katties Skrevet 19. mars #41 Del Skrevet 19. mars (endret) Jeg vurderte å føde hjemme etter første fødsel. Ikke fordi jeg mente det var like trygt (det er det ikke), men fordi jeg opplevde så mye galt på sykehuset etter første fødsel. Første delen gikk fint, selv om jeg måtte bli igangsatt, det var misfarget fostervann, ting tok lengre tid enn man TRODDE at det burde ta (trodde at barnet kom til å ha lite oksygen, men det var egentlig ikke tilfellet i det hele tatt). Fikk ikke engang en rift - dette burde jo ha går kjempefint! Deretter kom en ny jordmor inn og begynte å trykke så handt på meg at jeg fikk brokk, sydde ting som ikke skulle sys - hun rett og slett sydde åpningen til vagina en cm mindre enn den skulle være, gjorde det i tillegg skjevt og ga meg en infeksjon (som det var UMULIG å få behandlet i ettertid pga ingen i helsesystemet ville ta noe som helst ansvar). Jordmoren brydde seg heller ikke om at jeg sa at bedøvelsen ikke hadde funka. I stedet for å sitte igjen med en fin opplevelse så ble jeg traumatisert. Sex var umulig i lang tid etterpå pga infeksjonen (prøve påviste infeksjon, de ville ikke gi noe utredning - man kunne gjort MR, eller behandling, infeksjonen varte i over 3 mnd, som betydde store smerter hele denne tiden, mens jeg måtte passe på og bære rundt på en baby, det ble arrvev der, ting luktet dødt vev i sikker et år etterpå) og vagina som var sydd for stramt var det omtrent umulig å ha sex det første året (hadde vel det én gang i løpet av de første 14 mnd etter fødsel). Og i tillegg var det kjempemye gasslighting fra helsevesenet - de hadde liksom ikke gjort noe som helst galt, men de ville heller ikke hjelpe, og å gi meg navnet på jordmoren som hadde behandlet meg som om jeg var en potetsekk, det fikk jeg ikke uten å måtte gå til politiet først (nei, ingen truet sykehuset - jeg trengte navnet til jordmoren for å vite hvem jeg skulle klage på, og for å være sikker på at hun aldri behandlet meg igjen). I tillegg fikk jeg beskjed om at det var jeg selv som valgte å få barn, så da måtte jeg bare tåle alle konsekvensene som kom med det (men det var jo IKKE pga barnet, men pga feilbehandling at jeg hadde så store konsekvenser). Du mener man er priviligert, men det tror jeg ikke du hadde tenkt om du selv ble behandlet slik. Man får veldig lite lyst til å ha noe som helst med helsevesenet å gjøre når fødselen egentlig var relativt ukomplisert. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt valgte å føde på sykehus er at jeg er alt for redd for å skade barnet, og at jeg hadde brukt 3 år på å øve meg og mannen min opp til hva vi skulle gjøre hvis helsepersonellet prøvde å tvinge meg til intervensjoner igjen. I tillegg har jeg lest flere artikler i media der jordmødre og sykepleiere har uttalt seg om at mødrene er uansvarlige hvis de føder hjemme, og det er mye negativt snakk om mødrene - dette får en virkelig ikke til å tenke at disse menneskene bryr seg så veldig om hva som skjer med moren. Vil man at flere skal inn på sykehus så må man tilrettelegge for det og vise at man vil mødrene godt, i stedet for å prøve å "kjefte" gravide inn på sykehuset for å føde. Bare se på din egen post og mange av kommentarene her inne: de snakker negativt om kvinner som velger annet enn sykehus, og som om disse kvinnene er barnemishandlere. Ingen fokus på HVORFOR de i det hele tatt har fått for seg ideen om å føde hjemme. Hva hadde du tenkt om noen skrev at menn må tvinges inn på sykehusene for å undersøkes for kreft, samme om de vil det eller ikke, "kom deg til den jævla kolonoskopien, jævla sutregubbe!", for hvis det går for langt så dør de fra familien sin! Ja, det er viktig at folk undersøkes for kreft, men det hjelper lite å være overbærende og nedlatende mot dem. Hvorfor ikke jobbe med å få i stand et bedre fødetilbud i stedet? Kanskje dét kunne konvertert noen vekk fra hjemmefødsel? Endret 19. mars av katties 1 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 19. mars #42 Del Skrevet 19. mars (endret) idk_ skrev (1 time siden): De er også ignorante. Tenker at en del av de trolig er antivaxere og andre som tror på konspirasjonsteorier? Greit nok at noen har hatt en dårlig opplevelse med en jordmor som følger boka og er dårleg på å tilrettelegge for den enkelte. Men jeg fatter likevel ikke at noen vil gamble med liv og helse på den måten. Skjønner du ikke at dårlig fødetilbud gambler med MORS liv og helse da? Noen mødre ønsker da å heller gamble selv - da har de kun seg selv å skylde på. Mange som har hatt en traumatisk fødsel får fødselsdepresjon etterpå. Jeg selv ble utredet og fulgt opp nesten ukentil de første månedene og deretter minst en gsng i måneden, i lang tid pga komplikasjoner etter en egentlig ukomplisert fødsel som en dårlig jordmor ødela. Jeg forstår at det er vanskelig for deg å skjønne hvilke følelser noen kvinner sitter igjen med, men hadde du opplevd noe slikt selv tror jeg du ville tenkt annerledes. Endret 19. mars av katties 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. mars #43 Del Skrevet 19. mars katties skrev (1 minutt siden): Skjønner du ikke at dårlig fødetilbud gambler med MORS liv og helse da? Noen mødre ønsker da å heller gamble selv - da har de kun seg selv å skylde på. Mange som har hatt en traumatisk fødsel får fødselsdepresjon etterpå. Jeg selv ble utredet og fulgt opp nesten ukentil de første månedene og deretter minst en gsng i måneden, i lang tid pga komplikasjoner etter en egentlig ukomplisert fødsel som en dårlig jordmor ødela. Jeg forstår at det er vanskelig for deg å skjønne hvilke følelser noen kvinner sitter igjen med, men hadde du opplevd noe slikt selv tror jeg du ville tenkt annerledes. Er ikke utelukkende dårlig fødetilbud overalt. Syns media overdriver noe her. Der jeg fødte syns jeg det var veldig bra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 19. mars #44 Del Skrevet 19. mars (endret) Maleficenta skrev (46 minutter siden): Er ikke utelukkende dårlig fødetilbud overalt. Syns media overdriver noe her. Der jeg fødte syns jeg det var veldig bra Jeg tror nok mesteparten går fint, men det er de gangene det ikke gjør som får mediaoppslag, og slik er det jo alltid. Jeg har hatt to superfine fødsler, og en som var 50% super: samme om jeg måtte bli indusert, uviktig at venflonen ble satt feil 2 ganger, uviktig at det ikke ble basseng, smertene regnet jeg jo med, så de spiller heller ingen rolle - jeg tåler mye smerte og har aldri trengt noe smertestillende under fødslene, og ikke engang skreket mens jeg fødte (jeg var forberedt på at smerte her er normalt). Den gangen det gikk galt så gikk det virkelig galt på mange fronter: jordmor gjorde massevis av unødvendige intervensjoner, sykehuset behandlet meg utrolig dårlig etterpå - jeg ble ikke trodd, ble beskyldt for alt mulig rart, ingen tok ansvar, og jeg fikk ikke engang lov til å vite hvem som hadde behandlet meg. Er jo ikke rart man da har lyst til å skrive i media - det er liksom ikke så mye annet man kan gjøre for å lette på følelsene sine og ansvarliggjøre de ansvarlige. Endret 19. mars av katties 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 19. mars #45 Del Skrevet 19. mars Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 19. mars #46 Del Skrevet 19. mars katties skrev (7 timer siden): Skjønner du ikke at dårlig fødetilbud gambler med MORS liv og helse da? Noen mødre ønsker da å heller gamble selv - da har de kun seg selv å skylde på. Mange som har hatt en traumatisk fødsel får fødselsdepresjon etterpå. Jeg selv ble utredet og fulgt opp nesten ukentil de første månedene og deretter minst en gsng i måneden, i lang tid pga komplikasjoner etter en egentlig ukomplisert fødsel som en dårlig jordmor ødela. Jeg forstår at det er vanskelig for deg å skjønne hvilke følelser noen kvinner sitter igjen med, men hadde du opplevd noe slikt selv tror jeg du ville tenkt annerledes. Å gå fra en slik situasjon til å tenke at det er bedre å føde hjemme, tenker jeg rett og slett er uvitenhet. Selv om du hadde en dårlig opplevelse med en jordmor betyr ikke det at det er bedre å ta sjansen på at du og barnet potensielt kan dø fordi en jordmor som var dårlig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 19. mars #47 Del Skrevet 19. mars (endret) moroklompen skrev (13 minutter siden): Å gå fra en slik situasjon til å tenke at det er bedre å føde hjemme, tenker jeg rett og slett er uvitenhet. Selv om du hadde en dårlig opplevelse med en jordmor betyr ikke det at det er bedre å ta sjansen på at du og barnet potensielt kan dø fordi en jordmor som var dårlig. Noen tenker at her er det ikke om å dø vs ikke dø, men om man kunne ha født i rolige omgivelser naturlig, vs på en trang sykehusseng med folk som gjorde ting mot deg, som ikke var nødvendig, med tvang. Da hjelper det ikke å snakke til disse mødrene om at de MÅ på sykehus. Det hjelper å snakke om at man vil gjøre det man kan for å gjøre fødselen god, rolig og minimere inngrep. De ser sjansen for å dø (relativt liten) opp mot hvor mange som blir unødig stresset, klippet, barn tatt med vakuum, igangsettelse, helsepersonell som tar vannet uten engang å spørre o.l. Rett og slett: de ser ofte død opp imot obstetrisk vold og konsekvensene av dette. De ønsker en vakker fødsel, ikke PTSD, og ser at mange andre har fått det til. Personlig satt jeg lenge opp ikke føde hjemme mot føde på sykehus, men føde på sykehus eller aldri få barn igjen. Endret 19. mars av katties 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 19. mars #48 Del Skrevet 19. mars (endret) katties skrev (12 minutter siden): Noen tenker at her er det ikke om å dø vs ikke dø, men om man kunne ha født i rolige omgivelser naturlig, vs på en trang sykehusseng med folk som gjorde ting mot deg, som ikke var nødvendig, med tvang. Da hjelper det ikke å snakke til disse mødrene om at de MÅ på sykehus. Det hjelper å snakke om at man vil gjøre det man kan for å gjøre fødselen god, rolig og minimere inngrep. De ser sjansen for å dø (relativt liten) opp mot hvor mange som blir unødig stresset, klippet, barn tatt med vakuum, igangsettelse, helsepersonell som tar vannet uten engang å spørre o.l. De bør tenke dø vs ikke dø, fordi det er det dette er snakk om til syvende og sist. Jeg har født mange barn og har aldri opplevd noen av tingene du nevner, det betyr selvfølgelig ikke at det kan skje. Selv om jeg hadde opplevd det, så hadde det ikke stoppet meg fra å føde på ett sykehus med best mulige forutsetninger for barnet og meg. Heldigvis, for ved min siste fødsel så hadde jeg ikke overlevd om jeg ikke var på ett sykehus. Ukomplisert svangerskap uten noen form for risiko, likevel endte jeg opp med å miste 3 liter blod før jeg ble hastet inn til operasjon. Dette skjedde i løpet av minutter. Jeg kjenner jeg blir provosert av at tidligere dårlige opplevelser gjør at man tar dårlige valg. Dette bør man ta opp med fødeavdelingen og involvere partner i slik at det ikke skjer igjen, heller enn å utsette barnet og seg selv for en risiko man ikke aner om kan skje. Det er en grunn til at det å være gravid og å føde er noe av det farligste man som kvinne kan gjøre. Det fremstår som intet mindre enn svært privilegert og arrogant når man tar ett valg på bekostning av barnet og sin egen helse. Endret 19. mars av moroklompen 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 19. mars #49 Del Skrevet 19. mars (endret) moroklompen skrev (11 timer siden): De bør tenke dø vs ikke dø, fordi det er det dette er snakk om til syvende og sist. jeg har født mange barn og har aldri opplevd noen av tingene du nevner, det betyr selvfølgelig ikke at det kan skje. Selv om jeg hadde opplevd det, så hadde det ikke stoppet meg fra å føde på ett sykehus med best mulige forutsetninger for barnet og meg. Heldigvis, for ved min siste fødsel så hadde jeg ikke overlevd om jeg ikke var på ett sykehus. Ukomplisert svangerskap uten noen form for risiko, likevel endte jeg opp med å miste 3 liter blod før jeg ble hastet inn til operasjon. Dette skjedde i løpet av minutter. Første gangen det gikk galt med meg var jeg i etterkant i kontakt med sikkert over 30 stk helsepersonell. Av disse så husker jeg kanskje 5 som greie - resten behandlet meg som om jeg ikke var bra i hodet. Jeg tenkte først at det kanskje var hormonene og de visste bedre, men i etterkant ser jeg fortsatt at jeg hadde rett. Hvis 85% av helsepersonellet du hadde møtt på var fiendtlige mot deg, tror du virkelig at du 100% sikkert ville ha stolt på dem igjen? Jeg har dritbra psyke, men det tok meg 3 år, og jeg var fortsatt ikke sikker. Du sa at man måtte ta ting opp med fødeavdelingen om det gikk galt. Jeg prøvde. Mange, mange ganger. De ville ikke engang gi ut navnet til den jeg ville klage på, og benektet alt av feil (inkludert å glemme å gi meg prøvesvar om at jeg hadde en stor infeksjon). Endret 20. mars av katties 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 19. mars #50 Del Skrevet 19. mars Jeg leste i vg tror jeg om en kvinne med et uproblematisk svangerskap ,hun var vel lege eller jordmor selv og valgte heldigvis å føde på sykehus. For etter fødselen så begynner hun å blø veldig,hun mister vel halvparten av alt blod hun har. Så hadde hun født hjemme,hadde hun dødd,heldigvis fødte hun på sykehus der de kunne haste henne til operasjonssalen og redde livet hennes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 19. mars #51 Del Skrevet 19. mars katties skrev (1 minutt siden): Først egsngen det gikk galt med meg var jeg i etterkant i kontakt med sikkert over 30 stk helsepersonell. Av disse så husker jeg kanskje 5 som greie - resten behandlet meg som om jeg ikke var bra i hodet. Jeg tenkte først at det kanskje var hormonene og de visst ebedre, men i etterkant ser jeg fortsatt at jeg hadde rett. Hvis 85% av helsepersonellet du hadde møtt på var fiendtlige mot deg, tror du virkelig at du 100% sikkert ville ha stolt på dem igjen? Jeg har dritbra psyke, men det tok meg 3 år, og jeg var fortsatt ikke sikker. I etterkant av fødsel? Hva var de de gjorde, i etterkant, som var så graverende at du tenker at hjemmefødsel er bedre? Jeg hadde fortsatt stolt mer på at helsepersonell var mer i stand til å ta vare på barnet og meg enn det som kunne vært gjort hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 19. mars #52 Del Skrevet 19. mars sommermor skrev (4 minutter siden): Jeg leste i vg tror jeg om en kvinne med et uproblematisk svangerskap ,hun var vel lege eller jordmor selv og valgte heldigvis å føde på sykehus. For etter fødselen så begynner hun å blø veldig,hun mister vel halvparten av alt blod hun har. Så hadde hun født hjemme,hadde hun dødd,heldigvis fødte hun på sykehus der de kunne haste henne til operasjonssalen og redde livet hennes. Denne du tenker på? Noe veldig lignende skjedde med meg. https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 19. mars #53 Del Skrevet 19. mars moroklompen skrev (1 minutt siden): Denne du tenker på? Noe veldig lignende skjedde med meg. https://www.vg.no/nyheter/i/93VKAq/fride-36-advarte-mot-hjemmefoedsel-uten-jordmor-saa-holdt-hun-selv-paa-aa-doe Ja det er den saken jeg tenkte på. Det høres utrolig skummelt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 19. mars #54 Del Skrevet 19. mars sommermor skrev (1 minutt siden): Ja det er den saken jeg tenkte på. Det høres utrolig skummelt ut. Kjempe skummelt. Gikk fra å føde barnet helt ukomplisert til full alarm og rett inn til operasjon på svært kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. mars #55 Del Skrevet 19. mars Dette er jo bare et angrep på hjemmefødsler der de appellerer til følelser. Klart den overformynderske staten ville elsket å få slutt på dette, for man kan ikke ha noe sånt som frihet eller personlige valg. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 19. mars #56 Del Skrevet 19. mars moroklompen skrev (1 time siden): De bør tenke dø vs ikke dø, fordi det er det dette er snakk om til syvende og sist. Jeg har født mange barn og har aldri opplevd noen av tingene du nevner, det betyr selvfølgelig ikke at det kan skje. Selv om jeg hadde opplevd det, så hadde det ikke stoppet meg fra å føde på ett sykehus med best mulige forutsetninger for barnet og meg. Heldigvis, for ved min siste fødsel så hadde jeg ikke overlevd om jeg ikke var på ett sykehus. Ukomplisert svangerskap uten noen form for risiko, likevel endte jeg opp med å miste 3 liter blod før jeg ble hastet inn til operasjon. Dette skjedde i løpet av minutter. Jeg kjenner jeg blir provosert av at tidligere dårlige opplevelser gjør at man tar dårlige valg. Dette bør man ta opp med fødeavdelingen og involvere partner i slik at det ikke skjer igjen, heller enn å utsette barnet og seg selv for en risiko man ikke aner om kan skje. Det er en grunn til at det å være gravid og å føde er noe av det farligste man som kvinne kan gjøre. Det fremstår som intet mindre enn svært privilegert og arrogant når man tar ett valg på bekostning av barnet og sin egen helse. Hvis du aldri har opplevd det kan du ikke heller ikke si hvordan du ville reagert med sikkerhet. Der du skriver at du blir provosert over at dårlig erfaring fører til dårlige valg, blir jeg provosert over at dårlig erfaring som fødende har ikke blir tatt mer på alvor. Det er et reelt problem at mange kvinner desverre opplver dårlige fødetilbud, noen har så dårlige opplevelser at de blir traumatiset og ikke vil tilbake til sykehuset for å føde. Det er mange kilder som dokumeterer dette. Jeg har lenket til noe tidligere. Hvis vi ikke kan ta dette på alvor får vi hverken forebygget at kvinner ønsker uassistert hjemmefødseler, men heller ikke generelt sett sørge for at kvinner får bedre tilbud på sykehuset. Kravet kan ikke være at så lenge mor og barn overlevde er alt greit. Vi må kunne stille høyere krav enn det. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars #57 Del Skrevet 20. mars pop up bruker skrev (9 timer siden): Hvis du aldri har opplevd det kan du ikke heller ikke si hvordan du ville reagert med sikkerhet. Der du skriver at du blir provosert over at dårlig erfaring fører til dårlige valg, blir jeg provosert over at dårlig erfaring som fødende har ikke blir tatt mer på alvor. Det er et reelt problem at mange kvinner desverre opplver dårlige fødetilbud, noen har så dårlige opplevelser at de blir traumatiset og ikke vil tilbake til sykehuset for å føde. Det er mange kilder som dokumeterer dette. Jeg har lenket til noe tidligere. Hvis vi ikke kan ta dette på alvor får vi hverken forebygget at kvinner ønsker uassistert hjemmefødseler, men heller ikke generelt sett sørge for at kvinner får bedre tilbud på sykehuset. Kravet kan ikke være at så lenge mor og barn overlevde er alt greit. Vi må kunne stille høyere krav enn det. Men de som har blitt traumatisert må jo snakke om dette med jordmor som igjen kan kontakte sykehuset ang dette og kanskje få unngått at det samme skjer igjen. Det KAN jo faktisk være at man får en bedre opplevelse neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 20. mars #58 Del Skrevet 20. mars Tråden er ryddet for brukerdebatt. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 20. mars #59 Del Skrevet 20. mars Maia70 skrev (12 timer siden): Dette er jo bare et angrep på hjemmefødsler der de appellerer til følelser. Klart den overformynderske staten ville elsket å få slutt på dette, for man kan ikke ha noe sånt som frihet eller personlige valg. Vi har helsemessig autonomi. En etisk utfordring i fødselsomsorgen er at en fødsel skal resultere i en nytt selvstendig rettssubjekt. Det vil si barnet som går fra født til ufødt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. mars #60 Del Skrevet 20. mars Fremmed fugl skrev (3 timer siden): Vi har helsemessig autonomi. En etisk utfordring i fødselsomsorgen er at en fødsel skal resultere i en nytt selvstendig rettssubjekt. Det vil si barnet som går fra født til ufødt. Da blir det jo det samme med abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå