Gå til innhold

Ny arbeidsplass krever legeattest etter legebesøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har jeg ikke vært borti på noen annen arbeidsplass, og jeg synes det skaper en unødvendig mistillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for jeg nekter å tro at folk skulker såpass at det er nødvendig. Krav til attest gjelder alle, ikke bare meg fordi jeg er ny. Uansett så var jeg med lege ifbm svangerskapskontroll og må naturligvis ha attest. Problemet er jo at en attest koster minst 200 kr per stykk (selv om man er gravid og alt annet er gratis, ja), og siden jeg nettopp har fått påvist svangerskapsdiabetes blir det en del fravær på meg ut svangerskapet. Det kommer selvsagt ikke på tale å punge ut for attest hver kontroll jeg er på, så der håper jeg arbeidsplassen kan være litt fleksibel. Lurer bare på om noen har vært borti noe sånt før? Og hvor vanlig er det egentlig å kreve attest? 

Anonymkode: 09ef7...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som noe min leder kunne funnet på å ville ha bare for å plage meg…

Anonymkode: 99b69...dc9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje fordi du er så nyansatt at du ikke har krav på egenmelding eller velferdspermisjon? Sjekk personalhåndbok og innrett deg etter den... 

Anonymkode: 00980...ae2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke vært borti at det kreves legeattester for alle legetimer, men har jobbet hos flere hvor det kreves dokumentasjon på time. 

Anonymkode: 95896...b29

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje fordi du er så nyansatt at du ikke har krav på egenmelding eller velferdspermisjon? Sjekk personalhåndbok og innrett deg etter den... 

Nei, det gjelder som skrevet alle. Som gravid har man uansett krav på betalt velferdspermisjon, i følge Arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke ha rett på egenmelding. Alle har rett på velferdspermisjon i forbindelse med svangerskapskontroll. 

TS: Er du organisert? Hvis ikke er dette en anledning til å bli det.

Anonymkode: 446a4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts skriver jo at det ikke gjelder bare henne. 

Anonymkode: 7cb4d...bbb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det har jeg ikke vært borti på noen annen arbeidsplass, og jeg synes det skaper en unødvendig mistillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for jeg nekter å tro at folk skulker såpass at det er nødvendig. Krav til attest gjelder alle, ikke bare meg fordi jeg er ny. Uansett så var jeg med lege ifbm svangerskapskontroll og må naturligvis ha attest. Problemet er jo at en attest koster minst 200 kr per stykk (selv om man er gravid og alt annet er gratis, ja), og siden jeg nettopp har fått påvist svangerskapsdiabetes blir det en del fravær på meg ut svangerskapet. Det kommer selvsagt ikke på tale å punge ut for attest hver kontroll jeg er på, så der håper jeg arbeidsplassen kan være litt fleksibel. Lurer bare på om noen har vært borti noe sånt før? Og hvor vanlig er det egentlig å kreve attest? 

Har aldri vært bort i noe sånt. Hadde faktisk bedt om refusjon fra arbeidsgiver for disse legeattestene.

Anonymkode: 7cb4d...bbb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man trenger ikke ha rett på egenmelding. Alle har rett på velferdspermisjon i forbindelse med svangerskapskontroll. 

TS: Er du organisert? Hvis ikke er dette en anledning til å bli det.

Hvis man har vært i jobben i to måneder så har man rett til egenmelding. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må jo være nok å kunne vise til faktura eller kvittering? 
PS. Velg lege som ikke tar betalt for attester. Jeg har kun vært borti en lege som tok betalt for alt mulig, resten skrev både attester, resepter og erklæringer gratis ifm legetime, måtte kun betale hvis det ble bestilt utenom time jeg hadde. 

Anonymkode: 2f636...508

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det gjelder som skrevet alle. Som gravid har man uansett krav på betalt velferdspermisjon, i følge Arbeidsmiljøloven.

Vet arbeidsgiver om graviditeten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det har jeg ikke vært borti på noen annen arbeidsplass, og jeg synes det skaper en unødvendig mistillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for jeg nekter å tro at folk skulker såpass at det er nødvendig. Krav til attest gjelder alle, ikke bare meg fordi jeg er ny.

Du må kreve å få vite hva kravet er hjemlet i. Har de rett til å kreve det (jeg har aldri opplevd dette), bør du kontakte din tillitsvalgte 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må dere ha attest, eller holder det med en bekreftelse på timeavtalen, evt en kvittering for egenandelen?

Du har jo mest sannsynlig en SMS eller e-post med timebekreftelsen, og du får jo en kvittering når du betaler. Begge disse er jo sånn sett bekreftelse på at du har time der. 

Dessverre kan jeg forstå arbeidsgiver da jeg selv har jobbet i ett større firma hvor jeg vet at enkelte løy på seg lege / kiropraktor o.l. for å kunne gjøre private ærend, gå tidligere el lign. Noe som naturlig nok i mine øyne er helt forkastelig da det i tillegg til å lyve er noe som vil kunne gå utover alle, nettopp på den måten som trådstarter her beskriver, at alle må  bevise sin "uskyld" fordi noen utnytter det.

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
DrueSmoothie skrev (7 minutter siden):

Men må dere ha attest, eller holder det med en bekreftelse på timeavtalen, evt en kvittering for egenandelen?

Du har jo mest sannsynlig en SMS eller e-post med timebekreftelsen, og du får jo en kvittering når du betaler. Begge disse er jo sånn sett bekreftelse på at du har time der. 

Dessverre kan jeg forstå arbeidsgiver da jeg selv har jobbet i ett større firma hvor jeg vet at enkelte løy på seg lege / kiropraktor o.l. for å kunne gjøre private ærend, gå tidligere el lign. Noe som naturlig nok i mine øyne er helt forkastelig da det i tillegg til å lyve er noe som vil kunne gå utover alle, nettopp på den måten som trådstarter her beskriver, at alle må  bevise sin "uskyld" fordi noen utnytter det.

Dette.

Og kan ikke legen din skrive en attest hvor han også beskriver hyppigheten av kontrollene fremover. F.eks at du må inn og ta prøver hver 4. uke eller noe. Da betaler du én gang, men er dekket for flere ganger.

Videre forstår jeg at noen krever attest hvis det har vært mye misbruk, men nå er ikke svangerskapskontroller en del av vanlige legetimer, så du kan vise til denne https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-1/. Jordmor kan sikkert gi en oversikt over svangerskapskontroller fremover.

Anonymkode: 03765...d0d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri opplevd. Kan dere ikke vise bekreftelses sms eller noe? Det gjorde vi når vi gikk på skolen og det var regel om 10% fravær, for å slippe å betale for legeerklæring på at man hadde time visste man bare sms fra legekontoret med timebekreftelsen. Eventuelt kan du få legen til å skrive noe sånt som «pasienten har behov for oppfølging ifbm med svangerskap og vil derfor jevnlig gå til kontroll» så får det holde tenker jeg, kan ikke ha en attest per time i en sånn situasjon. 

Anonymkode: 66fcb...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brukernavn84 skrev (26 minutter siden):

Hvis man har vært i jobben i to måneder så har man rett til egenmelding. 

Det spiller som sagt ingen rolle. Egenmeldingsrett gjelder ikke her, fordi alle har rett til velferdspermisjon i forbindelse med svangerskapskontroll og skal ikke bruke egenmeldingsdager til dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du leverer kun en oppmøtebekreftelse i forbindelse med svangerskapskontroll, ikke legeattest.

Anonymkode: 2c642...6a5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vet arbeidsgiver om graviditeten? 

Ja.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du leverer kun en oppmøtebekreftelse i forbindelse med svangerskapskontroll, ikke legeattest.

Anonymkode: 2c642...6a5

Det kommer jeg nok til å prøve meg på av rent prinsipp, men skal man gjøre det riktig kreves det altså signatur OG stempel fra legen, med start- og sluttidspunkt for timen. Lurer på om de er så gniene at de trekker folk i fleksitid for legetimer på morgenen, der det kanskje bare er ti-tjue minutter mellom arbeidsdagens start og timen også, når det er helt meningsløst å møte på jobb i forkant?

Lurer også på hva folk gjør når de ikke ønsker å være åpne om type behandling de går til? Man trenger ikke akkurat å være rakettforsker å finne ut om behandler er lege, psykolog, jordmor eller noe annet, og det kommer jo gjerne frem av stempelet også.

Kjenner jeg blir så provosert av hele greia. Synes ikke man kan kalle seg en konkurransedyktig arbeidsplass når man stiller sånne urimelige krav.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja.

Det kommer jeg nok til å prøve meg på av rent prinsipp, men skal man gjøre det riktig kreves det altså signatur OG stempel fra legen, med start- og sluttidspunkt for timen. Lurer på om de er så gniene at de trekker folk i fleksitid for legetimer på morgenen, der det kanskje bare er ti-tjue minutter mellom arbeidsdagens start og timen også, når det er helt meningsløst å møte på jobb i forkant?

Lurer også på hva folk gjør når de ikke ønsker å være åpne om type behandling de går til? Man trenger ikke akkurat å være rakettforsker å finne ut om behandler er lege, psykolog, jordmor eller noe annet, og det kommer jo gjerne frem av stempelet også.

Kjenner jeg blir så provosert av hele greia. Synes ikke man kan kalle seg en konkurransedyktig arbeidsplass når man stiller sånne urimelige krav.

Det er rett og slett uakseptabelt. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og hadde kontroller 1-2 ganger per uke de siste ukene før jeg ble innlagt på sykehus. Skulle jeg ha betalt tusenvis av kroner i legeerklæring når oppfølging i svangerskap skal være gratis og at man har rett til fri for dette? Absolutt ikke. Hadde gått til fagforeningen sporenstreks om jeg var deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg tatt opp med tillitsvalgt/fagforening. Å dokumentere time med kvittering el.l. er en ting, men at legen nærmest skal skrive meldinger til leder som om jeg var et skolebarn med fravær og legen min foresatte hadde jeg ikke gått med på. Jeg har rett på privatliv og jobben har ikke noe med hvilken lege/behandler jeg går til eller hvor lenge timene mine varer.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...