Rufs Skrevet 7. mai #181 Skrevet 7. mai Maleficenta skrev (3 timer siden): Men uten helsepersonell? Skal den stakkars faren måtte ta imot babyen da, som har null snøring på hva han driver med? Hva med mor selv?
Maleficenta Skrevet 7. mai #182 Skrevet 7. mai Rufs skrev (26 minutter siden): Hva med mor selv? Alene uten assistanse? Det høres ut som galskap
Rufs Skrevet 7. mai #183 Skrevet 7. mai Maleficenta skrev (29 minutter siden): Alene uten assistanse? Det høres ut som galskap Å ta i mot en baby selv er ikke galskap. (Uassistert fødsel er en annen ting, men akkurat å ta i mot barnet kan man gjøre selv uansett.)
Maleficenta Skrevet 8. mai #184 Skrevet 8. mai Rufs skrev (12 timer siden): Å ta i mot en baby selv er ikke galskap. (Uassistert fødsel er en annen ting, men akkurat å ta i mot barnet kan man gjøre selv uansett.) Det hadde ikke jeg vært istand til med førstemann. Var helt i tåka jeg da. Måtte ha hjelp inn i dusjen. Dessuten er det ikke alltid sånn at man vet selv når det er lurt å presse. Er mye større sjans for å revne når ingen passer på at nå må du holde litt igjen for å unngå revning. Og slikt kan kun de som har greie på det kontrollere.
Rufs Skrevet 8. mai #185 Skrevet 8. mai Maleficenta skrev (6 minutter siden): Det hadde ikke jeg vært istand til med førstemann. Var helt i tåka jeg da. Måtte ha hjelp inn i dusjen. Dessuten er det ikke alltid sånn at man vet selv når det er lurt å presse. Er mye større sjans for å revne når ingen passer på at nå må du holde litt igjen for å unngå revning. Og slikt kan kun de som har greie på det kontrollere. Jeg har tatt i mot alle mine. Og ingen har fortalt meg når jeg skal presse heller, for det har kroppen min gjort helt av seg selv, den har styrt hele showet. Aldri revnet heller. Så din sannhet er jo ikke den eneste. 2
Maleficenta Skrevet 8. mai #186 Skrevet 8. mai Rufs skrev (7 minutter siden): Jeg har tatt i mot alle mine. Og ingen har fortalt meg når jeg skal presse heller, for det har kroppen min gjort helt av seg selv, den har styrt hele showet. Aldri revnet heller. Så din sannhet er jo ikke den eneste. Jeg hadde iallefall null snøring om når jeg skulle presse. Jm måtte si at nå må du presse. Så bare fordi at du er super kvinnen så er det mange som ikke er det og, og da går det ikke bra å føde hjemme uten hjelp 2 2
Rufs Skrevet 8. mai #187 Skrevet 8. mai Maleficenta skrev (Akkurat nå): Jeg hadde iallefall null snøring om når jeg skulle presse. Jm måtte si at nå må du presse. Så bare fordi at du er super kvinnen så er det mange som ikke er det og, og da går det ikke bra å føde hjemme uten hjelp 🙄
Maleficenta Skrevet 8. mai #188 Skrevet 8. mai Rufs skrev (Akkurat nå): 🙄 Ja bare himle med øynene du. Er ikke jeg som kommer med farlige råd. Ååå du kan jo bare føde hjemme. Ååå du trenger ikke noen til stede du kan jo bare ta imot ungen selv.... 3 2
Djungelvrål Skrevet 15. mai #189 Skrevet 15. mai Rufs skrev (På 8.5.2025 den 11.34): Jeg har tatt i mot alle mine. Og ingen har fortalt meg når jeg skal presse heller, for det har kroppen min gjort helt av seg selv, den har styrt hele showet. Aldri revnet heller. Så din sannhet er jo ikke den eneste. Kvinner har hjulpet hverandre i fødsler i årtusener. Er ikke noe nytt at kvinner klarer seg dårlig alene. Føde og barselskoner var vanlig i alle bygder. Mange kvinner revner, mange kvinner må ha KS, noen kvinner føder dødfødte unger, noen kvinner er i fødsel i flere døgn, det er variabler i hundretall. Jeg hadde heller vært barnløs enn å måtte føde hjemme eller alene. 1 1
Alice123 Skrevet 17. mai #190 Skrevet 17. mai Djungelvrål skrev (På 15.5.2025 den 5.52): Kvinner har hjulpet hverandre i fødsler i årtusener. Er ikke noe nytt at kvinner klarer seg dårlig alene. Føde og barselskoner var vanlig i alle bygder. Mange kvinner revner, mange kvinner må ha KS, noen kvinner føder dødfødte unger, noen kvinner er i fødsel i flere døgn, det er variabler i hundretall. Jeg hadde heller vært barnløs enn å måtte føde hjemme eller alene. Man sier at "verdens eldste yrke er prostituert", men verdens eldste profesjon er jordmor 1
13579 Skrevet 18. mai #191 Skrevet 18. mai velociraptor skrev (På 7.5.2025 den 13.21): Det er mye smertelindring i stressmestring, tilstedeværelse, omsorg og ting som akupunktur, massasje, varme kluter og slikt man stort sett ikke har tid å tilby på sykehus. Siden de med hjemmefødsler er strengt selektert er det minimal sjangs for store livstruende blødninger, hjertestans, eller at en morkake ikke kommer ut så man dør av infeksjon før man når frem til et sykehus. Hvis din bekymring er for den fødende kvinnen, så tenker jeg at de selv må få lov å velge, akkurat som at man selv velger om man ønsker sykehushjelp om man brekker en arm eller får hjerteinfarkt. Dersom bekymringen gjelder babyen, er vi tilbake på at kvinner skal miste selvråderett over egen kropp fordi de nå er redusert til å være fødemaskin og rugekasse ute. egen verdi. Det er klart at kvinner må få bestemme over egen kropp. De fleste som velger hjemmefødsel, er godt orientert for fordeler og ulemper versus det å føde på sykehus. Mye kunne likevel vært tryggere på kvinneklinikkene om disse hadde vært forbudt område for menn, av hensyn til risikoen for seksuelle overgrep. Yrkene fødselshjelper og gynekolog bør være forbeholdt kvinner. Menn må bannlyses slike steder. Kvinner bør generelt ha rett til utelukkende kvinnelige behandlere dersom de ønsker det, også ved andre klinikker. 1
Brunello Skrevet 18. mai #193 Skrevet 18. mai Rufs skrev (På 8.5.2025 den 11.34): Jeg har tatt i mot alle mine. Og ingen har fortalt meg når jeg skal presse heller, for det har kroppen min gjort helt av seg selv, den har styrt hele showet. Aldri revnet heller. Så din sannhet er jo ikke den eneste. Du har hatt flaks og alt gikk bra. Det er hevet over enhver tvil at kvinner og barn har det sikrest og at det er mye mindre sjanse for at noe går galt når helsepersonell er til stede og spesielt når fødselen skjer på sykehus. Det er bare å sammenligne statistikk. 4 1
Maleficenta Skrevet 18. mai #194 Skrevet 18. mai 13579 skrev (2 timer siden): Det er klart at kvinner må få bestemme over egen kropp. De fleste som velger hjemmefødsel, er godt orientert for fordeler og ulemper versus det å føde på sykehus. Mye kunne likevel vært tryggere på kvinneklinikkene om disse hadde vært forbudt område for menn, av hensyn til risikoen for seksuelle overgrep. Yrkene fødselshjelper og gynekolog bør være forbeholdt kvinner. Menn må bannlyses slike steder. Kvinner bør generelt ha rett til utelukkende kvinnelige behandlere dersom de ønsker det, også ved andre klinikker. Aldri hørt om at kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn på fødeavdelingen. 3
Perine Skrevet 18. mai #195 Skrevet 18. mai Maleficenta skrev (6 minutter siden): Aldri hørt om at kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn på fødeavdelingen. Jeg så ei gal dame på tv, som hevdet at det var voldtekt når helsepersonell sjekket åpningen hos fødende kvinner. Slike som henne sprer frykt og mistro til sykehusene våre. 3
Maleficenta Skrevet 18. mai #196 Skrevet 18. mai Perine skrev (Akkurat nå): Jeg så ei gal dame på tv, som hevdet at det var voldtekt når helsepersonell sjekket åpningen hos fødende kvinner. Slike som henne sprer frykt og mistro til sykehusene våre. Oj hallo ja. 1
velociraptor Skrevet 18. mai #197 Skrevet 18. mai 13579 skrev (4 timer siden): Det er klart at kvinner må få bestemme over egen kropp. De fleste som velger hjemmefødsel, er godt orientert for fordeler og ulemper versus det å føde på sykehus. Mye kunne likevel vært tryggere på kvinneklinikkene om disse hadde vært forbudt område for menn, av hensyn til risikoen for seksuelle overgrep. Yrkene fødselshjelper og gynekolog bør være forbeholdt kvinner. Menn må bannlyses slike steder. Kvinner bør generelt ha rett til utelukkende kvinnelige behandlere dersom de ønsker det, også ved andre klinikker. Hæ? Maleficenta skrev (2 timer siden): Aldri hørt om at kvinner har blitt utsatt for overgrep av menn på fødeavdelingen. Ikke jeg heller Perine skrev (2 timer siden): Jeg så ei gal dame på tv, som hevdet at det var voldtekt når helsepersonell sjekket åpningen hos fødende kvinner. Slike som henne sprer frykt og mistro til sykehusene våre. jeg tror ikke det var snakk om mannlige jordmødre. Jeg er uenig i at folk som henne sprer frykt og mistro, tvert i mot sprer hun stigma om alle andre som velger hjemmefødsel. Ingen gravide kvinner ser den gale dama på TV og blir påvirket til å tenke "å nei, driver jordmødre og voldtar kvinner? Jeg tror jeg må føde hjemme i stedet!"
Bålkaffe Skrevet 18. mai #198 Skrevet 18. mai Jeg leste artikkelen i HI og selv om de bekymrer seg over at kvinner velger å føde hjemme uten jordmor eller noe annet autorisert personell til stedet, har de ingen _faktiske_ tall rundt hvor mange som gjør det eller har gjort det. Jeg ser at FHI skal kjøre i gang et prosjekt for å få oversikt, så de sitter egentlig å bekymrer seg over noe som fort kan vise seg å være feil. 2
Maleficenta Skrevet 18. mai #199 Skrevet 18. mai Bålkaffe skrev (10 minutter siden): Jeg leste artikkelen i HI og selv om de bekymrer seg over at kvinner velger å føde hjemme uten jordmor eller noe annet autorisert personell til stedet, har de ingen _faktiske_ tall rundt hvor mange som gjør det eller har gjort det. Jeg ser at FHI skal kjøre i gang et prosjekt for å få oversikt, så de sitter egentlig å bekymrer seg over noe som fort kan vise seg å være feil. Problemet er jo at de skiller ikke på hvem som gjør det frivillig og de som endte opp med å føde hjemme fordi fødselen gikk for raskt 2
Maleficenta Skrevet 18. mai #200 Skrevet 18. mai velociraptor skrev (2 timer siden): Hæ? Ikke jeg heller jeg tror ikke det var snakk om mannlige jordmødre. Jeg er uenig i at folk som henne sprer frykt og mistro, tvert i mot sprer hun stigma om alle andre som velger hjemmefødsel. Ingen gravide kvinner ser den gale dama på TV og blir påvirket til å tenke "å nei, driver jordmødre og voldtar kvinner? Jeg tror jeg må føde hjemme i stedet!" Det tror ikke jeg heller det var snakk om for dem er det jaggu få av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå