Gå til innhold

Ny arbeidsplass krever legeattest etter legebesøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet i stort firma med like regler. Her var det rett og slett at noen utnyttet systemet og det gikk utover alle. Måtte være med stempel og hele pakka..

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er sikker på at det er snakk om oppmøtebekreftelse. Det printer ut sekretæren for deg. 

Anonymkode: 1ba64...168

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angående fagforening: Jeg tilhører en fagforening innenfor LO som ikke er representert på arbeidsplassen. Skal melde overgang til NITO som er eneste fagforening her, men har ikke kommet så langt ennå. Har dette noe å si for prosessen videre? Har liksom ingen å kontakte på arbeidsplassen for å spørre, tror jeg?

Anonymkode: 09ef7...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sikker på at det er snakk om oppmøtebekreftelse. Det printer ut sekretæren for deg. 

Anonymkode: 1ba64...168

Jeg sitter her med skjemaet foran meg og kan bekrefte at det skal signeres av legen med stempel og klokkeslett. Det er altså ikke snakk om oppmøtebekreftelse.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg ikke vært borti på noen annen arbeidsplass, og jeg synes det skaper en unødvendig mistillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for jeg nekter å tro at folk skulker såpass at det er nødvendig. Krav til attest gjelder alle, ikke bare meg fordi jeg er ny. Uansett så var jeg med lege ifbm svangerskapskontroll og må naturligvis ha attest. Problemet er jo at en attest koster minst 200 kr per stykk (selv om man er gravid og alt annet er gratis, ja), og siden jeg nettopp har fått påvist svangerskapsdiabetes blir det en del fravær på meg ut svangerskapet. Det kommer selvsagt ikke på tale å punge ut for attest hver kontroll jeg er på, så der håper jeg arbeidsplassen kan være litt fleksibel. Lurer bare på om noen har vært borti noe sånt før? Og hvor vanlig er det egentlig å kreve attest? 

Her hadde det vært på sin plass, min sjef, mellomleder, bruker lege-kortet minst en gang i uken. Jeg tuller ikke.

Anonymkode: 7153c...4d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her hadde det vært på sin plass, min sjef, mellomleder, bruker lege-kortet minst en gang i uken. Jeg tuller ikke.

Kan jo ha en tilstand som krever det? Ikke alt man ønsker å være åpen om.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sitter her med skjemaet foran meg og kan bekrefte at det skal signeres av legen med stempel og klokkeslett. Det er altså ikke snakk om oppmøtebekreftelse.

Og da har du også snakket med arbeidsgiver, om at dette også gjelder svangerskapskontroller? 

I tidligere jobb måtte det som hovedregel leveres bekreftelse på alle timeavtaler hos lege. Men da jeg skulle til jevnlig oppfølgning grunnet diagnose, så snakket jeg med arbeidsgiver og ble enige om at det holdt at jeg leverte liste over timeavtalene. 

Anonymkode: 95896...b29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jo ha en tilstand som krever det? Ikke alt man ønsker å være åpen om.

Nei, jeg vet han drar hjem eller gjør private ærend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og da har du også snakket med arbeidsgiver, om at dette også gjelder svangerskapskontroller? 

I tidligere jobb måtte det som hovedregel leveres bekreftelse på alle timeavtaler hos lege. Men da jeg skulle til jevnlig oppfølgning grunnet diagnose, så snakket jeg med arbeidsgiver og ble enige om at det holdt at jeg leverte liste over timeavtalene. 

Anonymkode: 95896...b29

Det var det jeg fikk beskjed om fra nærmeste leder da jeg fortalte om timen ja, men jeg skal selvsagt undersøke nærmere. Tror nok at en avtale skal gå i orden når man har en tilstand som krever hyppig oppfølging. Men likevel, for meg blir det en prinsippsak. Synes det er uhørt å kreve alt de i utgangspunktet krever, uansett om man er innom legen ofte eller sjelden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg ikke vært borti på noen annen arbeidsplass, og jeg synes det skaper en unødvendig mistillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for jeg nekter å tro at folk skulker såpass at det er nødvendig. Krav til attest gjelder alle, ikke bare meg fordi jeg er ny. Uansett så var jeg med lege ifbm svangerskapskontroll og må naturligvis ha attest. Problemet er jo at en attest koster minst 200 kr per stykk (selv om man er gravid og alt annet er gratis, ja), og siden jeg nettopp har fått påvist svangerskapsdiabetes blir det en del fravær på meg ut svangerskapet. Det kommer selvsagt ikke på tale å punge ut for attest hver kontroll jeg er på, så der håper jeg arbeidsplassen kan være litt fleksibel. Lurer bare på om noen har vært borti noe sånt før? Og hvor vanlig er det egentlig å kreve attest? 

Det bør holde med å vise kvittering  i kombinasjon med screenshot av tildelt time.

Anonymkode: adaab...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapskontroller er fri med lønn. Dog kan en kynisk arbeidsgiver be om bekreftelse på time. (Ikke legeerklæring)

Svangerskapspermisjon avtales med arbeidsgiver. Kan ikke arbeidet tilrettelegges slik at du og barnet er trygge så får du det(veldig rask forklaring) her gjelder også det psykososiale sterkt

Ved foreldrepermisjon skal arbeidsgiver varsles så tidlig som mulig.  Og behovet bør dokumenteres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (2 timer siden):

Svangerskapskontroller er fri med lønn. Dog kan en kynisk arbeidsgiver be om bekreftelse på time. (Ikke legeerklæring)

Svangerskapspermisjon avtales med arbeidsgiver. Kan ikke arbeidet tilrettelegges slik at du og barnet er trygge så får du det(veldig rask forklaring) her gjelder også det psykososiale sterkt

Ved foreldrepermisjon skal arbeidsgiver varsles så tidlig som mulig.  Og behovet bør dokumenteres. 

Har du noen kilder på at arbeidsgiver ikke kan be om legeerklæring? Sliter med å finne noe brukbart selv, og skal ta det opp med ansvarlig i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (12 timer siden):

Du må kreve å få vite hva kravet er hjemlet i. Har de rett til å kreve det (jeg har aldri opplevd dette), bør du kontakte din tillitsvalgte 

Arbeidsgiver kan kreve helseattest fra en arbeidstaker i visse situasjoner, men ikke krenker arbeidstakerens personvern eller rettigheter.

Arbeidsgiver kan kreve helseattest ved ansettelsedersom det er nødvending for å vurdere om arbeidstakeren er helsemessig skikket til å utføre jobben. Dette gjelder spesielt stillinger der helsekrav er relevante for arbeidet, som for eksempel yrker med høye fysiske krav, sikkerhetskritiske roller (f.eks. sjåfører, piloter) eller arbeid i helsesektoren der smittevern er viktig. Krav om helseattest må være saklig begrunnet og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for stillingen.

Hvis det oppstår tvil om arbeidstakerens helse under ansettelsen påvirker evnen til å utføre arbeidet på en forsvarlig måte, kan arbeidsgiver i noen tilfeller be om en helseattest. Dette kan for eksempel være aktuelt ved langvarig sykefravær eller ved mistanke om at helsetilstanden utgjør en risiko for sikkerhet eller arbeidsmiljø.
 Arbeidsgiver må ha en konkret og saklig grunn, og arbeidstakeren skal som hovedregel samtykke til undersøkelsen.

For enkelte yrker, som sjøfolk, offshorearbeidere eller yrkessjåfører, kan det være lovpålagte krav til helseattest gjennom forskrifter knyttet til sikkerhet eller offentlig helse.

Reglene om helseattest er forankret i flere lover og forskrifter. (aml) § 9- «Arbeidsgiver kan iverksette "nødvendige tiltak" for å ivareta arbeidsmiljøet, inkludert å innhente helseopplysninger hvis det er saklig begrunnet. Dette må balanseres mot arbeidstakerens rett til personvern.»
§ 9-4 Begrenser arbeidsgivers adgang til å innhente helseopplysninger ved ansettelse. Opplysninger kan bare kreves hvis det er "nødvendig" for å vurdere om kandidaten kan utføre arbeidet.

For enkelte yrker finnes det egne forskrifter som krever helseattest, for eksempel: Forskrift om helsekrav til førerkort (for yrkessjåfører).
Forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på skip (for sjøfolk).
 Forskrift om arbeid i petroleumsvirksomhet.

Arbeidsgiver kan ikke kreve full innsyn i arbeidstakerens helsehistorikk – kun opplysninger som er relevante for jobben.
 Arbeidstaker har rett til å vite hvorfor helseattest kreves og hvordan opplysningene skal brukes.

Anonymkode: 440f4...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Godt vi har fagforeninger i dette landet. Mange vanvittige sjefer her!

Anonymkode: ea70a...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som om ikke fastlegene - som vi har mangel av i landet - har nok å gjøre allerede...

Hadde jeg vært deg, ts, så hadde jeg ventet til permisjonen var over og du var tilbake for fullt, og så søkt jobb andre steder. Vel og merke om ikke arbeidsgiver innen da hadde kommet til fornuft!

Å vise påminnelse om legetimen, som man får beskjed om på sms burde vært nok. Ev. kvittering fra man har betalt (men det får man jo ikke etter at man har fått frikort).

Anonymkode: db0f9...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det gjelder som skrevet alle. Som gravid har man uansett krav på betalt velferdspermisjon, i følge Arbeidsmiljøloven.

Ved velferdspermisjon kan kun arbeidsgiver kreve "bevis" for at man har vært hos lege gjennom en enkel bekreftelse. Man kan f.eks. kopiere innkallelse fra sykehus eller ta screenshot e.l. av timebekreftelse. Det er også lov å sladde personlige opplysninger man ikke ønsker at arbeidsgiver skal se.
Arbeidsgiveren din høres helt tullete ut, så du bør ta en prat med tillitsvalgt dersom hen ikke godtar en enklere form for bekreftelse/bevis enn full legeattest som koster penger.

Anonymkode: 78dbb...846

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå har jeg snakket med den som har ansvar for dette på arbeidsplassen, og hun sa at de i utgangspunktet krever underskrift fra behandler med tidspunkt for timen, men hvis man ikke har skaffet det så lar de det uansett passere. Hun skjønte godt at jeg reagerte på det, men understreket at det selvsagt er taushetsbelagt. Likevel mener jeg det er helt utenfor hva arbeidsgiver kan kreve å vite om ansatte. Det løste seg jo enkelt heldigvis, men jeg kommer til å fortsette å levere fraværsskjema uten signatur i all fremtid, så får kampen evt. tas opp om noen skulle finne på å reagere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her holder det å vise innkalling. Vi hadde mye "legefravær" frem til denne regelen ble innført og fraværet ble godt over halvert over natta. Ingen tvil om at det var en ukultur. Bedrift med 300 ansatte fra mange nasjonaliteter. 

Anonymkode: 2bf45...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her holder det å vise innkalling. Vi hadde mye "legefravær" frem til denne regelen ble innført og fraværet ble godt over halvert over natta. Ingen tvil om at det var en ukultur. Bedrift med 300 ansatte fra mange nasjonaliteter. 

Anonymkode: 2bf45...752

Å vise innkalling hadde vært helt greit for meg også, da kan man også sladde navn på behandler/klinikk om man ikke ønsker at arbeidsgiver skal vite om det. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow, en ting er å be om en form for bekreftelse (kopi av innkalling eller sånn oppmøtebekreftelse man kan få fra resepsjonen) men å skulle ha stempel og underskrift av legen?? Sykt sært opplegg, hadde reagert veldig på det selv. Er det en kjent arbeidsplass? Vil du si bransje?

Anonymkode: c1d53...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...