Gå til innhold

Helsetilsynet: Flere utrykninger til hjemmefødsler uten jordmor

Makavelli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er enig. Dette er total omsorgssvikt.

• Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dumme er det mulig å bli? Å føde er ingen spøk. Mye uforutsett kan skje. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsler ble flyttet inn på sykehus for en grunn. Vestlige privilegerte kvinner tror de har sett lyset, og på veien ofrer de egne unger. 

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Fødsler ble flyttet inn på sykehus for en grunn. Vestlige privilegerte kvinner tror de har sett lyset, og på veien ofrer de egne unger. 

Helt korrekt, hjemmefødsler tilhører middelalderen og da var dødstallene høye.
Folk løper jo til lege for alt og ingenting, men føde skal de gjøre hjemme, som om det var å plastre et kutt i fingern 🙄

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at uassistert hjemmefødsel og assistert hjemmefødsel ikke er det samme. Frivillig uassistert hjemmefødsel er helt uansvarlig og burde etter min mening automatisk meldes til barnevernet. Barnet har tross alt rett til medisinsk hjelp ved behov når han kommer ut. Uassistert hjemmefødsel fratar barnet den retten.

Assistert hjemmefødsel for lavrisiko svangerskap burde vært en mulighet og et alternativ for alle innad den gruppen (så lenge de ikke bor i gokk). Når forskning viser at dette er tryggere for de som kvalifiserer til det burde dette være en mulighet for alle og ikke bare de med penger nok. Hjemmefødsel med jordmor er standard for lavrisiko svangerskap i Nederland og Storbritannia. I Danmark er det også langt vanligere, og der ser man en trend mot at det er leger og jordmødre som ofte velger dette.

• Liker 9
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er toppen på egoisme når hun fra Frifødsel fremstiller det som en selvfølge at det skal være kvinnens valg hvor hun vil føde. Og ganske fordummende å forsvare uassistert hjemmefødsel med at det også innebærer risiko å føde på sykehus. Risiko er nær tilknyttet sannsynlighet. Så hvis noe går galt - hvor er det størst sannsynlighet for at situasjonen kan håndteres raskest og best mulig?

Så det er kun kvinnen som skal bestemme om et nytt liv skal få komme til verden i omgivelser som kan ivareta det hvis noe går galt (hvor er barnets rettigheter)? Det er kvinnen som skal bestemme over liv og død for et barn som også har en far (hvor er mannens rettigheter i dette?).Og når det går galt, og helsevesenet må trå til og sette inn ekstra ressurser i en situasjon som kunne vært unngått, tenker hun da over at disse ressursene akkurat da kunne vært trengt et annet sted? At i verste fall må AMK prioritere ned noen andre for å hente den fødende kvinnen?

Flott med kvinnerettigheter. Men når disse rettighetene gjør blind, da er det på tide å stoppe opp og spørre for hvem er det denne rettigheten kreves? Er det for kvinnen eller er det for barnet?

En ting jeg lurer på: hvis det går galt med den uassisterte fødselen - hvem mener hun fra Frifødsel er å klandre - helsevesenet som ikke var raskt nok fremme, eller hun selv for den risikoen hun valgte å ta?

Endret av MorTil2
  • Liker 20
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (8 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/helsetilsynet_-flere-utrykninger-til-hjemmefodsler-uten-jordmor-1.17329022

Nå må folk faen meg skjerpe seg. Vi har endelig kommet så langt at barnedødsfall er på et historisk lavt nivå, så skal vestlige, privilegerte kvinner føde hjemme uten helsepersonell? Fordi "det har vi jo alltid gjort"? Newsflash: Det gikk ikke bra før!

Det du glemmer å spørre om er hvorfor kvinner ønsker å føde uten helsepersonell. 

Det begrunnelsen for at noen velger hjemmefødseler er ikke så enkel som at noen mener at dette har vi alltid gjort (noen mener det og altså), men ut fra en undersøkelse som er gjort handler det om 

1. Fødetilbudet som tilbys i dag er utilfredsstillende.
  2. Tidligere erfaringer med enten ukompliserte eller traumatiske fødsler.
  3. Tillit til sin egen kunnskap og evne til å føde.

https://sykepleien.no/2020/05/hvorfor-velger-noen-fode-hjemme-uten-helsepersonell

Standarden for en bra fødsels kan ikke være at mor og barn overlever. Der åpenbart etter ganske mange artikler, og beretninger fra kvinner, at fødetilbudet ikke er bra nok. Skal man motvirke denne trenden at flere ønsker å føde hjemme, så må man se på årsaken til at flere kvinner vil føde hjemme og komme i de i møte. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/barseloppror-i-hele-norge-_-norske-kvinner-leverer-syv-krav-til-helseminister-ingvild-kjerkol-1.15938836

Ta for eksempel Emma som er barnelege: hun ønsket å føde hjemme fordi hun hadde hatt en så traumatisk første fødsel og hadde fått PTSD etter første fødselen, men valget om å føde hjemme endret seg da hun klarte å bli trygg og det ble god kommunikasjon. Fødselen ble dramatisk, men det ble allikevel ikke traumatisk som hennes første fødsel. https://www.aftenposten.no/norge/i/rPO0pl/hun-planla-uassistert-foedsel-men-ble-fanget-opp-av-sykehuslege

Endret av pop up bruker
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (6 timer siden):

Husk at uassistert hjemmefødsel og assistert hjemmefødsel ikke er det samme. Frivillig uassistert hjemmefødsel er helt uansvarlig og burde etter min mening automatisk meldes til barnevernet. Barnet har tross alt rett til medisinsk hjelp ved behov når han kommer ut. Uassistert hjemmefødsel fratar barnet den retten.

Assistert hjemmefødsel for lavrisiko svangerskap burde vært en mulighet og et alternativ for alle innad den gruppen (så lenge de ikke bor i gokk). Når forskning viser at dette er tryggere for de som kvalifiserer til det burde dette være en mulighet for alle og ikke bare de med penger nok. Hjemmefødsel med jordmor er standard for lavrisiko svangerskap i Nederland og Storbritannia. I Danmark er det også langt vanligere, og der ser man en trend mot at det er leger og jordmødre som ofte velger dette.

Enig i det, og det pekes også på i artikkelen fra sykepleieren at en av årsakene til at noen velger uassistert hjemmefødsel er fordi det er for dyrt med jordmor 

https://sykepleien.no/2020/05/hvorfor-velger-noen-fode-hjemme-uten-helsepersonell

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (15 minutter siden):

Det du glemmer å spørre om er hvorfor kvinner ønsker å føde uten helsepersonell. 

Det begrunnelsen for at noen velger hjemmefødseler er ikke så enkel som at noen mener at dette har vi alltid gjort (noen mener det og altså), men ut fra en undersøkelse som er gjort handler det om 

1. Fødetilbudet som tilbys i dag er utilfredsstillende.
  2. Tidligere erfaringer med enten ukompliserte eller traumatiske fødsler.
  3. Tillit til sin egen kunnskap og evne til å føde.

Standarden for en bra fødsels kan ikke være at mor og barn overlever. Der åpenbart etter ganske mange artikler, og beretninger fra kvinner, at fødetilbudet ikke er bra nok. Skal man motvirke denne trenden at flere ønsker å føde hjemme, så må man se på årsaken til at flere kvinner vil føde hjemme og komme i de i møte. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/barseloppror-i-hele-norge-_-norske-kvinner-leverer-syv-krav-til-helseminister-ingvild-kjerkol-1.15938836

Ta for eksempel Emma som er barnelege: hun ønsket å føde hjemme fordi hun hadde hatt en så traumatisk første fødsel og hadde fått PTSD etter første fødselen, men valget om å føde hjemme endret seg da hun klarte å bli trygg og det ble god kommunikasjon. Fødselen ble dramatisk, men det ble allikevel ikke traumatisk som hennes første fødsel. https://www.aftenposten.no/norge/i/rPO0pl/hun-planla-uassistert-foedsel-men-ble-fanget-opp-av-sykehuslege

Jeg leser bare selvsentrerte kvinner som setter egne følelser og behov for barna sine. Disse er uegnet til å være foreldre.

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (Akkurat nå):

Jeg leser bare selvsentrerte kvinner som setter egne følelser og behov for barna sine. Disse er uegnet til å være foreldre.

Hvis du leser artikkelen jeg lenket til er det ganske mange andre opplysninger som kommer frem. Men du mener kanskje ikke at det er viktig å forebygge at kvinner velger å føde hjemme, og at kvinners fødselshelse er viktig utover at mor og barn overlever? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du leser artikkelen jeg lenket til er det ganske mange andre opplysninger som kommer frem. Men du mener kanskje ikke at det er viktig å forebygge at kvinner velger å føde hjemme, og at kvinners fødselshelse er viktig utover at mor og barn overlever? 

Hvilke andre opplysninger enn at kvinnene er selvsentrerte mener du kommer frem? Jeg ser nemlig ingen.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (9 timer siden):

Det er toppen på egoisme når hun fra Frifødsel fremstiller det som en selvfølge at det skal være kvinnens valg hvor hun vil føde. Og ganske fordummende å forsvare uassistert hjemmefødsel med at det også innebærer risiko å føde på sykehus. Risiko er nær tilknyttet sannsynlighet. Så hvis noe går galt - hvor er det størst sannsynlighet for at situasjonen kan håndteres raskest og best mulig?

Så det er kun kvinnen som skal bestemme om et nytt liv skal få komme til verden i omgivelser som kan ivareta det hvis noe går galt (hvor er barnets rettigheter)? Det er kvinnen som skal bestemme over liv og død for et barn som også har en far (hvor er mannens rettigheter i dette?).Og når det går galt, og helsevesenet må trå til og sette inn ekstra ressurser i en situasjon som kunne vært unngått, tenker hun da over at disse ressursene akkurat da kunne vært trengt et annet sted? At i verste fall må AMK prioritere ned noen andre for å hente den fødende kvinnen?

Flott med kvinnerettigheter. Men når disse rettighetene gjør blind, da er det på tide å stoppe opp og spørre for hvem er det denne rettigheten kreves? Er det for kvinnen eller er det for barnet?

En ting jeg lurer på: hvis det går galt med den uassisterte fødselen - hvem mener hun fra Frifødsel er å klandre - helsevesenet som ikke var raskt nok fremme, eller hun selv for den risikoen hun valgte å ta?

Hva tenker du da om alle de kvinner som sendes hjem fra sykehuset fordi de ikke har kommet langt nok i fødselen når de oppsøker hjelp på sykehuset? En del av dem ender opp med å føde hjemme eller i bilen. Skal de meldes til barnevernet, hva tenker du? 

Og hva er planen din for å skille mellom de som føder hjemme fordi de ikke kommer seg til sykehus, og de som velger å føde hjemme? Blir det ulovlig å føde hjemme er det jo veldig enkelt å lyve og si at jeg hadde  ikke mulighet til å få ringt etter hjelp, hadde ingen til å kjøre meg, riene kom så fort at jeg ikke rakk noe etc.

Ja, så må AMK prioritere vekk noen andre for å hente en fødende kvinne der noe har gått galt. Hvorfor i all verden er det verre enn at AMK henter rusmisbrukere, folk med livsstilssykdommer, eller folk med skader etter ekstremsport?

Disse trådene begynner å minne meg om a handmaids tale 🥺 Kvinner skal ikke ha autonomi over sin egen kropp lenger så snart de er gravide? Hei Trump og Vance, er det dere som har inntatt KG?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Survival of the fittest tenker jeg. Om enkelte kvinnfolk vil risikere, og i verste fall ofre eget og barns liv og helse bare for å diktere en fødsel, ja så får det til h***** bare være. Synd for ungene, men mødrene med stjerner i øynene får gjøre som de vil.

I mine øyne er fødsel en risikabel jobb. En jobb jeg helst gjør med eksperter med tilgang på utstyr rundt meg.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt over at det går ann å bli så gæren at man gambler med livet til sine egne barn på den måten. Like matt blir jeg over dere som mener at man bør ha rett til hjemmefødsel på statens regning. Kostnaden av èn fødsel hjemme er sikkert den samme som for minst 10 fødsler på sykehus. Et sted må f... meg grensen gå for hva man skal kreve av det offentlige. Så lenge vi har operative sykehus her i landet, så føder man der. Og skal man være så middelaldersk å føde hjemme, så javel, men da er det helt innafor å betale selv også. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (7 minutter siden):

Jeg blir helt matt over at det går ann å bli så gæren at man gambler med livet til sine egne barn på den måten. Like matt blir jeg over dere som mener at man bør ha rett til hjemmefødsel på statens regning. Kostnaden av èn fødsel hjemme er sikkert den samme som for minst 10 fødsler på sykehus. Et sted må f... meg grensen gå for hva man skal kreve av det offentlige. Så lenge vi har operative sykehus her i landet, så føder man der. Og skal man være så middelaldersk å føde hjemme, så javel, men da er det helt innafor å betale selv også. 

For ikke å snakke om hva det koster å redde en "hjemmefødsel". Er enig i at det er mors helse det står om, så hun må bestemme, men det bør falle under katekorien " motsatte seg helsehjelp".

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Macro skrev (Akkurat nå):

For ikke å snakke om hva det koster å redde en "hjemmefødsel". Er enig i at det er mors helse det står om, så hun må bestemme, men det bør falle under katekorien " motsatte seg helsehjelp".

Ja, helt enig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (35 minutter siden):

Helt feil, de 30 000 en hjemmefødsel koster er betraktelig mindre enn en ukomplisert sykehusfødsel koster, og driver man med drypp, epidural eller andre intervensjoner skyter prisen i været for sykehusfødselen.

Macro skrev (27 minutter siden):

da regner jeg med at det samme gjelder rusmisbrukere, selvskadere, ekstremsportutøvere og alle med livstilssykdommer? Folk som spiser på seg sykdommer er en enormt mye større økonomisk belastning for helsevesenet enn de få som prøver å føde hjemme men så trenger helsehjelp likevel…

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (28 minutter siden):

Helt feil, de 30 000 en hjemmefødsel koster er betraktelig mindre enn en ukomplisert sykehusfødsel koster, og driver man med drypp, epidural eller andre intervensjoner skyter prisen i været for sykehusfødselen.

da regner jeg med at det samme gjelder rusmisbrukere, selvskadere, ekstremsportutøvere og alle med livstilssykdommer? Folk som spiser på seg sykdommer er en enormt mye større økonomisk belastning for helsevesenet enn de få som prøver å føde hjemme men så trenger helsehjelp likevel…

Jeg svare på det du siterer meg på.

1) Rusmisbrukere flest har hatt det vanskelig siden de var svært unge. Som regel har noe skjedd i barndommen, og skadene og avhengigheten kan vises både fysisk og psykisk.

2) Nå er vi i toppflaten av psykiatri. Om noen vil ta livet sitt så er det dyp psykiatri, alvorlig fysisk traume,langvarig mobbing osv som gjør at pasienten er suicidal.

3) Skjeldent en akutt sykdom.

Som psykpasient får du ikke tilbud om tilsyn hjemme eller en egen sykepleier som kan passe på deg. Du blir lagt inn. Du blir lagt inn på institusjon slik at du har et team rundt deg. Både du og den som skal hjelpe tjener på å ha et team rundt seg. Velger du å stikke så kan de ikke bruke tvang, men de kan opplyse om at nå er du på eget ansvar....

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (29 minutter siden):

Jeg svare på det du siterer meg på.

1) Rusmisbrukere flest har hatt det vanskelig siden de var svært unge. Som regel har noe skjedd i barndommen, og skadene og avhengigheten kan vises både fysisk og psykisk.

2) Nå er vi i toppflaten av psykiatri. Om noen vil ta livet sitt så er det dyp psykiatri, alvorlig fysisk traume,langvarig mobbing osv som gjør at pasienten er suicidal.

3) Skjeldent en akutt sykdom.

Som psykpasient får du ikke tilbud om tilsyn hjemme eller en egen sykepleier som kan passe på deg. Du blir lagt inn. Du blir lagt inn på institusjon slik at du har et team rundt deg. Både du og den som skal hjelpe tjener på å ha et team rundt seg. Velger du å stikke så kan de ikke bruke tvang, men de kan opplyse om at nå er du på eget ansvar....

Stikker du fra psyk, kjærer deg opp og trenger suturer så sier de ikke at sorry, du stakk på eget ansvar, nå får du ligge her og blø ihjel og angre. Og nei, langt i fra alle rusmisbrukere har hatt en vond barndom, og om så, skal de fødende kvinnene som har hatt en vond barndom få unntak fra regelen din da?

Hvis en som føder uassistert hjemme skulle trenge en ambulanse er det akkurat det samme som alle andre som trenger ambulanse. Det var ikke snakk om å få en egen sykepleier som passer på deg eller gir deg tilsyn hjemme, men om du derimot ønsker å diskutere subsidiert jordmorassistert hjemmefødsel ville nok det ha spart Norge AS for ganske mye penger - ganske mye, men ikke fryktelig mye, siden de ikke er en stor andel som ønsker det, ut av den andelen som kvalifiserer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...