til å være vondt og jævlig Man får jo smertelindring hjemme, i form av ro, akupunktur, varme kluter, varmt vann, massasje. Hvem ønsker å ha i seg medisiner før barnet er ute? Kjempegodt forslag at man kan "henge rundt" nede ved en kiosk eller kafe mens man har rier og ikke klarer å hverken stå eller sitte. Jeg skjønner ikke dette behovet folk her har for å prakke sine egne valg på andre. Ingen tvinger dere til å føde hjemme, så hvorfor ønsker dere å traumatisere andre kvinner ved å tvinge dem inn i noe de virkelig ikke ønsker? moroklompen skrev (10 timer siden): Etter å ha opplevd en fødsel som jeg nesten ikke overlevde, så har jeg absolutt angst rundt temaet for de som så sikkert føler de bør ta en slik beslutning på det ufødte barnet sine vegne. Jeg var inne på tanken om hjemmefødsel selv, fordi jeg hadde så enkle fødsler bak meg og oppfylte alle krav til hjemmefødsel. Heldigvis slo jeg tanken fra meg. Som skrevet tidligere, så hadde jeg tidligere ukompliserte fødsler og ett fullstendig ukomplisert svangerskap helt uten noen risikofaktorer. Det er russisk rulett fordi fødsler er så ekstremt uforutsigbare, man bør ikke ta en risikovurdering når det kommer til potensielle liv tapt i det man vet er en risikofylt situasjon. Å være gravid og føde er det farligste man gjør i livet som kvinne, derfor kan jeg ikke forstå at man velger å gjøre det med dårligere forutsetninger enn nødvendig. Nei, det er ikke russisk rulett, ærlig talt. Russisk rulett er 1/6 sjangs for å dø. Jeg tror ikke engang at en hysteriker som deg tror at det er 16-17 % sjangs for at barnet dør under en hjemmefødsel. Rullerusk skrev (9 timer siden): Disse kvinner burde automatisk meldes inn til. BV for å sette barnets liv i fare. Ferdig snakka! 🙄 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prill Skrevet 21. mars #72 Del Skrevet 21. mars velociraptor skrev (1 time siden): Man får jo smertelindring hjemme, i form av ro, akupunktur, varme kluter, varmt vann, massasje. Hvem ønsker å ha i seg medisiner før barnet er ute? Kjempegodt forslag at man kan "henge rundt" nede ved en kiosk eller kafe mens man har rier og ikke klarer å hverken stå eller sitte. Jeg skjønner ikke dette behovet folk her har for å prakke sine egne valg på andre. Ingen tvinger dere til å føde hjemme, så hvorfor ønsker dere å traumatisere andre kvinner ved å tvinge dem inn i noe de virkelig ikke ønsker? Nei, det er ikke russisk rulett, ærlig talt. Russisk rulett er 1/6 sjangs for å dø. Jeg tror ikke engang at en hysteriker som deg tror at det er 16-17 % sjangs for at barnet dør under en hjemmefødsel. 🙄 Traumatisere kvinner ved å «tvinge» dem til å føde på sykehus?? Fødsel er ikke noen søndagstur, og kan være traumatisk uansett. Ingen her kan tvinge deg så klart, men det må være lov å komme med saklige argumenter. Som at komplikasjoner under fødsel ikke er uvanlig, og at da er det tryggere å få medisinsk hjelp enn å ligge hjemme med varme kluter. Dette handler om liv og helse for både mor og barn, og jeg fatter ikke at noen er villige til å ta risikoen det er å føde uten i det minste å ha kvalifisert helsepersonell til stede. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 21. mars #73 Del Skrevet 21. mars prill skrev (10 minutter siden): Traumatisere kvinner ved å «tvinge» dem til å føde på sykehus?? Fødsel er ikke noen søndagstur, og kan være traumatisk uansett. Ingen her kan tvinge deg så klart, men det må være lov å komme med saklige argumenter. Som at komplikasjoner under fødsel ikke er uvanlig, og at da er det tryggere å få medisinsk hjelp enn å ligge hjemme med varme kluter. Dette handler om liv og helse for både mor og barn, og jeg fatter ikke at noen er villige til å ta risikoen det er å føde uten i det minste å ha kvalifisert helsepersonell til stede. Ikke EN person i denne tråden har forsvart å føde uten kvalifisert helsepersonell til stede. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. mars #74 Del Skrevet 21. mars velociraptor skrev (6 timer siden): Man får jo smertelindring hjemme, i form av ro, akupunktur, varme kluter, varmt vann, massasje. Hvem ønsker å ha i seg medisiner før barnet er ute? Kjempegodt forslag at man kan "henge rundt" nede ved en kiosk eller kafe mens man har rier og ikke klarer å hverken stå eller sitte. Jeg skjønner ikke dette behovet folk her har for å prakke sine egne valg på andre. Ingen tvinger dere til å føde hjemme, så hvorfor ønsker dere å traumatisere andre kvinner ved å tvinge dem inn i noe de virkelig ikke ønsker? Nei, det er ikke russisk rulett, ærlig talt. Russisk rulett er 1/6 sjangs for å dø. Jeg tror ikke engang at en hysteriker som deg tror at det er 16-17 % sjangs for at barnet dør under en hjemmefødsel. 🙄 Ro og massasje og akupunktur .. bullshit new age såkalt smertelindring. Og ikke alle hjemme jordmødre kan akupunktur 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 21. mars #75 Del Skrevet 21. mars Alle bevist atferd som øker risikoen for skade og død hos barnet signifikant bør bli ansett som grov omsorgssvikt. På samme måte som en ikke kan legge en baby i bagasjerommet, men faktisk er lovpålagt å sikre barnet forsvarlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 21. mars #76 Del Skrevet 21. mars Maleficenta skrev (4 timer siden): Ro og massasje og akupunktur .. bullshit new age såkalt smertelindring. Og ikke alle hjemme jordmødre kan akupunktur Jeg har aldri hørt om en hjemmefødsel jordmor som ikke kan akupunktur, men det kan man jo forsikre seg om på forhånd om man ønsker det 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prill Skrevet 22. mars #77 Del Skrevet 22. mars velociraptor skrev (22 timer siden): Ikke EN person i denne tråden har forsvart å føde uten kvalifisert helsepersonell til stede. Ok, det er jo bra. Nå var det dette (frifødsel uten jordmor) HI tok opp, men jeg skjønner at det er lett å blande kortene her. Jeg er ikke noen tilhenger av planlagt hjemmefødsel uansett, pga jeg kjenner mange som har hatt komplikasjoner som har oppstått under fødsel. Og da tenker jeg det er tryggest å være på et sykehus, selv om det ikke er like koselig som å være hjemme. Men jeg respekterer at noen velger det i samråd med jordmor dersom det anses som trygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 22. mars #78 Del Skrevet 22. mars Gregarious skrev (17 timer siden): Alle bevist atferd som øker risikoen for skade og død hos barnet signifikant bør bli ansett som grov omsorgssvikt. På samme måte som en ikke kan legge en baby i bagasjerommet, men faktisk er lovpålagt å sikre barnet forsvarlig. Ja, sånn som å gi barna sine ultraprosessert mat tenker du? Helt enig, det er grov omsorgssvikt, det øker risikoen for sykdom og for tidlig død signifikant. Men du må gjerne vise til tall som beviser at screenet hjemmefødsel med jordmor signifikant øker risikoen for skade og død hos barnet sammenlignet med sykehusfødsel? Eller snakker du kun om uassistert hjemmefødsel nå? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prill Skrevet 22. mars #79 Del Skrevet 22. mars velociraptor skrev (13 minutter siden): Ja, sånn som å gi barna sine ultraprosessert mat tenker du? Helt enig, det er grov omsorgssvikt, det øker risikoen for sykdom og for tidlig død signifikant. Men du må gjerne vise til tall som beviser at screenet hjemmefødsel med jordmor signifikant øker risikoen for skade og død hos barnet sammenlignet med sykehusfødsel? Eller snakker du kun om uassistert hjemmefødsel nå? Alvorlig talt, nå må du slutte. Det er greit å være opptatt av sunt kosthold, men det er ikke sånn at du dør om du spiser noe ultraprossessert. Da hadde vi jo krepert for lenge siden alle sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet lørdag kl 12:16 #80 Del Skrevet lørdag kl 12:16 prill skrev (4 timer siden): Alvorlig talt, nå må du slutte. Det er greit å være opptatt av sunt kosthold, men det er ikke sånn at du dør om du spiser noe ultraprossessert. Da hadde vi jo krepert for lenge siden alle sammen. Det er ikke sånn at man nødvendigvis dør av hjemmefødsel heller. Da hadde menneskeheten dødd ut for mange tusen år siden. Men det er helt udiskutabelt at UP-mat gir dårligere helse, som da går under «skade». Folk lever lenger, men med mye medisiner og helsehjelp. Usikker på hvor mange som hadde levd til særlig over 60 år uten moderne medisin i dagens samfunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå