AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Har ett lån på 4.5 mill låst rente med 8 år igjen . Har 48 år igjen på lånet. Får mulig inn 300k, hva lønner seg? Betale ned på lån? Høyrentekonto? Synes fond er for usikkert. Noen råd? Anonymkode: 2e510...49b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars Hvis du velger bort aksjefond vil jeg anbefale å betale ned 200.000 på boliglånet og sette 100.000 på høyrentekonto for en økonomisk buffer. Har du full bufferkonto fra før, putt alt i boliglånet. Skulle du endre mening om aksjefond vil jeg anbefale 200.000 i globalt indeksfond (f.eks. Kron Indeks Global) med en sparehorisont på minimum 10 år, og 100.000 til høyrentekonto/buffer. Hvis buffer er full fra før, alt globalt indeksfond. Anonymkode: 2ca6a...f2f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars For vår del med fast rente på lånet er det en del omkostninger med å betale ned på det, det er en del av avtalen ved fastrente. Så sjekk ut dette, det kan bli litt summer. Vi har noe rammelån ved siden av, ville da ha betalt dette. Hvis du har noe som helst annet du betaler rente på ville jeg betalt ned det (bortsett fra studielån), og så satt det i fond (indeksfond). Hvis du synes fond er risikabelt for deg ville jeg satt det på høyrentekonto. Sammenlikn renten på høyrente med fastrenten din, kanskje det lønner seg uansett å ha summen stående. Anonymkode: 26756...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars 48 år igjen?? Med så lang betalingstid ville jeg lagt alt i lånet for å korte inn betalingstiden på lånet med beholt månedlig Sett at du har en rente på 4% over 48 år så sparer du nesten 2 millioner kroner i rentekostnader ved å sette inn 300k i dag. Anonymkode: d1633...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 17. mars #5 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 48 år igjen?? Med så lang betalingstid ville jeg lagt alt i lånet for å korte inn betalingstiden på lånet med beholt månedlig Sett at du har en rente på 4% over 48 år så sparer du nesten 2 millioner kroner i rentekostnader ved å sette inn 300k i dag. Anonymkode: d1633...b62 8 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars Himmelen_91 skrev (16 minutter siden): 8 år 48 ja Anonymkode: 2e510...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. mars #7 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): 48 år igjen?? Med så lang betalingstid ville jeg lagt alt i lånet for å korte inn betalingstiden på lånet med beholt månedlig Sett at du har en rente på 4% over 48 år så sparer du nesten 2 millioner kroner i rentekostnader ved å sette inn 300k i dag. Anonymkode: d1633...b62 Men tenk å ha 300'000 i banken til 5% rente!!? TS har fastrenteavtale. Det er sjeldent det går an å kombinere fastrente og ekstra innbetaling på lånet uten å enten bryte avtalen eller pådra seg større gebyrer. Sett de på høyrentekonto med den høyeste renta du finner (bruk finansportalen.no) og spar pengene til avtalen utløper. Så betaler du inn ekstra hvis det er fordelaktig. Med 50 år løpetid og hva jeg antar er Husbanklån er antagelig økonomien noe presset 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars newman01 skrev (34 minutter siden): Men tenk å ha 300'000 i banken til 5% rente!!? TS har fastrenteavtale. Det er sjeldent det går an å kombinere fastrente og ekstra innbetaling på lånet uten å enten bryte avtalen eller pådra seg større gebyrer. Sett de på høyrentekonto med den høyeste renta du finner (bruk finansportalen.no) og spar pengene til avtalen utløper. Så betaler du inn ekstra hvis det er fordelaktig. Med 50 år løpetid og hva jeg antar er Husbanklån er antagelig økonomien noe presset Husbanklån ja. Er alene med lånet og ikke altfor godt betalt jobb. Anonymkode: 2e510...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Del Skrevet 17. mars Fond helt klart. Men siden det ikke er aktuelt: Selge huset så du blir kvitt fast rente. Bruke de 300 med inn i ny egenkapital og kjøpe noe rimeligere med maks 25år nedbetaling Anonymkode: 728b6...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fond helt klart. Men siden det ikke er aktuelt: Selge huset så du blir kvitt fast rente. Bruke de 300 med inn i ny egenkapital og kjøpe noe rimeligere med maks 25år nedbetaling Anonymkode: 728b6...f59 Hva er det for et tips? Ingen her har spurt om rentesats, pris på hus, økonomi eller noenting. Man kvitter seg da ikke med et generelt sett gunstig lån og en gunstig fastrenteavtale... TS: hva er rentesatsen på fastrentelånet ditt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars newman01 skrev (34 minutter siden): Hva er det for et tips? Ingen her har spurt om rentesats, pris på hus, økonomi eller noenting. Man kvitter seg da ikke med et generelt sett gunstig lån og en gunstig fastrenteavtale... TS: hva er rentesatsen på fastrentelånet ditt? 3.1 Anonymkode: 2e510...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Del Skrevet 17. mars Lånet er høyt, men ikke noe jeg kommer til å ha evig tid. Anonymkode: 2e510...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. mars #13 Del Skrevet 17. mars Så rentesatsen på lånet ditt er lavere enn inflasjonen og lavere enn sparerenta. Og du lurer på om du skal nedbetale lånet litt fortere? Kanskje heller bruke etpar hundrelapper på en bok om økonomi, med hovedfokus på personøkonomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #14 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ett lån på 4.5 mill låst rente med 8 år igjen . Har 48 år igjen på lånet. Får mulig inn 300k, hva lønner seg? Betale ned på lån? Høyrentekonto? Synes fond er for usikkert. Noen råd? Anonymkode: 2e510...49b Alltid redusere gjelden. Betal ned på lånet. Anonymkode: bb006...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet 17. mars #15 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ett lån på 4.5 mill låst rente med 8 år igjen . Har 48 år igjen på lånet. Får mulig inn 300k, hva lønner seg? Betale ned på lån? Høyrentekonto? Synes fond er for usikkert. Noen råd? Anonymkode: 2e510...49b 48 år igjen på lånet? Trodde 30 var maks jeg. 300 K er ikke all verden å bidrar ikke så mye på nedbetalingen. Normalt lønner det seg å nedbetale gjeld, men selv ville jeg satt pengene i sikre fond som gir avkastning på rundt 10% som vil lønne seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alltid redusere gjelden. Betal ned på lånet. Anonymkode: bb006...c5f Merkelig råd. Hvis du kan oppnå høyere avkastning risikofritt (som i praksis betyr bankinnskudd) enn renten på boliglånet, vil det jo lønne seg å investere pengene. Hvis du er villig til å ta litt risiko kan du jo oppnå mye høyere avkastning og det vil sånn sett lønne seg enda mer, men det er jo mer usikkert akkurat i disse dager. Anonymkode: e1ede...721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Del Skrevet 17. mars Siden du har så lav lånerente og fond er uaktuelt, hadde jeg satt dem på den sparekontoen med høyest rente nå. Hvis du binder dem, får over 5 % nå. Anonymkode: 35add...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. mars #18 Del Skrevet 17. mars (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Alltid redusere gjelden. Betal ned på lånet. Anonymkode: bb006...c5f Det rådet koster TS 6000kr i året i tapt rentefortjeneste ved å plassere pengene på en høyrentekonto. Rente på høyrentekonto nå er rundt 5%, og TS sin rente er 3,1%. Rådet ditt er faktisk så dumt og villedende at det burde vært slettet Når det er fastrenteavtale i tillegg vil det medføre gebyrer for å tukle med løpetiden og vilkårene for fastrenteavtalen. Endret 17. mars av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars Coachshinny skrev (32 minutter siden): 48 år igjen på lånet? Trodde 30 var maks jeg. 300 K er ikke all verden å bidrar ikke så mye på nedbetalingen. Normalt lønner det seg å nedbetale gjeld, men selv ville jeg satt pengene i sikre fond som gir avkastning på rundt 10% som vil lønne seg. 50 år er maks. Anonymkode: 2e510...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #20 Del Skrevet 17. mars En annen ting de pengene er arv som hopper over ett ledd. Har det betydning? Min mor som arver, men gir rett til meg. Anonymkode: 2e510...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå