Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn som sliter med å gå på skolen, drar dere på jobb slik at de er alene hjemme, eller er dere hjemme med de?

Anonymkode: 14657...d3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har barn som sliter med å gå på skolen, drar dere på jobb slik at de er alene hjemme, eller er dere hjemme med de?

Hadde vært hjemme og prøvd å løst det. Tatt med på tur, snakket, gjort noe sammen. Fikk barn for å ta meg av de ikke for at de skulle slite seg gjennom alt alene. 

Desverre ikke alle jobber som tillater fri.

Anonymkode: 5bc7b...4fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hadde vært hjemme og prøvd å løst det. Tatt med på tur, snakket, gjort noe sammen. Fikk barn for å ta meg av de ikke for at de skulle slite seg gjennom alt alene. 

Desverre ikke alle jobber som tillater fri.

Har du barn med skolevegring? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre litt erfaring med dette. Jeg går ikke bra barnet, men gjør alt jeg kan for å løse og får å få det på skolen. Har avtale med en lærer som vi kan ringe når det skjærer seg hjemme. Læreren kommer da å møter oss på et avtalt sted, og tar barnet til grupperom for å starte skoledagen der. Pleier å løsne etterhvert da, og etter et par timer følger barnet klassen som vanlig.

De dagene det absolutt ikke går tar jeg sykt barn eller hjemmekontor. Anbefaler alle som opplever dette å ha tett kontakt med skolen. Det har blitt mye bedre for oss nå, og vi har flere gode en dårlige dager. 

Anonymkode: f37cb...81b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jobb jeg kunne tilpasse ( sykmeldt kort stund mens barnet var suicidalt) . Kjørte på skolen og hadde avtale om at det kunne ringe så hentet jeg- løste seg med skolebytte…. 

Anonymkode: bd359...a51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde jobb jeg kunne tilpasse ( sykmeldt kort stund mens barnet var suicidalt) . Kjørte på skolen og hadde avtale om at det kunne ringe så hentet jeg- løste seg med skolebytte…. 

Anonymkode: bd359...a51

Stakkars barnet- har du brukt mye tid og pratet med barnet- hva som kan være årsaken?

Anonymkode: 631cc...3ac

AnonymBruker
Skrevet

Er hjemme på fulltid. 

Barnet har flere diagnoser og følges opp i spesialisthelsetjenesten, dermed er det også mulig for meg å motta pleiepenger. 

De forrige par årene, mens fraværet var høyt men barnet likevel mer på skolen enn ikke, jobbet jeg. Det var ekstremt vanskelig å kombinere fulltidsjobb med de uendelige telefonene og alle dagene der barnet likevel ikke kom ut døren.

Anonymkode: a6cef...b84

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jobb. Ungdommen blir inne på rommet sitt hele dagen hvis jeg også er hjemme, det er tross alt litt bedre at han kan ta hele huset i bruk. Autismediagnose, depresjon, tett oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Har blitt rådet av BUP til å ikke pushe på med skole, nå må mental helse stå i fokus.

Har vært sykemeldt i korte perioder når det var større kriser, men nå er det "bare" skolevegring. Rart hvordan det ekstreme blir den nye normalen. :( 

Anonymkode: 48550...966

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du barn med skolevegring? 

Jeg svarte på det du spurte om. Må finne ut hvorfor de har skolevegring, hjelpe de, lytte, være der og prøve. Tett sammarbeid med skole, kanskje eget rom de kan trekke seg inn på om det blir for mye. Er selve skolen problemet, så pause derfra,bytte skole kanskje? Hjemmeskole? Det verste er vel å la barma være hjemme hele dagen alene og ha det vondt og fælt alene , uten noen å støtte seg på! Og ja har også diagnoser . Men alle er forskjellig, du kjenner best ditt barn! Skolen er og pliktig å innkalle til møte med feks ppt, bv osv om det er skolevegring og dere ikke kommer noen vei, vært vekke en del osv feks!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolen er og pliktig å innkalle til møte med feks ppt, bv osv om det er skolevegring og dere ikke kommer noen vei, vært vekke en del osv feks!

Skolen er altså på ingen måte pliktig til - eller har lov til - å involvere barnevernet ved ufrivillig skolefravær. 

PPT kreves det også foreldresamtykke til. 

Anonymkode: a6cef...b84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolen er og pliktig å innkalle til møte med feks ppt, bv osv om det er skolevegring og dere ikke kommer noen vei, vært vekke en del osv feks!

Skolen gjør ikke noe her, det er vi foreldre som maser og maser på skolen for å få til møter. Skolen vet ikke sin arme råd, så her skurer og går det med høyt fravær og manglende vurderingsgrunnlag, men vi foreldre (og BUP) prøver å kalle inn dem til møter regelmessig for å se om vi klarer å få til noe. Om ikke annet ha en dialog.

Anonymkode: 48550...966

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på alderen til barnet synes jeg… jeg har hatt mulighet til hjemmekontor da han som da gikk i andre hadde skolevegring. 

Anonymkode: 8cc62...91e

AnonymBruker
Skrevet

Datter i 8. trinn, vi drar på jobb når hun er syk/ ikke makter gå på skolen. Er borte fra skolen 1-3 dager pr uke. Hun ønsker jeg skal være tilgjengelig for å kjøre til skolen, men jeg starter undervisning selv så ingen fleksibilitet. Nå er vi i BUP og de vil utrede for Asperger og angst. 

Jeg vil selvsagt hjelpe min datter og står på med ulike instanser nå. Trives også veldig godt på jobb og opplever samhold og mestring der. Så pr nå har jeg blandede følelser rundt eventuelle pleiepenger. Andre med erfaringer? 

Anonymkode: 7d516...ace

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Datter i 8. trinn, vi drar på jobb når hun er syk/ ikke makter gå på skolen. Er borte fra skolen 1-3 dager pr uke. Hun ønsker jeg skal være tilgjengelig for å kjøre til skolen, men jeg starter undervisning selv så ingen fleksibilitet. Nå er vi i BUP og de vil utrede for Asperger og angst. 

Jeg vil selvsagt hjelpe min datter og står på med ulike instanser nå. Trives også veldig godt på jobb og opplever samhold og mestring der. Så pr nå har jeg blandede følelser rundt eventuelle pleiepenger. Andre med erfaringer? 

Om det hjelper å kjøre hun på skolen, så bør du virkelig vurdere å gjøre det. Vær en forelder. Still opp når barnet ditt er sykt! Mange går flere år og bli verre uten nødvendig hjelp. Og den hjelpen begynner med deg! Ikke tro at alle på bup gjør undrer. DU må gjøre det meste/verste jobben selv!

Flott at du trives på jobb, men å få tilrettelagt og komme litt senere for å kjøre din datter må vel gå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg jobber redusert + har pleiepenger så har valgt sammen med ledelsen at jeg starter min undervisning til 2.time. Da får jeg kjørt barnet med skolevegring til skolen og det blir en litt roligere morgen. Jeg slipper stresset med bekymringer om hun kom seg ut døra, telefon/meldinger fra lærer om at hun ikke har dukket opp osv. Har ikke tall på hvor mange matpauser jeg har brukt på å kjøre hjem for å snakke med barnet og prøve å få det med på skolen. 

Anonymkode: 9e6d0...25d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...