Gå til innhold

Urent ansikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har slitt lenge med uren hud i ansiktet. Både kviser, betente kviser som virkelig gjør vondt, mye hudormer og store porer da, på siden av nesa. Har også en rar hud da jeg er veldig fet i pannen og nesen, mens rundt munnen/haken er jeg veldig tørr igjen.

Men så til spørsmålet, er det noen som har funnet en krem eller noe som faktisk hjelper? Jeg fikk noe antibiotika fra legen tidligere men glemte bare å hente det. Men så har jeg sett folk skrive at det er ikke noe poeng i å gå til legen med slik hud, da de ikke vet så mye, må heller gå til en hudlege. Men det koater vell litt igjen. Men derfor spør jeg heller her om det er noen andre som sliter med slik hud og aom har fått/funnet noe som hjelper. Jeg er så lei av de store vonde kvisene som kommer. Og det er jo ikke fint heller. 

Anonymkode: f874d...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gammel er du? Jeg fikk for første gang acne, hovedsaklig på haken, i 40-årene. Gikk bort med antibiotika-kur. Om legen gav deg antiobiotika, burde du jo forsøkt det. Jeg har forøvrig også hatt perioral dermatitt, som gir kviselignende utslett med tørr hud.

Tenåringssønnen med cystisk acne blir bedre om han renser huden hver dag, og smører seg med baciron. Men borte blir det jo ikke, siden det ligger så dypt i huden. Da trengs det sterkere saker, og da er det legen du må snakke med…

Du kan jo be om henvisning til hudlege? Jeg fikk det, men det tok nesten et år å få time, så jeg ville heller spantet på meg de tusenlappene det koster å gå privat. Behandlingen fastlegen gav hadde fjernet problemet lenge før hudlegetimen.

Anonymkode: 88e7c...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vikigste du gjør for huden din, er kosthold. Jeg får mye kviser hvis jeg f.eks spiser produkter av kumelk, mens ren geitemelk går bedre. Gluten, sukker, UP mat, viser seg også fort som kviser. Man kan også få en del kviser hvis man mangler visse næringsstoffer. Ville sjekket ut dette i noen mnd før jeg brukte tusenvis av kroner på kremer du egentlig ikke trenger. 

Anonymkode: 5faa2...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker du ansiktet morgen og kveld? Jeg har en sønn som hadde ligendne problemer som det du beskriver. Han trodde ingenting på at vasken av ansiktet var så viktig. 

Vi gjorde et eksperiment; vask morgen og kveld. Nytt putetrekk 4 dager i uken mens helingen av huden holdt på. 

Så tilfører han fukt der fukten er nødvendig. Ble kjempe fin. Bare noen få utbrudd når han driter i kosthold, men de blir ikke så ille som før, nå som han er god med renholdet. 

Anonymkode: fdda3...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter absolutt forslaget om hudlege :) Justeringer av kostholdet er også verd forsøket. I tillegg kan du også forsøke en enkel hudpleierutine med virkestoffer som har dokumentert effekt. Ettersom du opplever en hud som både er veldig fet og samtidig tørr på noen partier, er huden din sannsynligvis fuktfattig/dehydrert. Det gjør at huden produserer ekstra talg for å kompensere, noe som igjen øker forekomsten av kviser og hudormer. 

Morgen og kveld:

Rens med f.eks. CeraVe Foaming Cleanser

Serum med niacinamide annen hver morgen til å begynne med, f.eks. The Inkey List Niacinamide Serum 10%

En lett fuktighetskrem, f.eks. Bioderma Sensibio Defensive Active Soothing Cream, som fukter og beroliger sensitiv hud. Hud som er betent, er ofte sensitiv. 

På dagtid trenger du etterhvert også en solkrem, f.eks. Suntique I'm Safe For Sensitive Skin

Som AB over her er inne på, er det viktig at du bytter putetrekk ofte, og det samme gjelder håndklær som du bruker i ansiktet. Ha et eget håndkle kun for ansikt, som du bytter ut annenhver dag.

Lykke til😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 9.26):

Jeg har slitt lenge med uren hud i ansiktet. Både kviser, betente kviser som virkelig gjør vondt, mye hudormer og store porer da, på siden av nesa. Har også en rar hud da jeg er veldig fet i pannen og nesen, mens rundt munnen/haken er jeg veldig tørr igjen.

Men så til spørsmålet, er det noen som har funnet en krem eller noe som faktisk hjelper? Jeg fikk noe antibiotika fra legen tidligere men glemte bare å hente det. Men så har jeg sett folk skrive at det er ikke noe poeng i å gå til legen med slik hud, da de ikke vet så mye, må heller gå til en hudlege. Men det koater vell litt igjen. Men derfor spør jeg heller her om det er noen andre som sliter med slik hud og aom har fått/funnet noe som hjelper. Jeg er så lei av de store vonde kvisene som kommer. Og det er jo ikke fint heller. 

cordes vas på resept.

har tidligere gått på isotretinoin kur to ganger som hjalp mye på de store dyre kvisene på rygg, skuldre og noen ganger i ansikt.

nå¨sliter jeg bare med slike sorte prikker og små nuppekviser og disse tar cordes vas

Anonymkode: 12177...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tetracyclin (antibiotika) "reddet" min hud. Jeg hadde store cyster og grusomme kviser på kinnene, og var til hudpleier mange ganger før dette. Kuren fjernet disse kvisene og huden min ble aldri like ille igjen. Om problemene ikke går bort av antibiotika så kan du be om henvisning til hudlege. 

Sjekk også ut Dr. Dray på youtube. Hun er hudlege. Se videoene hennes om uren hud, kviser osv. Vær kritisk til hvem du tar imot råd fra, er altfor mange som tror de vet alt der ute når det kommer til uren hud. Tro meg, been there, done that, hører aldri på andre enn fagfolk igjen... 

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 11.11):

Det vikigste du gjør for huden din, er kosthold. Jeg får mye kviser hvis jeg f.eks spiser produkter av kumelk, mens ren geitemelk går bedre. Gluten, sukker, UP mat, viser seg også fort som kviser. Man kan også få en del kviser hvis man mangler visse næringsstoffer. Ville sjekket ut dette i noen mnd før jeg brukte tusenvis av kroner på kremer du egentlig ikke trenger. 

Anonymkode: 5faa2...28a

For eksempel dette. Det er veldig individuelt, og ingen sannhet i dette, mange som spiser up og sukker som har fin og flott hud. Jeg spiser mye up og sukker, og har plettfri hud den dag i dag. 

Anonymkode: c6cb3...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 11.23):

Vasker du ansiktet morgen og kveld? Jeg har en sønn som hadde ligendne problemer som det du beskriver. Han trodde ingenting på at vasken av ansiktet var så viktig. 

Vi gjorde et eksperiment; vask morgen og kveld. Nytt putetrekk 4 dager i uken mens helingen av huden holdt på. 

Så tilfører han fukt der fukten er nødvendig. Ble kjempe fin. Bare noen få utbrudd når han driter i kosthold, men de blir ikke så ille som før, nå som han er god med renholdet. 

Anonymkode: fdda3...cbf

Jeg vasker alltid om morningen når jeg dusjer. Renser med en rens, så på med fuktighetskrem etterpå. På kvelden er jeg ikke så flink. Eller det eneste jeg gjør er å ta vann i ansiktet også tørke med en klut, så jeg vasker jo egentlig både morgen og kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.28):

Tetracyclin (antibiotika) "reddet" min hud. Jeg hadde store cyster og grusomme kviser på kinnene, og var til hudpleier mange ganger før dette. Kuren fjernet disse kvisene og huden min ble aldri like ille igjen. Om problemene ikke går bort av antibiotika så kan du be om henvisning til hudlege. 

Sjekk også ut Dr. Dray på youtube. Hun er hudlege. Se videoene hennes om uren hud, kviser osv. Vær kritisk til hvem du tar imot råd fra, er altfor mange som tror de vet alt der ute når det kommer til uren hud. Tro meg, been there, done that, hører aldri på andre enn fagfolk igjen... 

For eksempel dette. Det er veldig individuelt, og ingen sannhet i dette, mange som spiser up og sukker som har fin og flott hud. Jeg spiser mye up og sukker, og har plettfri hud den dag i dag. 

Tusen takk, da skal jeg sjekke det ut.

Ja jeg har også hørt det angående kosthold. Har lest meg opp på nettet fra leger og slikt at det ikke stemmer. Kosthold har ingenting med at huden blir uren på. 

Kanskje jeg må prøve antibiotikaen da. Glemte den egentlige bare av, så hentet den aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.28):

Ser det var samme antibiotika legen skrev til meg også. Nå har jeg spurt om ny resept så får jeg prøve den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen og har slitt med kviser til tider. Jeg ser at jeg reagerer på saft, is, godteri og kaker o.l. Jeg skjønner ikke at leger sier at kostholdet ikke spiller noen rolle. Jeg ser jo at jeg reagerer på usunn mat. Jeg bytter gjevnlig ut diverse renseprodukter fordi jeg ser huden min liker det. 

Anonymkode: caa6d...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er godt voksen og har slitt med kviser til tider. Jeg ser at jeg reagerer på saft, is, godteri og kaker o.l. Jeg skjønner ikke at leger sier at kostholdet ikke spiller noen rolle. Jeg ser jo at jeg reagerer på usunn mat. Jeg bytter gjevnlig ut diverse renseprodukter fordi jeg ser huden min liker det. 

Anonymkode: caa6d...f79

Jeg tror det kan handle om at ikke alle reagerer på kostholdet i like stor grad, det kan nok være individuelt. Eksempelvis har jeg kombinert hud, men har aldri vært spesielt plaget med kviser, ikke en gang i tenårene. Jeg kan en sjelden gang få èn liten kvise helt uavhengig av kosthold. For min del har hudpleierutinen min mye større betydning, jeg merker raskt hvis jeg hopper over den et par dager. Får ikke kviser, men mer ru og ujevn hud med mindre glød.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 10.52):

Ser det var samme antibiotika legen skrev til meg også. Nå har jeg spurt om ny resept så får jeg prøve den!

Jeg håper den fungerer like godt for deg som den gjorde for meg! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg håper den fungerer like godt for deg som den gjorde for meg! 

Takk! Det håper jeg også☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...